Jump to content
IGNORERAD

Jas 39 Gripen kraschar under uppvisning i Hat Yai


MPR Nyheter

Recommended Posts

6 timmar sedan, skrev Wangthong:
Anser du alltså att den thailändska flygsäkerhetsmyndigheten är lika kompetenta och lever efter, uppnår och ser till att Thailand lever upp till samma standard som de andra nationella flygsäkerhetsmyndigheter världen över har.
 


Har jag skrivit det ?

 

Svaret är en processbeskrivning hur säkerhetsfrågor vid flyguppvisningar hanteras och vilken myndighet som beslutar reglerna, samma i de flesta länder, även Thailand

Detta som svar på ett förvillat påstående att EU skulle vara inblandat

 

Jag går på inga sätt in i detalj hur enskilda länders kvalitet i processen är

Men sett till den senaste kraschen har dom ju lyckats bra med att sätta och följa reglerna att lägga flygmanövrer på ett sådant sätt att går det åt h:e skall planet störta bort från publiken vilket ju var exakt vad som hände.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 291
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    62

  • Soengsang

    19

  • audirs2

    18

  • Tommy

    17

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

4 timmar sedan, skrev UglyFarang:

 

Är det inte det man(USA) delvis använt alla drönarna till?

 

Jo delvis men inte på det sättet utan för att få in spaningsresurser och till viss del vapenresurser

 

Imorgon kommer vi ha jaktplan kapabla till luftstrider med andra flygplan som är obemannade

 

Dagens "drönare" saknar den förmågan utan försvarar sig med antingen höghöjdsflygning, liten signatur (radar/ljud) eller mängd (många små, svåra att slå ut)

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev UglyFarang:

 

För en del år sedan så hade man inom Formel 1(kanske även nu) ett system som tog över om motorn höll på att dö(stallcontroll), systemet frikopplade och gav gas så motorn inte dog innan det släppte tillbaka kontrollen till föraren, detta borde vara möjligt att även använda i dylika situationer i flygande farkoster.

 

Det finns väldigt avancerade system inbyggda i dagens moderna styrsystem. Pilotens input är bara en av många sensorers data som påverkar hur planet manövrerar

 

Det är därför vi börjar närma oss att ta bort piloten helt för han har en allt mindre roll i själva flygandet av planet. Idag är han mer och mer en hjärna som fattar taktiska beslut och inte en som sköter flygningen och de taktiska besluten kan lika gärna tas av en pilot som sitter i en skyddad bunker långt bort från stridszonen eller av avancerade datorer inne i planet

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

40 minuter sedan, skrev stefan5300:

 

 Ja jag skulle ju till exempel aldrig sätta frugan bakom ratten då hon ej har körkort, det är ju jäkligt oansvarigt att sätta folk bakom ratten som inte är 100 % säkra på vad de gör i trafiken och det borde ju verkligen de som utbildar piloter också tänka på innan de  sätter dem bakom spakarna i flygplanen.

 

Men man får ju hoppas att de som är piloter på passagerarflygen är 100 %-iga, undrar om inte han som kraschlandade vid Gottröra kom från försvarsmakten, för den landningen fixade ju piloten så gott han kunde,  det var ju ett jäkla gnäll på försvarsmakten då piloterna bytte arbetsgivare och gick över till SAS mot bättre löner.

 

Tyvärr finns det inga 100%-iga människor

 

Är du, som har körkort, 100%-ig bara för det och därför den som kör i er familj ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

12 timmar sedan, skrev Soengsang:


Alla menyer hjälper nog inte om man slocknar av G-kraftåverkan på den låga höjd dessa uppvisningar sker på.

 

Nä, är man avsvimmad så hjälper inga menyer. Det är kanske därför de använder g-dräkter nuförtiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev JJC:

Klart han är ju stridspilot med. :waaaht:

 

Wannabe möjligen. Tveksamt om han uppfyller vikt och längdkraven....

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Nemo:

 

Nä, är man avsvimmad så hjälper inga menyer. Det är kanske därför de använder g-dräkter nuförtiden.

 

De hjälper ju till att hålla blodcirkulation mm igång, stridspiloter utsätts mig veterligen för krafter upp till 9G, men en människas funktioner börjar väl faliera vid 5-6G.

