Jump to content
IGNORERAD

Visum för min sambos barn!


chrisnils075

Recommended Posts

Jag vet att den här frågan säker finns svar på någonstans i maipenrais djungel.

Min sambo har ett UT för två år, men skulle nu behöva ta hit sin dotter till Sverge så snabbt som möjligt ( har hamnat i fel sällskap)

När hon var på svenska ambassaden i Bangkok så skrev dom även in hennes dotter i fall att hon skulle komma hit senare, det skulle underlätta om vi gjorde så sa dom.

Och nu är dagen här och jag undrar nu vilken ansökan jag ska skicka in. Någon här som gjort detta nyligen som kan hjälpa mig. Det börjar bli brottom

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev chrisnils075:

Jag vet att den här frågan säker finns svar på någonstans i maipenrais djungel.

Min sambo har ett UT för två år, men skulle nu behöva ta hit sin dotter till Sverge så snabbt som möjligt ( har hamnat i fel sällskap)

När hon var på svenska ambassaden i Bangkok så skrev dom även in hennes dotter i fall att hon skulle komma hit senare, det skulle underlätta om vi gjorde så sa dom.

Och nu är dagen här och jag undrar nu vilken ansökan jag ska skicka in. Någon här som gjort detta nyligen som kan hjälpa mig. Det börjar bli brottom

 

Vi gjorde det för min frus son efter att hon då varit i Sverige 1 år på sitt 2 åriga UT, min fru fixade alla papper själv när hon var i Thailand på semester, det gick fort och smidigt för han(då 5 år) att få UT, lite avgörande är åldern, över 18 och det lär bli väldigt svårt att få det.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

15 minuter sedan, skrev chrisnils075:

Jag vet att den här frågan säker finns svar på någonstans i maipenrais djungel.

Min sambo har ett UT för två år, men skulle nu behöva ta hit sin dotter till Sverge så snabbt som möjligt ( har hamnat i fel sällskap)

När hon var på svenska ambassaden i Bangkok så skrev dom även in hennes dotter i fall att hon skulle komma hit senare, det skulle underlätta om vi gjorde så sa dom.

Och nu är dagen här och jag undrar nu vilken ansökan jag ska skicka in. Någon här som gjort detta nyligen som kan hjälpa mig. Det börjar bli brottom

Hur gammal är dottern? Under 18?

Och är det delad vårdnad? Om ha måste pappan tillåta att dottern flyttar. Så var det för oss för 9 år sedan och antar det är samma regler nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Pratas det om Uppehållstillstånd eller ett Schengenvisum för att besöka sin mor i Sverige under en period, som rubriken antyder?

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej det blev fel :-) Jag pratar om UT

Kan man fixa papperen här ifrån Sverige? För sambon måste väl skriva på några papper med barnets pappa om att han godkänner att hon ska åka hit? Vore ju dum om sambon måste åka dit två gånger

Link to comment
Dela på andra sajter

Båda föräldrarna måste skriva på. Sedan gick det snabbt för oss 4 månader. Detta gäller UT. men grabben fick PUT direct. Han var I samma ålder

Link to comment
Dela på andra sajter

Frågan är måste vi ansöka från Thailand när båda föräldrarna har skrivet på och godkännt

Link to comment
Dela på andra sajter

Med all sannolikhet måste din fru söka från Thailand för barnet, du kan bara ansöka om UT från Sverige i särskilda fall.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

UT måste sökas på plats i Thailand, svenska ambassaden i Bangkok. Vi har gjort detta, sedan tog det 7 månader innan dottern (13 år) fick PUT

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev chrisnils075:

Jag vet att den här frågan säker finns svar på någonstans i maipenrais djungel.

Min sambo har ett UT för två år, men skulle nu behöva ta hit sin dotter till Sverge så snabbt som möjligt ( har hamnat i fel sällskap)

När hon var på svenska ambassaden i Bangkok så skrev dom även in hennes dotter i fall att hon skulle komma hit senare, det skulle underlätta om vi gjorde så sa dom.

Och nu är dagen här och jag undrar nu vilken ansökan jag ska skicka in. Någon här som gjort detta nyligen som kan hjälpa mig. Det börjar bli brottom

 

2 timmar sedan, skrev chrisnils075:

Hon är 13 år. Kan man ansöka här från Sverige?Hur lång tid tog det för er?

 

Vi är i exakt samma situation som er. Vi ansökte för två månader sedan, väntetid 12 månader enligt Migrationsverket :( 

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så vi måste ansöka från Thailand och fixa alla papper som behövs ink papper där hennes ex godkänner att dottern kan åka till Sverige?

Sen åka tillbaka hit till Sverige och vänta ca: 1 år för att sen åka och hämta henne hit!! Detta verkar ju  helt jävla vansinne!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har ett annat problem också, och det är att min sambos dotter inte vill komma hit! och som jag förstår det så kommer det bli ett problem vid ansökan om UT. Vad har ni för erfarenheter?

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev chrisnils075:

Vi har ett annat problem också, och det är att min sambos dotter inte vill komma hit! och som jag förstår det så kommer det bli ett problem vid ansökan om UT. Vad har ni för erfarenheter?

Har inga erfarenheter om detta scenario men om dottern inte vill och pappan inte vill så går det inte. Om din sambo kan visa att hon har ensam vårdnad kan det fungera ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kontakta @Amru eller @thaikonsult så kan de säkerligen komma med goda råd och även hjälp i fall man anser att man inte själv besitter all kunskap och dottern är värd att kosta på en slant.

 

/Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev chrisnils075:

Vi har ett annat problem också, och det är att min sambos dotter inte vill komma hit! och som jag förstår det så kommer det bli ett problem vid ansökan om UT. Vad har ni för erfarenheter?

Misstänker att det blir grymt svårt att lösa om dottern inte vill komma hit, hon kommer ju att bli intervjuad på Ambassaden i Bangkok.

Säger dessutom pappan nej så vet jag inte, lär nog kosta en del. Följ Enis råd.

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...