Jump to content
IGNORERAD

Hur har ni bemötts på Arbetsförmedlingen?


Magnus-Chumphae

Recommended Posts

Quote

NOG MED DET , NU TA JAG MIG E SLURK SANKA COLA !!!

OCH GUD VA GOTT DEN SMAKA !!

-Jag som trodde det var absint man skulle undvika  :crazy:   ...ho,ho!

Mvh/

www.mangeudon.se

MangeUdon, med ena foten i nordöstra Thailand

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 97
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • BaBoo

    21

  • soiwalker

    8

  • ban99arne

    6

  • chiangmaithai

    5

Mest aktiva i denna tråd

Tja,

Af har nog aldrig lyckats skaffa ett arbete åt någon, tanken är nog att de ska förmedla jobb till sökande.

Arbete för att hitta ett jobb måste man nog göra själv.

Puss

Erkki

Link to comment
Dela på andra sajter

chiangmaithai

jag kan hålla med om att som det är idag med lågkonjunktur och sånt så kanske man kan hålla med om att man ska försöka och få framförallt in svenska ungdomar på arbetsmarknaden.

Det jag menar är att dom har ett bidrag på af där invandare kan få bidrag med 75% på ett jobb, varför inte ha ett sånt bidrag för svenska ungdomar också? En svensk som precis gått ut gymnasiet har oftast inte mycket att komma med och skulle han eller hon få ett jobb så vet man ju inte hur länge det jobbet varar, en ungdom i dagens läge har ju inga som helst möjligheter att komma in i systemet med a-kassa eftersom man måste jobba 12 månader.

Sen vet man ju att svenska ungdomar inte tar vilket sk"skitjobb" som helst men då är det deras eget fel, som det ser ut nu så får man ta alla jobb som erbjuds och att tacka nej till jobb i dessa tider är idi*tiskt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Quote

Lite smygrasism är precis vad det här forumet behöver  :diablo:

Alla i vårat samhälle har rätt till ett arbete som matchar deras utbilldning oberoende på vilken nationalitet dom har.

Vi hade en man från Iran på mitt jobb som hade tydligen en väldigt hög utbildning.

Men han fick stå och köra den värsta maskinen i fabriken.Fast han tydligt visste mer än vad våra tekniker och chefer kunde var han förbisedd.I stället för ta tillvara hans kunskaper inom företaget misste vi honom och nu kör han SL buss i Stockholm.

Blommans uttalande är bara så dumt att det går inte beskriva

Kanske smygrasistiska inlagg ar lite nyttiga da de representerar asikterna hos en hel massa svenskar. Trist och inskrankt mahanda men dock ett faktum. Istallet for att raljera over dem kanske folk som inte haller med dem bor ta en sansad diskussion med dem.

Svarten m.fl lagger direkt over bevisbordan pa dem snarare an att sjalva pavisa det ekonomiskt fordelaktiga med att ta till vara pa invandrares utbildningsbakgrund. Svarten gjorde val ett forsok for inte sa lange sedan men annars ar det sallsynt.

I dagslaget med lagkonjuktur, stigande arbetsloshet och en ofantligt hog andel arbetslosa unga manniskor sa ar det relevant att analysera situationen lite narmare.

Vidare skriver du att "alla i varat samhalle skall ha ratt till ett arbete som matchar deras utbildning". Ursakta, men det resonemanget kanns inte helt igenomtankt. Utan att ta med nationalitet i ekvationen sa gar den anda inte ihop. Vi har ett overflod av vissa yrkesgrupper - folk maste ibland skola om sig. For ovrigt - vem har gett alla individer den ratten? Samhallsutvecklingen skulle stagnera fullstandigt om arbetsmarknaden anpassas helt efter tillganglig arbetskraft. Det ar inte sarskillt sunt att vi har brist i flera yrken och massarbetsloshet i andra. Folk som inte ar villiga att jobba med nagot annat an de har utbildning for - latt att vara krasen nar man har socialforsakringen i ryggen.

Att invandrare med stark teknisk kompetens inte utnyttjas trots att behov finns ar dock extremt sorgligt och framforallt innebar det en rad missade ekonomiska mojligheter. Dock verkar manga glomma bort hur viktigt spraket ar i princip nastan alla yrken. Lagg sedan till vardet av kulturell forstaelse som ibland ar mkt viktigt - klart att invandrare varderas annorlunda gentemot svenskfodda. Det ar ju inte konstigt men problemet ligger val i att de ofta blir diskvalifierade pa forhand och inte far en chans att vissa vad de har for kvalifikationer osv.

Sen ar ju LAS ngt som hindrar saval unga manniskor som invandrare att komma in pa arbetsmarknaden. Men a andra sidan gor det ju att gammel gubbar och gummor som trots sin extrema inkompetens sitter sakert.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Kanske smygrasistiska inlagg ar lite nyttiga da de representerar asikterna hos en hel massa svenskar. Trist och inskrankt mahanda men dock ett faktum. Istallet for att raljera over dem kanske folk som inte haller med dem bor ta en sansad diskussion med dem.

