Jump to content
IGNORERAD

Jas 39 Gripen kraschar under uppvisning i Hat Yai


MPR Nyheter

Recommended Posts

9 timmar sedan, skrev Tommy:

Varför?

 

Det kan ha varit ett tekniskt fel, eller att piloten plötsligt tuppat av, av en eller annan anledning.

Eller så har han gjort ett ödesdigert fel, i fel ögonblick, som den svenske piloten som kraschade i Vänern efter att ha flugit in i jetströmmen efter sin kollegas JAS.

 

Jag var förresten den förste som såg det planet efter kraschen, på 80 meters djup i Vänern.

Jobbade i Marinen då, bland annat med att köra ROV (har en liten bit av det i en låda på vinden, inget märkvärdigt bara lite kabel som fastnade i ROVn).

 

MVH Tommy

Det är ju först när man undersökt alla möjligheter man kan avfärda olika möjligheter till vad som gått snett. 

Här på MPR så vet oraklen orsakerna helt utan att tagit del av undersökningsmaterial.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 291
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    62

  • Soengsang

    19

  • audirs2

    18

  • Tommy

    17

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

5 timmar sedan, skrev Tallviking:

 

Så enligt ditt sätt att se det är alla 100% säkra förare ändra fram till dom kraschar första gången ?

 

Diskussionen vi hade var att man krävde att piloter visste till 100% hur man skall flyga för att undgå att orsaka olyckor och då inkluderas framtidsbegreppet. Vilken okunnig idi*t som helst är 100% fram till han orsakar första olyckan enligt dig. Det kallar inte jag en bra definition på en 100% säker förare

 

Ingen skulle komma på tanken att enbart ställa kravet på en pilot att han "hittills" inte orsakat några olyckor för att vara "säker"

Jag åtminstonde ställer krav på piloter att dom får de utbildningar och genomgår de prover som föreskrivs för respektive flygplanstyp inkluderande ett visst antal flygtimmar i simulator, visst antal timmar som andrepilot, genomgångna typintygskurser, genomgång av ett antal specifika nödsituationer teoretiskt och i simulator, medicinska tester, psykiska utvärderingar, hälsokontroller etc etc etc. Det är sådant som ger säkra piloter

 

Då skulle man ju aldrig kunna få fram några piloter överhuvudtaget. Att kunna se 100% in i framtiden är ju ganska omöjligt, fast du kanske kan det.

 

Ang utbildningarna du nämner, så finns ju dessa krav redan. Ändå så sker det ju olyckor, så 100% säkerhet kan du ju drömma om hur mycket man än utbildar.

Ändrades av Nemo
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju först när man undersökt alla möjligheter man kan avfärda olika möjligheter till vad som gått snett. 

Här på MPR så vet oraklen orsakerna helt utan att tagit del av undersökningsmaterial.


Vad jag kan se så har ingen angett orsaken, bara diskussioner om vad som kan gått fel.
Det enda som är helt sant är att Gripen är ett väldigt säkert flygplan, det finns det ju fakta på, så det är ingen hemlighet.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

27 minuter sedan, skrev Nemo:

 

Då skulle man ju aldrig kunna få fram några piloter överhuvudtaget. Att kunna se 100% in i framtiden är ju ganska omöjligt, fast du kanske kan det.

 

Ang utbildningarna du nämner, så finns ju dessa krav redan. Ändå så sker det ju olyckor, så 100% säkerhet kan du ju drömma om hur mycket man än utbildar.

 

Det var ju det jag skrev. Det finns inga 100% säkra piloter och kommer aldrig att finnas !!!!

 

Det var Stefan som ville att piloterna skulle vara det och jag förklarade att det var omöjligt

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Det var ju det jag skrev. Det finns inga 100% säkra piloter och kommer aldrig att finnas !!!!

 

Det var Stefan som ville att piloterna skulle vara det och jag förklarade att det var omöjligt


Ni har faktiskt båda lite rätt.
En pilot kan vara 100% säker.
Om man avslutar sin karriär som pilot utan att ha orsakat några fel eller incidenter, då har man ju vart 100%.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Soengsang:


Ni har faktiskt båda lite rätt.
En pilot kan vara 100% säker.
Om man avslutar sin karriär som pilot utan att ha orsakat några fel eller incidenter, då har man ju vart 100%.

