Jump to content
IGNORERAD

Hur har ni bemötts på Arbetsförmedlingen?


Magnus-Chumphae

Recommended Posts

Magnus-Chumphae

Hur har ni bemötts på Arbetsförmedlingen?

Jag är lite frågande då fruns väninnor har klagat på bemötandet på arbetsförmedlingen, vi har ej varit där då SAS ej är klart ännu. Hon har dock fått höra att de endast talar om städning, restaurangjobb och vårdbiträden som möjliga arbeten för dem oavsett vilken utbildning de har.

Det jag ställer mig frågande till är det ett generellt intryck eller bemöts de med bra universitetsutbildningar i andra ämnen på ett mera adekvat sätt.

Mvh

Magnus-Chumpae

Magnus-Chumphae

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 97
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • BaBoo

    21

  • soiwalker

    8

  • ban99arne

    6

  • Herr Chang

    5

Mest aktiva i denna tråd

Quote

 Hur har ni bemötts på Arbetsförmedlingen?

Jag är lite frågande då fruns väninnor har klagat på bemötandet på arbetsförmedlingen, vi har ej varit där då SAS ej är klart ännu. Hon har dock fått höra att de endast talar om städning, restaurangjobb och vårdbiträden som möjliga arbeten för dem oavsett vilken utbildning de har.

Det jag ställer mig frågande till är det ett generellt intryck eller bemöts de med bra universitetsutbildningar i andra ämnen på ett mera adekvat sätt.

 

Mvh

 

Magnus-Chumpae

Hej

När jag hade kontakt med de sist för några år sen så tyckte jag att det var hemskt dåligt bemötande. Det var dock av en enda person, nämnligen min handläggare. Då hade jag jobbat i Sverige ett par tre år och kunde flytande svenska. Men han tyckte att jag borde skola om mig till svetsare eller kyltekniker eller andra handverksarbete.

Fick en ny handläggare, men då hade det löst sig. Och nej, inte AFs förtjänst, utan skolan jag som jobbade hos hade bestämt sig att ge mig en fast tjänst enligt LAS.

---Jag tror tyvärr inte att de tycker utbildning från andra länder duger här. Jag tror man får räkna med att ta en svensk utbildning eller komplettera sin utländska utbildning med den svenska för att ha någon chans här.

KY är ganska intressant tycker jag personligen. Men nackdelen är att det inte går att bygga på KY om man senare vill läsa vidare på högskolenivå i Sverige. Har dock hört att de ska göra om systemet så att det svenska systemet börjar liknar system i andra länder mer.---

Vill man både studera svenska och sätta en fot på arbetsmarknaden kan man fråga dem om Instegsjobb och Nystartsjobb.

---Att det mest pratar om städ- och restaurangjobb beror nog på att de tycker att de yrkena inte kräver så mycket språkkunskaper som andra yrken. Det är ett alternativ för de som vill komma ut och jobba så fort som möjligt men kanske har lite begränsningar med språket. Sen gissar jag att "kontakter" spelar väldigt stor roll de branscherna vilket är lika med mindre insats från AF. he he he Nu är jag elak.

---Ni kan be om tolkhjälp när ni har kontakt med myndigheter i Sverige. Kan vara bra att veta.---

MvhMagrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hur har ni bemötts på Arbetsförmedlingen?

Jag är lite frågande då fruns väninnor har klagat på bemötandet på arbetsförmedlingen, vi har ej varit där då SAS ej är klart ännu. Hon har dock fått höra att de endast talar om städning, restaurangjobb och vårdbiträden som möjliga arbeten för dem oavsett vilken utbildning de har.

Det jag ställer mig frågande till är det ett generellt intryck eller bemöts de med bra universitetsutbildningar i andra ämnen på ett mera adekvat sätt.

Mvh

Magnus-Chumpae

Oj, Magrood hann tydligen ge ett bra svar medan jag skrev... men jag släpper iväg mitt ändå. :)

Ska man ha något jobb utöver det du skriver om så får man nog pusha ordentligt för det själv. Är ju inte direkt lätt att få kvalificerade jobb på utländska betyg i Sverige så det är nog till stor del det dom nämnde, eller liknande, som erbjuds oavsett hjälp från arbetsförmedling eller inte.

Krävs nog oftast en eller annan svensk examen innan man kan få något motsvarande den utbildning man har från hemlandet... tyvärr.

