Jump to content
IGNORERAD

Körkort i Pattaya


Nick

Recommended Posts

Ni som håller till i Pattaya, jag har hört att de på de senaste året har ökat kontroller av körkort?

 

Sist jag var där i Januari-Februari 2016 så såg jag inte mycket av det!

 

Så min fråga är, vägar man köra runt som tidigare eller ska man skippa att hyra moppe denna gången (jag har ju inget MC kort)?

I declare war on damaged hair and split ends.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 50
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Mankan

    10

  • hakancnx

    4

  • Nick

    4

  • Nemo

    4

Mest aktiva i denna tråd

4 minuter sedan, skrev Nick:

Ni som håller till i Pattaya, jag har hört att de på de senaste året har ökat kontroller av körkort?

 

Sist jag var där i Januari-Februari 2016 så såg jag inte mycket av det!

 

Så min fråga är, vägar man köra runt som tidigare eller ska man skippa att hyra moppe denna gången (jag har ju inget MC kort)?

Enkelt, kör du Mc i Sverige utan körkort:doubt: hoppas inte det

Ändrades av Boa52
Link to comment
Dela på andra sajter

30 minuter sedan, skrev Boa52:

Enkelt, kör du Mc i Sverige utan körkort:doubt: hoppas inte det

Yes, de gör jag.

I declare war on damaged hair and split ends.

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev Nick:

Yes, de gör jag.

 

12 minuter sedan, skrev Nick:

Yes, de gör jag.

Med andra ord gäller inga försäkringar, om du skadar dej själv, okej men det kan bli andra som blir lidande av din dumhet, väx upp.

I Thailand blir det dj dyrt om du skadar nån. Varför går du inte en utbildning i Sverige och tar körkort, har du råd med Thai resa så

har du råd med körkort. Hoppas några MPR gubbar i Pattaya känner igen dej och sätter dit dej

Link to comment
Dela på andra sajter

Glenn Phuket
22 minuter sedan, skrev Boa52:

 

Med andra ord gäller inga försäkringar, om du skadar dej själv, okej men det kan bli andra som blir lidande av din dumhet, väx upp.

I Thailand blir det dj dyrt om du skadar nån. Varför går du inte en utbildning i Sverige och tar körkort, har du råd med Thai resa så

har du råd med körkort. Hoppas några MPR gubbar i Pattaya känner igen dej och sätter dit dej

Håller med dig Boa.... Fan e tomt i dunken eller håller du på o kokar till helgen....???

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj, här var de hårda ord ;-)

Åter till frågan:  har de ökat kontroller av körkort?

I declare war on damaged hair and split ends.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det är ofta man åker in i körkortskontroll, flera ggr i månaden säkert.  Blev även stoppad för att blåsa för ett tag sen .

Så jag hade inte kört utan kort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan tycka det är lite fånigt att vi inte skulle kunna köra dessa "moppar" på vanligt bilkörkort då har man nog bättre utbildning än en ung thai på moppen men ändå, regler är regler.

Böter för att köra utan körkort är låga men man skall ju fasen inte göra det ändå ;-)

Blåskontrollerna där emot..... Här tror jag att det kan hända saker. Böterna får inte sättas av polisen utan du skall till finkan i väntan på att ställas inför skranket efter 1-2 dagar sen kan böterna bli dryga.

Det här är bra, får nog folk att tänka till, själv sätter jag numera likhetstecken mellan Sverige o Thailand när det gäller drink and drive... O det har man nu tyvärr inte "alltid" gjort....


Sent from fiskebyn using Tapatalk HD

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev Nick:

Oj, här var de hårda ord ;-)

Åter till frågan:  har de ökat kontroller av körkort?

Absolut!  En polare som inte varit hit till Pattaya på 3 år tvivlade på mina varningar angående detta men sen han blivit stoppad 2 ggr på sin första utflykt med moppen så insåg han kalla fakta.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Körde bil ca 300 mil under 2016 i Thailand. Blev aldrig stoppad. Vid checkpoints vinkade de bara förbi mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

30 minuter sedan, skrev samet:

Körde bil ca 300 mil under 2016 i Thailand. Blev aldrig stoppad. Vid checkpoints vinkade de bara förbi mig.

Jag kör relativt mycket, och tycker jag allt blir kontrollerad rätt ofta, skattemärke, försäkring och körkort, men ok ibland blir man bara igenomvinkad.

Även inne i Korat har jag fått blåsa några gånger, det redan för 3-4 år sedan.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Svenskt körkort gäller inte. Thai eller Internationellt ska det vara. 

 

Löjligt enkelt och billigt att ta thailändskt körkort. 

 

Och som sagt, utan giltigt gäller inte försäkringen. 

/hakancnx

Link to comment
Dela på andra sajter

21 minuter sedan, skrev hakancnx:

Svenskt körkort gäller inte. Thai eller Internationellt ska det vara. 

 

Löjligt enkelt och billigt att ta thailändskt körkort. 

 

Och som sagt, utan giltigt gäller inte försäkringen. 

 Hej

 

En ödmjuk fråga, får man skaffa körkort på vanligt tursitvisum ? Om svaret är Ja. Var och hur

skaffar man det?

 

Mvh

 

Amatören

Link to comment
Dela på andra sajter

28 minuter sedan, skrev hakancnx:

Svenskt körkort gäller inte. Thai eller Internationellt ska det vara. 

 

Löjligt enkelt och billigt att ta thailändskt körkort. 

 

Och som sagt, utan giltigt gäller inte försäkringen. 