 

Rätt värdelös siffra i och för sig

 

En jämförelse:

En person skaffar sig med nöd och näppe ett körkort men är egentligen en fullständigt värdelös förare som aldrig klarar av att köra i stadstrafik, aldrig i mörker, aldrig köra om,  etc. Han lever i hela sitt liv med körkort och bil men kör bara en liten sväng på sin lokala väg ute på landsbygden fram och tillbaka i 30 km/h ute i väggrenen, åker aldrig in till stan, åker aldrig i mörker och möter aldrig i princip en bil på sina turer

 

Men enligt det sättet att räkna är han en 100% säker bilist

 

Precis lika "säker" som en pilot som rattat stora internationella flyglinjer/passagerarflygplan i hela sitt yrkesverksamma mil, tusentals flygtimmar och oändliga antal flygmil utan att orsaka en incident eller krasch

De absolut flesta piloter pensioneras som 100% säkra om man ser det så

Och det finns nog få yrkesgrupper i världen som är så säkra inom sitt yrkesutövande som piloter.

 

Med statistik kan man härleda och påstå mycket

 

 

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Tallviking:

 

Rätt värdelös siffra i och för sig

 

En jämförelse:

En person skaffar sig med nöd och näppe ett körkort men är egentligen en fullständigt värdelös förare som aldrig klarar av att köra i stadstrafik, aldrig i mörker, aldrig köra om,  etc. Han lever i hela sitt liv med körkort och bil men kör bara en liten sväng på sin lokala väg ute på landsbygden fram och tillbaka i 30 km/h ute i väggrenen, åker aldrig in till stan, åker aldrig i mörker och möter aldrig i princip en bil på sina turer

 

Men enligt det sättet att räkna är han en 100% säker bilist

 

Precis lika "säker" som en pilot som rattat stora internationella flyglinjer/passagerarflygplan i hela sitt yrkesverksamma mil, tusentals flygtimmar och oändliga antal flygmil utan att orsaka en incident eller krasch

De absolut flesta piloter pensioneras som 100% säkra om man ser det så

Och det finns nog få yrkesgrupper i världen som är så säkra inom sitt yrkesutövande som piloter.

 

Med statistik kan man härleda och påstå mycket

 

 

"Valföl" måste man köra om hela tiden? E det för att man e VIKTIG och har då bråttom och hela landets säkerhet ligger på på mig? :big_smile:  På motorbanorna är däremot bra å va snabb! :lipa:

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev audirs2:

"Valföl" måste man köra om hela tiden? E det för att man e VIKTIG och har då bråttom och hela landets säkerhet ligger på på mig? :big_smile:  På motorbanorna är däremot bra å va snabb! :lipa:

 

För att det finns dessa lantisar som ligger i 30 km/h i väggrenen ! :whistle:

 

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

15 timmar sedan, skrev Wangthong:

Thailand är inte känd för att rätta sig in i internationella konventioner överhuvudtaget. När det gäller flygindustrin har det ju visat sig att de i stort sett skiter i vad de intenationella organisationerna säger. Jag tvivlar på att IATA anser att det fungerar bättre på flygsäkerhetsfronten än i Sverige.  Det kanske fungerar bättre på VVS sidan men det är ditt område. 

 

När det gäller militären så har jag ingen aning om hur det förhåller sig inom flyget. Vad jag vet är att inom armen så har de inte någon respekt för bry sig om gällande lagar och förordningar, säkerhet är inte prioriterad vad jag sett och hört. De följer läpparnas bekännelse och har stor respekt för överordnade men vet de att de inte är övervakade gör de som de själv tycker.

 

Jag ifrågasätter att en del verkar anse att just flygvapnet är dom som följer reglementet och inte avviker från det så ofta gängse beteendet i Thailand. Har de t.ex kontroll på att piloten inte var uttröttad eller hade varit på fest kvällen innan och konsumerat alkohol.  

 

Om du försöker liter till så kan du säkert producera ännu flera anledningar varför planet kraschade av korrupta skäl. Dock kan ju ingen annan än dom som utreder kraschen veta vad som hände.

Vad jag reagerar på är att du per automatik tar nästan som en självklarhet att flygsäkerheten äventyras bara för att det är vanligt på många ställen i Thailand att fuska sig fram.

Det är som du säger att vissa privata bolag faller under strecket för internationella regler vad gäller flygsäkerhet.

