Jump to content
IGNORED

Thai Airways i korruptionsskandal

MaiChai

Recommended Posts

MaiChai

http://www.bangkokpost.com/news/general/1182493/ex-thai-staff-snared-in-bribe-row

Det är ju bra att det äntligen kommer fram varför det statliga flygbolaget med jämna mellanrum hamnar i finansiella problem.

Jag vet få flygbolag som har eller iallafall har haft en så pass varierad flotta med flygplan - och när det gäller att driva ett flygbolag så är en varierad flotta det sämsta man kan ha. Ett tag runt millenieskiftet hade Thai ett 20 tal Boeing 747 i trafik, dessa var försedda med 3 olika typer av motorer...

Men frågan är om man kan få fram vilka politiker och tjänstemän som har skott sig på dessa affärer?

Edited by MaiChai
  • Fint 4

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

• Replies 90
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

• MaiChai

15

• Tallviking

11

• Soengsang

9

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Självklart är korruptionen i Thailand ett stort problem, det största problemet som kommer från det grundläggande rotproblemet, patroniseringskulturen. Skulle det få mig att bojkotta Thai Airways? Själ

Ja det gör den, eftersom korruptionen i det här fallet påverkar företagets ekonomi - eller du har missat att Thai Airways har ekonomiska problem?   Ett annat exempel på hur korruption och po

Det är mycket bra att det avslöjas. Svaret var ju föga överraskande, när gäller mig och allt passar mig så bryr väl inte jag mig om brottslighet.   Det var som när min mamma såg hur de

Posted Images

pigge01

Detta är väl inget konstigt

Något ändras väl på 9år

Kolla våra bilar.

Då flög även TGD o TGE 747-300

Samt 16 747-400

4st. 747-400 var inte levererade.

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

MaiChai
1 timme sedan, skrev pigge01:

Detta är väl inget konstigt

Något ändras väl på 9år

Kolla våra bilar.

Då flög även TGD o TGE 747-300

Samt 16 747-400

4st. 747-400 var inte levererade.

Men med tre olika motortyper så måste man hålla ett reservdelslager till alla olika motortyper, träna personal på alla typer, osv, osv. För drygt 10 år sedan tror jag Thai hade 11 olika flygplanstyper i flottan - med tillhörande personal med 11 olika typer av certifieringar. Vad kostar inte det?

Sen vet du väl att det är olika bemanning på flygdäcket på en 747-400 och en 747-300, alltså kan du inte flyga den ena bara för att du kan flyga den andra utan det skiljer sig åt. Där har det under åren gått en jävla massa pengar rakt ut i sjön för Thai.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

koppar55

Under denna tid kom en inköpare till vår monter @ Thaimetalex. 

"You have end mills fit my description "

"Yes we have but please what material you will machine?"

"Not important, whats your price and how to settle order?

Så, med en gnutta samvetskval så avböjde jag hans förfrågan.

Känner mig nöjd även om jag gick miste om en order.

Korruption inom Thai Airways gäller nog inter bara R/R motorer.

• Fint 1
stefan5300

Och vem är överraskad att det är korrupt även inom Thai Airways.

Jag är mer nyfiken på vilka på forumet som är emot korruption men favoriserat Thai med sina direktflyg  som nu väljer bort att resa med dem?

• Fint 6

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Soengsang

Jag är mer nyfiken på vilka på forumet som är emot korruption men favoriserat Thai med sina direktflyg  som nu väljer bort att resa med dem?

Är väl bra att det avslöjas!
Och jag kommer att fortsätta att åka med det enda flygbolag som har dagliga direkt flighter mellan Sverige-Thailand!
  • Fint 7

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Soengsang

Det är mycket bra att det avslöjas.

Svaret var ju föga överraskande, när gäller mig och allt passar mig så bryr väl inte jag mig om brottslighet.

