Jump to content
IGNORERAD

Systemkamera


Khonghom

Recommended Posts

Jag sitter i detta nu o tittar på systemkameror(runt 4000-5000 sek)o ju mer jag läser ju mer förvirrad o kluven blir jag.

Kan nån snälla hjälpa mig med en kamera i prisklassen,spelar det nån roll vilket märke jag väljer?

Är det nån extrautrustning man absolut måste ha?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är en av alla som jag tittat på.

Är du nöjd,har du nån annan att jämföra med?

Link to comment
Dela på andra sajter

Som knifetown skrev Canon Eos 1000D är en bra kamera ,annars är Nikon D60 ,Canon eos 450D bra val .

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Det är en av alla som jag tittat på.

Är du nöjd,har du nån annan att jämföra med?

En bekant tipsade om den här kameran

och jag har ingen annan att jämföra med

Jag har sedan tidigare en Ixus 55 och därför valde jag en till Canon

Jag kan inget om fotografering och har endast fotat med dom automatiska inställningarna men den är lätt att använda

Det följer med ett bra program där man kan jobba med bilderna

Registrerar man produkten på Canon så får man mycket tips om foto

och info om tillbehör och andra produkter

Canon har också många bra fotoskrivare

Support your local Hill´s Angels

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har kikat på alla de där o fick svaret,det är alltså ingen skilnad på vilket märke jag väljer

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Det är alltså ingen skilnad på vilket märke jag väljer:

Visst finns det skilnader mellan märken.

Jag kör med Canon. Jag med, för att jag är van med menuerna och så!  ;)

Prova hur kameran sitter i handen, känslan är jätte viktigt!

Kolla på denna site!  :yes:

http://www.letsgodig...g/se/index.html

Mvh

Kimmo

You take the blue pill – the story ends, you wake up in your bed and believe whatever you want to believe.

You take the red pill – you stay in Wonderland and I show you how deep the rabbit-hole goes.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svaren,jag köpte en Sony igår,på sonyn sitter bildstabilisatorn i kamerahuset vilket gör att ev objektivköp i framtiden blir billigare.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
amatören

Har tyvärr inga kunskaper ang. kameror, funderar nu på att köpa en Nikon D60

Vad är det bästa köpet?

Nikon D60 med objektiv 28-200 mm + väska och minneskort. för 5990 kr på Mediamark

eller

Nikon D60 med objektiv 18-55 mm och objektiv 55-200 mm + väska och  minneskort för 6890 på Elgiganten

Mycket tacksam för svar

Mvh

Amatören

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Har tyvärr inga kunskaper ang. kameror, funderar nu på att köpa Nikon D60

Vad är det bästa köpet?

Nikon D60 med objektiv 28-200 mm + väska etc. för 5990 kr på Mediamark

eller

Nikon D60 med objektiv 18-55 mm och objektiv 55-200 mm + väska etc på för 6890 Elgiganten

Mycket tacksam för svar

Mvh

Amatören

Hade jag just dom två alternativen skulle jag personligen valt nr 2 för att få med vidvinkelbilder på listan av fotomöjligheter.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

amatören

Tack för svaret . Jag har tittat på Canon Eos 450D och Sony A350K som alternativ Har du något bättre alternativ på lager ?

Tittar jag i helt fel prisklass ? Dvs är det värt att betala 5-7000 kr mer ? Är öppen för alla förslag

Mvh

Amatören

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Tack för svaret .  Har du något bättre alternativ på lager ? Är öppen för alla förslag

Mvh

Amatören

Nej, har inte erfarenhet av så många modeller att jag kan ha någon input på just det. Generella förslag är väl att kamerahuset egentligen inte är så viktigt och att det är bättre att lägga pengar på bra optik. Men med brännviddsmöjligheter från 18 till 200 mm täcker du in det mesta man kan önska så det är en bra start.

Finessen med ett kamerasystem är ju att det går att bygga ut allt eftersom kraven man personligen ställer ökar.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

amatören

Återigen tack för svaret. Jag tar och följer ditt första råd. Om inte annat än för att folk troligen kommer att tro att jag kan

något ang fotografering om jag kan stå och byta objektiv på kameran. Hoppas att kunna återkomma med lite bilder från Thai/Burmanesiska

gräntrakterna som skall utforskas under 3 veckor i sommar.

