Jump to content
IGNORERAD

Svenskar vs Kineser - vem bränner mest i Thailand?


MaiChai

Recommended Posts

Frågan har ju varit uppe till debatt ett antal gånger här på MPR och jag hittade nu statistik över hur länge turister stannar i Thailand samt hur mycket det bränner per dag- siffrorna är från 2014 som inte var ett lysande år för den thailändska turismen med oroligheter i Bangkok de första 5 månaderna sedan militärkuppen.

 

Scan121916_104420.jpg

 

Herr Svensson stannar 19,48 dagar och gör i snitt av med 4043,74 THB per dag, totalsumman för Her Svenssons trip blir då 19,48 x 4 043,74 = 78 772 THB på sin 19 dagars vistelse

 

Mr Wong stannar i 7,88 dagar och gör i snitt av med 5497,49 THB per dag, totalsumman för Mr Wong blir då 7,88 x 5497,49 = 43 320 THB på sin 8 dagars vistelse.

 

Men medan Herr Svensson sitter kvar på stranden dag 9 och har 10 dagar kvar i Thailand har Mr Wong åkt hem - men istället kommer Mr Wang från Kina på en 8 dagars tripp  och han bränner 43 320 på sina dagar också, så Wong och Wang bränner 86 640 på 16 dagar och då har Herr Svensson fortfarande 3 dagar kvar, räknar men sen in 3 dagar när Miss Chen kommer till Thailand så spenderar de tre tillsammans 104 452 under samma tid som Herr Svensson spenderar 78 772 THB. Thailand drar in 25 680 THB mer på kineser än vad de gör på Svenskar under motsvarande tid.

 

Det är därför som Kina är en mycket viktigare marknad för Thailand än vad Sverige är.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 176
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • frogfish

    25

  • Herr Chang

    17

  • andrejsdenruskige

    11

  • Alarik

    11

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

4 minuter sedan, skrev MaiChai:

Frågan har ju varit uppe till debatt ett antal gånger här på MPR och jag hittade nu statistik över hur länge turister stannar i Thailand samt hur mycket det bränner per dag- siffrorna är från 2014 som inte var ett lysande år för den thailändska turismen med oroligheter i Bangkok de första 5 månaderna sedan militärkuppen.

 

Scan121916_104420.jpg

 

Herr Svensson stannar 19,48 dagar och gör i snitt av med 4043,74 THB per dag, totalsumman för Her Svenssons trip blir då 19,48 x 4 043,74 = 78 772 THB på sin 19 dagars vistelse

 

Mr Wong stannar i 7,88 dagar och gör i snitt av med 5497,49 THB per dag, totalsumman för Mr Wong blir då 7,88 x 5497,49 = 43 320 THB på sin 8 dagars vistelse.

 

Men medan Herr Svensson sitter kvar på stranden dag 9 och har 10 dagar kvar i Thailand har Mr Wong åkt hem - men istället kommer Mr Wang från Kina på en 8 dagars tripp  och han bränner 43 320 på sina dagar också, så Wong och Wang bränner 86 640 på 16 dagar och då har Herr Svensson fortfarande 3 dagar kvar, räknar men sen in 3 dagar när Miss Chen kommer till Thailand så spenderar de tre tillsammans 104 452 under samma tid som Herr Svensson spenderar 78 772 THB. Thailand drar in 25 680 THB mer på kineser än vad de gör på Svenskar under motsvarande tid.

 

Det är därför som Kina är en mycket viktigare marknad för Thailand än vad Sverige är.

Äh. Kina är en viktigare marknad eftersom de är många fler lilla ytte putte Sverige.

Per turist är det nog så att en svensk spenderar mera än en kines men det är väl minst 10 gånger fler Kina turister än svenskar så det blir mera pengar från Kina. Även om jag är övertygad att en del skickas tillbaka till Kina. 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev MaiChai:

Frågan har ju varit uppe till debatt ett antal gånger här på MPR och jag hittade nu statistik över hur länge turister stannar i Thailand samt hur mycket det bränner per dag- siffrorna är från 2014 som inte var ett lysande år för den thailändska turismen med oroligheter i Bangkok de första 5 månaderna sedan militärkuppen.

