Jump to content
IGNORERAD

Hur har ni bemötts på Arbetsförmedlingen?


Magnus-Chumphae

Recommended Posts

Quote

Var skrev jag att en minister hade lägre?

Jag skrev att en snickare nästan hade lika mycket efter skatt!

Definiera "nästan" tack :)

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 97
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • BaBoo

    21

  • soiwalker

    8

  • ban99arne

    6

  • Herr Chang

    5

Mest aktiva i denna tråd

Mitt ordval "fin" var felaktigt,jag skulle ha skrivit "välutbildad eller högutbildad" i övrigt var inlägget ett rent konstaterande,inget påhopp på någon!

Lappen !! var har du fått uppgifterna ifrån att det skulle vara en rättighet att få ett jobb som matchar ens utbildning?

Jerker !! arbetslös några år ? självklart måste man söka jobb själv!

Till han som blev förbannad ! självklart skulle jag bli förbannad om jag nekades söka jobb som lärare!men jag kan inte tänka mig att tjejerna blev nekade att söka jobb som dom ville ha,i sådana fall är det grovt tjänstefel av arbetsförmedlaren.och är förstasidastoff för tidningar och tv!!

Om man har likvärdiga utbildningar så är den som pratar klockren svenska mer meriterande!!

Att den ena eller andra ändå är lämpligare,betyg och examina säger bara en bråkdel av personens lämplighet till tjänsten,är en helt annan sak!

Alltså , för en invandrare gäller det att vara extra aktiv i jobbsökandet,visa upp sig,ta kontakt med företaget på ett sätt att dom kommer ihåg han/henne!

Jag jobbar (lite vid sidan om) med att integrera invandrare i Sverige med allt vad det innebär!Har själv en relation med en Thailändska i min egen ålder och har då inte tutat i henne några falska förhoppningar om ett jobb i Sverige,om hon nu mot förmodan skulle vilja flytta hit!! Som jag ser det är enda utvägen att starta eget företag,för att hon skulle ha nytta av sin utbildning!

Tack

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej alla,

kul trad med mycket dynamik. Vill bara inflika att min erfarenhet av thailandska universitets examen ar otroligt deprimerande. Jag har nog genomfort minst 40 intervjuer med topp studenter fran de hogre rankade universiteten i Thailand och resultatet ar direkt nedslaende. Hela utbildningssystemet ar korrupt och blotta tanken pa att en thailandare med mastersexamen skulle kunna konvertera denna examen mot en motsvarande svensk utbildning pa KTH eller Chalmers ar rent lojevackande.

Soiwalker

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant Soiwalker !

Och du är nog inte den första att ha konstaterat detta!

Det gäller förmodligen inte bara Thailand heller!

Link to comment
Dela på andra sajter

NU skall jag bli snickare :im_so_happy:

Det där med lönen var väl en överdrift i överkant?

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Intressant Soiwalker !

Och du är nog inte den första att ha konstaterat detta!

Det gäller förmodligen inte bara Thailand heller!

Nej, troligen inte men rubriksattarna pa Aftonbladet har ju givetvis sina egna teorier. Brukar lata ungefar sa har: " Raketforskare fran Ghana tvingas kora taxi i Stockholm, vilket sloseri med valutbildade invandrare" Jag betvivlar inte att det finns duktigt och valutbildat folk runtom i varlden, tvartom sa vet jag att sa ar fallet. Daremot bor varje utbildning och erfarenhet kunna klara en opartisk granskning, det finns manga 'doktorshattar' darute, for er som minns Refaat affaren...

Soiwalker

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej alla,

kul trad med mycket dynamik. Vill bara inflika att min erfarenhet av thailandska universitets examen ar otroligt deprimerande. Jag har nog genomfort minst 40 intervjuer med topp studenter fran de hogre rankade universiteten i Thailand och resultatet ar direkt nedslaende. Hela utbildningssystemet ar korrupt och blotta tanken pa att en thailandare med mastersexamen skulle kunna konvertera denna examen mot en motsvarande svensk utbildning pa KTH eller Chalmers ar rent lojevackande.

Hehe, det var ord och inga visor!

Jag har alltid misstänkt att det är så, alltför lätt att köpa det ena och det andra i Thailand. Typ papper som intygar att man är utbildad. Kunskap och insikt är dock svårare att köpa...

Nu ska vi väl inte avfärda alla med universitetsexamen från Thailand, men det känns rimligt att misstänka att många egentligen inte förtjänat den. Åtminstone inte med västerländska mått.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som arbetsmarknaden ser ut idag, ska väl invandrare eller svensk vara ganska nöjda att fortfarande ha ett arbete att gå till..

