Jump to content
IGNORERAD

Jas 39 Gripen kraschar under uppvisning i Hat Yai


MPR Nyheter

Recommended Posts

48 minuter sedan, skrev Tallviking:

 

Problemet i början var att de piloter som var testflygare var gamla rävar utbildade och erfarna på de gamla typerna av flygplan med klassiska styrsystem med stabila flygplan

 

Dom hade så otroligt många flygtimmar på dessa äldre flygplanssystem så dom hade allt inprogrammerat i ryggmärgen

 

När dom skulle lära sig de nya flygsystemet med instabila flygplan som bara kunde flygas med hjälp av datorer fungerade det i normalsituationen (när dom använde hjärnan)

Men när det blev en krissituation tog ryggmärgens reflexer över (som då inte hade lyckats omprogrammeras) och då blev det väldigt fel. Typexempel på det var haveriet på Långholmen vid vattenfestivalen. hade piloten bara släppt spaken när han fick pendling hade planet automatiskt rätat upp sig och han hade aldrig kraschat

Nu kämpade han emot istället vilket gjorde att pendlingen bara ökade med haveriet som följd

Det var förresten samma pilot som störtade framför kamerorna på all media i Linköping första flygningen. Han fick dessutom "pension" efter haveriet på Långholmen

 

De övriga haverierna kan man mer skylla på unga oerfarna piloter under utbildning

 

Den senaste nu i Thailand tror jag, utan att veta naturligtvis, berodde på att piloten tog en allt för avancerad manöver på för låg höjd och kunde inte fullfölja. Uppvisningsflygning sker precis på gränsen till vad flygplanen klarar av och det är tyvärr inte ovanligt att haverier sker just då och just därför att man lite lite grann går över gränsen och det räcker för att det skall gå åt helvete.

 

Vi hade samma problem när nya HKP14 skulle införas i Sverige. Det är den första "fly-by-wire"-helikoptern i världen och baserat på erfarenheterna från JAS-införandet valde man att bara utbilda nya unga joystickgenerationspiloter till HKP14-piloter. Gissa om de gamla rävarna från HKP4 och HKP10 blev förbannade när de unga snorungarna fick glassjobbet före dom som fick fortsätta flyga sina mer än 40 år gamla maskiner och pensioneras från flygtjänst när deras maskiner avvecklades.

 

I en inte allt för nära framtid (prototyper finns redan) kommer det inte finnas några piloter alls i flygplanen för idag är det den biologiska människan som är största begränsningen för vad flygplanen klarar av att göra.

 

29 minuter sedan, skrev Tallviking:

 

Nej. Snarare tvärt om. De som flyger dessa flyguppvisningar är de bästa av de bästa och är extremt rutinerade och flyger otroligt säkert. Det är därför dom har dom jobb dom har

 

"Hetsporrar" brukar ganska snabbt skiljas från flygtjänst om dom på minsta sätt inte följer reglerna

 

Du har nog tittat för mycket på filmer från Hollywood tror jag

 

Verkar ju inte vara de bästa av de bästa när de inte vet hur de ska hantera olika flygplanstyper, totalt livsfarliga för allmänheten och åskådare om de inte vet vad de ska göra vid olika situationer i olika flygplanstyper, som i Långholmenfallet, så enkelt att bara släppa spaken så hade allt ordnat sig, det måste ju en rutinerad pilot tänkt på om han nu har det jobb han har eller hade.

 

Jag brukar inte kolla Hollywoodfilmer med flygplansuppvisningar

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 291
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    62

  • Soengsang

    19

  • audirs2

    18

  • Tommy

    17

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

1 minut sedan, skrev Tallviking:

 

Var det inte just det jag skrev i inlägget innan ?

 

Vet inte om jag håller med om att de flyger säkert på uppvisningar bara, och detta är ju inte specifikt för Thailand.

 

Har en bardoms-bekant (fd flyplansmekaniker) som kraschade med sin SK50 vid flyguppvisning 2013, så av någon anledning händer mycket olyckor vid uppvisningar/flygdagar etc.

