Jump to content
IGNORERAD

Bankkrisen 2017


John Khonken

Recommended Posts

Har hört lite om Deutche bank eller vad det kallas.

Jättebank som lånat stora summor till länder som är i svårigheter nu.

Går det illa så lär vi märka det.

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 472
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • John Khonken

    102

  • frason

    27

  • andrejsdenruskige

    26

  • AnTove

    21

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

5 timmar sedan, skrev Krille:

 

Du får nog förklara lite mer kring vad du menar? Tror du att t ex Handelsbanken helt enkelt kommer att ta mina och alla andra kunders pengar/tillgångar?

 

/Krille

Han tror inte, han vet ju att så är fallet. Kan du inte läsa innantill? ;)

"  För ni vet väl att allt I banken är bankens pengar. Så banken kan ta era pengar när dom vill. Det har redan hänt I flera lander. "

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

nissehult_13
13 timmar sedan, skrev hamnoi:

Nytt år och nya katastrofteorier..

 

Borde du inte bekymra dig om dina C-rad istället JK.....

 

Själv har jag givetvis alla pengar i madrassen , börjar sova lite tunt nu efter jul o allt:)

Trodde du hade dem i Lucara:big_smile:

Nissehult_13

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken
5 timmar sedan, skrev Fritz:

Han tror inte, han vet ju att så är fallet. Kan du inte läsa innantill? ;)

"  För ni vet väl att allt I banken är bankens pengar. Så banken kan ta era pengar när dom vill. Det har redan hänt I flera lander. "

 

Fritz..

Det stammer. Läs på får du se. Som du säger det har redan hänt. Det var därför jag startade denna tråd. För dom flesta vet inte om detta. Och dumma svenskar vill gå over till kort på allt.

Ett klargörande dom två bankerna som har problem just nu har INTE tagit några pengar från spararna ÄN.

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev Galten:

Har hört lite om Deutche bank eller vad det kallas.

Jättebank som lånat stora summor till länder som är i svårigheter nu.

Går det illa så lär vi märka det.

Tyvärr så har den banken varit inblandad i en rad skandaler och varit på obestånd tidigare . Men precis som då kommer de att bli räddade , denna gången av statliga fonder från Dubai och Qatar . De behöver aldrig att ta något ansvar tyvärr . 

Link to comment
Dela på andra sajter

Saxat från nätet:

Den svenska modellen har varit tydlig. När de svenska bankerna får ekonomiska problem lånar svenska staten ut pengar. Systemet kallas ”bail out”. Men detta förändrades på G20-mötet i november förra året. Där beslutades om en ny internationell standard för världens storbanker. Vid en kris ska banken få ta sina kunders kapital, alltså privatpersoners sparkonton och pensionsfonder, för att rädda sig själva, så kallad ”bail in”.

Risken för spararna är uppenbar, som du kan läsa i analysen här intill. Det nya systemet gäller i första hand storbanker med betydelse för den globala ekonomin, så kallade Global Systemically Important Bank. Den enda svenska banken är Nordea samt Danske bank som också är verksamma här. Men även fler svenska banker som SEB och Swebank, kan komma att beröras av de nya direktiven.

På Svensk bankförening tycker chefsekonomen Johan Hansing att beslutet är bra.

– Vår inställning till den här processen är i grunden positiv. Vi tycker det är självklart att om en bank får problem ska banken i största möjliga mån kunna hantera problemen utan att staten ska behöva gå in med medel.

Vad är det som är så dåligt med att staten skulle gå in?

– Systemet bygger egentligen på att staten övertar ansvaret, men det måste finnas tillräckligt mycket kapital för att skattebetalarna inte ska behöva betala för att banken ska klara sig kvar.

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

12 timmar sedan, skrev nissehult_13:

Trodde du hade dem i Lucara:big_smile:

 

Nej för fan, vill ha större utväxling än så på mina slantar:)

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

Att bankerna får ta våra pengar stämmer inte enligt detta.

2015-01-26 10:09

Nytt krisdirektiv och spararnas pengar, vad gäller?