Sen tycker jag att många gnäller på att "svartingarna" bara drar runt och inte gör något...

Men hur många företag är villiga att anställa dessa folk?

Kan bara gå tillbaka till mitt gamla företag, där dom nästan skrattade när det kom en invadrare som sökte arbete...

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

chiangmaithai

en snickare tar ut ca 150-200 kronor i timmen svart, inte 4-500.

en snickare får väl ut ca 300000 före skatt per år, en minister får ju miljoner

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Vet med all säkerhet att jag har bättre lön än snickarna!

Tillhör jag toppskiktet nu? och vilka restauranger ska jag besöka?

[move]

Ministern

[/move]

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej alla,

kul trad med mycket dynamik. Vill bara inflika att min erfarenhet av thailandska universitets examen ar otroligt deprimerande. Jag har nog genomfort minst 40 intervjuer med topp studenter fran de hogre rankade universiteten i Thailand och resultatet ar direkt nedslaende. Hela utbildningssystemet ar korrupt och blotta tanken pa att en thailandare med mastersexamen skulle kunna konvertera denna examen mot en motsvarande svensk utbildning pa KTH eller Chalmers ar rent lojevackande.

Jadu jag tror inte ett skit på din historia, kan du berätta mer ingående varför och hur du intervjuar dina toppstudenter? (jepp topp och studenter sitter ihop).

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Håller med Babboo. Har själv undervisat en del universitetsstuderande i engelska och deras kunskaper och allmänbildning var verkligen inte imponerande.

Tom en tysk kan ju undervisa i engelska på vissa universitet i Thailand.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

handläggarna på arbetsförmedling gör nog sitt bästa för att matcha in arbetsökande till arbete.

Det finns ju även chansen att gå via bemanningsföretagen med

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Quote

Jadu jag tror inte ett skit på din historia, kan du berätta mer ingående varför och hur du intervjuar dina toppstudenter? (jepp topp och studenter sitter ihop).

Har samma uppfattning som Soi Walker maste jag medge. Har under de senaste aren ocksa genomfort en rad rekryteringar och individer med thailandsk examina har sallan motsvarat rimliga forvantningar pa motsvarande utbildningsniva. Att tex. Chula och Mahidol studenter skiljer sig fran mangden beror kanske dels pa den hogre standarden pa dessa universitet men kanske aven pa det faktum att i princip alla jag mott fran dessa har dessutom haft en hel examen eller iaf del av utbildning utomlands.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jadu jag tror inte ett skit på din historia, kan du berätta mer ingående varför och hur du intervjuar dina toppstudenter? (jepp topp och studenter sitter ihop).

Tjena BaBoo,

under det senaste aret har jag medverkat i rekryteringar av ingenjorer och chefer till ett stort telecom foretag i Thailand, totalt omkring 20 positioner. Att du pastar att jag ljuger tyder pa att du har en annan uppfattning men ingen egen kunskap i amnet. Fortsatt garna leta stavfel, det vore kanske battre om du forsokte jobba lite pa din uppenbara brist pa hyfs.

Soiwalker

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad som vore verkligt intressant skulle vara att se lite statistik på andelen underkända studenter i Thailand jämfört med Sverige. Blir någon underkänd i Thailand?

Ska man tro på foruminlägg från diverse farang som arbetar som lärare i Thailand så är det tydligen väldigt svårt att underkänna en elev. Trots noll rätt på proven... Pressen från skolans ledning är för hård.

Jag får ibland känslan att elever som föräldrar betalat dyra skolavgifter för helt enkelt förväntas bli godkända och få sin examen på ett fint papper oavsett studieresultat. Ett papper som då i praktiken inte blir mycket mer värt än ett dasspapper...

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest larbejo

Herr Chang! Tyvärr börjar situationen i Sverige likna den i Thailand angående godkända elever.Skillnaden är väl att här i Sverige betalar inte föräldrarna stora avgifter till skolorna.Men i och med friskolornas konkurrens så pressas lärarna att sätta högre betyg.Kunskapsnivån har sjunkit drastiskt i hela skolsystemet. Även lärarna som gått den nya utbildningen är väl inte i många fall några ljushuvuden. Jämför intagningar nu och för 20-30 år sedan. Idag kommer i stort sett vem som helst in på en lärarutbildning

Vad är orsaken? Det är en lång process som det tar lång tid att förklara,men det finns två stora "katastrofer" under resans gång,KOMMUNALISERINGENoch AVTAL2000.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Quote

Herr Chang! Tyvärr börjar situationen i Sverige likna den i Thailand angående godkända elever.Skillnaden är väl att här i Sverige betalar inte föräldrarna stora avgifter till skolorna.Men i och med friskolornas konkurrens så pressas lärarna att sätta högre betyg.Kunskapsnivån har sjunkit drastiskt i hela skolsystemet. Även lärarna som gått den nya utbildningen är väl inte i många fall några ljushuvuden. Jämför intagningar nu och för 20-30 år sedan. Idag kommer i stort sett vem som helst in på en lärarutbildning

Vad är orsaken? Det är en lång process som det tar lång tid att förklara,men det finns två stora "katastrofer" under resans gång,KOMMUNALISERINGENoch AVTAL2000.

