Jump to content
IGNORERAD

Betala resa med bankkort eller internetbank!


Imperiale

Recommended Posts

Hej!

 

Var inne och tittade på en resa idag, och då dök det upp hur jag ville betala min resa med kort eller internetbanken. Resan blev ca 150 kr billigare med internetbank, än med kort. 

Och jag tänkte varför denna prisskillnad! 

 

Jag brukar alltid betala med kort när jag köper en resa.

 

Gick inpå RÅD&RÖN för att se vad prisskillnaden kan ha för avgörande betydelse för mig som kund.

 

Betala via internetbank, så gäller inte konsumentkreditlagen. Om researrangören går i konkurs så får jag ingen ersättning.

 

Bankkortet verka var mycket tryggare att betala med, och att kortet komplettera min hemförsäkring med ett avbeställningsskydd vid sjukdom. 

 

Är det något annat som ni ser att jag har missat eller vill upplysa andra här för att undvika fallgropar, så är ni välkomna med tips!

Link to comment
Dela på andra sajter

Betala alltid med kort. Just för att du har konsumentkreditlagen med dig och ofta ingår en del försäkringar med korten.

Hatar lögnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev Imperiale:

Hej!

 

Var inne och tittade på en resa idag, och då dök det upp hur jag ville betala min resa med kort eller internetbanken. Resan blev ca 150 kr billigare med internetbank, än med kort. 

Och jag tänkte varför denna prisskillnad! 

 

Jag brukar alltid betala med kort när jag köper en resa.

 

Gick inpå RÅD&RÖN för att se vad prisskillnaden kan ha för avgörande betydelse för mig som kund.

 

Betala via internetbank, så gäller inte konsumentkreditlagen. Om researrangören går i konkurs så får jag ingen ersättning.

 

Bankkortet verka var mycket tryggare att betala med, och att kortet komplettera min hemförsäkring med ett avbeställningsskydd vid sjukdom. 

 

Är det något annat som ni ser att jag har missat eller vill upplysa andra här för att undvika fallgropar, så är ni välkomna med tips!

 

Vad är 150 kronor att bry sig om ifall nu resan kanske kostar 15000-20000 kronor.

Man tar ju det bästa alternativet, tycker jag i alla fall.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Betala med KREDITKORT i alla fall lite skydd + reseskydd. Internetbank, du kan i princip lika gärna GE bort pengarna, upp till betalningsmottagaren att avgöra om du ska få valuta för pengarna:559bdc2d88bf5_seriousbusiness:.

Link to comment
Dela på andra sajter

Beror inte prisskillnaden på att resebolaget får betala kortföretaget för betalningstjänsten medans internetbanken blir gratis för researrangören? 

Link to comment
Dela på andra sajter

Bokade en resa med SAS till Bryssel i februari

 

Resan skulle gå på 328 kr varav 276 kr var flygskatt

 

Men eftersom jag betalade med banköverföring fick jag 149 kr rabatt

 

Så slutpriset jag betalar är 179 kr (varav 276 kr är flygskatt)

 

Så i det läget är inte betala med kreditkort särskilt "prisvärt"

 

 

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Tallviking:

Bokade en resa med SAS till Bryssel i februari

 

Resan skulle gå på 328 kr varav 276 kr var flygskatt

 

Men eftersom jag betalade med banköverföring fick jag 149 kr rabatt

 

Så slutpriset jag betalar är 179 kr (varav 276 kr är flygskatt)

 

Så i det läget är inte betala med kreditkort särskilt "prisvärt"

 

 

Den där ekvationen får inte jag ihop men billigt blev det och det är ju det viktiga.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den där ekvationen får inte jag ihop men billigt blev det och det är ju det viktiga.

 

Fritz..



Helt rätt, ren förlust för SAS eftersom dom får betala mer i flygskatt än jag ger för hela biljetten

Helt OK för mig dock


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

 

Stefan5300 om nu resa kostar 15-20 tusen kronor och researrangören gör konkurs så är de rätt mycket pengar man förlorar. Alla människor har inte byxorna fulla med pengar och har kanske sparat ett par månader för att få ihopa detta. Många researrangörer har nog munnen precis ovan vattenlinjen, så konkurser är inte ovanliga i branschen varje år.  Har själv tänkt köpa två resor i år och de blir kanske ca 12 tusen kronor tillsammans. Inte skulle jag göra konkurs av denna förlust, men de är mina pengar och jag vill gärna ha de tillbaka om de går.

