Jump to content
IGNORERAD

Svenskar vs Kineser - vem bränner mest i Thailand?


MaiChai

Recommended Posts

Jag har bara undrat lite över vad alla kineser befinner sig kvällstid. Det snackas om att det är så många kineser och ryssar, visst ryssarna märks och ses men kineserna lyser mest med sin frånvaro. Visst har man lagt märke till busslaster med kineser i Pattaya men det finns fler ställen än Pattaya.

M.a.o. minst 20 ggr fler kineser än svenska turister och det märks då i alla fall inte, i alla fall inte där vi brukar befinna oss.

Det folkslag som oundvikligt märks mest väl är ändock ryssar och tyskar, och orsaken är väl att de är så många.

Senast åkte vi från Lipe via Phi Phi. Samui, Phangan, Pattaya och de som märktes mest var nog tyskar och ryssar. Visst lite kineser i Pattaya men det var dåligt med ryssar.

Vore intressant att få veta hur man gör för att få fram den fakta man utgått från.

Atom har säkert helt rätt i att rika kineser struntar i vad boendet kostar, så gör nog alla rika turister och att de knappt lämnar hotellet kvällstid.

MEN var är alla andra kineser - man ser ju knappt några kvällstid - sitter de i skymundan på något billigt mathak eller ligger de sängen och knapprar på sina telefoner?  Gå runt och shoppar gör de självklart inte när de kan köpa skiten billigare i hemlandet 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 176
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • frogfish

    25

  • Herr Chang

    17

  • andrejsdenruskige

    11

  • Alarik

    11

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

1 timme sedan, skrev evert 1:

Då påstår Krille och Atom att den skocken kineser som hastar runt lite här och var bor på dessa fina hotell.

Jag har funderat lite på var de hade sina härbärgen, tack för upplysningen.

För övrigt uppmärksammar man ytterst sällan några kineser ute på mathaken om kvällarna, å andra sidan  kanske de aldrig lämnar hotellet kvällstid, trötta efter dagens evinnerliga flängande?

För övrigt tillhör vår familj de snåla = vi lägger inte ner många baht på vårt boende eller något annat heller för den delen:D

 

Ok - så din egen "statistik" på att inga kineser bor på fina hotell bygger på att du aldrig ser dem på de fina hotellen du aldrig besöker? ;) 

 

Personligen tror jag spridningen på spenderande hos de kinesiska turisterna är betydligt större än för de svenska turisterna. Det finns en stor mängd som spenderar "lite pengar" men samtidigt en tillräckligt stor mängd som spenderar "riktigt mycket pengar" för att snittet ska bli rätt högt. Spenderande bland svenskar är nog betydligt mer jämt fördelat eftersom vi kommer från "landet lagom".

 

/Krille

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom yngre kineserna som kan lite engelska och reser på egen hand ser man en del av på öar och badorter, det kan vara svårt att skilja dom från andra asiater eller tom thailändare.

 

Tror att de äldre främst besöker de större städerna och dess sevärdheter som tempel, floating market mm.

Vid senaste vändan till Koh Pha Ngan för några veckor sen var de flesta på färjan yngre kineser av utlänningarna. Några par bodde vid samma hotell som vi bodde på.

De drack någon öl på dagen vid poolen men på kvällen var dom inte i barerna alls.

 

Vi åker till Bkk och bor två nätter på soi 7/1 Sukhumvit i övermorgon och jag räknar inte med att träffa några kineser alls kring Nana-kvarteren nattetid.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

När svenne HP köper mark i Thailand och smackar upp en kåk. Köper en fortuner, moppe eller condo tex. eller köper guld och skickar pengar till tanten. Räknas det då in vad han gör av med per dag när han kanske är där i 6 månader om året ??

Jag tror inte det.

Samtidigt som jag tippar att Charlie från  Republiken Kina inte heller gör sådana investeringar.

Ändrades av Oregistrerad
Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Mr atm:

När svenne HP köper mark i Thailand och smackar upp en kåk. Köper en fortuner, moppe eller condo tex. eller köper guld och skickar pengar till tanten. Räknas det då in vad han gör av med per dag när han kanske är där i 6 månader om året ??

Jag tror inte det.

Samtidigt som jag tippar att Charlie från  Republiken Kina inte heller gör sådana investeringar.

Dom köper upp condos i Pattis istället, 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Mr atm:

När svenne HP köper mark i Thailand och smackar upp en kåk. Köper en fortuner, moppe eller condo tex. eller köper guld och skickar pengar till tanten. Räknas det då in vad han gör av med per dag när han kanske är där i 6 månader om året ??

Jag tror inte det.