Det var som när min mamma såg hur de behandlade och åt hundar i Kina, hon skulle minsann aldrig mer köpa något från Kina. En dag kom hon hem från en marknad med en billig mysdräkt för 79 kronor, jag frågade henne då vad den kom ifrån titta i kragen, made in China blev ju svaret, frågade henne då vad hon sagt förut om att inte köpa något från Kina men den var ju bra och billig. Det är väl härligt när moral försvinner då det gäller för ens eget bästa och egen vinning.

Allt kan väl bli till de bättre om smutsen kommer upp till ytan, skulle man bojkotta allt pg principer så blev det jobbigt.

Det enda jag håller fast vid är att inte flyga med araber, där går gränsen.
  • Fint 9

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Tallviking
20 minuter sedan, skrev Soengsang:

Allt kan väl bli till de bättre om smutsen kommer upp till ytan, skulle man bojkotta allt pg principer så blev det jobbigt.

Det enda jag håller fast vid är att inte flyga med araber, där går gränsen.

Så du bojkottar att flyga med araber av princip ?

Snacka om skenhelighet !

• Fint 3

Being nice is overrated - Garfield

Soengsang

Så du bojkottar att flyga med araber av princip ?

Snacka om skenhelighet !

Allt har en gräns ;)
  • Fint 4

Tallviking
3 minuter sedan, skrev Soengsang:

Allt har en gräns ;)

Vilka bolag inkluderar du i denna "blockad" ?

• Fint 1

Soengsang

Vilka bolag inkluderar du i denna "blockad" ?

Alla som mellanlandar i ett arabland.
  • Fint 3

Tallviking
Precis nyss, skrev Soengsang:

Alla som mellanlandar i ett arabland.

Vilka länder omfattas då ?

• Fint 1

Soengsang

Vilka länder omfattas då ?

De vanliga arabländerna är ju kanske enl kartan nedan, fast i min sk blockad inkluderar jag Turkiet också.

Men o andra sidan är ju principer till för att brytas....
5480d3a4baa1de532ba0b2a75ee7eb40.jpg
  • Fint 6

Tallviking
1 minut sedan, skrev Soengsang:

De vanliga arabländerna är ju kanske enl kartan nedan, fast i min sk blockad inkluderar jag Turkiet också.

Men o andra sidan är ju principer till för att brytas....
5480d3a4baa1de532ba0b2a75ee7eb40.jpg

Jag ser stora likheter mellan dig och Stefans mamma :whistle:

• Fint 3

Soengsang

Jag ser stora likheter mellan dig och Stefans mamma :whistle:

Stefans mamma.....nu hänger jag inte med?

Tallviking
1 minut sedan, skrev Soengsang:

Hennes något "ihåliga" blockad mot Kina påminner om din mot "arabländer".....

• Fint 1

1 timme sedan, skrev stefan5300:

Hela världen är korrupt mer eller mindre. Ändå köper vi olika prylar.

Globalisering och korruption gjorde att underbetalda arbetare öster tillverkar skitsaker till arbetslösa arbetare i väster

ändå kollar du efter att köpa allt så billigt som möjligt. 

stefan5300
3 minuter sedan, skrev JJC:

Hela världen är korrupt mer eller mindre. Ändå köper vi olika prylar.

Globalisering och korruption gjorde att underbetalda arbetare öster tillverkar skitsaker till arbetslösa arbetare i väster

ändå kollar du efter att köpa allt så billigt som möjligt. 

Jag skiter i korruption och övrig mygel för jag är absolut inte guds bästa barn men jag tror inte att jag har skrivit och klagat på det heller i några trådar.

Edited by stefan5300
  • Fint 2

Soengsang
19 minuter sedan, skrev Tallviking:

Hennes något "ihåliga" blockad mot Kina påminner om din mot "arabländer".....

Ahh så var det ja, verkar vara en bra kvinna.....hon hade iaf en åsikt, men man behöver ju inte hålla den hela tiden :)

• Fint 1

stefan5300
22 minuter sedan, skrev Soengsang:

Alla vet väl hur en kärring är100.jpg102 (1).jpgemoticonblog.jpeg.