 

Men som Tallviking belyser med sitt inlägg om resan är extrem billig så kan man nog ta den förlusten vid eventuell konkurs.

 

lasseiuden! Jag tänkte samma tanke att de kunde vara orsaken, men hittade inget om de här. Men när jag läste att jag skulle bli utan pengar om bolaget gick i konkurs så fick jag kalla fötter och betala snällt med kortet. 

 

Jag får medge att jag ibland bara kör på i gamla spår och tro att allt är som förut. Men resebranschen är i förändring hela tiden, så jag skall nog kolla upp vad varje ny företeelse innebär för mig som resekund.

 

Tack för svaren!

Link to comment
Dela på andra sajter

27 minuter sedan, skrev Imperiale:

Hej!

 

Stefan5300 om nu resa kostar 15-20 tusen kronor och researrangören gör konkurs så är de rätt mycket pengar man förlorar. Alla människor har inte byxorna fulla med pengar och har kanske sparat ett par månader för att få ihopa detta. Många researrangörer har nog munnen precis ovan vattenlinjen, så konkurser är inte ovanliga i branschen varje år.  Har själv tänkt köpa två resor i år och de blir kanske ca 12 tusen kronor tillsammans. Inte skulle jag göra konkurs av denna förlust, men de är mina pengar och jag vill gärna ha de tillbaka om de går.

 

Men som Tallviking belyser med sitt inlägg om resan är extrem billig så kan man nog ta den förlusten vid eventuell konkurs.

 

lasseiuden! Jag tänkte samma tanke att de kunde vara orsaken, men hittade inget om de här. Men när jag läste att jag skulle bli utan pengar om bolaget gick i konkurs så fick jag kalla fötter och betala snällt med kortet. 

 

Jag får medge att jag ibland bara kör på i gamla spår och tro att allt är som förut. Men resebranschen är i förändring hela tiden, så jag skall nog kolla upp vad varje ny företeelse innebär för mig som resekund.

 

Tack för svaren!

 

Nu menade jag att hela resan kanske kostade 15-20000 kronor, flyg och rummelpengar, vad spelar det då för roll om flygbiljetten kostar 6000 eller 6150 kronor.

 

Har inte heller byxfickorna fulla med pengar men om en resa skulle kosta 20000 eller 20150 kronor bryr jag mig inte om, i värsta fall går det ju att minska semesterresan med 1 dag.

 

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

När du betalar minst 75 procent av din resa med ett ICA Bankens MasterCard-kort, Bankkort eller Bankkort Plus, ingår en reseförsäkring. Försäkringen ingår också om du betalar resan direkt från det konto som är kopplat till kortet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag börjar bli sur på resebolagen I Stockholm. Som ljuger om priset hela tiden till Thailand. Därför undrar jag om någon har mailadressen till allas våran vän I Lund som alla berömmer.

 

MVH

JK

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev John Khonken:

Jag börjar bli sur på resebolagen I Stockholm. Som ljuger om priset hela tiden till Thailand. Därför undrar jag om någon har mailadressen till allas våran vän I Lund som alla berömmer.

 

MVH

JK

http://www.nonkistravel.se/

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev zailor67:

När du betalar minst 75 procent av din resa med ett ICA Bankens MasterCard-kort, Bankkort eller Bankkort Plus, ingår en reseförsäkring. Försäkringen ingår också om du betalar resan direkt från det konto som är kopplat till kortet.

Värt att påpeka är att det är en Kompletterande Reseförsäkring vilket innebär att man måste ha en reseförsäkring i grunden vanligen genom hemföräkringen.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är riktigt att kreditkortsföretagen lägger på lite, eller snarare drar av från det som mottagaren ska ha. Cirka 2-3%, och vissa drar ännu mer. Jag förmodar att internetbanken inte drar något alls.

 

Dessutom tar det längre tid tid att få pengarna från kreditkortsföretaget, så man förstår ju att säljare föredrar internetbank.

 

Herr chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...