Jump to content
IGNORERAD

Ålderdom i exotiskt land – en framtid för flera


Tallviking

Recommended Posts

3 hours ago, Persistant said:

Hej

Kommer in lite sent , men bättre det än att tiga

Det finns i Sverige ett sk samhällskontrakt dvs

Att polisen kommer när vi ringer

Att ambulanser och brandbilar kör hela vägen fram

Att våra barn och och barnbarn är trygga och lär sig vad de behöver i skolan

Att vården är tillgänglig när vi är sjuka 

Att vi får assistans när vi blir gamla och svaga efter ett långt skattebetalande liv

Att det finn ett dämpande  nät om vi faller från tillvarons hårt spända lina

Att tågen går

Att försvaret är lite mer än ett skämt

Om detta är vi alla överens om 

Men uppfyller den svenska modellen detta ????

Min bestämda uppfattning är , att detta pga uteblivna medel är ett lutslott

INTE sant herr Boa 52 ???

Persistant

 

 

Nu ska jag bli riktigt populär så här på den svenska förmiddagen :)

 

Håller helt med om samhällskontraktet, så ska det se ut och så har det sett ut. Så ser det dock inte riktigt ut idag och givetvis gör det många både upprörda och besvikna, och det med all rätt. Många skyller detta på de senaste 10 årens regeringar med massinvandring och andra tveksamma beslut och visst, det har inte hjälpt till.

 

Problemen vi står inför är dock inget specifikt svenskt problem och inget som uppstått de senaste 10 åren, det är ett västerländskt problem och har byggts upp sedan tidigt 70-tal, minst. Vi fick det nog alltför bra, alltför fort, efter andra världskriget och blev snabbt alldeles för bekväma men det var inga stora problem fram till 90-talets början då vi ändå inte hade några att konkurrera med. Björn Borg blev bäst i världen bara genom att vara den förste tennisspelaren som seriöst tränade, idag hade den träningsmängden inte ens räckt för att ta sig in på topp-1000 listan i världen och så fungerar världen i övrigt. Farsan var arbetsledare på ett större möbelföretag på 70- och 80-talet och det var helt normalt att de flesta började dricka vid fredag lunch och att en halv arbetsdag gick till spillo och sedan var en tredjedel hemma på måndagen med 100% ersättning. Samtidigt gick nog hälften av mina klasskompisar ut nian utan att gjort en endaste läxa. Det funkade, men bara för att Östeuropa, Indien och övriga Asien inte vaknat än samt att vi varje år lånade upp pengar för att hålla välståndet uppe.

 

Idag vimlar Sverige och Europa av människor som sitter av sina 38 timmar på jobbet med minimal insats och ungar som lallar sig genom skolan; hur kan man då tro att samhällskontraktet ska kunna upprätthållas? Det blir givetvis inte bättre av att vi samtidigt importerar över hundratusen invandrare på ett år men det är inte grunden i problemet. Idag konkurrerar vi med Asiater som pluggar och jobbar stenhårt, då håller det inte längre med den insatsen de allra flesta västerlänningar tycker borde vara nog. Vi lever fortfarande på gamla meriter så man kan ju bara gissa hur länge vi kommer lida av de senaste 40 årens slöande. I hela Östasien så anses man som illojal om man snittar på under 50 timmar i veckan, även om man bara har betalt för 40, och i dotterns skola så är 95% av alla barn som tas ut i Gifted and Talented programmet asiater eller halvasiater trots att 50% av eleverna är västerlänningar och de förmodligen inte är födda med högre IQ, de är helt enkelt bara beredda att jobba hårdare då de och kanske framförallt deras föräldrar inser att det är enda sättet till en hyfsad ekonomisk standard i en alltmer konkurrensutsatt värld.      

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 48
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Boa52

    6

  • B747

    4

  • Kenneth4618

    3

  • frason

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Tror du har mycket rätt där Atom,att vara nöjd med 80% effektivitet till 100% lön efter en arbetsvecka och sedan hänga på AW på eftermiddagarna är väl mer kutym än sällsynthet numera,i allafall bland tjänstemannayrkerna 

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minutes ago, Drivern said:

Tror du har mycket rätt där Atom,att vara nöjd med 80% effektivitet till 100% lön efter en arbetsvecka och sedan hänga på AW på eftermiddagarna är väl mer kutym än sällsynthet numera,i allafall bland tjänstemannayrkerna 

 

Det stämmer men det var nog än värre förr, skillnaden är som sagt att då hade vi ingen konkurrens så det gjorde inte så mycket.

