Jump to content
IGNORERAD

Trafikbovar i Bangkok får sänkta böter i nyårsgåva


MPR Nyheter

Recommended Posts

4 timmar sedan, skrev janne_h:

Jag säger inte med säkerhet att det är så. Men jag tror att det är så att det måste vara thailändska körkortsmyndigheten som beslutar om att makulera dessa.

Huruvida så ligger polisen med en massa beslagtagna körkort i sitt arkiv helt i onödan. Och jag tror att det är det dom behöver råda bot på. Därav så ger man rabatt över nyår. Som dessutom uppfattas som en vänlig gest av polisen, vilket ger bra goodwill.

Det kan ju knappast vara ett självändamål att polisen samlar på sig en massa beslagtagna körkort att hålla reda på.

 

Jag tycker att det signalerar förutom det onödiga att överhuvud taget betala böter även det onödiga i att använda säkerhetsbälte och hjälm osv.

Att thai använder hjälm då de kör motocyke beror ju mestadels på att de annars riskerar böter. Inte för att det skyddar skallen på den som använder hjälm.

I så fall skulle väl hustrun och de medåkande barnen ju också haft hjälm...

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 47
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • janne_h

    13

  • Alarik

    10

  • UglyFarang

    4

  • Nemo

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

On 1/2/2017 at 12:43, skrev janne_h:

 

Det är väl det många inte gör (att betala överhuvudtaget).

Man kan ju naturligtvis sätta ett datum där körkortet är förverkat och makuleras. Dock tror jag att Thailändarna ser ett körkort som en myndighets handling som polisen ej får makulera.  Där för så ligger en massa ärenden öppna i deras register. Vilket förmodligen skapar högre arbetsbelastning för polisen att hålla alla dessa körkort arkiverade. Allra helst då det då handlar om fysisk arkivering och inte arkivering i en dator.

 

Har fått intrycket av att de tycker om fysisk arkivering , i alla fall om man tänker på berget av dokument som ska lämnas in till Immigration under ett år för att få ynnesten att vistas i landet.  :rolleyes:

Ändrades av Nemo
Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev Nemo:

 

Har fått intrycket av att de tycker om fysisk arkivering , i alla fall om man tänker på berget av dokument som ska lämnas in till Immigration under ett år för att få unnesten att vistas i landet.  :rolleyes:

 

Unnesten? Vem är det?

 

Link to comment
Dela på andra sajter

18 timmar sedan, skrev Alarik:

 

Jag tycker att det signalerar förutom det onödiga att överhuvud taget betala böter även det onödiga i att använda säkerhetsbälte och hjälm osv.

Att thai använder hjälm då de kör motocyke beror ju mestadels på att de annars riskerar böter. Inte för att det skyddar skallen på den som använder hjälm.

I så fall skulle väl hustrun och de medåkande barnen ju också haft hjälm...

 

Precis, med det tänket lär ju inte ändras bara för att böterna är högre. Då tror jag nog mera på reklamkampanjer i tv mm. Då dessa syftar till att få folk att tänka på säkerheten istället för böterna.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

15 minuter sedan, skrev janne_h:

 

Precis, med det tänket lär ju inte ändras bara för att böterna är högre. Då tror jag nog mera på reklamkampanjer i tv mm. Då dessa syftar till att få folk att tänka på säkerheten istället för böterna.

 

och inför personnummer........

 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Alarik:

 

och inför personnummer........

 

Ja det hade ju varit praktiskt. Tyvärr så ligger ju Thailand ganska långt efter oss i detta.

Som exempel så bryr sig ju dom flesta inte så mycket om att få en prick i registret så dom inte kan låna eller sådant som vi har i Sverige. detta då många ändå inte har råd att låna pengar i alla fall.

Som affärsman i Thailand har jag fått lära mig att ge kredit till en Thai är samma sak som att spela på lotteri där vinsten är att få tillbaka endast det man satsat i bästa fall.

