Jump to content
IGNORERAD

Jas 39 Gripen kraschar under uppvisning i Hat Yai


MPR Nyheter

Recommended Posts

1 minut sedan, skrev JJC:

En man som vet allt om allting och ifrågasätter alla. Hur diskussionen skulle se ut ?:sweat: 

Jo, men då skulle du ju få en bättre chans att visa att du vet bättre!

There can be only one (Stefan)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 291
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    62

  • Soengsang

    19

  • audirs2

    18

  • Tommy

    17

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

2 minuter sedan, skrev Stefan:

Är det något av er som har träffat denne TV?

Jepps, och jag gör det gärna igen, jajjamensan. :)

 

Fritz..

 

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev Stefan:

Är det något av er som har träffat denne TV?

 

7 minuter sedan, skrev JJC:

En framtida Nobelpristagare i allt möjligt kanske? :waaaht:

Jag har:

1. Träffat Tallviking.

2. Erhållit (kollektivt) Nobels Fredpris 1988.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev Fritz:

Jepps, och jag gör det gärna igen, jajjamensan. :)

 

Fritz..

 

Skulle också gärna träffa TV, det är inte det det handlar om.

Det är att när man inte vet ett endaste smack i en fråga, då kanske man

ska hålla en låg profil, och inte verka framstå som att man vet......

Då menar jag inte specifikt denna tråden.

 

Det blir liksom så tokigt hela tiden.........

mvh

biker

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Kötthandlarn
47 minuter sedan, skrev Stefan:

Är det något av er som har träffat denne TV?

 

Japp, en väldigt trevlig kille med väldigt mycket försvarskunskap.....

Jag litar på hans uttalanden alla dagar i veckan och jag har haft möjligheten att lyssna på hans kunskap flera gånger och även kunnat konstatera flera av dem utefter mina egna erfarenheter och forskningar inom svensk försvarshistoria.......

Det finns ingen dag som är så dålig att den inte kan bli sämre!

Livet är bara ett väntrum på döden!

Det är aldrig försent att ge upp!

Ett försök är det första steget till ett misslyckande!

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Sakhon:

Nu tycker jag ni är onödigt "flisiga" mot TV.

Jag har haft kraftiga meningsskiljaktligheter mot honom, särskilt i "älgtråden", och också tyckt han var lite viktigpetter.

Och i den tråden hade han ju också en massa sakfel också. :sure:

Men när det gäller såna här tekniska grejor, och särskilt militära, har han ju visat sig vara väldigt duktig på att gräva fram information.

Så här tror jag på TV. Jag har mest gissat utifrån min tidigare praktiska erfarenhet inom teknikområdet.

Tycker jag inte. Han är extremt tröttsam att "lyssna" på. Han kan och vet allt om allting hela tiden... det är aldrig nog med hans kunskaper. Han kan säkert en del... men när han flyger in i varenda jävla tråd och tycker om allt och googla fram allt han hittar. Det blir ganska jävla tröttsamt när han sen börja med sitt ständiga ifrågasättande när nån annan tycker nåt. Han är en dryg tröttmössa och inget annat. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

18 timmar sedan, skrev Tallviking:

Dags att sätta "punkt" ?

 

16 timmar sedan, skrev Tallviking:

 

Skriv något trevligt och nytt då själv !

 

16 timmar sedan, skrev Tallviking:

 

Så gnälla om allt och alla är OK men inte gnälla om att du gnäller ?

 

16 timmar sedan, skrev Tallviking:

 

Var frågan för svår ?

Detta är från en annan tråd. Men tyckte det kunde passa att lägga in det här då han har så många fans här. :)

 

Visst är han supertrevlig. Väldigt trevlig bemötande mot en ganska ny medlem på MPR. En riktigt mysfarbror som är jättetrevlig! Klanka ner på hur folk skriver och är allmänt otrevlig. Supertrevlige världsmästaren! :mdr:

 

När man själv behandla honom likadant så åker man in i hans lilla spamfilter... för världsmästaren tycker inte om att bli behandlad likadant som han behandlar andra. En riktigt supertrevlig man som aldrig nånsin haft fel om nånting! 

 

/Trevlighetsministern

Ändrades av wUThai
Link to comment
Dela på andra sajter

32 minuter sedan, skrev wUThai:

 

 

 

Detta är från en annan tråd. Men tyckte det kunde passa att lägga in det här då han har så många fans här. :)

 

Visst är han supertrevlig. Väldigt trevlig bemötande mot en ganska ny medlem på MPR. En riktigt mysfarbror som är jättetrevlig! Klanka ner på hur folk skriver och är allmänt otrevlig. Supertrevlige världsmästaren! :mdr:

 

När man själv behandla honom likadant så åker man in i hans lilla spamfilter... för världsmästaren tycker inte om att bli behandlad likadant som han behandlar andra. En riktigt supertrevlig man som aldrig nånsin haft fel om nånting! 