 
 
 
 
 
 
 
 
 
Bild: Hampus Brodén

Just nu pågår arbetet med att införa ett nytt internationellt regelverk för att hantera banker som är i kris och eventuellt behöver avvecklas. Detta har i vissa medier framställts som en risk för att bankerna kan lägga beslag på spararnas pengar. ”Det är helt felaktigt. Syftet är ju tvärtom att skydda såväl privatkunder som skattebetalare från att drabbas om en bank får problem”, säger Hampus Brodén, chef för Group Financial Management.

 

http://sebgroup.com/sv/press/nyheter/nytt-krisdirektiv-och-spararnas-pengar-vad-galler

 

Men riktigt säker kan man nog aldrig vara. Bankerna verkar göra som dom vill, medan vi böjer oss framåt redo att ta emot.

Link to comment
Dela på andra sajter

HuaHindinnge
7 minuter sedan, skrev John Khonken:

Artikeln sager ju att du kan förlora dina sparpengar.

Vem bryr sig i den artikeln?

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

Jag ber faktisk om ursäkt. Jag skrev Malta. Det var Cypern som gjorde en bail-in 2013

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

Franson

Det är fritt att läsa andra saker som folk tar upp här på MPR.  Det är fortfarande fritt att inte läsa här.

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken
36 minuter sedan, skrev HuaHindinnge:

Sånt där trams är jag inte rädd för.

 

Ps: Jag arbetar i en bank.

Det tackar jag för. Hoppas du har rätt. Men fler och fler banker I Europa/världen har problem. Varför skulle sveriges banker klara sig. Skulle vara kul att höra vad som skiljer Sveriges banker från resten av världens banker

Link to comment
Dela på andra sajter

HuaHindinnge
15 minuter sedan, skrev John Khonken:

Det tackar jag för. Hoppas du har rätt. Men fler och fler banker I Europa/världen har problem. Varför skulle sveriges banker klara sig. Skulle vara kul att höra vad som skiljer Sveriges banker från resten av världens banker

Hej. Världen vet jag inte men här har du lektyr att läsa. Finns en .pdf till höger. 

 

http://www.eba.europa.eu/-/eba-publishes-2016-eu-wide-stress-test-results

Link to comment
Dela på andra sajter

25 minuter sedan, skrev John Khonken:

Det tackar jag för. Hoppas du har rätt. Men fler och fler banker I Europa/världen har problem. Varför skulle sveriges banker klara sig. Skulle vara kul att höra vad som skiljer Sveriges banker från resten av världens banker

 En sak är är kapitalkravet som infördes och även ökades . Att de svenska bankerna stress testas några gånger om året . De svenska banker har inte så stor verksamhet utomlands . Handelsbanken har i Danmark , England , Tyskland och Holland . Men det är välskötta verksamheter som de kom över sedan kraschen 2008 och lyckat locka till sig " goda kunder ". De är förmodligen den högsta kapitaltäckningen i Europa . Högsta risken ligger hos Swedbank och Nordea , men tror att det skulle klara sig . 

Ändrades av AnTove
Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev John Khonken:

Franson

Det är fritt att läsa andra saker som folk tar upp här på MPR.  Det är fortfarande fritt att inte läsa här.

Upp till dig om du vill framstå som seriös i ämnen du tar upp och länkar du anger till diverse sidor som du tror på.

 

Allt på internet är inte sant, man får tänka lite kritiskt ibland om man har möjlighet till det.

Hatar lögnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev John Khonken:

Ingen . Varför svara du då I denna tråd. Jo du är rädd. Du vill väl inte låta en bank bara ta dina sparpengar.

 

http://newsvoice.se/2015/01/19/bankerna-far-ta-dina-sparpengar-vid-bankkriser-genom-bail-in-beslut-i-g20/

Du inger inget direkt förtroende när du använder Newsvoice som källa för att stödja dina påståenden, den saken är klar.

http://faktoider.blogspot.com/2014/06/newsvoice-allt-tokigt-pa-ett-stalle.html

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...