Cash is king med andra ord i Thailand.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2017-01-02 at 17:48, skrev Raggmunken:

Vill man verkligen få bukt med "mindre" trafikförseelser så som att färdas på MC utan hjälm odyl. så är det väl bara att införa hot om beslagtaget fordon om inte böterna betalas samma dag. Den där femhundringen eller vad det kostar att färdas utan moucka-nock skulle komma fram innan konstapeln hann sätta lås på MC:n. Eller så skulle förhoppningsvis folk inse att det kanske inte är så dumt att använda hjälm, om man vill slippa använda apostlahästarna som fortskaffningsmedel.. För att inte berget av beslagtagna fordon där böterna ej betalats ska växa sig enormt så kan en aktion av dagens alla beslagtagna fordon hållas varje kväll där intäkterna oavkortat skulle gå till att förbättra trafiksäkerheten i landet. Resultatet av detta skulle naturligtvis bli att thailändarna blir världens trafiklydigaste folk :declare:

 

Det verkar vara en riktig syjunta den där Prayut leder som daltar med vardagskriminalitet på det viset :crazy: 

 

Ja hur svårt kan det vara, det är väl bara för föraren att lämna ifrån sig nycklar och fordon direkt om man åker dit för en trafikförseelse.

 

Mig tog polisen i Pattaya en gång, polisen tog mitt svenska körkort, som jag fick tillbaka då jag betalat böterna på polisstationen, mycket enkelt.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

On ‎2017‎-‎01‎-‎04 at 02:01, skrev Nemo:

 

Ullstens brorsa.

 

Skall han flytta till Thailand?

 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2016-12-30 at 21:50, skrev apknug:

Sverige är världsunikt i det hänseendet att vi har kronofogden i kombination med personnummer. Här så jagar KFM dig ut hus och hem om du skulle glömma att betala minsta lilla trängselskatt ev. vis.

I andra länder har man en skuld till staten som kan betyda problem om man söker jobb som statsanställd eller så men man tvingas inte lämna sin bostad och leva på existensminimum resten av livet.


Sent from fiskebyn using Tapatalk HD

 

I vilket/vilka länder tvingas man att: "lämna sin bostad och leva på existensminimum resten av livet"?

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2017-01-02 at 10:42, skrev janne_h:

 

Nu tror jag nog att det är olika saker. Finns ju inget som säger att dom som pratar i mobiltelefon skulle vara överrepresenterad i denna grupp. det borde väl snarare vara tvärtom. Då det många gånger är motorcyklister som kört utan hjälm som exempel.

Sen är det ett annat problem. Vad gäller samordning mellan myndigheter. Så ligger Thailand klart efter. Och det är nog många gånger både enklare och billigare att hämta ut ett nytt körkort och förlustanmäla det gamla, säkert ingen som märker detta. Än att faktiskt hämta ut det hos polisen, och betala böterna.

 

 

Vad säger att inte ID-numret och körkortsnumret spärras för att hämta ut nytt hos Land and Transportoffice?

 

On 2017-01-02 at 12:43, skrev janne_h:

 

Det är väl det många inte gör (att betala överhuvudtaget).

Man kan ju naturligtvis sätta ett datum där körkortet är förverkat och makuleras. Dock tror jag att Thailändarna ser ett körkort som en myndighets handling som polisen ej får makulera.  Där för så ligger en massa ärenden öppna i deras register. Vilket förmodligen skapar högre arbetsbelastning för polisen att hålla alla dessa körkort arkiverade. Allra helst då det då handlar om fysisk arkivering och inte arkivering i en dator.

 

Var har du fått dessa uppgifter från?

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2017-01-03 at 14:04, skrev Alarik:

 

och inför personnummer........

 

Alla Thai har ID-Nummer och är över en viss ålder skyldiga att alltid ha sitt ID-Kort med sej, ID-numret står dessutom på körkortet.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

On ‎2017‎-‎01‎-‎02 at 10:42, skrev janne_h:

 

Nu tror jag nog att det är olika saker. Finns ju inget som säger att dom som pratar i mobiltelefon skulle vara överrepresenterad i denna grupp. det borde väl snarare vara tvärtom. Då det många gånger är motorcyklister som kört utan hjälm som exempel.

Sen är det ett annat problem. Vad gäller samordning mellan myndigheter. Så ligger Thailand klart efter. Och det är nog många gånger både enklare och billigare att hämta ut ett nytt körkort och förlustanmäla det gamla, säkert ingen som märker detta. Än att faktiskt hämta ut det hos polisen, och betala böterna.