• Fint 2

5 minuter sedan, skrev stefan5300:

Jag skiter i korruption och övrig mygel för jag är absolut inte guds bästa barn men jag tror inte att jag har skrivit och klagat på det heller i några trådar.

Jag vet.:haha:

Men tur att vi har här några andra som är 100%-iga

stefan5300

Gillar inte heller araber men har flugit med Qatar några gånger och det är ett utmärkt flygbolag som visst ska behandla sina anställda illa har jag läst men som sagt etik och moral försvinner när det gäller egen gagn.

• Fint 1

Soengsang
Precis nyss, skrev stefan5300:

etik och moral försvinner när det gäller egen gagn.

Visst kan det bli så, ingen skugga över det....sen är ju faktiskt de stora arabbolagen bra flygbolag.

• Fint 1

7 minuter sedan, skrev Soengsang:

Visst kan det bli så, ingen skugga över det....sen är ju faktiskt de stora arabbolagen bra flygbolag.

Bortsett från att de är korrupta som alla andra ....

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Similar Content

• spooncreek
      By spooncreek
      Idag är det fyra år sedan som juntan tog makten i Thailand. På Thamasart University samlades cirka 500 demonstranter, som tänkte sig marschera till regeringshuset. Men tji fick de. Polisen, överraskande effektiva denna gång i att mota demonstranter jämfört med för dryga fyra år sedan, satte stopp redan i grind. Enligt uppgift var det 3000 poliser på plats. Ingen kom ut från universitetsområdet. Till slut smet cirka 100, men de stoppades likafullt innan de nådde fram till regeringshuset. Ledarna arresterades så småningom och sedan upplöstes protesterna.
      Bilder från Al Jazeera som uppmärksammar fyraårsdagen  med några bra reportage.

https://www.aljazeera.com/news/2018/05/thai-police-block-pro-democracy-march-coup-anniversary-180522055451810.html

Protester, eller i alla fall tung kritik har det varit i de stora engelskspråkiga tidningarna. Mest i vanligtvis mer konservativa The Nation. I dagens ledare skräder man inte på orden:

This junta was no good for anyone
      There has in fact never in Thai history been a “good coup”, and the 2014 coup was worse in some ways. This junta never intended to introduce deep and necessary reforms, nor steer Thailand quickly back to democracy.

It has shown it wants only to establish a bureaucracy under military leadership, if not a military state. Despite the junta’s claims, the charter and hundreds of other laws and regulations it promulgated and its long-term strategic plan form an outline for future governments to skew towards autocracy, not democracy. The roles of the military and bureaucracy have been expanded in several sectors. “National security” is now defined as entrenchment of power. The threats are not foreign enemies but the Shinawatra family, the red shirts and politicians who support them, and the critics who speak the truth too loudly. There are no armed invaders at our borders, and yet the defence budget has increased sharply since the coup.

The vast majority of Thais have derived no benefit at all from the coup. The “peace and stability” we supposedly enjoy thanks to the generals is an illusion. There is plenty of animosity bubbling just under the surface. Four years – and we got nowhere.
      http://www.nationmultimedia.com/detail/opinion/30345973

Men samma tidning konstaterar att det trots allt finns de som tjänat på kuppen, nämligen de redan onödigt rika. Thailands 50 rikaste har ökat sina förmögenheter med 33 % sedan kuppen. Inte illa...

Militären själva har också fått sin beskärda del med ökade anslag. Värre med de mindre bemedlade...

De brutna löftena består ju bland annat av att man ännu inte utlyst ett val. Nu nyttjar man läget genom att kampanja själva med statens pengar. Val i februari nästa år? Kanske men knappast på rättvisa demokratiska villkor.