Aven om jag haller Persson ansvarig for kommunaliseringen och avtal 2000 och dess effekter tycker jag du drar lite val hoga vaxlar pa radande situation. Att larare "pressas" att satta hogre betyg ar en sanning med modifikation och langt ifran sa vanligt som du gor gallande. Daremot sa spelar val Lpo -94 in da lararnas framsta uppgift numera ar att se till att alla elever blir godkanda - resurser laggs pa att jamka prestationer och mindre fokus kan laggas pa hogpreserande elever. Malstyrning kontra de relativa betygen som vi tidigare hade kanske ger en mer rattvisande bild av den verkliga situationen. Har elevernas prestation blivit samre eller har vi blivit battre pa att faktiskt utvardera och bedomma den?

Sen att tracka ned pa "nya" larare ar tveksamt. De ma ha mindre amneskompetens men ofta starkare pedagogisk, metodisk och didaktiskt akademisk utbildning - nagot manga kan havda att den "aldre" generations katederundervisare saknar.

Att oht fundera pa en jamforelse med Thailand kanns absurt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest larbejo

Wille! Jag kan säja att jag inte är  överens med det mesta du skriver,men eftersom detta inte är rätt forum att fortsätta svenska skolfrågor kanske vi ska stoppa där.Det jag menade tidigare är att vi inte ska vara så "stöddiga" i Sverige när vi också har utbildningsproblem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej larbejo,

Detta är rätt forum för denna diskussion eftersom det finns en klar koppling till Thailand.

Visst har vi en del problem i svenska skolan. Jag tycker mig dock ha läst mer om bekymmer att så många elever lämnar skolan ej godkända för vidare studier på gymnasium eller högskola. Det tyder väl inte på att lärare känner sig tvingade att godkänna elever med undermåligt studieresultat?

Eller är det bara de värsta exemplaren som får underkänt?

Jag är fortfarande intresserad av hur stor procent thailändska elever blir underkända, jämfört med svenska elever.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att ett utvecklingslands högsta utbildningar inte når dom bästa västerländska universitetens nivå är väl inte direkt någon revolutionerande nyhet.

Vad gäller en svensk snickare så hade dom en genomsnittslön på 25 100 kr/mån år 2007. En vanlig riksdagsman tjänar väl 54 500 kr/mån bara på sitt riksdagsuppdrag. Och sedan tillkommer ju en massa andra förmåner som riksdagspension efter två mandatperioder osv.

Skillnaden dom emellan är väl att snickarens lön betals av den prestation han utför (alltså kunden betalar) medan riksdagsmannens lön betals av det b la snickaren betalar in i skatt.

Att det sedan finns några snickare som tjänar lika mycket som en riksdagsman pga att dom presterar mer än genomsnittssnickaren kan vi väl lämna därhän.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Aven om jag haller Persson ansvarig for kommunaliseringen och avtal 2000 och dess effekter tycker jag du drar lite val hoga vaxlar pa radande situation. Att larare "pressas" att satta hogre betyg ar en sanning med modifikation och langt ifran sa vanligt som du gor gallande. Daremot sa spelar val Lpo -94 in da lararnas framsta uppgift numera ar att se till att alla elever blir godkanda - resurser laggs pa att jamka prestationer och mindre fokus kan laggas pa hogpreserande elever. Malstyrning kontra de relativa betygen som vi tidigare hade kanske ger en mer rattvisande bild av den verkliga situationen. Har elevernas prestation blivit samre eller har vi blivit battre pa att faktiskt utvardera och bedomma den?

Sen att tracka ned pa "nya" larare ar tveksamt. De ma ha mindre amneskompetens men ofta starkare pedagogisk, metodisk och didaktiskt akademisk utbildning - nagot manga kan havda att den "aldre" generations katederundervisare saknar.

Att oht fundera pa en jamforelse med Thailand kanns absurt.

Tjena wille,

larorikt! Lite kul att amnet dyker upp sa tatt inpa diskussionen vi hade i bkk, eller hur?

Soiwalker

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...