Men det är ju inte arbetsförmedlingens fel, snarare den svenska attityden gentemot invandrare och utländska utbildningar.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest DrRambone

Det är riktigt trist med att utländska examina inte är värt något. Tanten har högskoleexamen och även en MBA. Men oddsen i Sverige är milt sagt dåliga. Vilket gör att efter hennes sfi är det dags för beslut: stanna i Sverige eller vi flyttar till Thailand. Jag har lättare att få ett vettigt jobb där än hon har här.

Men vi får se, kanske läge att starta eget i sveige.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker man sig för fin att ta jobb inom vård,restaurang eller städ så är det nog bättre att flytta till ett annat land i dagsläget.

För övrigt tror jag inte att det är lätt med svenska examina,betyg i dag heller.

Jag jobbar som lärare och vi får inte inskränka oss till att endast söka lärarjobb.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest DrRambone

Quote

Tycker man sig för fin att ta jobb inom vård,restaurang eller städ så är det nog bättre att flytta till ett annat land i dagsläget.

För övrigt tror jag inte att det är lätt med svenska examina,betyg i dag heller.

Jag jobbar som lärare och vi får inte inskränka oss till att endast söka lärarjobb.

Vad är det snack: för fin?. Om man har lagt ner många år på sin utbildning så vill man jobba med nått som utbildats för. Gäller väl för dig med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min hustru har ingengörsexamen från en av de finare skolorna i Bangkok och utbildningnen är även granskad och godkänd av svenska högkoleverket, & vad tror ni hon gör då? Jo hon städar och läser på Komvux  :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Tycker man sig för fin att ta jobb inom vård,restaurang eller städ så är det nog bättre att flytta till ett annat land i dagsläget.

För övrigt tror jag inte att det är lätt med svenska examina,betyg i dag heller.

Jag jobbar som lärare och vi får inte inskränka oss till att endast söka lärarjobb.

För fin ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Magnus-Chumphae

Tackar för svaren det var således som jag misstänkte, att trotts en bra universitetsutbildning så är det mycket svårt oavsett språkkunskaperna att få rimliga arbeten.

Jag blev lite indignerad på det att de gav henne och hennes kamrater i skolan en massa information om sk KY utbildningar på en nivå långt under deras examen.

Därför undrade jag om de på AF inte vill erkänna att andra har bättre utbildning än de själva!

Mvh

Magnus-Chumpae

Magnus-Chumphae

Link to comment
Dela på andra sajter

Magnus-Chumphae

Nu blir jag lite förbannad! Till er som skriver :

  Quote from: zipnotes on Today at 10:24  "Tycker man sig för fin att ta jobb inom vård,restaurang eller städ så är det nog bättre att flytta till ett annat land i dagsläget.

För övrigt tror jag inte att det är lätt med svenska examina,betyg i dag heller.

Jag jobbar som lärare och vi får inte inskränka oss till att endast söka lärarjobb."

  Det var inte det handlade om! AF tyckte att de ej var ide att de skulle söka andra arbeten eller komplettera utbildningar i andra ämnen ! Men det är klart du skulle uppskatta att som lärare bli tillsagd att du inte skall söka Lärarjobb utan bara hålla dig till att söka typ Diskar jobb? 

Magnus-Chumphae

Link to comment
Dela på andra sajter

Svarigheten for frugan att fa ett jobb som motsvarar hennes utbildning ar nog den enskilt storsta anledningen for oss att inte flytta till Sverige. Det finns nog en hel del dold rasism som gor det svart for utlanningar att fa jobb och formodligen ocksa en del naturliga forklaringar. Alla "battre" jobb kraver att man talar och skriver bra svenska och engelska och att i vuxen alder lara sig ett nytt sprak sa bra ar fa forunnat. Det gar nog tyvarr heller inte att komma ifran att en thailandsk universitetsexamen i manga fall inte ar mer vard an en svensk gymnasieutbildning. De flesta thailandska storforetag och utlandska foretag i Thailand ser oftast bara Chula och Thammasat som "riktiga" universitet och en person med examen darifran gar alltid fore en annan sokande, oavsett hur mycket mer kvalificierad den andre personen i ovrigt ar.

Det borde ju dock finnas en valdig massa andra jobb an diskare och stadare som en valutbildad thailandare med hyfsad svenska skulle kunna gora.

