Jump to content
IGNORERAD

Jas 39 Gripen kraschar under uppvisning i Hat Yai


MPR Nyheter

Recommended Posts

1 timme sedan, skrev Nemo:

 

Flygexperten från Uppsala kommer snart med ett inlägg.......  :)

Det räcker så bra med flygexperterna Nemo och Muttan´s expertinlägg :look_down:

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 291
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    62

  • Soengsang

    19

  • audirs2

    18

  • Tommy

    17

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

2 timmar sedan, skrev wUThai:

Här skojar Nemo lite

 

Han har humor han!

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

45 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

Det räcker så bra med flygexperterna Nemo och Muttan´s expertinlägg :look_down:

Men titta.. lilla fröken har vaknat med. :mdr:

17 minuter sedan, skrev Soengsang:

 

Han har humor han!

Och då är det ok med personangrepp. Jag förstår. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev wUThai:

Men titta.. lilla fröken har vaknat med. :mdr:

Och då är det ok med personangrepp. Jag förstår. :)

Självinsikt är inte din starka sida har jag märkt.

Kanske dags att du tar och läser igenom dina inlägg på forumet så kanske det klarnar.................men jag tror inte det

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var fan vad ni ska tjata, TV är kunnig i mycket.....men absolut i detta.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

Självinsikt är inte din starka sida har jag märkt.

Kanske dags att du tar och läser igenom dina inlägg på forumet så kanske det klarnar.................men jag tror inte det

Ojdå. Har du lärt dig ett nytt ord? Ge dig nu inte in nåt du inte klara av du faller som vanligt platt och gör dig själv till ett åtlöje. Posta nu lite bilder från ditt fantastiska liv så du får lite mer karma. Självinsikt vet du inte ens innebörden av! :mdr: 

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Soengsang:

Det var fan vad ni ska tjata, TV är kunnig i mycket.....men absolut i detta.

Självklart är han expert i detta som i allt annat. Men du tycker det är ok med personangrepp då? Bara för att det var Nemo som skojade som du uppenbarligen inte gillar. Du brukar ju säga att du är emot personangrepp har du ändrat dig angående det? 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev wUThai:

Ojdå. Har du lärt dig ett nytt ord? Ge dig nu inte in nåt du inte klara av du faller som vanligt platt och gör dig själv till ett åtlöje. Posta nu lite bilder från ditt fantastiska liv så du får lite mer karma. Självinsikt vet du inte ens innebörden av! :mdr: 

:rotfl:

Sicken tönt

 

Du verkar lida av ett fruktansvärt stort mindervärdighetskomplex (om du inte vet vad det betyder så Googla)

när du insett att det finns folk som både här ett bättre liv än du och vet mera om skaer och ting.

Det är bara att bryta ihop och gå vidare lille vän.

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Kenneth4618:

:rotfl:

Sicken tönt

 

Du verkar lida av ett fruktansvärt stort mindervärdighetskomplex (om du inte vet vad det betyder så Googla)

när du insett att det finns folk som både här ett bättre liv än du och vet mera om skaer och ting.

Det är bara att bryta ihop och gå vidare lille vän.

Haha! Sedär, nu föll du platt igen. Nu börjar du med personangrepp igen.. du klara inte ens föra en diskussion med nån som inte tycker precis som dig utan att du ska börja med personangrepp. Fråga dig själv och sen funderar på vem som lider av mindervärdighetskomplex! Ojdå, finns det verkligen folk som har bättre liv än mig! Det var som fan! :mdr:

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Av det lilla man kan se på filmerna, så verkar det som om han inte riktigt har koll på sitt flygläge.

Ja jag vet att det är osannolikt, med en så rutinerad pilot, men det verkar ju inte som om han ens försöker ta sig ur situationen, snarare tvärtom

http://www.pcaviator.com.au/store/images/D/Gripen_Pnl2-01.jpg

Som synes har piloten flygläget både i HeadUpDisplay och på mittenskärmen nere

Ändrades av acarls
Lagt till bild
Link to comment
Dela på andra sajter

Självklart är han expert i detta som i allt annat. Men du tycker det är ok med personangrepp då? Bara för att det var Nemo som skojade som du uppenbarligen inte gillar. Du brukar ju säga att du är emot personangrepp har du ändrat dig angående det? 


