Jump to content
IGNORERAD

Hyra bil i Thailand detta är viktigt att tänka på


lillamannen

Recommended Posts

Jag ska hyra bil för att göra visarun från Krabi till Saturn, gränsen till Malaysia i södra Thailand.

 

Vad bör jag tänka på mer än:

 

Att ha Internationellt körkort (eller Thaikörkort)

 

Att det är vänstertrafik i Thailand (jag ska ej in i Malaysia högertrafik)

 

Ha bästa möjliga försäkring på hyrbilen = tredje part?

 

Vad mer bör jag tänka på?

 

 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner
18 minuter sedan, skrev lillamannen:

Jag ska hyra bil för att göra visarun från Krabi till Saturn, gränsen till Malaysia i södra Thailand.

 

Vad bör jag tänka på mer än:

 

Att ha Internationellt körkort (eller Thaikörkort)

 

Att det är vänstertrafik i Thailand (jag ska ej in i Malaysia högertrafik)

 

Ha bästa möjliga försäkring på hyrbilen = tredje part?

 

Vad mer bör jag tänka på?

 

 

 

 

 

Låta bli att köra som en galning

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev Scandinaviancorner:

Låta bli att köra som en galning

 

Ja, självklart och att köra absolut nykter.

Link to comment
Dela på andra sajter

32 minuter sedan, skrev Herluf:

Du själv, eller har du familj och barn med dig?

 

Familj med barn och jag har givetvis bälte och barnet bältad i bilbarnstol.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hyr från ett större bolag Avis, Hertz aller liknande, då ingår bra försäkring. Tänk då på att de kräver kreditkort där de resarverar en deposition på ca 20.000. 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Niro:

Hyr från ett större bolag Avis, Hertz aller liknande, då ingår bra försäkring. Tänk då på att de kräver kreditkort där de resarverar en deposition på ca 20.000. 

 

Jag förutsätter att det är 20.000 i Thai Baht

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är vänstertrafik i Malaysia .,om jag vore du och har gott om tid så skulle jag nog ta några dagar in i Malaysia också .Men det kanske blir svårt och dyrt med hyrbil från Thailand .

Ändrades av kenneth073
Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev kenneth073:

Det är vänstertrafik i Malaysia .,om jag vore du och har gott om tid så skulle jag nog ta några dagar in i Malaysia också .

 

Många hyrbilsbolag tillåter inte att ta bilen utomlands (till vissa länder eller alla) så då måste man kolla noga om man får ta den till Kambodja och om isåfall man måste betala extra för att försäkringen skall täcka ev händelser där

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Gå igenom bilen med uthyraren och dokumentera alla skador/repor m.m, ta bilder med egen kamera/telefon ochså.

 

//M

//M

Link to comment
Dela på andra sajter

2 hours ago, lillamannen said:

 

Familj med barn och jag har givetvis bälte och barnet bältad i bilbarnstol.

 

Som du säkert vet thailands trafik näst farligast i världen, endast libyen är värre! Var beredd på att omkörningar sker både till höger och vänster sida i mkt höga hastigheter, dessutom kan det dyka upp stora hål i vägen helt utan förvarning och helt plötsligt en motorcykel köra mitt ut motorvägen från en småväg etc etc.

 

Det räcker alltså inte att själv vara duktig och erfaren bilist, eftersom alla andra runt om kring en kör som de vore typ Manfred Von Richthoffen.

 

http://www.bangkokpost.com/learning/work/738124/Thailand-roads-second-deadliest-in-world-un-agency-finds

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev lillamannen:

Hur mycket brukar självrisken vara på?

 

Beror på vilket bolag det är, vilken bil det är och om du betalar extra för självriskeliminering eller inte

En ganska vanlig siffra är 5000 baht men kan vara betydligt större ibland

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

17 minuter sedan, skrev Tallviking:

 

Beror på vilket bolag det är, vilken bil det är och om du betalar extra för självriskeliminering eller inte

En ganska vanlig siffra är 5000 baht men kan vara betydligt större ibland

 

Jag har hört, att hamnar bilen på verkstad av någon anledning, så är det jag som ska betala halva hyresavgiften, de dygn bilen är på reparation.