 

/Trevlighetsministern

 

Inte lätt att inse att du inte har samma begåvning som TV men för det behöver du inte gå till personangrepp i din förtvivlan!

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Wanchai:

 

Inte lätt att inse att du inte har samma begåvning som TV men för det behöver du inte gå till personangrepp i din förtvivlan!

Är det nån som är i närheten av TV:s begåvning menar du? Du kanske? Jag kan väl tycka att det inte är mer än rätt att säga vad jag tycker då han inte är ett skit bättre själv. Men du tycker det är ok att han klanka ner på nya medlemmar och är allmänt dryg? Var inte meningen att såra dig för att jag säger vad jag tycker och tänker om din idol. Du får väl göra som TV och lägga in mig i spamfiltret?! :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Verkar ju som om att Gripen planet landade mitt i ett glashus med tanke på de senaste sidornas kommentarer....

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Tommy:

Tycker denna Youtuben är tydligare, bättre skärpa menar jag .

Det ser inte ut som att planet var "Upp och ner" sekunderna före kraschen.

 

MVH

Gör en tunnelroll och kommer inte ur den, kanske för höga G - krafter?

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

15 timmar sedan, skrev MaiChai:

Verkar ju som om att Gripen planet landade mitt i ett glashus med tanke på de senaste sidornas kommentarer....

Har du någon mer information om det? Länk?

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2017-01-14 at 18:36, skrev Tallviking:

Detta var nionde kraschen totalt som JAS varit inblandade i men den första där en pilot omkommer i kraschen

 

Det är väl därför JAS kallas dåndimpen, för oväsen och trillar ner lite överallt;).

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

27 minuter sedan, skrev stefan5300:

 

Det är väl därför JAS kallas dåndimpen, för oväsen och trillar ner lite överallt;).

 

Av pajaser och mindre vetande ja, men faktum är att det är ett väldigt säkert krigsflygplan.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

16 minuter sedan, skrev Soengsang:

 

Av pajaser och mindre vetande ja, men faktum är att det är ett väldigt säkert krigsflygplan.

 

Nu får du allt tänka på vad du skriver för annars kanske kroppkakorna blir kvar i obygden och då blir inte FANTASY inte att leka med:waaaht::big_smile:.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

50 minuter sedan, skrev stefan5300:

 

Det är väl därför JAS kallas dåndimpen, för oväsen och trillar ner lite överallt;).

 

Rent statistiskt så är det det moderna jaktflygplan som har minst krascher eller haverier per flygtimme under de drygt 20 år som det varit i operativ drift och enbart en av de krascherna var det ett tekniskt fel (den första med den störtade prototypen i Linköping 1989 då styrsystemet som inte ens var färdigutvecklat inte kunde hantera situationen)

 

 

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev stefan5300:

 

Nu får du allt tänka på vad du skriver för annars kanske kroppkakorna blir kvar i obygden och då blir inte FANTASY inte att leka med:waaaht::big_smile:.

 

Hahah nu är ju inte du den jag syftade på, men i media mm så florerar ju de nidnamnen du nämner av mindre vetande.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

20 minuter sedan, skrev Tallviking:

 

Rent statistiskt så är det det moderna jaktflygplan som har minst krascher eller haverier per flygtimme under de drygt 20 år som det varit i operativ drift och enbart en av de krascherna var det ett tekniskt fel (den första med den störtade prototypen i Linköping 1989 då styrsystemet som inte ens var färdigutvecklat inte kunde hantera situationen)

 

 

 

Ibland kan man ju tro att planen är för utvecklade för piloterna.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

39 minuter sedan, skrev stefan5300:

 

Ibland kan man ju tro att planen är för utvecklade för piloterna.

 

Problemet i början var att de piloter som var testflygare var gamla rävar utbildade och erfarna på de gamla typerna av flygplan med klassiska styrsystem med stabila flygplan

 

Dom hade så otroligt många flygtimmar på dessa äldre flygplanssystem så dom hade allt inprogrammerat i ryggmärgen

 

När dom skulle lära sig de nya flygsystemet med instabila flygplan som bara kunde flygas med hjälp av datorer fungerade det i normalsituationen (när dom använde hjärnan)

Men när det blev en krissituation tog ryggmärgens reflexer över (som då inte hade lyckats omprogrammeras) och då blev det väldigt fel. Typexempel på det var haveriet på Långholmen vid vattenfestivalen. hade piloten bara släppt spaken när han fick pendling hade planet automatiskt rätat upp sig och han hade aldrig kraschat

Nu kämpade han emot istället vilket gjorde att pendlingen bara ökade med haveriet som följd

Det var förresten samma pilot som störtade framför kamerorna på all media i Linköping första flygningen. Han fick dessutom "pension" efter haveriet på Långholmen

 

De övriga haverierna kan man mer skylla på unga oerfarna piloter under utbildning

 

Den senaste nu i Thailand tror jag, utan att veta naturligtvis, berodde på att piloten tog en allt för avancerad manöver på för låg höjd och kunde inte fullfölja. Uppvisningsflygning sker precis på gränsen till vad flygplanen klarar av och det är tyvärr inte ovanligt att haverier sker just då och just därför att man lite lite grann går över gränsen och det räcker för att det skall gå åt helvete.