Expert tror jag absolut inte, men kunnig i detta område.
Ang den Nemo, så "skojar" han kanske lite väl mycket, eller googlar.
Tom BOA är ju mer konstruktiv än han stundtals, absolut mer underhållande....eller om det nu var skoj.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Av det lilla man kan se på filmerna, så verkar det som om han inte riktigt har koll på sitt flygläge.

Ja jag vet att det är osannolikt, med en så rutinerad pilot, men det verkar ju inte som om han ens försöker ta sig ur situationen, snarare tvärtom

Gripen_Pnl2-01.jpg&key=3fbe2b3d7a47ffe2b904bc5bc833dae0c715ed48732e22106281389c6da3a017

Som synes har piloten flygläget både i HeadUpDisplay och på mittenskärmen nere


Alla menyer hjälper nog inte om man slocknar av G-kraftåverkan på den låga höjd dessa uppvisningar sker på.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Att se det som personangrepp att någon annan än sig själv blir kallad korkad och skriver ett jätte långt inlägg om det, tycker jag är ganska korkat! ?

There can be only one (Stefan)

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev Tallviking:

...............................................................

Den senaste nu i Thailand tror jag, utan att veta naturligtvis, berodde på att piloten tog en allt för avancerad manöverför låg höjd och kunde inte fullfölja. Uppvisningsflygning sker precis på gränsen till vad flygplanen klarar av och det är tyvärr inte ovanligt att haverier sker just då och just därför att man lite lite grann går över gränsen och det räcker för att det skall gå åt helvete.

......................................

Jag håller med om det mesta TV skriver i tråden, även om jag tycker han går lite över gränsen här och där. Det är t.ex (av naturliga skäl), bl.a. ekonomiska, politiska och personliga omtvistat hur bakgrunden var till JAS-olyckan i Stockholm. Det finns spaltmil skrivet om detta ur olika perspektiv.

 

Men om vi återvänder till trådens tragiska olycka. Jag vet, man borde inte spekulera i detta p.g.a. utgången. Men det är ändå så intressant flygtekniskt, så det är svårt att låta bli.

 

Nej, efter vad jag såg på filmen var detta inte alls en allt för avancerad manöver för en uppvisningsflygare, och inte särskilt låg höjd heller för en uppvisning.

Att han inte lyckades fullfölja rollen blev ju tyvärr uppenbart.

Nej, JAS:en klarar betydligt mer än vad jag tyckte filmen visade.

 

I mitt första inlägg här funderade jag på om inte pilotens G-dräkt slutat fungera som den borde, vilket medfört att piloten förlorat medvetandet (eller näst intill). Jag tror i alla fall inte piloten var helt 100% i kraschögonblicket.

Samma kväll detta hade hänt intervjuades en f.d. JAS-pilot i 19-nyheterna på TV. Jag tyckte han var inne på precis mina tankebanor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt frugan var det en kompis till hennes äldre son som var pilot, han gjorde fel styrde ner istället för upp, kanske var stressad av någon anledning. Sonen är stationerad i Pattani


Precis det jag menade förut. När man snurrar och ibland flyger upp och ner, märker man inte vad som är upp. Instrumenten visar rätt, men man tror mer på sina egna sinnen än på instrumenten.

Många flygolyckor i Sverige har hänt över sjöar, och när de ser stjärnorna reflekteras i vattnet, tror de att det är upp, trots att instrumenten visar tvärtom.

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Att se det som personangrepp att någon annan än sig själv blir kallad korkad och skriver ett jätte långt inlägg om det, tycker jag är ganska korkat! [emoji6]



Själv kan jag tycka att det är korkat att hålla med om att personangrepp inte är ok för att i nästa andetag tycka det är ok beroende vem som råkar ut för det.

Snacka om att skjuta sig i foten! :mdr:

Skickat från min HTC 10 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev wUThai:

 


Själv kan jag tycka att det är korkat att hålla med om att personangrepp inte är ok för att i nästa andetag tycka det är ok beroende vem som råkar ut för det.

Snacka om att skjuta sig i foten! :mdr:

Skickat från min HTC 10 via Tapatalk
 

 

555, så är det!