G-kraft går ju inte att trolla bort.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Tallviking:

 

Tyvärr finns det inga 100%-iga människor

 

Är du, som har körkort, 100%-ig bara för det och därför den som kör i er familj ?

 

Ja,  under de 43 år jag haft körkort så har jag aldrig varit orsak till någon olycka och då har jag kört cirka 5000 mil om året de sista 15 åren bara i jobbet, så jag är en jäkel bakom ratten:big_smile:.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev stefan5300:

 

Ja,  under de 43 år jag haft körkort så har jag aldrig varit orsak till någon olycka och då har jag kört cirka 5000 mil om året de sista 15 åren bara i jobbet, så jag är en jäkel bakom ratten:big_smile:.

 

Det innebär ju dock inte att du är 100%-ig

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev Tallviking:


Har jag skrivit det ?

 

Svaret är en processbeskrivning hur säkerhetsfrågor vid flyguppvisningar hanteras och vilken myndighet som beslutar reglerna, samma i de flesta länder, även Thailand

Detta som svar på ett förvillat påstående att EU skulle vara inblandat

 

Jag går på inga sätt in i detalj hur enskilda länders kvalitet i processen är

Men sett till den senaste kraschen har dom ju lyckats bra med att sätta och följa reglerna att lägga flygmanövrer på ett sådant sätt att går det åt h:e skall planet störta bort från publiken vilket ju var exakt vad som hände.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Jag ställde en fråga, eftersom du i flera inlägg hävdar att bestämmelserna är så strikta och som jag i dina inlägg upplever det att det så gott som orimligt att det på något sätt ska vara dåligt sköt i Thailand. 

 

Även om planeringen av hur flygmanövrar och riktningar är väl planerade finns det väl ett antal andra faktorer där efterlevnad av att allt är som det ska kan ha brustit? Thailand är ju inte precis känt för att följa procedurer som befrämjar säkerhet. Därför är jag fundersam om det inte kan vara några sådana brister som ligger bakom olyckan. 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Tallviking:

 

Det innebär ju dock inte att du är 100%-ig

 

Nä det är ju möjligt men jag har ju klarat av situationer bra tycker jag och agerat på rätt sätt16470136-emoticon-visar-tummen-upp.jpg.

 

Se nu till att ha trevligt på din semester i stället för att tjafsa med migtSeLArP_Smiley_Zunge_135-1232025378.jpg.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev stefan5300:

 

Nä det är ju möjligt men jag har ju klarat av situationer bra tycker jag och agerat på rätt sätt16470136-emoticon-visar-tummen-upp.jpg.

 

Se nu till att ha trevligt på din semester i stället för att tjafsa med migtSeLArP_Smiley_Zunge_135-1232025378.jpg.

Man tjafsar inte emot. Erkänn bara att du är kass trots långt och smärtsam erfarenhet. :oh:  

Säg efter " Jag är inte 100 procenttig "

JANTE DU VET :waaaht: Den lagen lever kvar hos många. :haha:  

Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev Wangthong:

Jag ställde en fråga, eftersom du i flera inlägg hävdar att bestämmelserna är så strikta och som jag i dina inlägg upplever det att det så gott som orimligt att det på något sätt ska vara dåligt sköt i Thailand. 

 

Även om planeringen av hur flygmanövrar och riktningar är väl planerade finns det väl ett antal andra faktorer där efterlevnad av att allt är som det ska kan ha brustit? Thailand är ju inte precis känt för att följa procedurer som befrämjar säkerhet. Därför är jag fundersam om det inte kan vara några sådana brister som ligger bakom olyckan. 

 

Bara för att maipenrai kulturen lever och frodas i Thailand. Så betyder ju inte det att säkerhetsbrister i dylika miljöer accepteras.

Det finns mycket som kan bli bättre i Thailand. Men samtidigt är min erfarenhet att på vissa områden så fungerar det till och med bättre än i Sverige många gånger.

Ändrades av janne_h

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev janne_h:

 

Bara för att maipenrai kulturen lever och frodas i Thailand. Så betyder ju inte det att säkerhetsbrister i dylika miljöer accepteras.

Det finns mycket som kan bli bättre i Thailand. Men samtidigt är min erfarenhet att på vissa områden så fungerar det till och med bättre än i Sverige många gånger.