"Return democracy to the people"....jo, tjena.
    • spooncreek
      By spooncreek
      Storebror Prawit har haft det något lugnare några dagar, mest för att fokus flyttades mot den stenrike fastighetsmagnaten som åkte fast för tjuvskytte, som han dessutom verkar ha mutat sig till att göra. Det var inte heller vilken tjuvjakt som helst, de sköt bland annat en utrotningshotad ”Indochinese black leopard”. När parkchefen, som alltså visade lite civilkurage, ertappade dem, hade de redan flått en sådan. Tagna på bar gärning således, men direkt ute på borgen förstås. Nu vet inget riktigt var han är. Ska Premchai undslippa rättvisa även han månne?

Prawit kommer dock inte undan publicitet helt för det. Hans 25 lyxklockor som han fortfarande hävdat att han ”lånat” har gjort att kraven på hans avgång har ökat. Han vägrar förstås, han är ju trots allt landets mäktigaste man, och har dessutom försökt visa på att han skulle ha stort stöd för att stanna kvar. Demonstrationer till stöd för honom har fått genomföras, trots det där demonstrationsförbudet som visst finns. 
      En omröstning på nätet på change org, gav inledningsvis stort stöd för Prawits avgång, sen drösade det helt plötsligt in ett gäng röster till stöd för Prawit…men från samma IP adress visade det sig snabbt. Juntan visar återigen att de inte förstår den nya tidens sociala medier.Klantigt.

Valet som skulle hållas i november har flyttats fram på obestämd framtid. PM Prayut som kommit ut som politiker och inte militär längre, är ute och kampanjar i provinserna, samtidigt som han förbjudit alla etablerade partier att göra det.

De etablerade partierna skriker högt mot det mesta som juntan gör just nu. Protesterna är nästan ljudligare från Demokraterna än PTP vilket är anmärkningsvärt. Privy Councilordföranden Prem gör uttalanden som är skeptiska till juntans folkliga stöd. Protestmarscher mot juntan genomförs just nu mellan Bangkok och Khon Khaen. En del arresteras, andra inte.

Lugnt är det således inte, som jag såg att åtminstone en MPR medlem blåögt hävdade i en annan tråd under helgen.  Juntans räddning kan måhända vara att ekonomin är rätt stark just nu, å andra sidan sägs det av kritiker att den tillväxten inte är något som vanligt folk märker av.  Elitens storföretag är de stora vinnarna just nu enligt dessa kritiker.

Kanske känner juntan att de trots alla åtgärder i syfte att utrota Thaksins inflytande, inte riktigt lyckats. Ett val har stora möjligheter att trilla i hans favör igen, såsom alla val på 2000-talet. Thaksin och syster Yingluck har för övrigt setts på semester och shopping i Beijing. De thailändska journalisterna frågade PM Prayut vad han tyckte om det. Som vanligt blev han arg och stormade ur rummet.

Eller så är de helt enkelt bara makthungriga och vill inte släppa taget. Klassiskt. Alan Dawson skrev en krönika om detta i förra veckan i Bangkok Post, på temat ”början till slutet”.
      Parallellerna finns i tidigare thailändsk historia, där militärer petats bort från makten. Tyvärr som ett resultat av stora oroligheter, protester, mord och annat elände.

"It now becomes pretty predictable, until the moment of push comes to shove-them-out. The form of the actual end game remains unknown but the beginning has ended, and the end has begun.
      Some regimes accept their demise and go meekly, such as in 2007. Some go out violently, believing they simply failed to kill enough fellow citizens, as in 1973 and in Black May, 1992. But either way, once opponents in number state, as an opponent stated last week, that "no one fears the dictators any longer", the die is cast.
      For now, at the beginning of the end, the multiple fissures are opening between the National Council for Peace and Order (NCPO) cronies and the people of Thailand, like a long, violent earthquake. Both sides are just holding on. From now until the very end, everything will be a spectacle of deja vu. You can, literally, look it up.!

