Jump to content
IGNORERAD

Myndigheter jagar Thailands största lånehaj


MPR Nyheter

Recommended Posts

Thailändska myndigheter slog under onsdagen till mot ett antal fastigheter i Pathum Thani i jakt på tillgångar med koppling till landets största lånehaj.
Soldater, poliser och tjänstemän från Myndigheten för specialundersökningar (DSI) slog till mot flertalet hus i bostadsområdet Ratanakosin 200 Years i Thanyaburi. Husen ska ha hyrts av indrivare som arbetar för Wichai Panngern, som man tror är landets största lånehaj.
Man beslagtog 50 Honda CBR-motorcyklar, fyra personbilar och ett antal kassaskåp, men inga personer fanns kvar i husen. Luftkonditioneringarna var fortfarande påslagna och man tror att personerna i husen flydde strax innan tillslagen. På tisdagen hade man slagit till mot 20 platser, inklusive hem tillhörande Wichai och dennes misstänkte medhjälpare Chaiwut Wiwatana-areekul, men även då lyckades de misstänkta fly strax innan tillslagen – vittnen sade sig ha sett personer fly från husen med bland annat datorer runt en timme innan tillslagen genomfördes.

 

c1_1165220_620x413.jpg
Källa

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Märkligt att dom flyende uppenbarligen kände till tillslagen i förväg eftersom dom lämnade platsen 1 timma före tillslaget, men annars är det ju bra att man slår till mot landets lånehajar som ställer till det väldigt för många fattiga familjer och inte drar dig för att ta till våld.

Själv ser jag lånehajarna som ett betydligt större problem än solstolarna på stränderna.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev koppar55:

Tyvärr verkar det att det finns ett flertal inom thailändska polisen som informerar om kommande tillslag.

Detta är inte första fallet och definitivt inte det sista.  

 

Lånehajarna ser till att ha mycket bra kontakter inom polisen. Det är en förutsättning för att kunna bedriva sin verksamhet

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

16 minuter sedan, skrev koppar55:

Tyvärr verkar det att det finns ett flertal inom thailändska polisen som informerar om kommande tillslag.

Detta är inte första fallet och definitivt inte det sista.  

Märkligt att inte IL känner till att polisen räknas som den största maffian i Thailand!

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev Wangthong:

Märkligt att inte IL känner till att polisen räknas som den största maffian i Thailand!

Det kanske är därför polisen aldrig lyckas fånga de största förövarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev HuaHindinnge:

Det kanske är därför polisen aldrig lyckas fånga de största förövarna.

 

...och förmodligen därför som detta tillslaget leddes av armén. Men helt utanför kan man nog inte hålla polisen vid ett sådant här stort tillslag så att det skulle läcka ut  var kanske inte så konstigt - kanske till och med planerat så att man skulle kunna hitta läckan inom polisledningen?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

ja, det var såklart polisens fel. För inom Thailands rättrådiga och ickekorrupta militär finns såklart inga informatörer att köpa för pengar. LMAO.

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev spooncreek:

ja, det var såklart polisens fel. För inom Thailands rättrådiga och ickekorrupta militär finns såklart inga informatörer att köpa för pengar. LMAO.

Antar att deta gäller hela rättsväsendet också.

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev HuaHindinnge:

Antar att deta gäller hela rättsväsendet också.

 

Personligen tror jag att det var Thaksin som ringde in tipset från Dubai. Den jäveln har koll på allt .

:big_smile:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har hört om sådana Lånehajar med hiskeliga Räntor på lån.

Är det så att Banklån i Thailand är bara förbehållen  Rika och ev  Medelklassen anars varför försöker Thai inte låna i Bank? Eller är det nått jag missat.....

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
1 timme sedan, skrev koppar55:

Tyvärr verkar det att det finns ett flertal inom thailändska polisen som informerar om kommande tillslag.

Detta är inte första fallet och definitivt inte det sista.  

Hej

Att polisen har läckor är ju allmänt känt, men det här var ju enligt media en samordnad aktion mellan DSI, militär och polis, borde man inte ha skyddat sig mot läckor i en sån här stor operation med vetskap om hur det brukar gå till?

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
8 minuter sedan, skrev hasseryd:

Jag har hört om sådana Lånehajar med hiskeliga Räntor på lån.

Är det så att Banklån i Thailand är bara förbehållen  Rika och ev  Medelklassen anars varför försöker Thai inte låna i Bank? Eller är det nått jag missat.....

Hej

Du har rätt, en stor del av befolkningen saknar möjlighet att låna i Bank p.g.a dom saknar en fast anställning, saknar fasta tillgångar som hus, mark eller något liknande, förr kunde inte ens alla bönder låna i bank, men detta fixade TRT med det som kallas böndernas bank, där kan dom numera låna pengar.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
17 minuter sedan, skrev spooncreek:

 

Personligen tror jag att det var Thaksin som ringde in tipset från Dubai. Den jäveln har koll på allt .

:big_smile:

Hej

Ja han är säkerligen mannen bakom detta också precis som översvämningarna och torkan, kan han påverka vädret så har han säkert ett finger med här också.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

29 minuter sedan, skrev spooncreek:

 

Personligen tror jag att det var Thaksin som ringde in tipset från Dubai. Den jäveln har koll på allt .

:big_smile:

 

Synd att ni alltid måste dra in honom i trådarna. 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Surin P3:

 

Synd att ni alltid måste dra in honom i trådarna. 

 

Ursäkta. Jag gör avbön :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Du har rätt, en stor del av befolkningen saknar möjlighet att låna i Bank p.g.a dom saknar en fast anställning, saknar fasta tillgångar som hus, mark eller något liknande, förr kunde inte ens alla bönder låna i bank, men detta fixade TRT med det som kallas böndernas bank, där kan dom numera låna pengar.

Mvh isan lover

Även med mark och/eller hus är det väldigt svårt att få lån på bank om man saknar fast (långvarig) anställning.

Om det kan man tycka vad man vill, men kontentan är att många istället går med sina landpapper till alternativa "låneinstitut".

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev MaiChai:

 

...och förmodligen därför som detta tillslaget leddes av armén. Men helt utanför kan man nog inte hålla polisen vid ett sådant här stort tillslag så att det skulle läcka ut  var kanske inte så konstigt - kanske till och med planerat så att man skulle kunna hitta läckan inom polisledningen?

Ja, det vore väl en from förhoppning att det skulle vara så. Jag tvivlar, men hoppas du har rätt.

Den där kriminella låneverksamheten är ett stort gissel för Thailands fattiga människor.

Jag har själv löst några såna där vansinneslån för närstående till min sambo. Med ett absolut krav som villkor, att de aldrig skulle låna något på detta sätt igen. Hittills har det, så vitt jag vet, funkat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...