Thailand är inte känd för att rätta sig in i internationella konventioner överhuvudtaget. När det gäller flygindustrin har det ju visat sig att de i stort sett skiter i vad de intenationella organisationerna säger. Jag tvivlar på att IATA anser att det fungerar bättre på flygsäkerhetsfronten än i Sverige.  Det kanske fungerar bättre på VVS sidan men det är ditt område. 

 

När det gäller militären så har jag ingen aning om hur det förhåller sig inom flyget. Vad jag vet är att inom armen så har de inte någon respekt för bry sig om gällande lagar och förordningar, säkerhet är inte prioriterad vad jag sett och hört. De följer läpparnas bekännelse och har stor respekt för överordnade men vet de att de inte är övervakade gör de som de själv tycker.

 

Jag ifrågasätter att en del verkar anse att just flygvapnet är dom som följer reglementet och inte avviker från det så ofta gängse beteendet i Thailand. Har de t.ex kontroll på att piloten inte var uttröttad eller hade varit på fest kvällen innan och konsumerat alkohol.  

Link to comment
Dela på andra sajter

16 minuter sedan, skrev Wangthong:

Thailand är inte känd för att rätta sig in i internationella konventioner överhuvudtaget. När det gäller flygindustrin har det ju visat sig att de i stort sett skiter i vad de intenationella organisationerna säger. Jag tvivlar på att IATA anser att det fungerar bättre på flygsäkerhetsfronten än i Sverige.  Det kanske fungerar bättre på VVS sidan men det är ditt område. 

 

När det gäller militären så har jag ingen aning om hur det förhåller sig inom flyget. Vad jag vet är att inom armen så har de inte någon respekt för bry sig om gällande lagar och förordningar, säkerhet är inte prioriterad vad jag sett och hört. De följer läpparnas bekännelse och har stor respekt för överordnade men vet de att de inte är övervakade gör de som de själv tycker.

 

Jag ifrågasätter att en del verkar anse att just flygvapnet är dom som följer reglementet och inte avviker från det så ofta gängse beteendet i Thailand. Har de t.ex kontroll på att piloten inte var uttröttad eller hade varit på fest kvällen innan och konsumerat alkohol.  

Vi har hus i ett område i Bangkok där det bor många militärer och före detta militärer.

Mina bästa vänner bland grannarna var ett gäng bröder, 3st, varav 2 hade jobbat inom luftvärnet och fått utbildning av Amerikaner, både i USA och i Vietnam.'

Alla 3 talade riktigt bra engelska och de 2 som varit i luftvärnet berättade hur de blivit bäst i klassen på kurser i elektronik i USA.

Riktigt bra killar, som dessutom drev egen verkstad med beställningar från bland annat den Japanska bilindustrin.

De är inte stormrika, men klarar sej gott, och det gör de inte genom att slarva sej fram i livet, de är duktiga helt enkelt!

Det var mycket trevligt att snacka problemlösning med dem, över ett par LEO på kvällarna.

 

Så, alla Thai är inte fuskjobbande slashasar, synd att så många verkar tro det.

 

 

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Tommy:

Vi har hus i ett område i Bangkok där det bor många militärer och före detta militärer.

Mina bästa vänner bland grannarna var ett gäng bröder, 3st, varav 2 hade jobbat inom luftvärnet och fått utbildning av Amerikaner, både i USA och i Vietnam.'

Alla 3 talade riktigt bra engelska och de 2 som varit i luftvärnet berättade hur de blivit bäst i klassen på kurser i elektronik i USA.

Riktigt bra killar, som dessutom drev egen verkstad med beställningar från bland annat den Japanska bilindustrin.

De är inte stormrika, men klarar sej gott, och det gör de inte genom att slarva sej fram i livet, de är duktiga helt enkelt!

Det var mycket trevligt att snacka problemlösning med dem, över ett par LEO på kvällarna.

 

Så, alla Thai är inte fuskjobbande slashasar, synd att så många verkar tro det.

 

 

MVH Tommy

Jag känner också många duktiga, flitiga och ordentliga thailändare. Men när det gäller en inträffad olycka antar jag inte att allt har skett enligt god arbetsetik.