Samtidigt som jag tippar att Charlie från  Republiken Kina inte heller gör sådana investeringar.

Försvinnande få av dessa 320 000 svenskar som smackar upp en kåk på sin 3-veckors charter skulle jag tro. Eller köper en bil under samma tid.

Hatar lögnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev leifen:

Dom köper upp condos i Pattis istället, 

Inte allt för många ännu eftersom det finns 70.000 tomma i Pattis.

Jag är i Chiang Mai nu och det finns rätt många kineser här som kinesar.

Det är ju inte många timmar för dom att ta sig hit. Men potentialen från kina finns definitivt.

Skulle jag vara ung i dag så kanske jag skulle plugga mandarin. Tror nämligen att kina kommer att vara det här

århundrades stormakt. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

25 minuter sedan, skrev Mr atm:

Inte allt för många ännu eftersom det finns 70.000 tomma i Pattis.

Jisses, kan det verkligen stämma, var har du fått den uppgiften ifrån ?

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev evert 1:

Jag har bara undrat lite över vad alla kineser befinner sig kvällstid. Det snackas om att det är så många kineser och ryssar, visst ryssarna märks och ses men kineserna lyser mest med sin frånvaro. Visst har man lagt märke till busslaster med kineser i Pattaya men det finns fler ställen än Pattaya.

M.a.o. minst 20 ggr fler kineser än svenska turister och det märks då i alla fall inte, i alla fall inte där vi brukar befinna oss.

Det folkslag som oundvikligt märks mest väl är ändock ryssar och tyskar, och orsaken är väl att de är så många.

Senast åkte vi från Lipe via Phi Phi. Samui, Phangan, Pattaya och de som märktes mest var nog tyskar och ryssar. Visst lite kineser i Pattaya men det var dåligt med ryssar.

Vore intressant att få veta hur man gör för att få fram den fakta man utgått från.

Atom har säkert helt rätt i att rika kineser struntar i vad boendet kostar, så gör nog alla rika turister och att de knappt lämnar hotellet kvällstid.

MEN var är alla andra kineser - man ser ju knappt några kvällstid - sitter de i skymundan på något billigt mathak eller ligger de sängen och knapprar på sina telefoner?  Gå runt och shoppar gör de självklart inte när de kan köpa skiten billigare i hemlandet 

 

Om du är i Pattaya med omnejd tex på:

 

Koh Larn 

Pattaya Floating Market

En av alla oräkneliga outlets

Nong Noch garden

På ett par av de stora seafood-restaurangerna i Naklua

På WS mellan 20-22

Alcazar

Stora massageställen som kan hantera busslaster med kineser som vill ha foot/thai massage

Sex- och striphower i förorterna speciellt anpassade för busslaster av kineser.

 

etc, etc, etc

 

 

p.s: Apropå shopping. Varför tror du kineser åker till  tex Paris och handlar dyra märkeskläder om de "ändå kan köpa skiten billigare i hemlandet"? Hint: "been there done that", status, skryt.  Att kunna visa grannarna och arbetskompisarna  att man shoppat dyrt på semestern = viktigt.

 

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev burrabus:

Mycket tragiskt att rasindela turister på detta sätt snacka om rasism

 

Svenskar, kineser, ryssar, amerikaner, australiensare och tyskar har nämnts

Men vem, mer än du, har i denna tråd nämnt någonting om raser.

 

Det finns inte några uppdelningar i raser så begreppet ras har inte har någon relevans.

Inom antropologin - läran om människosläktet -  anser man att alla försök till identifiering av rasskillnader mellan människor är absolut förkastligt  och ovetenskapligt

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev Alarik:

 

Svenskar, kineser, ryssar, amerikaner, australiensare och tyskar har nämnts

Men vem, mer än du, har i denna tråd nämnt någonting om raser.

 

Det finns inte några uppdelningar i raser så begreppet ras har inte har någon relevans.

Inom antropologin - läran om människosläktet -  anser man att alla försök till identifiering av rasskillnader mellan människor är absolut förkastligt  och ovetenskapligt

 

 

Ovetenskapligt? Snarare ej PK.

 

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
19 timmar sedan, skrev leifen:

Bara efter lågbudget kineserna,

de rika kineserna i kostym och slips har bra stil samt fet plånbok och där duger bara det bästa hotellen och restaurangerna, ställen där få svenskar bor och äter om inte firman betalar. ;) 

Hej

Det är lågbudget Kineserna som syns och dominerar miljöerna på dom platser deras researrangörer har bestämt sig för, där upplever man en rad problem med dessa och det hjälps knappast upp av att rikare Kineser bor på dyra hotell och bär slips och kostym.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Var i Feskebyn for några dagar sedan. Knappt en enda turisbuss med Kineser. Likadant nere på stranden, inte en Kines som åkte fallskärm eller dyl. ute på pråmarna. Vanligtvis är det ju hundratals i timmen som kors fram och tbx ut till pråmarna. Såg inga lemmeltåg med Kineser knatandes runt med en go ledare med vimpel på en pinne. 

