Jump to content
IGNORERAD

Jas 39 Gripen kraschar under uppvisning i Hat Yai


MPR Nyheter

Recommended Posts

Ett svenskt stridsflygplan av typen Jas 39 Gripen störtade idag under en uppvisning i Hat Yai, Songkhla.
Piloten Dilokrit Pattavee omkom när planet kraschade på en landningsbana vid basen Wing 26 klockan 09:20. Runt en timme senare rapporterade man att en brandbil vält när man var på väg att släcka den resulterande branden. Orsaken till kraschen är fortfarande okänd. Flygplatsen har stängts tills vidare och man samlar nu bevis för att komma fram till vad som orsakade olyckan.

 

 

Källa

c1_1180041_620x413.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 291
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    62

  • Soengsang

    19

  • audirs2

    18

  • Tommy

    17

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

4 minuter sedan, skrev Herluf:

Lät dom ett barn flyga planet?

?

Lät dom ett barn köra brandbilen?

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var ju iallafall tur i oturen att det inte kraschade så det omkom en massa folk på marken.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev MaiChai:

Det var ju iallafall tur i oturen att det inte kraschade så det omkom en massa folk på marken.

 

Eller så följde dom sådana regler man har på flyguppvisningar som skall hindra att man kraschar in över publiken. De reglerna är internationella och skärptes efter olyckan i Tyskland för en hel del år sedan

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

19 minuter sedan, skrev Tallviking:

 

Eller så följde dom sådana regler man har på flyguppvisningar som skall hindra att man kraschar in över publiken. De reglerna är internationella och skärptes efter olyckan i Tyskland för en hel del år sedan

 

Förhoppningsvis var det så för annars är ju inte Thailand direkt kända för att anamma internationella regler....

 

Lite sketchy info ändå, det ska tydligen har kraschat inne på flygplatsen, på en landningsbana. Begriper inte hur man ska kunna öppna flygplatsen efter 3 timmar då. Det är väl inte bara att sopa undan delarna misstänker jag efter en sådan här krasch?

 

Vad jag vet så finns det bara en landningsbana på Had Yai airport?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Med tanke på hur det ser ut i trafiken, hur diciplinerade är militären när det gäller att avstå från droger?

Link to comment
Dela på andra sajter

41 minuter sedan, skrev MaiChai:

 

Förhoppningsvis var det så för annars är ju inte Thailand direkt kända för att anamma internationella regler....

 

Lite sketchy info ändå, det ska tydligen har kraschat inne på flygplatsen, på en landningsbana. Begriper inte hur man ska kunna öppna flygplatsen efter 3 timmar då. Det är väl inte bara att sopa undan delarna misstänker jag efter en sådan här krasch?

 

Vad jag vet så finns det bara en landningsbana på Had Yai airport?

 

Ja men den är på 3050m. 

Så det beror på var på banan jasen hamnade. 

 

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

22 minuter sedan, skrev pigge01:

 

Ja men den är på 3050m. 

Så det beror på var på banan jasen hamnade. 

 

 

Den hamnade inne på "basen" och inte exakt på "banan"

 

Tror det blev lite fel i översättningarna längs vägen

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Anledningen till att dom fick stänga banan under en tid var att en brandbil välte vid utryckningen när han tog en sväng in på banan i lite för hög hastighet

 

d.jpg

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Är inge flygexpert, men många olyckor beror på pilot error, han kanske precis före överskred 9 G? 

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta var nionde kraschen totalt som JAS varit inblandade i men den första där en pilot omkommer i kraschen

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Expert: Förmodligen pilotfel

Hans Kjäll, flygsäkerhetsexpert, säger att en hypotes är att piloten begick ett misstag som ledde till en kedjereaktion där flygplanet till slut blev omöjligt att hantera. Bakgrunden till teorin om ett pilotfel är att Gripens mjuk- och hårdvara är i stort sett felsäker, säger Hans Kjäll till TT.

- Det skulle kunna vara initierat av ett pilotfel, men i det här läget är det oerhört svårt att säga varken det ena eller det andra. Det är sannolikt att han gör något felaktigt, som i sin tur gör att systemet flippar ur, säger Hans Kjäll.

Uppvisningar är dessutom mer olycksdrabbade än vanliga flygningar eftersom piloten ska visa flygplanets maximala manöverbarhet och prestanda, ofta på en liten yta.

- Ibland kan det vara ett ganska stressigt program. Erfarenheten och statistiken visar att det är lättare att göra misstag, säger Kjäll.

manstekerliksom.com
"patraska = häll en skumpa över en småsparare!", "is kyler is", "i förorten bra, men hemma bäst"

Mr T: What's the quickest way to get stuff down from the top shelf? Gravity!

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

För övrigt är inte JAS ett väldigt svårstyrt plan, utan datakraft störtar väl detta plan omedelbart, kanske är så med alla moderna krigsflygplan.

Vore väl bättre att programmera datorn så att piloten inte kan göra några ödesdigra misstag - ska det vara så omöjligt enär man kan flyga till och från månen?

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev evert 1:

För övrigt är inte JAS ett väldigt svårstyrt plan, utan datakraft störtar väl detta plan omedelbart, kanske är så med alla moderna krigsflygplan.

Vore väl bättre att programmera datorn så att piloten inte kan göra några ödesdigra misstag - ska det vara så omöjligt enär man kan flyga till och från månen?