 

Scan121916_104420.jpg

 

Herr Svensson stannar 19,48 dagar och gör i snitt av med 4043,74 THB per dag, totalsumman för Her Svenssons trip blir då 19,48 x 4 043,74 = 78 772 THB på sin 19 dagars vistelse

 

Mr Wong stannar i 7,88 dagar och gör i snitt av med 5497,49 THB per dag, totalsumman för Mr Wong blir då 7,88 x 5497,49 = 43 320 THB på sin 8 dagars vistelse.

 

Men medan Herr Svensson sitter kvar på stranden dag 9 och har 10 dagar kvar i Thailand har Mr Wong åkt hem - men istället kommer Mr Wang från Kina på en 8 dagars tripp  och han bränner 43 320 på sina dagar också, så Wong och Wang bränner 86 640 på 16 dagar och då har Herr Svensson fortfarande 3 dagar kvar, räknar men sen in 3 dagar när Miss Chen kommer till Thailand så spenderar de tre tillsammans 104 452 under samma tid som Herr Svensson spenderar 78 772 THB. Thailand drar in 25 680 THB mer på kineser än vad de gör på Svenskar under motsvarande tid.

 

Det är därför som Kina är en mycket viktigare marknad för Thailand än vad Sverige är.

 

Det spelar säkert in, men jag skulle nog definitivt säga att den största anledningen till att kineser är en mycket viktigare målgrupp än Sverige är att Kina har över 1 miljard invånare, medan Sverige ståtar med sina 9 miljoner (den som vill ha exakta siffror får väl googla). Några baht hit och dit per turist tror jag är av mindre intresse. Så även om en kines skulle spendera hälften så mycket som en svenne, så skulle Kina fortfarande vara en mycket viktigare marknad för Thailand än Sverige. Men det är klart att vi kan ha olika åsikt om detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

4,5 miljoner kineser vs 320 000 svenskar som turistar. Ja, det är nog därför Kina är en mycket viktigare marknad än lilla Sverige.

Hatar lögnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev frason:

4,5 miljoner kineser vs 320 000 svenskar som turistar. Ja, det är nog därför Kina är en mycket viktigare marknad än lilla Sverige.

Nä, det är för att de (enligt undersökningen) gör av med några fler baht/person.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Om dom nu är så många som  kommer till Thailand, vart tar dom vägen... jag ser inte många på tex marknaden där jag käkar eller så är jag fan blind.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev frason:

4,5 miljoner kineser vs 320 000 svenskar som turistar. Ja, det är nog därför Kina är en mycket viktigare marknad än lilla Sverige.

Sen dess är siffran över 10 miljoner kineser år 2016. 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter att jag besökt King Power Phuket så vill jag påstå att Svenskar inte köper klockor från Cartier Rolex osv. men kineserna köper...

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev kitungmakmak:

Om dom nu är så många som  kommer till Thailand, vart tar dom vägen... jag ser inte många på tex marknaden där jag käkar eller så är jag fan blind.

Då har du ett färre ställe att leta efter kineser på....:look_down:

Link to comment
Dela på andra sajter

Min uppfattning är att med statistik kan man bevisa att en lögn är sanning.

i detta fall tror jag att det är så det ligger till.

Självklart är kineser och ryssar väldigt viktiga för Thailands turism avgörande är antalet.

Trots att kineser och ryssar är så viktiga är de i gemen inte särskilt populära - borde varit tvärtom - orsak?

Per individ räknat är nog amerikanen och även australiensaren mer betydelsefull.

För hotellägarna på Samui är det nog tyskarna som ligger högst på rankingen.

M.a.o. tror jag det är tyskarna man kan beskylla för att utbyggnaden blivit sådan som den blivit och gått så pass fort.

Inte f*n är det många kineser som bor på hotell där boendet passerat 5 000 baht/dygn

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror man måste väga in en aspekt till i det här. Svenska familjer, som jag tror är den största gruppen, håller till på stranden eller vid hotellpoolen en stor del av sin vistelse. Kineser åker nästan oupphörligt runt i bussar till shopping och turistattraktioner och belastar infrastrukturen mer än svenskar gör. Varje kines tar upp utrymme i en ändlig resurs som hindrar en annan turist från att ta plats, utan att detta specifikt betalas för. Svensken tar upp utrymme som man betalar för att utnyttja och skapar ingen extra trängsel. Turister som stannar längre belastar i genomsnitt flygplatser mindre per dag dom vistas i landet, vilket ger plats för fler resenärer.