 

Finns det så dåliga försäkringar i Thailand?

Link to comment
Dela på andra sajter

14 minuter sedan, skrev lillamannen:

 

Jag har hört, att hamnar bilen på verkstad av någon anledning, så är det jag som ska betala halva hyresavgiften, de dygn bilen är på reparation.

 

Finns det så dåliga försäkringar i Thailand?

 

Har ingen erfarenhet av det men det borde vara tryggare och säkrare ju större och mer "internationellt" bolag du väljer. Finns små nationella och lokala uthyrare som hyr ut en eller två bilar och du skall man nog vara betydligt mer försiktig

 

Många bilar som hyrs ut av lokala "skuttar" hyr ut sin privata bil och försäkringen täcker säkert inte ens att den hyrs ut yrkesmässigt

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Hyrde en bil på Hertz idag 10 000 i deposition som släpps tillbaka ca: en vecka efter återlämnadet och allt gick smidigt vid hämtningen av bilen bara att hoppas att det är lika bra vid återlämning

/matz

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev lillamannen:

Hur mycket brukar självrisken vara på?

 

Jag hyrde en helt ny Accord från Avis och skrapade dörren på en kundvagn vid en parkering. Betalade ingen självrisk alls.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Niro:

 

Jag hyrde en helt ny Accord från Avis och skrapade dörren på en kundvagn vid en parkering. Betalade ingen självrisk alls.

Det finns ingen självrisk i Thailand. Kanske har dom stora uthyrningsfirmorna någon form av självrisk. Men försäkringar för egna fordon i Thailand har ingen självrisk. Man får s.k. bonus för varje skadefritt år. Men man måste teckna ny försäkring varje gång man byter bil....inte som i Svedala,att försäkringen följer personligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hertz har 5000 baht som standard i Thailand om man inte betalar självriskeliminering

 

Jag fick betala det när jag fick en stor spricka i vindrutan. Åkte in på Suvvan på Hertz och fick en ny likadan bil direkt när jag ringde

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Jordbromannen
1 timme sedan, skrev thomas001:

Det finns ingen självrisk i Thailand. Kanske har dom stora uthyrningsfirmorna någon form av självrisk. Men försäkringar för egna fordon i Thailand har ingen självrisk. Man får s.k. bonus för varje skadefritt år. Men man måste teckna ny försäkring varje gång man byter bil....inte som i Svedala,att försäkringen följer personligt.

Man måste ju teckna ny försäkring om man byter bil i Sverige också! Den gamla försäkringen annulleras och en ny tecknas med nya förutsättningar och premie. Försäkringen för bil måste stå på ägaren. Självrisker har vi ju i alla fall i Sverige, och hos hyrbilsfirmorna i Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

5000 är nog normalt som självrisk. Ibland gäller inte försäkringen för stenskott i vindrutan. Kan kosta runt 7000 att byta.
Är man en person som är ovan att köra vänstertrafik och i galen trafik eller har "kort stubin" så bör man avstå att köra i Thailand.

Skickat från min Redmi Note 4 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
On 2017-01-20 at 6:48 AM, Hemska Sven said:

5000 är nog normalt som självrisk. Ibland gäller inte försäkringen för stenskott i vindrutan. Kan kosta runt 7000 att byta.
Är man en person som är ovan att köra vänstertrafik och i galen trafik eller har "kort stubin" så bör man avstå att köra i Thailand.

Skickat från min Redmi Note 4 via Tapatalk
 

eller har "kort stubin"

Slarva inte med Ritalinet

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2017-01-18 at 19:35, skrev matz:

Hyrde en bil på Hertz idag 10 000 i deposition som släpps tillbaka ca: en vecka efter återlämnadet och allt gick smidigt vid hämtningen av bilen bara att hoppas att det är lika bra vid återlämning

/matz

 

Nu är bilen återlämnad och det gick smidigt dom tog ett varv runt bilen och kollade tankmätaren sen var det klart, depositionen kom tillbaka på kontot efter 5 dagar.

Så för min del funkade Hertz bra.

 

/matz

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...