Svarten m.fl lagger direkt over bevisbordan pa dem snarare an att sjalva pavisa det ekonomiskt fordelaktiga med att ta till vara pa invandrares utbildningsbakgrund. Svarten gjorde val ett forsok for inte sa lange sedan men annars ar det sallsynt.

I dagslaget med lagkonjuktur, stigande arbetsloshet och en ofantligt hog andel arbetslosa unga manniskor sa ar det relevant att analysera situationen lite narmare.

Vidare skriver du att "alla i varat samhalle skall ha ratt till ett arbete som matchar deras utbildning". Ursakta, men det resonemanget kanns inte helt igenomtankt. Utan att ta med nationalitet i ekvationen sa gar den anda inte ihop. Vi har ett overflod av vissa yrkesgrupper - folk maste ibland skola om sig. For ovrigt - vem har gett alla individer den ratten? Samhallsutvecklingen skulle stagnera fullstandigt om arbetsmarknaden anpassas helt efter tillganglig arbetskraft. Det ar inte sarskillt sunt att vi har brist i flera yrken och massarbetsloshet i andra. Folk som inte ar villiga att jobba med nagot annat an de har utbildning for - latt att vara krasen nar man har socialforsakringen i ryggen.

Att invandrare med stark teknisk kompetens inte utnyttjas trots att behov finns ar dock extremt sorgligt och framforallt innebar det en rad missade ekonomiska mojligheter. Dock verkar manga glomma bort hur viktigt spraket ar i princip nastan alla yrken. Lagg sedan till vardet av kulturell forstaelse som ibland ar mkt viktigt - klart att invandrare varderas annorlunda gentemot svenskfodda. Det ar ju inte konstigt men problemet ligger val i att de ofta blir diskvalifierade pa forhand och inte far en chans att vissa vad de har for kvalifikationer osv.

Sen ar ju LAS ngt som hindrar saval unga manniskor som invandrare att komma in pa arbetsmarknaden. Men a andra sidan gor det ju att gammel gubbar och gummor som trots sin extrema inkompetens sitter sakert.

Bra inlägg som vanligt, Wille!

Vill bara tillägga och poängtera det korkade, rent ekonomiskt, att inte släppa fram välutbildade invandrare.

De har ju inte kostat Sverige en spänn i utbildningskostnader utan bidrar endast positivt till statskassan.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Exactemente Herr Vi Lee, LAS är ett otyg! Tänk så många gamla 45+:are som börjar bli lite låghalta efter 25 år på fabriken, de går ju numera inte att kasta ut och ersätta med unga och oförstörda förmågor.

[move]Direktör Arne[/move] 

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

jag kan hålla med om att som det är idag med lågkonjunktur och sånt så kanske man kan hålla med om att man ska försöka och få framförallt in svenska ungdomar på arbetsmarknaden.

Det jag menar är att dom har ett bidrag på af där invandare kan få bidrag med 75% på ett jobb, varför inte ha ett sånt bidrag för svenska ungdomar också? En svensk som precis gått ut gymnasiet har oftast inte mycket att komma med och skulle han eller hon få ett jobb så vet man ju inte hur länge det jobbet varar, en ungdom i dagens läge har ju inga som helst möjligheter att komma in i systemet med a-kassa eftersom man måste jobba 12 månader.

Sen vet man ju att svenska ungdomar inte tar vilket sk"skitjobb" som helst men då är det deras eget fel, som det ser ut nu så får man ta alla jobb som erbjuds och att tacka nej till jobb i dessa tider är idi*tiskt.

Det får du skylla bidragspartiet för som har tvingat upp lönerna för unga i Sverige (högst i hela EU), detta gör att det kostar bara nån tia mer i timmen att anställa nån som har 20-30 års erfarenhet i yrket istället för en yngre som liten arbetserfarenhet!

Detta är ett av baksidan på myntet att det inte skall finnas "Klass" skillnader i lön i Sverige!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Exactemente Herr Vi Lee, LAS är ett otyg! Tänk så många gamla 45+:are som börjar bli lite låghalta efter 25 år på fabriken, de går ju numera inte att kasta ut och ersätta med unga och oförstörda förmågor.

[move]Direktör Arne[/move]

Exakt!!

De som är födda på 40talet har aldrig varit arbetslösa (knappt aldrig bytt arbetsplats) medans de som är födda på 60 & 70talen har gått arbetslösa i perioder och fått byta mellan flera arbeten genom åren!

Link to comment
Dela på andra sajter

chiangmaithai

baboo

nu var det ju inte det jag menade, det jag inte förstår är varför invandrare kan få 75% i bidrag men inte svenska ungdomar upp till typ 25 år

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest boffe1609

Hej

Nu förstår jag varför 50% av invandrande irakiska män och 73% av Irakiska kvinnor ej har något jobb

Läste i annosbladet från fjollträsk (Dn) Om en "flyckting" Han hade inget jobb men fått allt från Myndigheterna " "Alla här hatar mig jag har fått allt men de måste betala hyran och allt annat själv"

Är det så konstikt att rasismen ökar

Boffe :diablo:

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

baboo

nu var det ju inte det jag menade, det jag inte förstår är varför invandrare kan få 75% i bidrag men inte svenska ungdomar upp till typ 25 år

Håller med dig i sak!