Där vill vi helst inte hamna igen, men kan Thailand bryta sin onda cirkel denna gång? 
      Knappast.

https://www.bangkokpost.com/opinion/opinion/1407126/decline-and-fall
      https://www.bangkokpost.com/news/general/1411223/itd-boss-premchai-still-in-country-say-police
      https://www.bangkokpost.com/news/politics/1410722/pm-wont-call-poll-without-a-fight
      hhttp://www.khaosodenglish.com/politics/2018/02/12/prayuth-fumes-latest-yingluck-thaksin-photos/ttps://www.bangkokpost.com/opinion/opinion/1407126/decline-and-fall

• lasseiudon
      By lasseiudon
      När jag i förra veckan köpte en biljett åt min fru på en nätresebyrå ville jag spara pengar och bokade inga platser på planet, det kostar ju extra och jag visste att det kunde jag göra gratis på Thai Airways egen hemsida.  På nätresebyrån får man först deras interna bokningsnummer och så småningom kommer e-biljetten med Thais bokningsnummer. Raskt öppnar man Thais hemsida och knappar in det 6-siffriga bokningsnummret följt av efternamn och får till svar att nummret inte finns!!!! Vad är detta, fel nummer eller fejk tänker man, kris planet går nästa dag så jag försöker checka in damen ifråga. Vid incheckning över internet kan man istället för bokningsnummer ange Bonuskortets nummer och nu kommer jag in och kan fixa plats åt min fru.

Idag skulle jag görs samma sak för mig själv på ny biljett ifrån samma resebyrå men nu tittar jag lite noggrannare på min e-biljett och hittar något, förutom bokningsnummer som kallas "Reservationsnummer", detta visar sig vara Thai Airways bokningsnummer!! Jag kan inte påminna mig att jag någonsin sitt detta begrepp Reservationsnummer tidigare. Är detta någonting som nätresebyråerna hitta på för att kunna klå passagerarna på extrapengar för gratistjänster.
    • lasseiudon
      By lasseiudon
      På senare tid har jag bokat Stockholm- Bangkok- Udon Thani tur och retur 3 gånger och vid två tillfällen händer följande: På delsträckan till/från Udon kan man inte alltid välja avgångstid med Thai Smile utan det enda man erbjuds är t.ex en eftermiddagstid 14:30 eller senare. Vem vill sitta 8 timmar eller mer på Suvvan? När man kollar på Thai Smile finns platser på alla dagens avgångar.  Detta har varit nätresebyråer men det är samma på Thai Airways egen hemsida (fast lite dyrare). När man ringer kundtjänst på resebyrån erbjuds man det morgonflyg man vill ha fast då kostar det upp emot 2.000 kronor extra!

Vad är detta för djävla skit?? Första gången jag råkade ut för detta då gällde det avgången ifrån Udon (Åka till Bangkok tidigt på eftermiddagen och vänta typ 10 timmar på Suvvan), då köpte jag biljetten med eftermiddagsflyg från Udon  till Suvvan varefter jag senare fick köpa fick köpa en ny biljett med det önskade kvällsflyget. Det räckte inte med det utan jag vart ju tvungen att åka till Thai Airways kontor för att officiellt avboka en flight och stoppa in den nya istället.

Nu åker jag snart igen och då har jag köpt en biljett tor. Stockholm - Bangkok och en annan med Thai Smile för resan till Udon Thani. Detta är ju inte heller bra för dels missar man 5 kg tillåtet bagage på Thai Smile och vidare gissar jag att ansvaret för att man inte skall missa sitt anslutningsflyg försvinner när det är separata biljetter.

I förra veckan köpte jag biljetter åt min fru och då var det inga problem utan det var fritt att välja mellan Thai Smiles alla avgångar!