Men här var det nog mekaniskt fel, och tragi-ironiskt att det hände han som var både duktig mekaniker, och erfaren pilot.

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/plan-kraschade-vid-flyguppvisning

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev stefan5300:

 

 

Verkar ju inte vara de bästa av de bästa när de inte vet hur de ska hantera olika flygplanstyper, totalt livsfarliga för allmänheten och åskådare om de inte vet vad de ska göra vid olika situationer i olika flygplanstyper, som i Långholmenfallet, så enkelt att bara släppa spaken så hade allt ordnat sig, det måste ju en rutinerad pilot tänkt på om han nu har det jobb han har eller hade.

 

Jag brukar inte kolla Hollywoodfilmer med flygplansuppvisningar

 

Låter som du vet lösningen på det som världens flygvapenledningar misslyckats med att hitta.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

16 minuter sedan, skrev Soengsang:

 

Vet inte om jag håller med om att de flyger säkert på uppvisningar bara, och detta är ju inte specifikt för Thailand.

 

Har en bardoms-bekant (fd flyplansmekaniker) som kraschade med sin SK50 vid flyguppvisning 2013, så av någon anledning händer mycket olyckor vid uppvisningar/flygdagar etc.

Men här var det nog mekaniskt fel, och tragi-ironiskt att det hände han som var både duktig mekaniker, och erfaren pilot.

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/plan-kraschade-vid-flyguppvisning

 

All flygning är per definition "osäker" speciellt om man flyger extremt kraftfulla maskiner på gränsen till vad dom klarar av. Skulle man flyga enkla "ofarliga" manövrer på flyguppvisningar skulle nog inte publiken komma och titta på dom

 

Har själv jobbat på både Farnborough och Le Borget-flygmässorna och där är flygplanstillverkarna också ute för att locka nya kunder som alltid är där och tittar och då tar man till det absolut värsta som går. Såg när Boeing visade sin då nya 777:a på farnborough (målad i Thai Airways färger, skulle levereras till Thai strax därefter) och man flög den med minimal vikt, minimum bränsle och bara två oiloter. Dom manöverna dom då gjorde skulle en passagerar ha dött av skräck att sitta med i planet. Otroligt imponerande prestanda det hade. Rena stridspilotmanövrerna

 

SK50 är en extremt gammal flygplanstyp. Jag flög den själv tillsammans med en F10-pilot över Hallandsåsen när jag jobbade en sommar på F10 i Ängelholm som ungdomsinstruktör för flygpojkarna (FVRF) 1977 och redan då var den gammal.

 

98090802.JPG

 

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev Tallviking:

 

Låter som du vet lösningen på det som världens flygvapenledningar misslyckats med att hitta.

 

Nä men den instruktionen borde väl piloten fått av instruktören som lärt honom att flyga JAS, att får du pendling så släpp spaken så rätar planet ut sig som du skrev.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev stefan5300:

 

Nä men den instruktionen borde väl piloten fått av instruktören som lärt honom att flyga JAS, att får du pendling så släpp spaken så rätar planet ut sig som du skrev.

 

Det är inte lika enkelt att flyga stridsflyg som du tror

 

I stressade situationer är det träningen i ryggmärgen som tar över

 

Det är ytterst få människor som ens klarar av att komma in på stridsflygarskolan, ännu färre som klarar av hela utbildningen. Testpiloterna på SAAB är alla extremt erfarna från tidigare tjänst i flygvapnet innan dom går vidare till att bli testpiloter

 

Problemet, som jag förklarade, var att deras enorma erfarenhet i just det här fallet där man helt bytte flygplanstyp, spelade dom ett spratt för reflexerna betedde sig som man skall göra, fast i de gamla flygplanssystemen. Det var en av lärdomarna man drog av den kraschen på Långholmen

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev Tallviking:

 

Det är inte lika enkelt att flyga stridsflyg som du tror

 

I stressade situationer är det träningen i ryggmärgen som tar över

 