There can be only one (Stefan)

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Soengsang:

Det var fan vad ni ska tjata, TV är kunnig i mycket.....men absolut i detta.

Klart han är ju stridspilot med. :waaaht:

Link to comment
Dela på andra sajter

Denna flyguppvisning var i Thailand och som vi vet gäller /efterlevs / finns inte internationella regler.

Elsäkerhet 

Trafiksäkerhet 

Båtsäkerhet

Flygsäkerhet 

Bungyjumpsäkerhet 

.

.

.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte för jag e en expert , Men skulle va intressant o veta vad piloten skulle göra för en manöver, Kvickroll roll eller en tunnelroll. Som det ser ut på filmen så gör han en tunnelroll men var det den manövern han skulle göra ,,Intressant vad utredningen kommer fram till.....

Link to comment
Dela på andra sajter

26 minuter sedan, skrev wavis:

Inte för jag e en expert , Men skulle va intressant o veta vad piloten skulle göra för en manöver, Kvickroll roll eller en tunnelroll. Som det ser ut på filmen så gör han en tunnelroll men var det den manövern han skulle göra ,,Intressant vad utredningen kommer fram till.....

 

En teori:

Ser ut som han inleder en Split-S, men kommer in för snabbt och lågt. Inser att det inte går mellan punkt 1 & 2 och gör där en halvroll för att ta upp, men går i backen. Det hela tog ju bara några sekunder, så piloten trodde nog han skulle klara det och därför inte sköt ut sig.

 

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Split_S

 

Split_S.png

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev Tallviking:

 

Din okunskap är som vanligt total men du kan ändå inte låta bli att visa det för andra

 

Det är respektive lands flygsäkerhetsmyndighet som utfärdar dessa och dom samarbetar med varandra världen över för att dessa skall vara så lika som möjligt

 

Här är t.ex den bestämmelse som styr flyguppvisningar som Farnborough i UK

 

http://publicapps.caa.co.uk/docs/33/CAP 403 JUN16.pdf

 

Anser du alltså att den thailändska flygsäkerhetsmyndigheten är lika kompetenta och lever efter, uppnår och ser till att Thailand lever upp till samma standard som de andra nationella flygsäkerhetsmyndigheter världen över har.

Link to comment
Dela på andra sajter

17 timmar sedan, skrev Tallviking:

 

Problemet i början var att de piloter som var testflygare var gamla rävar utbildade och erfarna på de gamla typerna av flygplan med klassiska styrsystem med stabila flygplan

 

Dom hade så otroligt många flygtimmar på dessa äldre flygplanssystem så dom hade allt inprogrammerat i ryggmärgen

 

När dom skulle lära sig de nya flygsystemet med instabila flygplan som bara kunde flygas med hjälp av datorer fungerade det i normalsituationen (när dom använde hjärnan)

Men när det blev en krissituation tog ryggmärgens reflexer över (som då inte hade lyckats omprogrammeras) och då blev det väldigt fel. Typexempel på det var haveriet på Långholmen vid vattenfestivalen. hade piloten bara släppt spaken när han fick pendling hade planet automatiskt rätat upp sig och han hade aldrig kraschat

Nu kämpade han emot istället vilket gjorde att pendlingen bara ökade med haveriet som följd

Det var förresten samma pilot som störtade framför kamerorna på all media i Linköping första flygningen. Han fick dessutom "pension" efter haveriet på Långholmen

 

De övriga haverierna kan man mer skylla på unga oerfarna piloter under utbildning

 

Den senaste nu i Thailand tror jag, utan att veta naturligtvis, berodde på att piloten tog en allt för avancerad manöver på för låg höjd och kunde inte fullfölja. Uppvisningsflygning sker precis på gränsen till vad flygplanen klarar av och det är tyvärr inte ovanligt att haverier sker just då och just därför att man lite lite grann går över gränsen och det räcker för att det skall gå åt helvete.

 

Vi hade samma problem när nya HKP14 skulle införas i Sverige. Det är den första "fly-by-wire"-helikoptern i världen och baserat på erfarenheterna från JAS-införandet valde man att bara utbilda nya unga joystickgenerationspiloter till HKP14-piloter. Gissa om de gamla rävarna från HKP4 och HKP10 blev förbannade när de unga snorungarna fick glassjobbet före dom som fick fortsätta flyga sina mer än 40 år gamla maskiner och pensioneras från flygtjänst när deras maskiner avvecklades.