 

I t ex Pattaya blev det en stor lättnad när alla dessa kinesbussar försvann. Staden blev plötsligt möjlig att ta sig fram i. För mycket trängsel leder till en gettoisering som sänker kvalitén för alla. Då blir det till slut mindre köpstarka turister som kommer.

 

För egen del ser jag gärna att gräshoppssvärmen från öst inte kommer tillbaks. Gärna kineser, men inte på zero dollar trips. Det finns sannolikt gott om köpstarka kineser också, som kanske inte vill trängas med andra kineser från morgon till kväll. Dom skall man satsa på.

Link to comment
Dela på andra sajter

44 minuter sedan, skrev HuaHindinnge:

Äh. Kina är en viktigare marknad eftersom de är många fler lilla ytte putte Sverige.

Per turist är det nog så att en svensk spenderar mera än en kines men det är väl minst 10 gånger fler Kina turister än svenskar så det blir mera pengar från Kina. Även om jag är övertygad att en del skickas tillbaka till Kina. 

 

En svensk bränner i snitt 4043 THB per dag , en Kines 5497 THB per dag - så per turist så bränner kineserna klart mer än svenskarna. 

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev MaiChai:

 

En svensk bränner i snitt 4043 THB per dag , en Kines 5497 THB per dag - så per turist så bränner kineserna klart mer än svenskarna. 

Kineserna kallas för zero dollar turist.....???  förklara för en mindre vetande...???

Link to comment
Dela på andra sajter

Allt är inte vinst.

Det kostar betydligt mer att städa golv och bord efter kinesernas måltider på hotell och restauranger.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

18 minuter sedan, skrev Alarik:

Allt är inte vinst.

Det kostar betydligt mer att städa golv och bord efter kinesernas måltider på hotell och restauranger.

Bara efter lågbudget kineserna,

de rika kineserna i kostym och slips har bra stil samt fet plånbok och där duger bara det bästa hotellen och restaurangerna, ställen där få svenskar bor och äter om inte firman betalar. ;) 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

En svensk bränner i snitt 4043 THB per dag , en Kines 5497 THB per dag - så per turist så bränner kineserna klart mer än svenskarna. 

Undrar hur man kommer fram till dessa uppgifter.

Såg ett exempel hur kineserna kan leva.

2 familjer med 2 respektive 3 barn checkade in sen eftermiddag = 1 familj/rum - inga extrasängar eller dylikt.

Framåt kvällen satte de igång med att äta (och dricka). Flyttade ut restaurangmöbler, därefter dukades det upp MEDHAVDA rätter och dricka. De åt och drack (mycket och nästan hejdlöst) hade säkert väldigt trevligt, var inte det minsta otrevliga på något sätt.

De startade festligheterna runt 20.00 och när vi lade oss 01.00 höll de fortfarande på.

På morgonen (runt 9.00)  checkade de sedan ut och försvann.

Om detta var en typisk kinesfamilj eller inte men de brände inga pengar på resorten, förutom hotellrummen (2 rum - 9 personer)

Maten och drickat var gatumat (av emballaget att döma) och drickat köpt i någon sorts affär.

Ändrades av Surin P3
fixat formateringen
Link to comment
Dela på andra sajter

Kineserna kallas för zero dollar turist.....???  förklara för en mindre vetande...???


Kineserna åker med kinesiska flygbolag, bor på kinesägda hotell, åkte med kinesägda bussar(numera beslagtagna). Resorna arrangerades av kinesiska researrangörer. Stor del av vinsten tillbaka till Kina. Thailand fick för lite, enligt de själva, därav uttrycket.

Skickat från min Redmi Note 4 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

1 hour ago, evert 1 said:

Min uppfattning är att med statistik kan man bevisa att en lögn är sanning.

i detta fall tror jag att det är så det ligger till.

Självklart är kineser och ryssar väldigt viktiga för Thailands turism avgörande är antalet.

Trots att kineser och ryssar är så viktiga är de i gemen inte särskilt populära - borde varit tvärtom - orsak?

Per individ räknat är nog amerikanen och även australiensaren mer betydelsefull.

För hotellägarna på Samui är det nog tyskarna som ligger högst på rankingen.

M.a.o. tror jag det är tyskarna man kan beskylla för att utbyggnaden blivit sådan som den blivit och gått så pass fort.