Det svenska körkortet skall uppvisas tillsammans med IKK

Link to comment
Dela på andra sajter

Det svenska körkortet skall uppvisas tillsammans med IKK


Vet att det är så, men när jag blivit stoppad av polisen har de aldrig frågat efter mitt svenska körkort, de har bara sett mitt internationella och varit nöjda med det.

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

49 minuter sedan, skrev amatören:

 Hej

 

En ödmjuk fråga, får man skaffa körkort på vanligt tursitvisum ? Om svaret är Ja. Var och hur

skaffar man det?

 

Mvh

 

Amatören

 

Svaret blir ja och nej, det beror på var man söker det.  TiT och reglerna varierar från ort till ort, säkrast är att kontakta din lokala körkortsmyndighet och fråga.  :)

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev amatören:

 Hej

 

En ödmjuk fråga, får man skaffa körkort på vanligt tursitvisum ? Om svaret är Ja. Var och hur

skaffar man det?

 

Mvh

 

Amatören

Du behöver inte ens turistvisum. Det räcker med 30 dagars visumfritt. 

 

Lite snabbt ur mitt huvud hur det går till:

Man skaffar sig ett adressintyg på IM för körkort.

Man skaffar sig ett friskintyg på valfri klinik.

Man tar med sig dessa intyg och sitt pass(och sin moppe om man skall köra upp) åker till Department of land transport Chonburi. Mitt över gatan ber man att få de kopior som behövs för att ta körkortet.

Sedan är det bara att gå in och följa anvisningarna.

 

 

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

14 timmar sedan, skrev Boa52:

 

Med andra ord gäller inga försäkringar, om du skadar dej själv, okej men det kan bli andra som blir lidande av din dumhet, väx upp.

I Thailand blir det dj dyrt om du skadar nån. Varför går du inte en utbildning i Sverige och tar körkort, har du råd med Thai resa så

har du råd med körkort. Hoppas några MPR gubbar i Pattaya känner igen dej och sätter dit dej

Nja detta är en återkommande klyscha. Det finns inga belägg för att man automatiskt inte blir ersatt för sina egna skador om man kört utan körkort. 

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

16 timmar sedan, skrev Nick:

Ni som håller till i Pattaya, jag har hört att de på de senaste året har ökat kontroller av körkort?

 

Sist jag var där i Januari-Februari 2016 så såg jag inte mycket av det!

 

Så min fråga är, vägar man köra runt som tidigare eller ska man skippa att hyra moppe denna gången (jag har ju inget MC kort)?

Att man ökat trafikkontroller och att det knappt går att ta sig runt utan att bli stoppat har jag hört i 3-4 år nu. Har dock själv inte märkt någon större skillnad när jag är där. Förra året var jag där en månad över Jul och nyår och jag kan inte påminna mig att jag blev stoppad en enda gång. Men det är min erfarenhet. Om körkortskontrollerna de facto har ökat har jag ingen aning om.

 

Du kan ju fixa Thaikörkort om du vill slippa du vara orolig för att bli stoppad av den anledningen. 

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev Mankan:

Att man ökat trafikkontroller och att det knappt går att ta sig runt utan att bli stoppat har jag hört i 3-4 år nu. Har dock själv inte märkt någon större skillnad när jag är där. Förra året var jag där en månad över Jul och nyår och jag kan inte påminna mig att jag blev stoppad en enda gång. Men det är min erfarenhet. Om körkortskontrollerna de facto har ökat har jag ingen aning om.

 

Du kan ju fixa Thaikörkort om du vill slippa du vara orolig för att bli stoppad av den anledningen. 

Tack för svaren, om man nu ska ta körkort i Pattaya.

Var vänder man sig då? Någon som gjort det nyligen och har koll på vilka dokument man behöver, om man nu behöver några ;-)

I declare war on damaged hair and split ends.

Link to comment
Dela på andra sajter

Finnes säkert någon tråd om hur man skaffar Thailändskt körkort och vilka handlingar som behövs.

Vill någon vänlig eller argsint person kort beskriva vad som behövs ?

 

Born41

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Nick:

Tack för svaren, om man nu ska ta körkort i Pattaya.

Var vänder man sig då? Någon som gjort det nyligen och har koll på vilka dokument man behöver, om man nu behöver några ;-)

 

3 minuter sedan, skrev born41:

Finnes säkert någon tråd om hur man skaffar Thailändskt körkort och vilka handlingar som behövs.

Vill någon vänlig eller argsint person kort beskriva vad som behövs ?

 

Born41

Lite snabbt ur mitt huvud hur det går till:

Man skaffar sig ett adressintyg på IM för körkort.

Man skaffar sig ett friskintyg på valfri klinik.

Man tar med sig dessa intyg och sitt pass(och sin moppe om man skall köra upp) åker till Department of land transport Chonburi. Mitt över gatan ber man att få de kopior som behövs för att ta körkortet.

Sedan är det bara att gå in och följa anvisningarna.

 

Har man inget svenskt behöver man köra upp och göra teoriprov vilket inte är jätte svårt. Annars behöver man IKK med sitt svenska körkort för att omvandla detta.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det någon som vet vilka papper som behövs ?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

:look_down:

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Här finns körkortsfrågorna på nätet och jag känner igen vissa av frågorna sedan jag gjorde provet för ett antal år sedan. 

 

http://thaidriving.info/

 

 

 

Cantebury tales bookshop har annars ett paket för 250 THB där det ingår körkortsfrågor i pappersformat och instruktioner hur man tar körkortet. 

 

https://www.google.se/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=canterbury+tales+bookshop+Pattaya

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...