 

Att flyga en enkel ostörd resa till månen är inte det samma som att flyga ett jaktplan på låg höjd i extremt avancerade manövrar

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Har en fd svåger som är flygtekniker i det militära. Han säger att "alla" olyckor beror på pilotfel. Piloten tror mer på sina egna sinnen, än på instrumenten, och fattar därför fel beslut.

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev Tallviking:

 

Att flyga en enkel ostörd resa till månen är inte det samma som att flyga ett jaktplan på låg höjd i extremt avancerade manövrar

En enkel resa till månen.....låter ju inte som någon trevlig resa precis....

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev thomas001:

En enkel resa till månen.....låter ju inte som någon trevlig resa precis....

 

enkel = simpel, okomplicerad

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Tallviking:

 

enkel = simpel, okomplicerad

Enkel resa=lika med one way! Du skrev enkel resa!

Link to comment
Dela på andra sajter

17 minuter sedan, skrev gst:

Har en fd svåger som är flygtekniker i det militära. Han säger att "alla" olyckor beror på pilotfel. Piloten tror mer på sina egna sinnen, än på instrumenten, och fattar därför fel beslut.

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
 

 

Jo, brukar man inte säga så att framtidens plan kommer ha en pilot och en hund.

Pilotens uppgift är att göra ...... ingenting. Hundens uppgift är att bita piloten om han gör någonting.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev thomas001:

Enkel resa=lika med one way! Du skrev enkel resa!

 

Tror du menar enkelresa.

 

 

manstekerliksom.com
"patraska = häll en skumpa över en småsparare!", "is kyler is", "i förorten bra, men hemma bäst"

Mr T: What's the quickest way to get stuff down from the top shelf? Gravity!

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

40 minuter sedan, skrev Bibben:

 

Tror du menar enkelresa.

 

 

Det var en enkel resa till Thailand men resan till Sverige var svår för jag skulle hinna med Rigafärjan.

 

@broder tuk tuk citat. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag undrar vad den verkliga orsaken var. Det verkar ju inte vara en särskilt avancerad manöver. Fast det kan ju å andra sidan vara svårt att bedöma från en film.

När JAS gör uppvisningar i bl.a. Sverige brukar manövrarna se betydligt "vassare" ut. Hur som helst verkar han inte hinna att fullborda rollen.

Kan han ha fått fel på G-dräkten och blivit medvetslös?

Verkar svårförståeligt i alla fall.

I den thailändska nyhetsrapporteringen, enligt min sambo, hade piloten meddelat motorfel, hans "kompisar" (flygledningen) hade då ropat till honom att hoppa, men han hade då vägrat detta med hänsyn till de omkringboende. Ja ja, naivt, men kanske lite typiskt thai? Jag tror inte de hann snacka så mycket efter det att piloten fått problem.

Dessutom var ju cockpiten riktad mot marken, när detta eventuella meningsutbyte skulle skett.

 

Men mycket tråkigt hur som helst, dock som TV skriver första dödsolyckan med JAS. Flygplanstypen har ju varit i luften mer än 25 år nu, beroende lite på hur man räknar. Sett ur den synvinkeln har väl JAS en av de lägsta dödsolycksstatistiken bland alla stridsflygplan i världen numera.

Ändrades av Sakhon
Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Naam kaeng:

 

Jo, brukar man inte säga så att framtidens plan kommer ha en pilot och en hund.

Pilotens uppgift är att göra ...... ingenting. Hundens uppgift är att bita piloten om han gör någonting.

 

 

 

Det gäller helikoptrar. Förr hade man tvåpilotsystem men idag flyger man med en pilot allt och hunden skall bita piloten när han gör fel

 

I stridsflyg imorgon kommer inga levande varelser kunna överleva de G-krafter dom klarar av

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

14 minuter sedan, skrev Sakhon:

Jag undrar vad den verkliga orsaken var. Det verkar ju inte vara en särskilt avancerad manöver. Fast det kan ju å andra sidan vara svårt att bedöma från en film.

När JAS gör uppvisningar i bl.a. Sverige brukar manövrarna se betydligt "vassare" ut. Hur som helst verkar han inte hinna att fullborda rollen.

Kan han ha fått fel på G-dräkten och blivit medvetslös?

Verkar svårförståeligt i alla fall.

I den thailändska nyhetsrapporteringen, enligt min sambo, hade piloten meddelat motorfel, hans "kompisar" (flygledningen) hade då ropat till honom att hoppa, men han hade då vägrat detta med hänsyn till de omkringboende. Ja ja, naivt, men kanske lite typiskt thai? Jag tror inte de hann snacka så mycket efter det att piloten fått problem.

Dessutom var ju cockpiten riktad mot marken, när detta eventuella meningsutbyte skulle skett.

 

Men mycket tråkigt hur som helst, dock som TV skriver första dödsolyckan med JAS. Flygplanstypen har ju varit i luften mer än 25 år nu, beroende lite på hur man räknar. Sett ur den synvinkeln har väl JAS en av de lägsta dödsolycksstatistiken bland alla stridsflygplan i världen numera.

 

Har för mig man kan skjuta ut sig rakt ner och stolen vänder uppåt med sina raketer. Säkerhetsfunktion

 

Dock finns ju en minimumnivå för att detta skall fungera. Rakt upp skall det fungera från marknivån

 

Har själv sett det fungera när Ryssarna sköt ut sig meter från marken då en SU-30 kraschade på Le Bourget 1999. Stod i Boeings Chalet och såg alltihop

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...