 

Vi hade samma problem när nya HKP14 skulle införas i Sverige. Det är den första "fly-by-wire"-helikoptern i världen och baserat på erfarenheterna från JAS-införandet valde man att bara utbilda nya unga joystickgenerationspiloter till HKP14-piloter. Gissa om de gamla rävarna från HKP4 och HKP10 blev förbannade när de unga snorungarna fick glassjobbet före dom som fick fortsätta flyga sina mer än 40 år gamla maskiner och pensioneras från flygtjänst när deras maskiner avvecklades.

 

I en inte allt för nära framtid (prototyper finns redan) kommer det inte finnas några piloter alls i flygplanen för idag är det den biologiska människan som är största begränsningen för vad flygplanen klarar av att göra.

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Tallviking:

 

Problemet i början var att de piloter som var testflygare var gamla rävar utbildade och erfarna på de gamla typerna av flygplan med klassiska styrsystem med stabila flygplan

 

Dom hade så otroligt många flygtimmar på dessa äldre flygplanssystem så dom hade allt inprogrammerat i ryggmärgen

 

När dom skulle lära sig de nya flygsystemet med instabila flygplan som bara kunde flygas med hjälp av datorer fungerade det i normalsituationen (när dom använde hjärnan)

Men när det blev en krissituation tog ryggmärgens reflexer över (som då inte hade lyckats omprogrammeras) och då blev det väldigt fel. Typexemåpel på det var haveriet på långholmen vid vattenfestivalen. hade piloten bara släppt spaken när han fick pendling hade planet automatiskt rätat upp sig och ha hade aldrig kraschat

Nu kämpade han emot istället vilket gjorde att pendlingen bara ökade med haveriet som följd

Det var förresten samma pilot som störtade framför kamerorna på all media i Linköping första flygningen. han fick dessutom "pension" efter haveriet på Långholmen

 

De övriga haverierna kan man mer skyl´la på unga oerfarna piloter under utbildning

 

Den senaste nu i Thailand tror jag, utan att veta naturligtvis, berodde på att piloten tog en allt för avancerad manöver på för låg höjd och kunde inte fullfölja. Uppvisningsflygning sker precis på gränsen till vad flygplanen klarar av och det är tyvärr inte ovanligt att haverier sker just då och just därför att man lite lite grann går över gränsen och det räcker för att det skall gå åt helvete.

 

Vi hade samma problem när nya HKP14 skulle införas i Sverige. Det är den första "fly-by-wire"-helikoptern i världen och baserat på erfarenheterna från JAS-införandet valde man att bara utbilda nya unga joystickgenerationspiloter till HKP14-piloter. Gissa om de gamla rävarna från HKP4 och HKP10 blev förbannade när de unga snorungarna fick glassjobbet före dom som fick fortsätta flyga sina mer än 40 år gamla maskiner och pensioneras från flygtjänst när deras maskiner avvecklades.

 

Piloterna kanske även vill visa sig lite extra på styva linan då det är flyguppvisning, mer än de kan bemästra.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev stefan5300:

 

Piloterna kanske även vill visa sig lite extra på styva linan då det är flyguppvisning, mer än de kan bemästra.

 

Nej. Snarare tvärt om. De som flyger dessa flyguppvisningar är de bästa av de bästa och är extremt rutinerade och flyger otroligt säkert. Det är därför dom har dom jobb dom har

 

"Hetsporrar" brukar ganska snabbt skiljas från flygtjänst om dom på minsta sätt inte följer reglerna

 

Du har nog tittat för mycket på filmer från Hollywood tror jag

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

15 minuter sedan, skrev Tallviking:

 

Nej. Snarare tvärt om. De som flyger dessa flyguppvisningar är de bästa av de bästa och är extremt rutinerade och flyger otroligt säkert. Det är därför dom har dom jobb dom har

 

"Hetsporrar" brukar ganska snabbt skiljas från flygtjänst om dom på minsta sätt inte följer reglerna

 

Du har nog tittat för mycket på filmer från Hollywood tror jag

 

Nja, det med flyguppvisningar är ju ett problem då piloterna ska genomföra ett relativt avancerat program på en liten yta och på kort tid, och risken har väl uppenbarligen varit att även de bästa piloterna där ofta övertiger sin fysiska förmåga, är ju inte direkt den första olyckan som sker i samband med en uppvisning.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

18 minuter sedan, skrev Soengsang:

 

Nja, det med flyguppvisningar är ju ett problem då piloterna ska genomföra ett relativt avancerat program på en liten yta och på kort tid, och risken har väl uppenbarligen varit att även de bästa piloterna där ofta övertiger sin fysiska förmåga, är ju inte direkt den första olyckan som sker i samband med en uppvisning.

 

Var det inte just det jag skrev i inlägget innan ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...