Jump to content
IGNORERAD

USA resa


kenneth073

Recommended Posts

Tog ju en resa till USA i oktober ,ska lägga in lite bilder efterhand men får göra det från mobilen.

Har varit i Florida för många år sedan men har alltid velat besöka Arizona efter att ha sett western filmer som ung.

Men det verka aldrig bli av tack vare alla Asienresor ,men planerna tog iallafall fart efter att ha kollat L64s resa till Las vegas.

Fick med mig en kompis och vi drog iväg med Sas från Arlanda till Tucson via Chicago.

Ändrades av kenneth073
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 42
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • kenneth073

    23

  • Tallviking

    4

  • evert 1

    3

  • Tommy

    2

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Chicago från ovan.

Vi hade 1.45 timmar på oss att byta där o enligt SAS skulle det gå,immigration tog sin tid sen fick vi åka tåg mellan terminalerna ,gatens nr fick vi på boardingkortet på Arlanda men när vi kom dit så hade det ändrats så vi fick springa en lång sträcka även om vi visste att tiden var ute så hade vi tur att planet till Tucson var försenat så vi kom fram precis innan dom skulle stänga ,det var sista flighten för dagen till Tucson så där hade vi tur som hann med .Vi hade genomgående biljett så SAS hade väl annars fått fixa hotellrum i Chicago åt oss.

20161008_011916.jpg

Ändrades av kenneth073
Link to comment
Dela på andra sajter

Bara 1:45 för byte inom USA, lite kort...

Al Quaida lyckades...

 

Fan vad jag hatar Amerikansk flygplats "Säkerhet".

 

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi hade hyrt rum nära flygplatsen och vid midnatt var vi incheckade ,gissa om det var skönt att slänga sig i sängen jetlaggad som vi var,är ju 9 timmars tidsskillnad. Vaknade ändå tidigt o fick vänta på frukosten efter den gick vi ut o möttes av denna alle av kaktusar o palmer utanför hotellet.kl 10 skulle vi hämta hyrbilen på flygplatsen.20161008_080020.jpg20161008_073621.jpg

Ändrades av kenneth073
Link to comment
Dela på andra sajter

Vi hade betalat för hyrbilen i Sverige och blivit varnad för att dom på plats försöker lura en 20161008_110921.jpgpå extra försäkringar som redan ingår och mycket riktigt så försökte dom med både det ena och andra.

Vi skulle hämta bilen kl 10.00 men kom dit redan 9.15 fick en massa papper att signera bla ett på 54 dollar så jag fråga vad det var o då kröp det fram att vi var för tidiga så det blev extra avgift.

Fine sa jag vi går o tar en kopp kaffe så syns vi kl 10.00 då rev han pappret o sa att det går bra ändå ,jävla typ detta var Dollar rent a car.Nåväl vi körde iväg mot första målet Sabino canyon strax utanför Tucson.Där åkte vi med ett öppet tåg set upp i ravinens vackra natur

20161008_113107.jpg20161008_113607.jpg20161008_113718.jpg20161008_111836.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

26 minuter sedan, skrev kenneth073:

Vi hade betalat för hyrbilen i Sverige och blivit varnad för att dom på plats försöker lura en 20161008_110921.jpgpå extra försäkringar som redan ingår och mycket riktigt så försökte dom med både det ena och andra.

Vi skulle hämta bilen kl 10.00 men kom dit redan 9.15 fick en massa papper att signera bla ett på 54 dollar så jag fråga vad det var o då kröp det fram att vi var för tidiga så det blev extra avgift.

Fine sa jag vi går o tar en kopp kaffe så syns vi kl 10.00 då rev han pappret o sa att det går bra ändå ,jävla typ detta var Dollar rent a car.Nåväl vi körde iväg mot första målet Sabino canyon strax utanför Tucson.Där åkte vi med ett öppet tåg set upp i ravinens vackra natur

20161008_113107.jpg20161008_113607.jpg20161008_113718.jpg20161008_111836.jpg

 

16470136-emoticon-visar-tummen-upp.jpgHärliga gamla "västernfoton", du såg inte Vargtass smygande i krokarnaimag.jpg?

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner
12 timmar sedan, skrev Tommy:

Bara 1:45 för byte inom USA, lite kort...

Al Quaida lyckades...

 

Fan vad jag hatar Amerikansk flygplats "Säkerhet".

 

MVH Tommy

Behåll sånt jävla skitsnack för dig själv Vem fan är intresserad av att du hatar Amerikansk säkerhet

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite fler bilder från Sabino canyon20161008_110633.jpg20161008_111520.jpg20161008_112637.jpg20161008_113554.jpgDet var varmt men på ett mycket behagligt sätt inte den där klibbiga värmen man kan uppleva i Thailand och myggfritt.efter det blev det lite mat i downtown Tucson som är ungefär lika stort som Göteborg20161009_154647.jpg20161009_152239.jpg20161009_162221.jpgVi blev.kvsr en extra dag i Tucson eftersom kompisen blev eld o lågor när vi körde förbi Pima airbase museum som är världens största i sitt slag.