Inte f*n är det många kineser som bor på hotell där boendet passerat 5 000 baht/dygn

 

Vi brukar bara ta två långhelger per år på hotell i Thailand men då unnar vi oss alltid hotell som ligger över 5,000 Baht/natt. Jag vet inte hur ofta du bott på dessa hotell men de hotell vi bott på i denna prisklass har dominerats av asiater och till stor del kineser. När det gäller kineser är det ju inte helt lätt att avgöra om de kommer från Kina, Hong Kong, Taiwan, Singapore eller något annat sydostasiatiskt land men med all säkerhet kommer många från Kina. Många svenskar verkar fortfarande förknippa kineser med Maokostymer, cyklar och billiga leksaker men i Kinas storstäder ligger lönerna inte så långt efter Sverige och en bit upp på karriärsstegen tjänar de oftare bättre än en svensk. Jag hade intervjuer i Kina förra veckan för en ny servicetekniker och vill man ha någon med lite erfarenheter och basisk engelska så finns det inte många under 15,000 kronor i månaden och en hyfsat hög chef på ett stålverk tjänar aldrig under 50,000 i månaden och VD:n många miljoner om året.

 

I en kinesisk storstad eller på ett populärt kinesiskt turistmål får du inget 5-stjärning hotell för 5,000 Baht/natten så tveklöst finns många miljoner kineser som med glädje lägger 5,000 och även 10,000 Baht/natten för ett riktigt schysst hotell i Thailand för några dagar. Att det sedan också finns ännu många fler kineser som bor på riktigt billiga hotell i Thailand och den stora massan som inte ens orkar drömma om att resa utanför sin provinsgräns då de hankar sig fram på 2 USD om dagen är en annan sak. I ett land med närmare 1.5 miljard människor räcker det med att 10% har det bra för att genomslaget över hela världen ska bli stort.

 

  

 

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev evert 1:

Min uppfattning är att med statistik kan man bevisa att en lögn är sanning.

i detta fall tror jag att det är så det ligger till.

Självklart är kineser och ryssar väldigt viktiga för Thailands turism avgörande är antalet.

Trots att kineser och ryssar är så viktiga är de i gemen inte särskilt populära - borde varit tvärtom - orsak?

Per individ räknat är nog amerikanen och även australiensaren mer betydelsefull.

För hotellägarna på Samui är det nog tyskarna som ligger högst på rankingen.

M.a.o. tror jag det är tyskarna man kan beskylla för att utbyggnaden blivit sådan som den blivit och gått så pass fort.

Inte f*n är det många kineser som bor på hotell där boendet passerat 5 000 baht/dygn

 

Hur ofta har du själv bott på många hotell där boende passerat 5000 Baht/dygn? De gånger vi bott på hotell i den prisnivå har jag alltid upplevt att gästerna domineras av just asiater och kineser. 

 

14 minuter sedan, skrev evert 1:


En svensk bränner i snitt 4043 THB per dag , en Kines 5497 THB per dag - så per turist så bränner kineserna klart mer än svenskarna. 

Undrar hur man kommer fram till dessa uppgifter.

Såg ett exempel hur kineserna kan leva.

2 familjer med 2 respektive 3 barn checkade in sen eftermiddag = 1 familj/rum - inga extrasängar eller dylikt.

Framåt kvällen satte de igång med att äta (och dricka). Flyttade ut restaurangmöbler, därefter dukades det upp MEDHAVDA rätter och dricka. De åt och drack (mycket och nästan hejdlöst) hade säkert väldigt trevligt, var inte det minsta otrevliga på något sätt.

De startade festligheterna runt 20.00 och när vi lade oss 01.00 höll de fortfarande på.

På morgonen (runt 9.00)  checkade de sedan ut och försvann.

Om detta var en typisk kinesfamilj eller inte men de brände inga pengar på resorten, förutom hotellrummen (2 rum - 9 personer)

Maten och drickat var gatumat (av emballaget att döma) och drickat köpt i någon sorts affär.

 

Jag litar nog mer på officiell statistik än att någon sett att en familj med kineser levt billigt i Thailand ;)

 

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

Då påstår Krille och Atom att den skocken kineser som hastar runt lite här och var bor på dessa fina hotell.

Jag har funderat lite på var de hade sina härbärgen, tack för upplysningen.