 

 

17 timmar sedan, skrev UglyFarang:

 

Alla Thai har ID-Nummer och är över en viss ålder skyldiga att alltid ha sitt ID-Kort med sej, ID-numret står dessutom på körkortet.

 

Ja, tretton siffror.

Finnes de i nationellt register?

I så fall kan det väl  inte vara möjligt, som vår expert Janne skriver, att få ett nytt körkort om det förra blivit omhändertaget.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Ja, tretton siffror.

Finnes de i nationellt register?

I så fall kan det väl  inte vara möjligt, som vår expert Janne skriver, att få ett nytt körkort om det förra blivit omhändertaget.



Det kräver samkörning av register mellan olika myndigheter. Vilket knappast är thailands paradgren. Det är ju inte länge sefan som man var tvungen att åka till hemprovinsen bara för att få ett id kort. Nu har dom ju i alla fall register som fungerar i hela landet internt inom myndigheten.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Var har du fått dessa uppgifter från?



Ett körkort är en fysisk sak som måste färvaras fysiskt. När det omhändertas.
Ganska självklart.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2017-01-05 at 11:53, skrev Alarik:

 

Skall han flytta till Thailand?

Det var länge sedan han gjorde det, är du inte uppdaterad alls eller?

 

 

//kräket

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev janne_h:

 


Ett körkort är en fysisk sak som måste färvaras fysiskt. När det omhändertas.
Ganska självklart.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
 

 

 

Jag menade även ditt andra påstående: " det är nog många gånger både enklare och billigare att hämta ut ett nytt körkort och förlustanmäla det gamla, säkert ingen som märker detta"

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

tar dom korkortet i samband med ett fordon så kan du inte betala skatt och forsäkringen på fordonet innan du har betalat boterna 

Link to comment
Dela på andra sajter

On ‎2017‎-‎01‎-‎09 at 01:16, skrev thaiola:

tar dom korkortet i samband med ett fordon så kan du inte betala skatt och forsäkringen på fordonet innan du har betalat boterna 

 

Nu är ju inte fordonet knutet till körkortet. Det räcker med att ha fordonsboken så går det alldeles utmärkt att betala skatt och försäkring på fordonet.

 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

On ‎2017‎-‎01‎-‎08 at 23:38, skrev UglyFarang:

 

Jag menade även ditt andra påstående: " det är nog många gånger både enklare och billigare att hämta ut ett nytt körkort och förlustanmäla det gamla, säkert ingen som märker detta"

 

Bevisligen så är det många som skiter i att hämta ut sina körkort och betala böterna. Antingen så kör dom sedan körkortslöst. Eller så förlustanmäler man det och hämtar ut ett nytt.

Man har inte haft samkörning av dataregister som i Sverige tidigare. Utan allt har registrerats lokalt på respektive polisstation. Möjligt att dom kan det nu? Men tidigare så var detta registrerat lokalt på papperskopia. Så man kunde runda systemet.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

52 minuter sedan, skrev janne_h:

 

Nu är ju inte fordonet knutet till körkortet. Det räcker med att ha fordonsboken så går det alldeles utmärkt att betala skatt och försäkring på fordonet.

 

 

Vid fortkörningsböter via kamera, så blir boten knuten till fordonet. 

Vad händer då, när man ska betala skatt på bilen? 

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev Surin P3:

 

Vid fortkörningsböter via kamera, så blir boten knuten till fordonet. 

Vad händer då, när man ska betala skatt på bilen? 

Jag har ju en jävla massa böter via fartkameror i Thailand. 2st till har ramlat in i brevlådan förra veckan. Än så länge har det inte varit några problem med att betala skatt och försäkring. Var orolig när frugan skulle förnya sitt körkort tidigare i år. Våra bilar är reggad på min fru. Har ju varit några här på MPR som påstått att det inte går att förnya körkort om  man har fortkörningsböter tagna med kamera. Enl. expertisen här på MPR så är man torsk pga för många kameratagningar. Inga problem. Nytt körkort fick hon. 

Vi får väl se om 5 år då det är dax igen.............

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Surin P3:

 

Vid fortkörningsböter via kamera, så blir boten knuten till fordonet. 

Vad händer då, när man ska betala skatt på bilen? 

Jag har ej råkat ut för det själv. Men jag har hört att dom kräver böterna i samband med att man betalar skatten på bilen.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...