Men att från det till att anklaga flygvapnet för att inte följa säkerhetsregler på grund av en olycka som man inte har fakta kring, är ett ganska långt steg.

Till dess att nånting annat sägs så bör man nog anta att gällande regelverk har följts.

 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Tallviking:

 

För att det finns dessa lantisar som ligger i 30 km/h i väggrenen ! :whistle:

 

Var det inte m ledaren Battra som sa lantisar e dummare än Stockholmare? :lipa: 

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Tallviking:

 

Det var ju det jag skrev. Det finns inga 100% säkra piloter och kommer aldrig att finnas !!!!

 

Det var Stefan som ville att piloterna skulle vara det och jag förklarade att det var omöjligt

Det finns inte heller "inga 100% säkra orakel" på MPR.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Tallviking:

 

För att det finns dessa lantisar som ligger i 30 km/h i väggrenen ! :whistle:

 

De kanske kör säkert i dikeskanten för att slippa olyckor med stockholmare i flock som plöjer ner mitträckena i fullt blås...

Link to comment
Dela på andra sajter

Åklagaren accepterade ej mitt resonemang när jag menade på att jag som kör 10 till 15 ggr mer/år borde också ha rätt till att begå några fler "misstag" än normalbilisten gör under sin levnad.

Tvärtom var hans åsikt, jag som proffs borde ALDRIG göra sådana eller några misstag (var egentligen bara bagateller = lite för ofta återkommande fortkörningar:559bdc2d88bf5_seriousbusiness:)

Sett ur den synvinkeln gjorde den thailändske piloten säkert inget fel - han var ett fullfjädrat proffs - men kanske ruggade för tillfället och därav saknade rätt  flygförmåga.?

Link to comment
Dela på andra sajter

"Valföl" måste man köra om hela tiden? E det för att man e VIKTIG och har då bråttom och hela landets säkerhet ligger på på mig? :big_smile:  På motorbanorna är däremot bra å va snabb! :lipa:


Haha klart du tänker så när du åker AUDI, inte många du kan köra om då ;)

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Soengsang:


Haha klart du tänker så när du åker AUDI, inte många du kan köra om då ;)

 

Han DRÖMMER om en Audi och åker i en Kia !

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni som läser thailändska tidningar och media, eller får det översatt, har det framkommit och redovisats någon sannolik förklaring till varför olyckan inträffade?

Hade tornet någon kommunikation alls med piloten sekunderna innan kraschen?

Link to comment
Dela på andra sajter

42 minuter sedan, skrev Soengsang:


Haha klart du tänker så när du åker AUDI, inte många du kan köra om då ;)

Det e därför jag kör Kia Sportigare nu! Fast det är en Audi tekniker som ritat Kian! ;)

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

44 minuter sedan, skrev Tallviking:

 

Han DRÖMMER om en Audi och åker i en Kia !

Behöver inge penisförlägare mera, herr korpral! :big_smile:

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev audirs2:

Det e därför jag kör Kia Sportigare nu! Fast det är en Audi tekniker som ritat Kian! ;)

 

Hade dom inte råd med en bildesigner utan fick ta en tekniker ?

 

Förklarar ju en del ! :whistle:

 

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Tallviking:

 

Hade dom inte råd med en bildesigner utan fick ta en tekniker ?

 

Förklarar ju en del ! :whistle:

 

Komendör Tall hade ritat den i sömnen! :big_smile::lipa: 

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

26 minuter sedan, skrev audirs2:

Komendör Tall hade ritat den i sömnen! :big_smile::lipa: 

 

Har datorer som fixar sådant numera. Bilföretagen nyttjar ungefär samma mjukvaror i dag för detta. Det är därför bilarna är så lika mellan de olika märkena

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

42 minuter sedan, skrev Tallviking:

 

Har datorer som fixar sådant numera. Bilföretagen nyttjar ungefär samma mjukvaror i dag för detta. Det är därför bilarna är så lika mellan de olika märkena

Nu får du amiral Tallen fan sluta upp å ha semester asså!"Ester, Ester vi e här nu fruga och ungarna"! :lipa:

Ändrades av audirs2

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev JJC:

Stridspilot, flygexpert, bilkonstruktör kanske vet du hur man bygger och konstruerar båtar?

 

Självklart. Över 20 år med flottans fartyg har satt sina spår !

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...