För övrigt uppmärksammar man ytterst sällan några kineser ute på mathaken om kvällarna, å andra sidan  kanske de aldrig lämnar hotellet kvällstid, trötta efter dagens evinnerliga flängande?

För övrigt tillhör vår familj de snåla = vi lägger inte ner många baht på vårt boende eller något annat heller för den delen:D

Link to comment
Dela på andra sajter

46 minuter sedan, skrev leifen:

Bara efter lågbudget kineserna,

de rika kineserna i kostym och slips har bra stil samt fet plånbok och där duger bara det bästa hotellen och restaurangerna, ställen där få svenskar bor och äter om inte firman betalar. ;) 

 

 Ibland kan prislappen få även en kines att uppträda vårdat.

Viktigt för dem att inte tappa ansiktet.

 

Annars är det hög ljudnivå som gäller i kinesiska måltidssammanhang.

Mat smakar ju bättre om den tuggas ljudligt. Smaska och smacka.

Att spotta ut ben, kärnor och skal på bordet och golvet är helt ok.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev evert 1:

Då påstår Krille och Atom att den skocken kineser som hastar runt lite här och var bor på dessa fina hotell.

Jag har funderat lite på var de hade sina härbärgen, tack för upplysningen.

För övrigt uppmärksammar man ytterst sällan några kineser ute på mathaken om kvällarna, å andra sidan  kanske de aldrig lämnar hotellet kvällstid, trötta efter dagens evinnerliga flängande?

För övrigt tillhör vår familj de snåla = vi lägger inte ner många baht på vårt boende eller något annat heller för den delen:D

Allt är inte svart eller vitt. Alla svenskar är inte uteliggare trots att det finns några få och jag sett dessa.

Hatar lögnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev evert 1:

Då påstår Krille och Atom att den skocken kineser som hastar runt lite här och var bor på dessa fina hotell.

Jag har funderat lite på var de hade sina härbärgen, tack för upplysningen.

För övrigt uppmärksammar man ytterst sällan några kineser ute på mathaken om kvällarna, å andra sidan  kanske de aldrig lämnar hotellet kvällstid, trötta efter dagens evinnerliga flängande?

För övrigt tillhör vår familj de snåla = vi lägger inte ner många baht på vårt boende eller något annat heller för den delen:D

 

Nu finns där ju en ganska kraftig språkbarriär gentemot majoriteten av Kineserna och resten av omvärlden, de talar mandarin kinesiska och inget annat. Så att du inte ser dem på mathaken/i baren är ganska naturligt plus att de nästan alltid har en tourleader som vallar dem till "rätt" restaurang och "rätt" shop eller ser till att de får upp öl på sina rum inköpta på "rätt" närbutik.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

24 minutes ago, evert 1 said:

Då påstår Krille och Atom att den skocken kineser som hastar runt lite här och var bor på dessa fina hotell.

Jag har funderat lite på var de hade sina härbärgen, tack för upplysningen.

För övrigt uppmärksammar man ytterst sällan några kineser ute på mathaken om kvällarna, å andra sidan  kanske de aldrig lämnar hotellet kvällstid, trötta efter dagens evinnerliga flängande?

För övrigt tillhör vår familj de snåla = vi lägger inte ner många baht på vårt boende eller något annat heller för den delen:D

 

Jag skrev väldigt tydligt att den största mängden kineser i Thailand bor på billiga hotell så de kineser du ser bussas fram och tillbaka betalar inte 5,000 Baht/natt. Bland de som bussas runt finns dels Zero Dollar turister som bor på hotell liknande de som svenska långliggare bor på samt vanliga kinesiska charterturister som bor som svenska charterturister.

 

Det som driver upp genomsnittet för kineserna är den ganska höga andelen kineser som tycker att det är helt OK att betala 5-10,000 Baht/natt. De tycker så för att de tjänar bra men också för att de bara har tid att ta en veckas semester per år; spelar inte så stor roll om hotellet kostar ett par tusen Baht mer per natt om du bara är där en knapp vecka.

 

Åker vi ned en långhelg till Hua Hin med våra kompisar så skulle du inte se oss ute på något mathak heller, lämnar aldrig hotellet med tillhörande strand. Skulle vi däremot bo i Sverige och åka till Thailand för en månad vore det givetvis en helt annan prisklass på hotellen. Du får nog helt enkelt acceptera att folk reser på olika vis efter förutsättningar och smak.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...