Vi tillbrigade många timmar där ,var med på guidad tour och åt lunch o pratade med fantastiskt trevliga människor som jobbade där ,många var pensionärer som jobbade ideellt och hade mycket att berätta om flygplan och krig.20161009_122335.jpg

 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen bar det iväg norrut förbi storstaden Phoenix och upp mot Flagstaff efter mat uppehåll följde vi route66 till Williams där vi tog in på hotel.Norra Arizona skiljer sig en hel del från den södra delen här är det barrskog istället för kaktusar och klimatet är inte alls så varmt,vintertid kan det vara tvåsiffrigt med minusgrader .Williams var en riktigt skön liten stad med Western karaktär . Vi slog oss ner på en uteservering för en öl ,både ölen och vädret var helt underbart så vi blev sittandes där tills solen gick ner och då blev det betydligt kallare. Man brukar säga att amerikanerna inte känner till någonting utanf20161010_082212.jpg20161010_121407.jpgör sitt land det fick vi känna på när vi gick in på ett café och beställde lite fika.

Servitrisen utbrister where u guys coming from ,Sweden sa jag varpå hon blev lite osäker o frågade is that your hometown? Förklarade att det var ett land som ligger i Europa varpå hon sa ohhhh i wish i can go there some day ., hehe. Lite bilder kommer här.20161010_152159.jpg20161010_171515.jpg20161010_170411.jpg20161010_171120.jpg

 

Ändrades av kenneth073
Link to comment
Dela på andra sajter

Amerikanernas geografikunskaper förbluffar en ibland . De läser ju bara sin egen historia och geografi i skolan , så det är inte och undra på . Trevligt att få följa med på din resa . 

Link to comment
Dela på andra sajter

Så var det dags för Grand Canyon. 

Vi hade fortfarande lite svensk tid i kroppen så vi vaknade tidigt,gick tvärs över gatan till Wallmart där vi åt vår frukost och var klara för avfärd redan kl 8.00 .

Det visade sig vara mycket bra för det var gott om p- platser när vi kom dit men smockfullt när vi lämnade 4 timmar senare.

Visste att G.C. var något utöver det vanliga men inga i foton i världen  kan göra sig rättvisa mot att se det på plats.

Det var nog den mäktigaste upplevelsen vi båda någonsin hade beskådat .

Lägger in lite bilder därifrån.20161011_091023.jpg20161011_091421.jpg20161011_091853.jpg20161011_092315.jpg20161011_100424.jpg20161011_092415.jpg

Ändrades av kenneth073
Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med. Grand Canyon måste upplevas på plats !

När man ser bilder på det får man känsla av att det är berg men det är ju egentligen bara ett gigantiskt dike från "marknivå" och nedåt

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi svenskar ska nog inte göra oss märkvärdiga över våra "geografiska kunskaper"

Hur många kan peka ut på en karta var Colorado, Wyoming eller Montana ligger. I vilken stat ligger Billings, peka gärna ut vad Denver ligger och i vilken stat? 

Eller denna fråga: Var ligger Kentucky och namnet på huvudstaden (Frankfort)

Fråga nära och kära, tror inte du får många rätta svar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker nog att Svenskar besitter goda kunskaper angående geografi jämfört med många andra nationaliteter.

Tror att vi är mer nyfikna på världen än vad många amerikaner tex är.

Ändrades av kenneth073
Link to comment
Dela på andra sajter

17 minuter sedan, skrev evert 1:

Vi svenskar ska nog inte göra oss märkvärdiga över våra "geografiska kunskaper"

Hur många kan peka ut på en karta var Colorado, Wyoming eller Montana ligger. I vilken stat ligger Billings, peka gärna ut vad Denver ligger och i vilken stat? 

Eller denna fråga: Var ligger Kentucky och namnet på huvudstaden (Frankfort)

Fråga nära och kära, tror inte du får många rätta svar?

Men vi kan peka ut USA!. När jag är i Dominikanska så tror nästan alla Jänkare och Kanadicker att Sverige är Schweiz

Link to comment
Dela på andra sajter

Har för mig jag läst någonstans att svenskar är världens mest allmänbildade folk

 

Kanske har med att göra att vi är världens mest beresta folk

 

Vi är väl dessutom det folk som talar bäst engelska av de som inte har engelska som modersmål ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Vänd i stället på det hela. Är du född jänkare har du egentligen inget behov av att veta något om övriga världen. Allt förutom  tropisk djungel ( om vi inte räknar med Hawaii) finns att beskåda i USA.

Inte för inte som USA är totalt dominerade i det mesta och det de inte dominerar bryr de sig inte speciellt mycket om eller över.

Vi svenskar lider av mindervärdighets komplex, vi vill vara störst, bäst och vackrast, blir besvikna över att folk tar fel på oss och Schweiz, vilket görs av folk över hela världen, inte minst i Thailand. 

Tvärtom borde vi vara stolta över att jämföras eller tros vara Schweiz, för Schweiz är ett vida berömt och känt land över hela världen.

Det Sverige på sin höjd är känt för skulle i så fall vara att landet är en fristad för alla suspekta individer (brottslingar), både från Afrika, Sydamerika men inte minst från Arabstaterna.