Link to comment
Dela på andra sajter

Magnus-Chumphae

Quote

Svarigheten for frugan att fa ett jobb som motsvarar hennes utbildning ar nog den enskilt storsta anledningen for oss att inte flytta till Sverige. Det finns nog en hel del dold rasism som gor det svart for utlanningar att fa jobb och formodligen ocksa en del naturliga forklaringar. Alla "battre" jobb kraver att man talar och skriver bra svenska och engelska och att i vuxen alder lara sig ett nytt sprak sa bra ar fa forunnat. Det gar nog tyvarr heller inte att komma ifran att en thailandsk universitetsexamen i manga fall inte ar mer vard an en svensk gymnasieutbildning. De flesta thailandska storforetag och utlandska foretag i Thailand ser oftast bara Chula och Thammasat som "riktiga" universitet och en person med examen darifran gar alltid fore en annan sokande, oavsett hur mycket mer kvalificierad den andre personen i ovrigt ar.

Det borde ju dock finnas en valdig massa andra jobb an diskare och stadare som en valutbildad thailandare med hyfsad svenska skulle kunna gora.

Ja det håller jag med dig om, får intrycket av att många på AF är djävligt förolämpande mot framförallt tjejer från Asien, i hennes klass finns flera från olika länder special klass där samtliga har nyligen avslutade Universitets studier med godkänd examen motsvarande minst en kandidatexamen, de från Europeiska länder eller Män fick ett bemötande medan kvinnorna från Asien ett annat! därav mina frågor!

Men förstår av er med balanserade svar att det är ganska utbrett beteende av personal från AF och Skolväsende här i landet tyvärr. Att företagen är försiktiga med att anställ de med utländska examina förstår jag men när de som skall hjälpa till med utvärderingen och kompletteringen inte förmår att göra en objektivare bedömning blir man förbaskad!

Deras lärare är dock mycket bra! De försökte få besökarna att förstå att samtliga var välutbildade! Men det verkade som de inte ville förstå det!

Magnus-Chumphae

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske AF anpassar sina insatser mot verkligheten, dvs sannolikheten att en univeristetsutbildad asiatisk kvinna får ett mot utbildningen passande jobb i Sverige inte är så stor.

Därför hänvisas de kanske till yrken/utbikldningar där det finns en reell chans. Hurvida detta är rätt eller fel kan man ju fundera på.

MVH/BanArne

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja,

Vi har fått bra bemötande på AF.

De har hjälpt oss med instegsjobb, bidrag till arbetsgivaren för att förenkla en anställning.

Starta eget bidrag samt utbildning i att driva företag i Sverige har också givits.

Vi har såklart fått söka arbete och starta upp företag själv, men hjälpen har abolut inte varit mindre än om en svensk skulle ha bett om hjälp.

Däremot så är det väl såklart svårt för dem att värdesätta en utbildning gjord i Thailand.

Bara att börja studera i Sverige.

Puss

Erkki

Link to comment
Dela på andra sajter

TREVLIGT ATT SE ATT NI ALLA HAR SÅ HÖGUTBILDADE FLICKVÄNNER/FRUAR!!!!

SOM LÄGET SER UT NU I SVERIGE SÅ TYCKER JAG PERSONLIGEN ATT DET VIKTIGASTE ÄR ATT FÅ

DEM SVENSKAR SOM GÅTT HÖGSKOLAN OCH UNIVERSITET OCH HELA DEN BITEN IN PÅ DEM JOBB SOM FINNS.

TYCKER DET INTE SPELAR SÅ STOR ROLL HUR HÖG UTBILDNING FOLK HAR I ANDRA LÄNDER ,

DET ÄR VÄL ÄNDÅ DEN SVENSKA UNGDOM VI SKA VÄRNA OM , !!!

INTE SANT

SEN ATT AF INTE SKA VISA ETT NONCHALANT BEMÖTTANDE ÄR EN ANNAN SAK,

NOG MED DET , NU TA JAG MIG E SLURK SANKA COLA !!!

OCH GUD VA GOTT DEN SMAKA !!

BLOMMAN

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Lappen

Quote

TREVLIGT ATT SE ATT NI ALLA HAR SÅ HÖGUTBILDADE FLICKVÄNNER/FRUAR!!!!