 

I en inte allt för nära framtid (prototyper finns redan) kommer det inte finnas några piloter alls i flygplanen för idag är det den biologiska människan som är största begränsningen för vad flygplanen klarar av att göra.

 

Är det inte det man(USA) delvis använt alla drönarna till?

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

18 timmar sedan, skrev Tallviking:

 

Problemet i början var att de piloter som var testflygare var gamla rävar utbildade och erfarna på de gamla typerna av flygplan med klassiska styrsystem med stabila flygplan

 

Dom hade så otroligt många flygtimmar på dessa äldre flygplanssystem så dom hade allt inprogrammerat i ryggmärgen

 

När dom skulle lära sig de nya flygsystemet med instabila flygplan som bara kunde flygas med hjälp av datorer fungerade det i normalsituationen (när dom använde hjärnan)

Men när det blev en krissituation tog ryggmärgens reflexer över (som då inte hade lyckats omprogrammeras) och då blev det väldigt fel. Typexempel på det var haveriet på Långholmen vid vattenfestivalen. hade piloten bara släppt spaken när han fick pendling hade planet automatiskt rätat upp sig och han hade aldrig kraschat

Nu kämpade han emot istället vilket gjorde att pendlingen bara ökade med haveriet som följd

Det var förresten samma pilot som störtade framför kamerorna på all media i Linköping första flygningen. Han fick dessutom "pension" efter haveriet på Långholmen

 

De övriga haverierna kan man mer skylla på unga oerfarna piloter under utbildning

 

Den senaste nu i Thailand tror jag, utan att veta naturligtvis, berodde på att piloten tog en allt för avancerad manöver på för låg höjd och kunde inte fullfölja. Uppvisningsflygning sker precis på gränsen till vad flygplanen klarar av och det är tyvärr inte ovanligt att haverier sker just då och just därför att man lite lite grann går över gränsen och det räcker för att det skall gå åt helvete.

 

Vi hade samma problem när nya HKP14 skulle införas i Sverige. Det är den första "fly-by-wire"-helikoptern i världen och baserat på erfarenheterna från JAS-införandet valde man att bara utbilda nya unga joystickgenerationspiloter till HKP14-piloter. Gissa om de gamla rävarna från HKP4 och HKP10 blev förbannade när de unga snorungarna fick glassjobbet före dom som fick fortsätta flyga sina mer än 40 år gamla maskiner och pensioneras från flygtjänst när deras maskiner avvecklades.

 

I en inte allt för nära framtid (prototyper finns redan) kommer det inte finnas några piloter alls i flygplanen för idag är det den biologiska människan som är största begränsningen för vad flygplanen klarar av att göra.

 

För en del år sedan så hade man inom Formel 1(kanske även nu) ett system som tog över om motorn höll på att dö(stallcontroll), systemet frikopplade och gav gas så motorn inte dog innan det släppte tillbaka kontrollen till föraren, detta borde vara möjligt att även använda i dylika situationer i flygande farkoster.

Ändrades av UglyFarang

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

18 timmar sedan, skrev Tallviking:

 


Eller sätta folk bakom ratten i en bil som inte till 100% säkert vet vad dom gör när dom kör ute på allmänna vägar bland andra människor......


Skickat från min iPhone med Tapatalk

 

 

 Ja jag skulle ju till exempel aldrig sätta frugan bakom ratten då hon ej har körkort, det är ju jäkligt oansvarigt att sätta folk bakom ratten som inte är 100 % säkra på vad de gör i trafiken och det borde ju verkligen de som utbildar piloter också tänka på innan de  sätter dem bakom spakarna i flygplanen.

 

Men man får ju hoppas att de som är piloter på passagerarflygen är 100 %-iga, undrar om inte han som kraschlandade vid Gottröra kom från försvarsmakten, för den landningen fixade ju piloten så gott han kunde,  det var ju ett jäkla gnäll på försvarsmakten då piloterna bytte arbetsgivare och gick över till SAS mot bättre löner.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...