Det är ytterst få människor som ens klarar av att komma in på stridsflygarskolan, ännu färre som klarar av hela utbildningen. Testpiloterna på SAAB är alla extremt erfarna från tidigare tjänst i flygvapnet innan dom går vidare till att bli testpiloter

 

Problemet, som jag förklarade, var att deras enorma erfarenhet i just det här fallet där man helt bytte flygplanstyp, spelade dom ett spratt för reflexerna betedde sig som man skall göra, fast i de gamla flygplanssystemen. Det var en av lärdomarna man drog av den kraschen på Långholmen

 

Ok, vi kommer nog inte längre än så här men jag tycker nog att det verkar idi0tiskt att ha flyguppvisning över 10 000- tals åskådare i en storstad om man inte är 100 % säker på sin uppgift, som att till exempel släppa en spak.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Ok, vi kommer nog inte längre än så här men jag tycker nog att det verkar idi0tiskt att ha flyguppvisning över 10 000- tals åskådare i en storstad om man inte är 100 % säker på sin uppgift, som att till exempel släppa en spak.



Det är väl rätt idi*tiskt med allt som är farligt med publik närvarande då eller ?

Biltävlingar t.ex !


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev Tallviking:

 


Det är väl rätt idi*tiskt med allt som är farligt med publik närvarande då eller ?

Biltävlingar t.ex !


Skickat från min iPhone med Tapatalk

 

Ja.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja.



Eller sätta folk bakom ratten i en bil som inte till 100% säkert vet vad dom gör när dom kör ute på allmänna vägar bland andra människor......


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner
2 timmar sedan, skrev Tallviking:

 

Var det inte just det jag skrev i inlägget innan ?

Det förstår inte en pucher som han

Link to comment
Dela på andra sajter

On 1/14/2017 at 16:40, skrev Tallviking:

 

Nej. jag menar dom regler som styr hur man får lägga upp flyguppvisningsprogram för att inte riskera att störta in i publikmassorna om något går fel

 

dessa regler har tillkommit efter ett antal svåra olyckor förr i tiden. En var i tyskland bl.a

 

 

Säkert nya EU-direktiv......:laugh:

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Nemo:

 

Säkert nya EU-direktiv......:laugh:

 

Din okunskap är som vanligt total men du kan ändå inte låta bli att visa det för andra

 

Det är respektive lands flygsäkerhetsmyndighet som utfärdar dessa och dom samarbetar med varandra världen över för att dessa skall vara så lika som möjligt

 

Här är t.ex den bestämmelse som styr flyguppvisningar som Farnborough i UK

 

http://publicapps.caa.co.uk/docs/33/CAP 403 JUN16.pdf

 

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Tallviking:

 

Din okunskap är som vanligt total men du kan ändå inte låta bli att visa det för andra

 

Det är respektive lands flygsäkerhetsmyndighet som utfärdar dessa och dom samarbetar med varandra världen över för att dessa skall vara så lika som möjligt

 

Här är t.ex den bestämmelse som styr flyguppvisningar som Farnborough i UK

 

http://publicapps.caa.co.uk/docs/33/CAP 403 JUN16.pdf

 

 

Du kanske inte uppfattade smileyn?  Jag tänkte bara på att du brukar ju tycka att allt som Eu hittar på i regelväg är jättebra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Nemo:

 

Du kanske inte uppfattade smileyn?  Jag tänkte bara på att du brukar ju tycka att allt som Eu hittar på i regelväg är jättebra.

 

Vad har EU med flyguppvisningar att göra ?

 

Kan det vara så att du som vanligt bara försökte vara otrevlig och plump på andra bekostnad ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev Tallviking:

 

Vad har EU med flyguppvisningar att göra ?

 

Kan det vara så att du som vanligt bara försökte vara otrevlig och plump på andra bekostnad ?

 

Låter som om du var ansvarig ang. EU-direktiv eller kanske flyguppvisningen i fråga. Kanske rent utav både och? 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Nemo:

 

Låter som om du var ansvarig ang. EU-direktiv eller kanske flyguppvisningen i fråga. Kanske rent utav både och? 