Link to comment
Dela på andra sajter

37 minuter sedan, skrev Tallviking:

Har för mig jag läst någonstans att svenskar är världens mest allmänbildade folk

 

Kanske har med att göra att vi är världens mest beresta folk

 

Vi är väl dessutom det folk som talar bäst engelska av de som inte har engelska som modersmål ?

Holländare kommer nog före vad gäller engelska

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev conservator:

Holländare kommer nog före vad gäller engelska

 

Du har rätt. Vi var bäst 2015, 2014 och 2013 men tappade förra året till tredje efter holland och finland

 

http://nyheter24.se/nyheter/forskning/867656-det-har-landet-ar-bast-i-varlden-pa-engelska-sverige-sjunker-i-statistiken

 

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev evert 1:

Vänd i stället på det hela. Är du född jänkare har du egentligen inget behov av att veta något om övriga världen. Allt förutom  tropisk djungel ( om vi inte räknar med Hawaii) finns att beskåda i USA.

Inte för inte som USA är totalt dominerade i det mesta och det de inte dominerar bryr de sig inte speciellt mycket om eller över.

Vi svenskar lider av mindervärdighets komplex, vi vill vara störst, bäst och vackrast, blir besvikna över att folk tar fel på oss och Schweiz, vilket görs av folk över hela världen, inte minst i Thailand. 

Tvärtom borde vi vara stolta över att jämföras eller tros vara Schweiz, för Schweiz är ett vida berömt och känt land över hela världen.

Det Sverige på sin höjd är känt för skulle i så fall vara att landet är en fristad för alla suspekta individer (brottslingar), både från Afrika, Sydamerika men inte minst från Arabstaterna.

 

Problemet med USA är att dom är ute och rotar i resten av världen på en massa konstiga sätt baserat på sina bristande kunskaper om resten av världen och det blir då, tyvärr väldigt ofta, väldigt fel

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev evert 1:

Vänd i stället på det hela. Är du född jänkare har du egentligen inget behov av att veta något om övriga världen. Allt förutom  tropisk djungel ( om vi inte räknar med Hawaii) finns att beskåda i USA.

Inte för inte som USA är totalt dominerade i det mesta och det de inte dominerar bryr de sig inte speciellt mycket om eller över.

Vi svenskar lider av mindervärdighets komplex, vi vill vara störst, bäst och vackrast, blir besvikna över att folk tar fel på oss och Schweiz, vilket görs av folk över hela världen, inte minst i Thailand. 

Tvärtom borde vi vara stolta över att jämföras eller tros vara Schweiz, för Schweiz är ett vida berömt och känt land över hela världen.

Det Sverige på sin höjd är känt för skulle i så fall vara att landet är en fristad för alla suspekta individer (brottslingar), både från Afrika, Sydamerika men inte minst från Arabstaterna.

 

De mås å vara att de har allt. Ändock har de flesta jänkar aldrig varit utanför sin egen delstat.

 

Vad är Sverige mest känt för? Zlatan Ibrahimovic!

Säger du Sweden... nja... det vet de inte.... Zlatan.... aha! Zlatan Sweden!

Link to comment
Dela på andra sajter

Zlatan om någon, en Mamörit vars föräldrar kommer från Bosnien/Kroatien. Han hatas eller avskys av många för att han är så dj**la bra, passar inte alls in i lagomlandet Sverige.

Vore resten av oss svenskar bara hälften så framåt som Zlatan vore vi världsledare inom allt:D.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu måste jag tillägga att jag tycker amerikanerna var jättetrevliga och hjälpsamma och när dom fick reda på att vi kom från Sverige så verka det som att det var nått positivt.

En annan historia för många år sedan när jag satt på en buss i Miami blev jag sittandes o prata med en trevlig gammal gubbe om ditt och datt när han plötsligt utbrister att jag talar dålig engelska ,tyckte själv att jag pratade hyfsat iom att vi pratade utan problem men visst jag höll med honom och då säger han att jag pratar som dom gör i England.

Ok sa jag ,det tar jag som en komplimang för det är ju därifrån som engelskan Kommer ifrån sa jag, varpå han gapskrattade och började prata som vanligt igen .

Under tsunamin 2004 i Thailand kom vi ju undan med livet i behåll och tillbringade natten i bergen ovanför Patong tillsammans med frugans systerdotter och hennes amerikanske man.På morgonen vågade vi oss ner och sova i deras lägenhet som låg relativt högt över havet.

När tele nätet kom igång så skulle ju alla därhemma ha reda på om vi klarade oss för alla visste ju om vad som hänt.

Dagen efter ringer amerikanen hem och berättar att dom inte behöver vara oroliga för honom,jag glömmer aldrig hans min när han berättade att dom inte hört något om tsunamin.

I Sverige fanns väl ingen som kunde missa den nyheten.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jättefina bilder, du har nog helt rätt i att vissa saker måste upplevas - och inte kan beskrivas bara genom en bild.

Man brukar visserligen säga att en bild säger mer än tusen ord - men kanske en upplevelse säger med än tusen bilder.

 

:thumbsup:

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...