Jump to content
IGNORERAD

Kobra i Thailand, SVT2 kl 19:10


UT006

Recommended Posts

Kobra i Thailand

Ikväll, för den som inte såg när det begav sig sist.

-----------------------------------------

Tid: 19:10 - 20:00

Kulturmagasin. Avsnitt 2 av 6. "Kobra" åker till svenskarnas semesterdröm Thailand och visar ett Thailand som turisterna sällan ser. Vi synar ett land som styrs av en konservativ elit och som i dagsläget är en militärdiktatur, men där huvudstaden Bangkok i dag är vad New York var på 80-talet: en übertrendig och global megastad. "Kobra" virvlar runt i Bangkoks glödande kulturkvarter och träffar några av världens mest intressanta konstnärer: Manit Sriwanichpoom som gör revolution mot konsumismen och gruppen Futon som ger sin syn på politikens plats i popvärlden. Vad har kulturen för plats i ett land som mest är ett reklamplakat för soliga stränder och sexturism? Under den thailändske kungen Bhumibols rike hittar vi brytningspunkten mellan konst, politik och kommersialism. Från 2006

----------------------------------------------------------

“The only hope for the world is to make sure there is not another USA. We can’t let other countries have the same number of cars, the amount of industrialization, we have in the US. We have to stop these Third World countries right where they are.”

- Michael Oppenheimer, Environmental Defence Fund

Link to comment
Dela på andra sajter

För er som är kulturintresserade kan kan det rekomendaras.

Jag tyckte det var mycket intressant... :thumbsup:

PS. med kultur menas kultur och ingenting annat :shocked2: , inga matvagnsbilder vad jag kan komma ihåg  :sneaky:

/enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj 10 minuter kvar. tur att man är ute i god tid annars hade jag missat detta :crazy:

Tjejen stängde precis tv-en för och spara ström.

Hon är ovanligt snäll också så jag bävar för att det är till och skicka en slant till Thailand snart :confused:

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för det tipset. Såg den på svt.se där den fortfarande ligger kvar, antar jag.

Flera strålande reportage i ett och samma program. Mest tyckte jag nog om intervjun med författaren till Sightseeing. En skarp novelsamling och en mycket klipsk thai. Skönt med en annan bild av Thailand. Tänk om packat och klart kunde göra hälften så intelligenta program.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med Joints. Kobra är ofta mycket sevärt vilket jag däremot ej kan säga att Packat och klart är.

"People are strange. They are constantly angered by trivial things, but on a major matter like totally wasting their lives,they hardly seem to notice." -  Charles Bukowski

 
Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...