 

Är du lika korkad som du verkar eller låtsas du bara vara korkad ?

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

36 minuter sedan, skrev Nemo:

 

Låter som om du var ansvarig ang. EU-direktiv eller kanske flyguppvisningen i fråga. Kanske rent utav både och? 

Han tror säkert att han är ansvarig för hela EU men ge dej inte då blir du också utfryst av honom, snart

sitter han ensam i ett hörn och skriver till sej själv:smile:

Link to comment
Dela på andra sajter

Det man har lärt sig med just JAS det är att prova sig fram, ingen kunde gissa att data systemet inte skulle klara av en massa anrop från operatören för datorer har ju alltid funkat nästan utan problem, i flygindustrin asså, inte hemma pc som craschar stup i kvarten!

I USA försökte man lösa detta problem under många år men man fixade inte det, medans man i Sverige använde sin intelligens och löste problemet! Så det är som TV säger stor skillnad på att flyga ett "dator" plan och ett med gamla systemet!

Sedan gick det ju inte så bra i början av den svenska jetplans eran, men man lärde sig där med, tyvärr med många dödsfall!  

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

Trots att jag bara håller mig på jorden förstår och håller till fullo med TVs resonemang.

Har ett exempel dock på marknivå.

En chaufför som är van vid att köra bil och ett 5 axlat släp har ofantligt svårt med att backa in en typ trailer till en ramp/kaj eller göra en högerback. I 9 fall av 10 börjar han ALLTID med att vrida ratten åt fel håll = sitter i ryggmärgen/vanan.

Dock har jag lite svårt att förstå varför man man välja de mest extrema manövrar för åskådarna, de begriper ändå inte hur svåra/farliga dessa är. Det är endast professionella flygare som besitter den känsla/erfarenhet som förstår det svåra och riskabla.

Politiker och andra höjdare fattar inte ett skvatt av vad de ser - om det är svårt eller farligt.

Även där har jag ett exempel, dock på markplan. Nu är  jag där igen i min bransch. Folk tror att det är lika lätt/svårt att göra en högerback som vänsterback med bil o släp. I princip är det lika svårt dock gör man kanske bara en högerback av hundra backmanövrar = därav blir det automatiskt svårare, ovanan gör det svårare. När man ska visa sig på styva linan gör man då självklart de manövrar man är bekväm med och inte tvärtom, varför inte samma inom flyguppvisningarna?

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Nemo:

 

Säkert nya EU-direktiv......:laugh:

 

2 timmar sedan, skrev Tallviking:

 

Din okunskap är som vanligt total men du kan ändå inte låta bli att visa det för andra

 

Det är respektive lands flygsäkerhetsmyndighet som utfärdar dessa och dom samarbetar med varandra världen över för att dessa skall vara så lika som möjligt

 

Här är t.ex den bestämmelse som styr flyguppvisningar som Farnborough i UK

 

http://publicapps.caa.co.uk/docs/33/CAP 403 JUN16.pdf

 

 

2 timmar sedan, skrev Nemo:

 

Du kanske inte uppfattade smileyn?  Jag tänkte bara på att du brukar ju tycka att allt som Eu hittar på i regelväg är jättebra.

 

2 timmar sedan, skrev Tallviking:

 

Vad har EU med flyguppvisningar att göra ?

 

Kan det vara så att du som vanligt bara försökte vara otrevlig och plump på andra bekostnad ?

 

1 timme sedan, skrev Nemo:

 

Låter som om du var ansvarig ang. EU-direktiv eller kanske flyguppvisningen i fråga. Kanske rent utav både och? 

 

1 timme sedan, skrev Tallviking:

 

Är du lika korkad som du verkar eller låtsas du bara vara korkad ?

Får vi nu höra nåt angående personangrepp från Wanchai, Fritz eller resten av TV:s fans? 