SOM LÄGET SER UT NU I SVERIGE SÅ TYCKER JAG PERSONLIGEN ATT DET VIKTIGASTE ÄR ATT FÅ

DEM SVENSKAR SOM GÅTT HÖGSKOLAN OCH UNIVERSITET OCH HELA DEN BITEN IN PÅ DEM JOBB SOM FINNS.

TYCKER DET INTE SPELAR SÅ STOR ROLL HUR HÖG UTBILDNING FOLK HAR I ANDRA LÄNDER ,

DET ÄR VÄL ÄNDÅ DEN SVENSKA UNGDOM VI SKA VÄRNA OM , !!!

INTE SANT

SEN ATT AF INTE SKA VISA ETT NONCHALANT BEMÖTTANDE ÄR EN ANNAN SAK,

NOG MED DET , NU TA JAG MIG E SLURK SANKA COLA !!!

OCH GUD VA GOTT DEN SMAKA !!

BLOMMAN

Lite smygrasism är precis vad det här forumet behöver  :diablo:

Alla i vårat samhälle har rätt till ett arbete som matchar deras utbilldning oberoende på vilken nationalitet dom har.

Vi hade en man från Iran på mitt jobb som hade tydligen en väldigt hög utbildning.

Men han fick stå och köra den värsta maskinen i fabriken.Fast han tydligt visste mer än vad våra tekniker och chefer kunde var han förbisedd.I stället för ta tillvara hans kunskaper inom företaget misste vi honom och nu kör han SL buss i Stockholm.

Blommans uttalande är bara så dumt att det går inte beskriva

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste säga att min tjej har fått ett mycket bra bemötande. Hon blev tilldelad en speciell handläggare iom att hon inte pratar svenska ännu utan får förlita sig på engelska. Han har berättat vilka alternativ som AF kan erbjuda som underlättar hennes chanser att få jobb. Vad hon kan förvänta sig. Vad hon kan göra för att förbättra sina chanser att få ett jobb inom samma kategori hon är utbildad till m.m. Har inte varit ett ord om att söka jobb som städare eller liknande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har hört att Taxiförare i Sverige är bäst utbildade i hela Världen, har hört att det finns yrken som Läkare, Ingenjörer och andra akademikeryrken, varför ska det vara så svårt för invandrare från vissa länder som är Läkare att få ett jobb i Sverige. I stället tar de hit 100 Polska läkare som får en intensivkurs i Svenska språket när vi redan har arbetslösa läkare i Sverige. Nä, fy fan för den svenska yrkesmoralen. :diablo::diablo::diablo::diablo::diablo::diablo::diablo:

:diablo: gubben :diablo:

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har aldrig lyckats få jobb genom arbetsförmedlingen trotts att jag varit arbetslös under några år, nä  :na: fixa jobb handlar det om kontakter söka själv.Det fanns bara en anledning att man gick till arbetsförmedlingen a-kassa.

Det sorgligt och jävla slöseri  :diablo: att det finns så många invandrare som bra utbildning men bara köra taxi diskare mm i Sverige.

http://tomtensmandlar.tictail.com/

Jerker เจสเปอร์ โรสัน

Link to comment
Dela på andra sajter

SMYGRASISM, NÄ KNAPPAST!!!!!!!!!

JAG E HEL RASIST!!!!

BOR MAN I MIN STAD SÅ KAN MAN FÖRSTÅ DET.

MIN UNDERBARA DONNA FRÅN SURRAN LIGGER OCH SOVER NU

OCH JAG GÖR HENNE SÄLLSKAP SNART

BLOMMAN

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest DrRambone

Quote

TREVLIGT ATT SE ATT NI ALLA HAR SÅ HÖGUTBILDADE FLICKVÄNNER/FRUAR!!!!

SOM LÄGET SER UT NU I SVERIGE SÅ TYCKER JAG PERSONLIGEN ATT DET VIKTIGASTE ÄR ATT FÅ

DEM SVENSKAR SOM GÅTT HÖGSKOLAN OCH UNIVERSITET OCH HELA DEN BITEN IN PÅ DEM JOBB SOM FINNS.

TYCKER DET INTE SPELAR SÅ STOR ROLL HUR HÖG UTBILDNING FOLK HAR I ANDRA LÄNDER ,

DET ÄR VÄL ÄNDÅ DEN SVENSKA UNGDOM VI SKA VÄRNA OM , !!!