Jag är mot kvoteringar!

Men i detta fallet tror jag att många arbetsgivare aldrig skulle anställa en arab tex.. Då kan det vara bra som inkörsport att ge ett bidrag för att anställa dessa grupper (alternativet är ju att dessa grupper aldrig börjar arbeta och endast lever på bidrag i ett helt liv)!

Så politikerna har nog inte hittat på detta för att "straffa" svenska ungdomar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hur har ni bemötts på Arbetsförmedlingen?

Jag är lite frågande då fruns väninnor har klagat på bemötandet på arbetsförmedlingen, vi har ej varit där då SAS ej är klart ännu. Hon har dock fått höra att de endast talar om städning, restaurangjobb och vårdbiträden som möjliga arbeten för dem oavsett vilken utbildning de har.

Det jag ställer mig frågande till är det ett generellt intryck eller bemöts de med bra universitetsutbildningar i andra ämnen på ett mera adekvat sätt.

Mvh

Magnus-Chumpae

Backa och ta ett steg till höger.

Se vad hon vill vekligen göra, brinner för.

Hitta företaget, läs på!

Svenska är ett måste "tyvärr".

Vi borde alla försöka artikulera korrekt, kan hon det så är det faktiskt ganska enkelt.

Skit i AF, leta upp rätt människa och gör det personligt, vet man allt om företagets historia har man halva inte, det handlar om stolthet, uttnyttja det.

Opersonliga (AF standard) ansökningar åker i papperskorgen.

Ansträng er lite ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

Exactemente Bla Blom, hade man inte försök utrota klassamhället så hade ju en direktör haft det gott ställt, nu tjänar man ju som en snickare. Inte ens bonusarna får man ut numera, vart är vi på väg!

[move]

Maud-Arne

[/move]

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Exactemente Bla Blom, hade man inte försök utrota klassamhället så hade ju en direktör haft det gott ställt, nu tjänar man ju som en snickare. Inte ens bonusarna får man ut numera, vart är vi på väg!

[move]

Maud-Arne

[/move]

En snickare har ju nästan samma lön som en minister efter skatt här i Sverige!

Link to comment
Dela på andra sajter

Exactemente Herr Bla Blom, slå i lite spikar kan ju inte va så svårt medan vi direktörer måste hela tiden prestera på topp, annars blir det statliga lånegarantier å då är det genast krångel med bonusen.

Snart vill de väl att vi tiotaggare skall behöva jobba fast vi fyllt femtio!

[move]Bonuserade Arne[/move]

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Exactemente Herr Bla Blom, slå i lite spikar kan ju inte va så svårt medan vi direktörer måste hela tiden prestera på topp, annars blir det statliga lånegarantier å då är det genast krångel med bonusen.

Snart vill de väl att vi tiotaggare skall behöva jobba fast vi fyllt femtio!

[move]Bonuserade Arne[/move]

[move]Herr Bla Blom[/move]

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Exactemente Herr Bla Blom, slå i lite spikar kan ju inte va så svårt medan vi direktörer måste hela tiden prestera på topp, annars blir det statliga lånegarantier å då är det genast krångel med bonusen.

Snart vill de väl att vi tiotaggare skall behöva jobba fast vi fyllt femtio!

[move]Bonuserade Arne[/move]

Huvudet på spiken Barn Arne!

[move]Presterar med top[/move]

Link to comment
Dela på andra sajter

chiangmaithai

haha baboo du måste skämta va? en snickare har väl fan inte samma lön som en minister, om du säger det är du en idi*t

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Bla Blom, detta gissel innebär ju att det är helt stört omöjligt att en kväll gå ut och få en bit mat.

Hela Stureplan är ju fullt med en massa snickarungdomar som besäller det ena helröret efter det andra, snart kommer väl murarungarna dit oxå.

[move]Lånegaranterade Arne[/move] 

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Nästan efter skatt (din idi*t)!

En snickare har ungefär 300 kr timmen innan sociala avgiter och arbetsgivaravgift.

Just därför kan du få honom för 400-500 kronor svart.

Vilken minister tjänar lägre?

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

En snickare har ungefär 300 kr timmen innan sociala avgiter och arbetsgivaravgift.

Just därför kan du få honom för 400-500 kronor svart.

Vilken minister tjänar lägre?

Var skrev jag att en minister hade lägre?

Jag skrev att en snickare nästan hade lika mycket efter skatt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Herr Bla Blom, detta gissel innebär ju att det är helt stört omöjligt att en kväll gå ut och få en bit mat.

Hela Stureplan är ju fullt med en massa snickarungdomar som besäller det ena helröret efter det andra, snart kommer väl murarungarna dit oxå.

[move]Lånegaranterade Arne[/move]

Jo Barn Arne även jag har uppmärksammat detta samhällsproblem!

[move]Helrörigt[/move]

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...