Jump to content
IGNORERAD

Bangkoks minibussar ersätts av större mikrobussar


MPR Nyheter

Recommended Posts

Thailands Transportdepartement har beordrat att samtliga 6,400 interprovinsiella minibussar som utgår från Bangkok ska ersättas av "mikrobussar" innan årets slut, för att förbättra säkerheten.
De nuvarande minibussarna kommer börja fasas ut från och med 1:a juli, uppgav vice transportminister Pichit Akrathit under fredagen. "Även om många tror att mikrobussar är dyrare än minibussar, är mikrobussar säkrare, har längre livslängd och rymmer fler passagerare. Driftkostnaderna kommer minska. Minibussar har missbrukas för kollektivtrafik," sade han.
De nya bussarna kommer rymma upp till 20 passagerare medan minibussar vanligtvis bär på 12-15. Phichit sade att det skett för många olyckor med minibussar mellan Bangkok och andra provinser. Ersättning av minibussar som går mellan andra provinser kommer också startas 1:a juli, men detta kommer ta längre tid. För att hjälpa operatörer kommer man bland annat utöka kontraktsperioder, erbjuda lån från statliga banker för inköp av mikrobussar samt tillhandahålla hjälp med försäljning av använda minibussar.

 

c1_1175508_620x413.jpg

Källa

Link to comment
Dela på andra sajter

HuaHindinnge

Hmm. Mikrobussar rymmer flera passagerare än minibussar.

Hmmm.

Jag som trodde att mini är större än mikro.

Link to comment
Dela på andra sajter

Med tanke på det obefintliga säkerhetstänkandet så borde man försöka minimera antalet passagerare per fordon istället för att packa ihop flera i färre. 

Link to comment
Dela på andra sajter

12 timmar sedan, skrev Raggmunken:

Med tanke på det obefintliga säkerhetstänkandet så borde man försöka minimera antalet passagerare per fordon istället för att packa ihop flera i färre. 

Hej

Om vi nu pratar säkerhet så spelar typ av fordon ingen roll , så länge man kör som om fordonet är stulet

Jag vidhåller , kontroller , kontroller och åter kontroller , som ger böter som SVIDER

Persistant

Link to comment
Dela på andra sajter

En lag på färdskrivare på alla fordon i yrkestrafik och kännbara böter.

Fler fartkameror

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Hastighetsbegränsare i fordonet anser jag ger mest verkan för kostnaden att installera. 

Manipulerad hastighetsbegränsare borde ge körförbud. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

20 personer? måste m.a.o. verkligen vara en Mikrobuss när en songthaew lätt rymmer mellan 15 till 20 pers:D.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte hur det är med körkortsreglerna i Thailand men en 9-personers och en 20-personers kräver helt olika körkort i Sverige och det ställs helt olika krav på fordonen

 

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Minibussförarna får nya/utökade körkort så de kan köra de nya bussarna. 

Problem solved. 

De farliga minibussarna har ju ersatts av större säkra microbussar. 

Det kan väl inte vara föraren som är problemet? 

 

Jag har i varje fall aldrig träffat en Thailändare som sagt att han/hon har gjort fel. 

Det är alltid kylens fel att ölen inte är kall. 

Alltid wokens fel om maten inte är varm. 

Så det måste ju vara minibussens fel att olyckor händer. 

Link to comment
Dela på andra sajter

On ‎2017‎-‎01‎-‎07 at 00:15, skrev HuaHindinnge:

Hmm. Mikrobussar rymmer flera passagerare än minibussar.

Hmmm.

Jag som trodde att mini är större än mikro.

förarna av minibussar har inget förarbevis är påverkade av droger och mobiltelefoner. Det har väl mickrobussförarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

On ‎2017‎-‎01‎-‎06 at 18:15, skrev HuaHindinnge:

Jag som trodde att mini är större än mikro.

 

Du har helt rätt, rent matematiskt.

 

Men nu är det språkligt och med en översättning till Svenska.

Thai kallar ju inte minibus för minibus utan för van.

Vanlig stor bus kallar de för bus.

Således blir en liten bus en mikrobus.

 

Logiskt! :big_smile: TIT

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...