 

Här skojar Nemo lite och tröttmössan går i taket direkt även att Nemo försöker förklara för tröttmössan att det var ett skämt.. så slutar det med personangrepp från TV:s sida! Ingen säger nåt utan tiger som inget hänt! Patetiskt! 

 

Nå vad är alla godhetsapostlar nu då? Eller är det så att det är ok att köra med personangrepp så länge det är mot "rätt" person? Inte utan att man får en viss spymak i munnen av vissas skenheliga beteende. Fy fan säger ja! 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

34 minuter sedan, skrev evert 1:

Trots att jag bara håller mig på jorden förstår och håller till fullo med TVs resonemang.

Har ett exempel dock på marknivå.

En chaufför som är van vid att köra bil och ett 5 axlat släp har ofantligt svårt med att backa in en typ trailer till en ramp/kaj eller göra en högerback. I 9 fall av 10 börjar han ALLTID med att vrida ratten åt fel håll = sitter i ryggmärgen/vanan.

Dock har jag lite svårt att förstå varför man man välja de mest extrema manövrar för åskådarna, de begriper ändå inte hur svåra/farliga dessa är. Det är endast professionella flygare som besitter den känsla/erfarenhet som förstår det svåra och riskabla.

Politiker och andra höjdare fattar inte ett skvatt av vad de ser - om det är svårt eller farligt.

Även där har jag ett exempel, dock på markplan. Nu är  jag där igen i min bransch. Folk tror att det är lika lätt/svårt att göra en högerback som vänsterback med bil o släp. I princip är det lika svårt dock gör man kanske bara en högerback av hundra backmanövrar = därav blir det automatiskt svårare, ovanan gör det svårare. När man ska visa sig på styva linan gör man då självklart de manövrar man är bekväm med och inte tvärtom, varför inte samma inom flyguppvisningarna?

 

Det beror på lite vilken flyguppvisning det är

 

Är det Le Bourget eller Farnborough till exempel är huvudsyftet med dessa flygmässor att visa upp vad ens produkter klarar av och försöka hitta kunder. Alla dagar utom en är enbart öppet för yrkesfolk så då är nästan bara proffs som tittar på

 

Uppvisningen över strömmen i Stockholm, landningen i Linköping och av vad jag kan döma samt lästa idag var uppvisningen i Hat Yai heller inga avancerade manövrer

Kraschen i Stockholm skedde i väldigt låg fart och i en mycket enkel manöver. Man fick inte helt enkelt flyga avancerat över tättbebyggt området

 

Sen finns det ju ett flertal uppvisningsteam som turnerar världen över med extremt avancerade program och till och med tävlar om olika mästerskap. Då blir ju "enkla manövrer" rätt ointressanta. T.ex US Navy:s "Blue Angels" och RAF:s "Red Arrows"
Vi har även haft sådant i Sverige i form av Team60 och Team61

 

När man flyger uppvisningar är reglerna mycket strikta och numera får man aldrig flyga in över publiken och alla svåra manövrar läggs på ett sådant sätt så att om något går åt h:e kraschar planen bort från publiken

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev wUThai:

 

 

 

 

 

Får vi nu höra nåt angående personangrepp från Wanchai, Fritz eller resten av TV:s fans? 

 

Här skojar Nemo lite och tröttmössan går i taket direkt även att Nemo försöker förklara för tröttmössan att det var ett skämt.. så slutar det med personangrepp från TV:s sida! Ingen säger nåt utan tiger som inget hänt! Patetiskt! 

 

Nå vad är alla godhetsapostlar nu då? Eller är det så att det är ok att köra med personangrepp så länge det är mot "rätt" person? Inte utan att man får en viss spymak i munnen av vissas skenheliga beteende. Fy fan säger ja! 

 

 

Flygexperten från Uppsala kommer snart med ett inlägg.......  :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt frugan var det en kompis till hennes äldre son som var pilot, han gjorde fel styrde ner istället för upp, kanske var stressad av någon anledning. Sonen är stationerad i Pattani

Christer/Arunee/Tawan

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...