Nån annan som vet vad detta krångel kan bero på och vad man bäst gör åt saken?
    • janne_h
      By janne_h
      Jag och min fru hade planerat att åka tillbaka till Bangkok den 27/9 och som vanligt följer våran Dvärg Pincher Ninja med. Tror det är ninjas 6e eller 7e  resa till från Thailand. Så han är ganska van vid detta just nu.
      Jag ringde häromdagen till Jade Travel och bokade biljetter samt bokade plats för Ninja i bagageutrymmet. Igår ringde tjejen från från Jade och började yra nånting om att det var ändrade regler i Sverige. Då dom stängt karantän i Märsta (i anknytning till Arlanda) den 1a maj. Och därmed skulle Ninja riskera avlivning av tullen på Arlanda? Därför ansåg Thai att det var problem. Jag ringde till jordbruksverket som sa att det var samma regler och lagar som gällt sen 2012. Så det ska inte vara problem att komma in med hund till Arlanda enligt dom.
      Ringer till Thai Stockholm. Som berättar om att dom för ett år sedan råkat ut för någon idi*t som tagit med sig en katt till Sverige utan att dom haft papprena i ordning. Varvid katten blivit satt i karantän. Då hade kattägaren vägrat betala för karantän. Och tullverket hade då tydligen krävt Thai på karantenskostnaden . Det som haltar i denna story är att karantän på Suvarnabhumi, måste utge utresetillstånd till alla djur som ska flygas ur landet. Och i det ingår att dom kollar att det finns giltiga handlingar för att komma in i Europa med djuret. Och om karantän i Märsta har stängt. Så har naturligtvis tullen karantän någon annanstans. Och inte avlivar dom djur som kommer utan vidare bara för det som dom påstår på Thai.  Ska även tillägga att Ninja har godkänt hundpass med rätta stämplar där han har passerat in i Sverige genom tullen massor av gånger utan problem.

När jag beställde biljetten så ville dom på Jade att jag skulle betala dagen efter för att inte priset skulle gå upp efter 1/9. Nu påstår man att jag får betala 1500 kronor för en avbokning per person  av Thaibiljetterna som konsekvens av detta. Och boka resan med något annat bolag. Som Finnair eller Lufthansa. eller något. Då Thai vägrar att Ta Ninja ombord. Det besynnerliga  är även att Killen som jobbar på Thai i Stockholm sa att dom flugit hundar massor av gånger efter första maj. Så detta verkar vara något som någon på Thai fått för sig och bara beslutat själv om i just detta fall. Vilket jag i och för sig inte  är förvånad över. Då Thailändare har för vana att för stunden tolka regler som fan själv läser bibeln.

Lutar åt Lufthansa Då jag vet att dom är väldigt välrenommerade, och har gott rykte när det gäller frakt av djur. Samt att dom tar endast 150 Euro enkel resa för hunden mot Finnairs 300 euro eller Thai,s 300 dollar.
      Har i alla fall bestämt mig för att aldrig mera åka med Thai. Då enda anledningen att jag flugit med dom varit att dom flyger direkt. I övrigt så är ju deras service efter dagshumöret på dom som jobbar.

Om argumenten som dom använder på Thai hade någon substans så skulle jag inte reagera så kraftigt över detta. Men när man kommer med rena goddag yxskaft argument som att min hund riskeras att avlivas av tullen om inte ninjas papper är i ordning  vid återresan till Sverige ( Vilket dom är med 100% säkerhet), Som orsak till att dom inte flyger min hund längre. Då kan man faktiskt fundera på hur deras organisation faktiskt fungerar. Tror nog att det skulle bli ett himla liv på diverse Djurorganisationer om Svenska tullen skulle avliva hundar och katter som kommer till Sverige bara för att en Karantän  i Märsta har stängt. Det är ju inte den enda karantän i Sverige. Med thailändsk logik så kan jag ge mig tusan på att Bokning av ninja skulle gå igenom en annan gång om någon annan tjänsteman handlade ärendet. Dock blir det ju lite konstigt när dom kräver mig på avbokningsavgift när det i själva verket är så att avbokningen beror på att dom inte kan uppfylla sina åtaganden som dom officiellt annonserar om  på deras hemsida. Så därav kommer jag inte att åka med Thai nånsin mer.

• Create New...