Jump to content
IGNORERAD

Overstay


Olinen

Recommended Posts

Frun och dotter ska åka ner till Thailand i lite mer än 2 månader , hur funkar det med overstay eftersom dom bara fick 60 dagars visum men ska vara där i 62 . Frun är Thai men åker på sitt svenska pass . Ambassaden i Köpenhamn snacka om att man skulle åka till immigaration för att förlänga , men om det inte ställer till problem i framtiden så kanske det är smidigare med overstay ? 

God Jul 

Håkan 

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Olinen:

Frun och dotter ska åka ner till Thailand i lite mer än 2 månader , hur funkar det med overstay eftersom dom bara fick 60 dagars visum men ska vara där i 62 . Frun är Thai men åker på sitt svenska pass . Ambassaden i Köpenhamn snacka om att man skulle åka till immigaration för att förlänga , men om det inte ställer till problem i framtiden så kanske det är smidigare med overstay ? 

God Jul 

Håkan 

 

Man ska inte ha overstay, det är ett lagbrott som kan få ödesdigra följder numera,  men varför krångla och åka på Svenska passet?

Ut ur Sverige på Svenska, in i Thailand på Thailändska, ut ur Thailand på Thailändska, in i Sverige på Svenska, svårare är det inte.

Det svenska får man visa vid incheckningen på tillbakavägen så de vet att man får komma in i Sverige.

 

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tösen har ju i vilket fall som helst bara ett svenskt pass , men då får dom helt enkelt uppsöka immigration för att förlänga .

Tack för svar

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Jag kan inte minnas att jag fått ågot annat än kvitto när jag haft/betalt för overstay i Thailand. Har detta ändrats, får man en stämpel i passet?

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

20 minuter sedan, skrev SatanG:

Jag kan inte minnas att jag fått ågot annat än kvitto när jag haft/betalt för overstay i Thailand. Har detta ändrats, får man en stämpel i passet?

 

/ SatanG

 

Ja, man får en stämpel.

 

Skannad.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

33 minuter sedan, skrev Surin P3:

 

Ja, man får en stämpel.

 

Skannad.jpg

Tack. Är det nytt? Kan som sagt inte minnas att jag fått annat än betalningskvitto

 

/ SatanG 

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev SatanG:

Tack. Är det nytt? Kan som sagt inte minnas att jag fått annat än betalningskvitto

 

/ SatanG 

 

Nej, det är gammalt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen finns händelsen registrerad hos IM så det räcker inte med ett nytt pass. En overstay förföljer en väldigt länge och kan plussas på vid en ny overstay.
Reglerna skärptes rejält för något år sedan.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

30 minuter sedan, skrev Surin P3:

 

Nej, det är gammalt.

 

Ok då minns jag fel.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Har en polare som är hos mig just nu i Bangkok. Dom åker ikväll.

Han hade fixat ett 2 månader turistvisum på ambassaden i Stockholm. När han kom till Thailand 24/11 så fick han en stämpel som felaktigt bara gällde 29 dagar (23 december) han var sedan på immigration och fixade till detta. Dock räknade dom fel på en dag. så han fick 30 dagars förlängning utifrån det felaktiga beräkningen av dagar som skett på suvvan. Vilket gjorde att hans visum gick ut igår. Han flyger ikväll.

Vi får hoppas att han slipper mera problem än att bara betala för overstay? Då jag utifrån när han kom den 24/11  kan få det till 60 + 30 dagar är idag. Men stämpeln säger att det är igår. 

 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2016-12-24 at 10:54, skrev Olinen:

Frun och dotter ska åka ner till Thailand i lite mer än 2 månader , hur funkar det med overstay eftersom dom bara fick 60 dagars visum men ska vara där i 62 . Frun är Thai men åker på sitt svenska pass . Ambassaden i Köpenhamn snacka om att man skulle åka till immigaration för att förlänga , men om det inte ställer till problem i framtiden så kanske det är smidigare med overstay ? 

God Jul 

Håkan 

 

Under en viss ålder kan man inte få overstay.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

19 minuter sedan, skrev janne_h:

Har en polare som är hos mig just nu i Bangkok. Dom åker ikväll.

Han hade fixat ett 2 månader turistvisum på ambassaden i Stockholm. När han kom till Thailand 24/11 så fick han en stämpel som felaktigt bara gällde 29 dagar (23 december) han var sedan på immigration och fixade till detta. Dock räknade dom fel på en dag. så han fick 30 dagars förlängning utifrån det felaktiga beräkningen av dagar som skett på suvvan. Vilket gjorde att hans visum gick ut igår. Han flyger ikväll.

Vi får hoppas att han slipper mera problem än att bara betala för overstay? Då jag utifrån när han kom den 24/11  kan få det till 60 + 30 dagar är idag. Men stämpeln säger att det är igår. 

 

 

Se till att han går igenom immigration före midnatt så slipper han att betala, tidigare var det i alla fall så att man inte behövde betala första dagen.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Små barn kan inte få overstay, gränsen är 7 år, dock befinner de sig lik förbannat olagligt i landet när uppehållstillståndet löpt ut.

Immigration har alla overstay i sin dator.

För något/några år sedan fick jag jag vid ankomst frågan om hur många dagars overstay det skulle bli denna gång.

M.a.o. tidigare tog de inte så allvarligt på någon/några dagars oversaty - kanske andra bullar nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Små barn kan inte få overstay, gränsen är 7 år, dock befinner de sig lik förbannat olagligt i landet när uppehållstillståndet löpt ut.
Immigration har alla overstay i sin dator.
För något/några år sedan fick jag jag vid ankomst frågan om hur många dagars overstay det skulle bli denna gång.
M.a.o. tidigare tog de inte så allvarligt på någon/några dagars oversaty - kanske andra bullar nu.

Alla får overstay, men barn bötfälls inte upp till 15 års ålder, vet inte vart du fått det med 7 år ifrån?

Sent from my SM-A910F using Tapatalk

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Förstår inte riktigt varför det ska va så jävla svårt att följa lagar och förordningar...Vem fan vill ha folk i Sverige som är där utan tillstånd?

Det samma gäller väl här?...Ta seden dit du kommer så är det inga problem 

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste nog ändå vara upp till var och en om han/hon vill ta ett overstay och betala böter. Risken att bli fängslad finns också. För övrigt har det INTE räknats som speciellt allvarligt att överskrida uppehållstillståndet, enda repressalieråtgärden har varit just böter - men inget annat.

Dock räknas overstay betydligt allvarligare i Thailand än i Sverige för i Sverige får du eskort ut ur landet av minst två tjänstemän + en summa pengar:big_smile:.

Link to comment
Dela på andra sajter

hur länge hänger igentligen overstay med ? fick av misstag 1 dag overstay för 5 år sedan. Detta hindrade mig i år att bruka V.I.P servicen.

Jag vet alltid vart jag är, men ibland är inte resten av världen där jag trodde att den var.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...