INTE SANT

SEN ATT AF INTE SKA VISA ETT NONCHALANT BEMÖTTANDE ÄR EN ANNAN SAK,

NOG MED DET , NU TA JAG MIG E SLURK SANKA COLA !!!

OCH GUD VA GOTT DEN SMAKA !!

BLOMMAN

Du måste ha ett intellekt som en 14-åring.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

TREVLIGT ATT SE ATT NI ALLA HAR SÅ HÖGUTBILDADE FLICKVÄNNER/FRUAR!!!!

 

SOM LÄGET SER UT NU I SVERIGE SÅ TYCKER JAG PERSONLIGEN ATT DET VIKTIGASTE ÄR ATT FÅ

DEM SVENSKAR SOM GÅTT HÖGSKOLAN OCH UNIVERSITET OCH HELA DEN BITEN IN PÅ DEM JOBB SOM FINNS.

 

TYCKER DET INTE SPELAR SÅ STOR ROLL HUR HÖG UTBILDNING FOLK HAR I ANDRA LÄNDER ,

DET ÄR VÄL ÄNDÅ DEN SVENSKA UNGDOM VI SKA VÄRNA OM , !!!

 

INTE SANT

 

SEN ATT AF INTE SKA VISA ETT NONCHALANT BEMÖTTANDE ÄR EN ANNAN SAK,

 

NOG MED DET , NU TA JAG MIG E SLURK SANKA COLA !!!

OCH GUD VA GOTT DEN SMAKA !!

 

 

 

BLOMMAN

Är du ekonom? Det låter som en bra lösning!  :whistle:  Vi ska alltså tvinga våra fruar att stanna hemma och kasta bort sina dyra utbildningar enligt dig. Andra invandrare ska säga upp sina jobb och gå på socialbidrag. Dessa uppoffringar ska göras så att svenskar som vi inte känner och som är mindre kompetenta kan ta jobben.  :suicide:

Hur mycket har du räknat ut att denna lösning ska öka produktionen i Sverige? Var har du läst ekonomi någonstans?

Hälsning

Svarten

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

TREVLIGT ATT SE ATT NI ALLA HAR SÅ HÖGUTBILDADE FLICKVÄNNER/FRUAR!!!!

SOM LÄGET SER UT NU I SVERIGE SÅ TYCKER JAG PERSONLIGEN ATT DET VIKTIGASTE ÄR ATT FÅ

DEM SVENSKAR SOM GÅTT HÖGSKOLAN OCH UNIVERSITET OCH HELA DEN BITEN IN PÅ DEM JOBB SOM FINNS.

TYCKER DET INTE SPELAR SÅ STOR ROLL HUR HÖG UTBILDNING FOLK HAR I ANDRA LÄNDER ,

DET ÄR VÄL ÄNDÅ DEN SVENSKA UNGDOM VI SKA VÄRNA OM , !!!

INTE SANT

SEN ATT AF INTE SKA VISA ETT NONCHALANT BEMÖTTANDE ÄR EN ANNAN SAK,

NOG MED DET , NU TA JAG MIG E SLURK SANKA COLA !!!

OCH GUD VA GOTT DEN SMAKA !!

BLOMMAN

Du röstar på SD va?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har bara fått ett jobb från den traditionella Arbetsförmedlingen och det var ett svartjobb :crazy::crazy: . Det var ett litet företag på Bjurholmsplan på Södermalm i Stockholm tidigt 70-tal som behövde hjälp med att lasta av några pallar till hans trånga förråd. Fick ut kanske 125 SEK eller nåt för 7 timmars arbete. De enda jobb jag fått genom någon förmedling var när jag gick till sjöfartsförmedlingen för att få en båt att arbeta på.

Annars har jag bara fått jobb genom att söka upp Arbetsgivarna själv. Jag hade nog förmånen att vara arbetssökande på 60-talet när det var arbetsbrist i Sverige och arbetsgivaren fick ta vad skit som helst, även mig inkluderat :mdr::mdr: , t.ex. fick jag jobb, mitt första efter skolan, på Hugin Kassaregister och satt på vissa moduler och satte ihop Kassaregister, eller Kassaapparater. Där jobbade jag hela tiden medans jag väntade på att få en båt. Jag arbetade även i mitten av 70-talet med att packa julskinkor på Konsums Charkfabrik på Södermalm i Stockholm, där ligger Skatteverket idag.

:wai: gubben :wai:

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...