Mvh

Amatören

Ps. Bör jag köpa en extern blixt på en gång? Ds.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Återigen tack för svaret. Jag tar och följer ditt första råd. Om inte annat än för att folk troligen kommer att tro att jag kan

något ang fotografering om jag kan stå och byta objektiv på kameran. Hoppas att kunna återkomma med lite bilder från Thai/Burmanesiska

gräntrakterna som skall utforskas under 3 veckor i sommar.

Mvh

Amatören

Ps. Bör jag köpa en extern blixt på en gång? Ds.

Ser redan fram emot bilderna från thai/burmesiska gränstrakterna.  :great:

Vad gäller om du behöver köpa en extern blixt så beror det på om du gillar att ta mycket kvällsbilder och inomhus. Själv har jag ingen extern blixt ännu och undviker helst blixtfototillfällen. Men visst, skillnaden är betydlig mellan resultatet av extern och inbyggd blixt om man nu är mycket för att ta sådana bilder.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

amatören

Återigen tack för svaret. Det handlar inte om några stora summer så det får bli en blixt och uv-filter

på samma gång . Har nu ägnat fyra timmar av min arbetstid åt detta och måste börja arbeta om jag skall

ha råd att betala utrustningen i kväll.

Jag skriver inte särskilt mycket här men läser tämligen frekvent. Önskar bara tacka på samma gång för en trevlig

forum. Trots att jag inte upphör att förvåna mig hur många personer det finns som kan bli så upprörda över något

som skrivs på ett internetforum

Mvh

Amatören

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Trots att jag inte upphör att förvåna mig hur många personer det finns som kan bli så upprörda över något

som skrivs på ett internetforum

Jo visst är det konstigt. :)

Hur som helst, välkommen som skribent hit till MPR. Behövs fler som inte tar internet på så himla stort allvar. ;)

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Amatören,

Du verkar vilja lära digatt fota. Kul och bra. Mitt tips är oavsett val av kamera = lär dig hur den fungerar i olika situationer innan du åker ner så att du känner kameran bättre. begränsningar, snabba inställningar etc.

Det har du nytta av vid det där viktiga tillfället..

Ett tips till. Eftersom du kommer köpa uv-filter, lämna locket till objektivet av när du är ute och fotar. Ser ofta hur folk ska börja fippla med locket när de ska fota, då kan läget ofta försvinna. filtret skyddar ju objektivet för repor etc. Och kameran ska naturligtvis alltid stå i on-läge när du är ute. det finns ju autostop efter en minut etc. batterierna är idag så bra att du klarar oftast en hel dag i alla fall.

OCh fota mycket, det lär du dig på. kolla bilderna samma kväll i datorn(om du tar med dig), kolla vad som funkade och vad som inte funkde.

lycka till!

Bangkok, like Las Vegas, sounds like a place where you make bad decisions.
 
Link to comment
Dela på andra sajter

amatören

Så har man varit ute och handlat. Kom hem med en Sony A350 14,2 Mpix med ett 18-70 objektiv

och ett objektiv 70-300. Det blev ca 3500 kr dyrare än ursprungsplanerna.  :suicide:   Men fördelen är förhoppningsvis

att det blir billigare objektiv i framtiden då kameran har stabalisator inbygd.

Tack för tipsen  dtbkk. Om jag skall vara ärlig så planerar jag inte att fotografera särskilt mycket själv. Det är snarare min

flickvän och hennes son som har intresset. Jag kommer troligen att mest fungera som lokal (oavlönad) bärare av utrustningen under

semestern. Fördelen är att det blir en variation från att fungera som en mobil ATM. :D

En stor fördel med dem bägge är att det aldrig i onödan stänger av något, av någon outgrundlig anledning blir livet bättre om man

har alla lampor , Tv, Steron och datorn påslagna samtidigt hemma. Så någon risk att kameran stängs av föreligger inte  ;)

Till deras fördel skall man tillägga att de har oändligt mycket större tålamod än jag då det kommer till att läsa manualer

och dessutom lyckas åstakomma i verkligheten vad manualen beskriver.

Återigen tack för all hjälp

Mvh

Amatören

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...