Link to comment
Dela på andra sajter

16 timmar sedan, skrev spooncreek:

 

Om du är i Pattaya med omnejd tex på:

 

Koh Larn 

Pattaya Floating Market

En av alla oräkneliga outlets

Nong Noch garden

På ett par av de stora seafood-restaurangerna i Naklua

På WS mellan 20-22

Alcazar

Stora massageställen som kan hantera busslaster med kineser som vill ha foot/thai massage

Sex- och striphower i förorterna speciellt anpassade för busslaster av kineser.

 

etc, etc, etc

 

 

p.s: Apropå shopping. Varför tror du kineser åker till  tex Paris och handlar dyra märkeskläder om de "ändå kan köpa skiten billigare i hemlandet"? Hint: "been there done that", status, skryt.  Att kunna visa grannarna och arbetskompisarna  att man shoppat dyrt på semestern = viktigt.

 

 

I Bangkok är motsvarande ställen.

 

Floating Markets

Siam Niramit

King Power mall,

Paragon/Emporium

Seafood restaurangen på soi 24

Någon Katoeyshow ala Tiffanys för kineser.

Stora massageställen längs med Ratchada

Kinesiska all you can eat buffér i ladugårdsliknande byggnader i närförorten, ibland kombinerat med en show.

 

Inget av dessa ställen är några där man hittar så värst många svenska turister på. Men kineserna är där.

Ändrades av MaiChai

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det känns ju helt klart kränkande att HP-Nisse3 från Sverige inte mäktar att ta upp spenderarkampen med kineserna. Trots att han minsann dricker flera stora Leo varje kväll, köpt ett kylskåp till darlingen och lyxar till det med hotellrum i Jomtien som kostar över 1000 thb/natt. Jävla kineser :doubt:

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Herr Chang:

 

Ovetenskapligt? Snarare ej PK.

 

Herr Chang har talat.

Tror nog skillnaden på Kineser och Svenskar har mer med kultur och uppfostran än ras, PK eller ej.

/Martin

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här snacket om människor och ras är väl ändå lite 1960-tal, och det har inget med PK att göra.

 

Lite bättre än så borde vi kunna prestera......

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Herr Chang:

 

Ovetenskapligt? Snarare ej PK.

 

Herr Chang har talat.

 

Ja, men nu snackar du mest skit.....

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Mr_Martin:

Tror nog skillnaden på Kineser och Svenskar har mer med kultur och uppfostran än ras, PK eller ej.

/Martin

 

Ja, det kan jag väl hålla med om. Men att det finns vissa genetiska skillnader, de flesta beroende på klimat, är ju bara löjligt att förneka.

 

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

38 minuter sedan, skrev Alarik:

 

Ja, men nu snackar du mest skit.....

 

Och vad gör du? Tryter argumenten?

 

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Herr Chang:

 

Och vad gör du? Tryter argumenten?

 

Herr Chang har talat.

 

Här tryter inga argument.

Men det är väl inte förlegade uppfattningar om raser som den här  tråden är tänkt handla om.

 

Existensen av människoraser i biologiskt avseende avfärdades faktiskt första gången vetenskapligt 1972 av genetikern Richard Lewontin.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev Herr Chang:

 

Ja, det kan jag väl hålla med om. Men att det finns vissa genetiska skillnader, de flesta beroende på klimat, är ju bara löjligt att förneka.

 

Herr Chang har talat.

Jo, men det behöver väl inte ha nåt med ras att göra.

Människan är väl ett utmärkt exempel på att det finns skillnader inom samma ras.

Sen undrar jag vem i denna tråden som förnekat att det skulle finnas skillnader?

Link to comment
Dela på andra sajter

20 timmar sedan, skrev frason:

Försvinnande få av dessa 320 000 svenskar som smackar upp en kåk på sin 3-veckors charter skulle jag tro. Eller köper en bil under samma tid.

Har hunnit med både kåk och bilar genom åren.

 

Det är bara pengar. Det kommer nya i morgon:D

We're just two lost souls swimming in a fish bowl year after year

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev KaiserBlood:

Har hunnit med både kåk och bilar genom åren.

 

Det är bara pengar. Det kommer nya i morgon:D

Den typiske charterturisten. ;)

 

Ja, det är tur det bara är pengar. :)

Hatar lögnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...