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev Wangthong:

Jag känner också många duktiga, flitiga och ordentliga thailändare. Men när det gäller en inträffad olycka antar jag inte att allt har skett enligt god arbetsetik.

 

Det är ju en ickediskussion som pågår.

TV har ju redan klargjort hur allt förhåller sig.

Alla andra åsikter är av underordnad betydelse.

/biker

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Wangthong:

Jag känner också många duktiga, flitiga och ordentliga thailändare. Men när det gäller en inträffad olycka antar jag inte att allt har skett enligt god arbetsetik.

Varför?

 

Det kan ha varit ett tekniskt fel, eller att piloten plötsligt tuppat av, av en eller annan anledning.

Eller så har han gjort ett ödesdigert fel, i fel ögonblick, som den svenske piloten som kraschade i Vänern efter att ha flugit in i jetströmmen efter sin kollegas JAS.

 

Jag var förresten den förste som såg det planet efter kraschen, på 80 meters djup i Vänern.

Jobbade i Marinen då, bland annat med att köra ROV (har en liten bit av det i en låda på vinden, inget märkvärdigt bara lite kabel som fastnade i ROVn).

 

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

22 timmar sedan, skrev stefan5300:

 

Ja,  under de 43 år jag haft körkort så har jag aldrig varit orsak till någon olycka och då har jag kört cirka 5000 mil om året de sista 15 åren bara i jobbet, så jag är en jäkel bakom ratten:big_smile:.

 

22 timmar sedan, skrev Tallviking:

 

Det innebär ju dock inte att du är 100%-ig

 

Nu är jag inte så bra på procenträkning, men han säger ju att han har varit olycksfri under de 43 år som han haft körkort och aldrig orsakat en olycka. Enligt mitt sätt att se det, så har han ju varit 100%-ig.  :rolleyes:

 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Nemo:

 

 

Nu är jag inte så bra på procenträkning, men han säger ju att han har varit olycksfri under de 43 år som han haft körkort och aldrig orsakat en olycka. Enligt mitt sätt att se det, så har han ju varit 100%-ig.  :rolleyes:

 

 

Du får nog gå tillbaka till skolan för din matte är inte så bra

 

100%-ig blir han inte förrän han VET att han under hela sin tid som förare av fordon i livet inte orsakar eller bidrar till olyckor

 

Enligt ditt sätt att räkna var piloten i JAS-planet 100% ända fram till olyckan.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Tallviking:

 

100%-ig blir han inte förrän han VET att han under hela sin tid som förare av fordon i livet inte orsakar eller bidrar till olyckor

 

 

Nä, naturligtvis finns det ju ingen som kan förutsäga framtiden 100%-igt. Så det naturliga blir givetvis att räkna på till dags datum.

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev Nemo:

 

Nä, naturligtvis finns det ju ingen som kan förutsäga framtiden 100%-igt. Så det naturliga blir givetvis att räkna på till dags datum.

 

Så enligt ditt sätt att se det är alla 100% säkra förare ändra fram till dom kraschar första gången ?

 

Diskussionen vi hade var att man krävde att piloter visste till 100% hur man skall flyga för att undgå att orsaka olyckor och då inkluderas framtidsbegreppet. Vilken okunnig idi*t som helst är 100% fram till han orsakar första olyckan enligt dig. Det kallar inte jag en bra definition på en 100% säker förare

 

Ingen skulle komma på tanken att enbart ställa kravet på en pilot att han "hittills" inte orsakat några olyckor för att vara "säker"

Jag åtminstonde ställer krav på piloter att dom får de utbildningar och genomgår de prover som föreskrivs för respektive flygplanstyp inkluderande ett visst antal flygtimmar i simulator, visst antal timmar som andrepilot, genomgångna typintygskurser, genomgång av ett antal specifika nödsituationer teoretiskt och i simulator, medicinska tester, psykiska utvärderingar, hälsokontroller etc etc etc. Det är sådant som ger säkra piloter

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev Nicholas:

Hur många Jas har dom slängt i backen nu?

Säkert kvaddat någon på marken med.

 

9 'hull losses' inklusive "jordfräsen", "Långholmen" samt den senaste iThailand. En pilot (Thailand) omkommen.

Totalt c:a 247st tillverkade, varav f.n. 186 i tjänst världen över.

 

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Saab_JAS_39_Gripen

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...