Jump to content
IGNORERAD

Förlänga ett besök - rätt eller fel.


thaikonsult

Recommended Posts

Förlänga ett besök - rätt eller fel.

Enligt Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 810/2009 av den 13 juli 2009 om införande av en gemenskapskodex om viseringar (viseringskodex) artikel 21.1 sägs följande:

 

"Vid prövningen av ansökningar om enhetlig visering ska det fastställas huruvida sökanden uppfyller inresevillkoren i artikel 5.1 a, c, d och e i kodexen om Schengengränserna, och särskild uppmärksamhet bör ägnas åt att bedöma huruvida sökanden utgör en risk för olaglig invandring eller en risk för medlemsstaternas säkerhet och huruvida sökanden har för avsikt att lämna medlemsstaternas territorium när den visering som sökanden ansökt om löper ut."

 

Med andra ord får inte ambassaderna bevilja ett Schengenvisum om inte sökanden har för avsikt att återvända när visumtiden löper ut.

 

Har sökanden för avsikt att ha ett längre besök än de 90 dagar som ett Schengenvisum ger, ska han eller hon istället söka ett tidsbegränsat uppehållstillstånd för besök. Ett tillstånd som också söks hos ambassaden men handläggs av Migrationsverket.

 

Med vänlig hälsning Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Av egen erfarenhet verkar det ibland t.o.m vara lättare att få ett tidsbegränsat längre uppehållstillstånd via Migrationsverket än ett 90 dagars på Ambassaden, kanske något att tänka på om man vill ha hit släkt på besök eller något liknande.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Mer papper, högre pris, längre väntetid på besöksvisa.

90 dagars är smidigt. Men har du förlängt en gång tidigare är det mycket stor sannolikhet att du får avslag på 90-dagars nästa gång.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2016-12-25 at 02:31, skrev thaikonsult:

Förlänga ett besök - rätt eller fel.

Enligt Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 810/2009 av den 13 juli 2009 om införande av en gemenskapskodex om viseringar (viseringskodex) artikel 21.1 sägs följande:

 

"Vid prövningen av ansökningar om enhetlig visering ska det fastställas huruvida sökanden uppfyller inresevillkoren i artikel 5.1 a, c, d och e i kodexen om Schengengränserna, och särskild uppmärksamhet bör ägnas åt att bedöma huruvida sökanden utgör en risk för olaglig invandring eller en risk för medlemsstaternas säkerhet och huruvida sökanden har för avsikt att lämna medlemsstaternas territorium när den visering som sökanden ansökt om löper ut."

 

Med andra ord får inte ambassaderna bevilja ett Schengenvisum om inte sökanden har för avsikt att återvända när visumtiden löper ut.

 

Har sökanden för avsikt att ha ett längre besök än de 90 dagar som ett Schengenvisum ger, ska han eller hon istället söka ett tidsbegränsat uppehållstillstånd för besök. Ett tillstånd som också söks hos ambassaden men handläggs av Migrationsverket.

 

Med vänlig hälsning Thaikonsult

Det är väldigt frustrerande när det verkar som om villkoren förändras  från år till år.

 

Förra året samt detta år besökte frugans äldre bror oss i Sverige. 

Förra året blev han avråd från att söka 90 dagars visum. Då fick han rådet att söka ett kortare besöksvisum och förlänga det i Sverige. Sagt och gjort.

I år fick han därför inte söka visum utan fick söka uppehållstillstånd. Frugans syster däremot som aldrig varit till Sverige tidigare fick visum.

 

Då visum och uppehållstillstånd tar olika lång tid att behandla så blev det riktigt strul med hitresan. Trots att vi var ute i skaplig tid så blev det en som var klar och en som vi väntade på. Vi vill ju att de ska komma hit under tiden vi har semester. Men väntar man för länge att köpa biljetter så börjar bärplockarsäsongen med tusentals hitresta bärplockare och det är svårt att få biljetter.

Eftersom ingen av dom pratar mer än några enstaka ord engelska så vill vi ha dom på ett direktflyg. När jag tyckte att det gått en evighet och ringde till migrationsverket så var ärendet klart. Trots det tog det drygt en vecka innan ambassaden i Bangkok fick beskedet och kunde förmedla det till min frus bror.

 

I år har frugan sparat för att ta hit brodern igen. Ska säga att brodern är pensionerad. Det blir då tredje året i rad som han ska hit. Har det någon betydelse för möjligheten att få visum eller ska vi inrikta oss på uppehållstillstånd i år igen? Han vill gärna vara här upp mot 90 dagar men inte mer.  

Link to comment
Dela på andra sajter

Min dam blev nekad besöksvisum i somras pga en tidigare förlängning.

Är man bannad för resten av livet pga detta eller finns det någon preskriptionstid?

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev rolba:

Min dam blev nekad besöksvisum i somras pga en tidigare förlängning.

Är man bannad för resten av livet pga detta eller finns det någon preskriptionstid?

Fick hon inte möjlighet att söka uppehållstillstånd?

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2016-12-28 at 18:07, skrev Wangthong:

Fick hon inte möjlighet att söka uppehållstillstånd?

Blev i alla fall inte upplysta om den möjligheten. Sen fanns inte tiden.

Vi överklagade till förvaltningsrätten utan gehör.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2016-12-28 at 06:33, skrev rolba:

Min dam blev nekad besöksvisum i somras pga en tidigare förlängning.

Är man bannad för resten av livet pga detta eller finns det någon preskriptionstid?

Om jag inte minns fel så måste man väl vara ute ur landet 6 månader innan man kan söka igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev musse74:

Om jag inte minns fel så måste man väl vara ute ur landet 6 månader innan man kan söka igen.

Hon hade varit i Thailand ca 15 månader efter besöket i Sverige

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Jag hakar på en fråga på tråden, hoppas det inte gör något.

Min flickvän har varit i sverige från juni till december (175 dagar). Måste hon vara utanför Schengen området i 90 dagar eller 180 dagar innan hon kan söka visa igen?

Någon som vet?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Tack.

 

Jag kollade med ambassaden. Hon behöver bara vara utanför Sverige i 90 dagar. Dock ser dom inte så bra på att åka tillbaka till Sverige när hon redan varit där 180 dagar.

Så vi kommer att vänta med att söka visum en stund. Runt 180 dagar.

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev lasse33:

Tack.

 

Jag kollade med ambassaden. Hon behöver bara vara utanför Sverige i 90 dagar. Dock ser dom inte så bra på att åka tillbaka till Sverige när hon redan varit där 180 dagar.

Så vi kommer att vänta med att söka visum en stund. Runt 180 dagar.

 

Har skrivit det tidigare i en annan tråd.

 

Jag har bekant som blev nekad turisvisum andra gången, med motivering att hon bröt mot reglerna första gången.

Hon gjorde förlängning på första besöket och då ansågs hon bryta mot reglera om att hon hade för avsikt att återvända när visumet tog slut efter 3 månader.

 

Fick istället söka 6 månaders direkt i Bkk. Mer papper, längre handläggningstid och dyrare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...