 

Jag har ett exempel från förra veckan då jag satt i Kina och skulle slutföra det största kontraktet i företagets historia. Jag ringde till en kollega, en snubbe på dryga 50 som nyss kommit från ett av Sveriges största företag, midnatt min tid efter en 16-timmars mangling. Jag behövde en ritning till nästa dag för att kunna slutföra kontraktet och det var ett jobb han borde kunna göra på en timme. Klockan var dock redan 17 i Sverige och han svarade "går inte grabben, jag får fixa det i morgon, jag har en innebandymatch med korplaget". Det handlade om ett jobb som skulle säkerställa hans och flera andras jobb för ett år framöver men han skulle spela innebandy med korpen.....Efter den största utskällningen jag någonsin gett en svensk som är äldre än jag själv fick jag dock min ritning och vi fick vårt kontrakt men jag kan tänka mig att han redan postat på Facebook om hur oerhört idi*tisk jag är och hur kränkt han känner sig av att ha missat sin innebandymatch. 

Ändrades av Atom

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Atom:

 

Det stämmer men det var nog än värre förr, skillnaden är som sagt att då hade vi ingen konkurrens så det gjorde inte så mycket.

 

Håller med. Det märks stor skillnad nu mot för 20-30 år sedan

 

Det känns som dagens generation har en mer "seriös" inställning till sitt jobb än den förra hade

Tror bl.a att det beror på att man har en helt annan kontakt med omvärlden, speciellt om man jobbar i yrken med internationell inriktning

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

36 minuter sedan, skrev Atom:

 

Nu ska jag bli riktigt populär så här på den svenska förmiddagen :)

 

Håller helt med om samhällskontraktet, så ska det se ut och så har det sett ut. Så ser det dock inte riktigt ut idag och givetvis gör det många både upprörda och besvikna, och det med all rätt. Många skyller detta på de senaste 10 årens regeringar med massinvandring och andra tveksamma beslut och visst, det har inte hjälpt till.

 

Problemen vi står inför är dock inget specifikt svenskt problem och inget som uppstått de senaste 10 åren, det är ett västerländskt problem och har byggts upp sedan tidigt 70-tal, minst. Vi fick det nog alltför bra, alltför fort, efter andra världskriget och blev snabbt alldeles för bekväma men det var inga stora problem fram till 90-talets början då vi ändå inte hade några att konkurrera med. Björn Borg blev bäst i världen bara genom att vara den förste tennisspelaren som seriöst tränade, idag hade den träningsmängden inte ens räckt för att ta sig in på topp-1000 listan i världen och så fungerar världen i övrigt. Farsan var arbetsledare på ett större möbelföretag på 70- och 80-talet och det var helt normalt att de flesta började dricka vid fredag lunch och att en halv arbetsdag gick till spillo och sedan var en tredjedel hemma på måndagen med 100% ersättning. Samtidigt gick nog hälften av mina klasskompisar ut nian utan att gjort en endaste läxa. Det funkade, men bara för att Östeuropa, Indien och övriga Asien inte vaknat än samt att vi varje år lånade upp pengar för att hålla välståndet uppe.

 

Idag vimlar Sverige och Europa av människor som sitter av sina 38 timmar på jobbet med minimal insats och ungar som lallar sig genom skolan; hur kan man då tro att samhällskontraktet ska kunna upprätthållas? Det blir givetvis inte bättre av att vi samtidigt importerar över hundratusen invandrare på ett år men det är inte grunden i problemet. Idag konkurrerar vi med Asiater som pluggar och jobbar stenhårt, då håller det inte längre med den insatsen de allra flesta västerlänningar tycker borde vara nog. Vi lever fortfarande på gamla meriter så man kan ju bara gissa hur länge vi kommer lida av de senaste 40 årens slöande. I hela Östasien så anses man som illojal om man snittar på under 50 timmar i veckan, även om man bara har betalt för 40, och i dotterns skola så är 95% av alla barn som tas ut i Gifted and Talented programmet asiater eller halvasiater trots att 50% av eleverna är västerlänningar och de förmodligen inte är födda med högre IQ, de är helt enkelt bara beredda att jobba hårdare då de och kanske framförallt deras föräldrar inser att det är enda sättet till en hyfsad ekonomisk standard i en alltmer konkurrensutsatt värld.      

Det var nog värre på det kravlösa 80 talet med dom som satt av sina 38 timmar på jobbet med minimal insats.

Skulle jag göra det på verkstan skulle det bli arslet ut per omgående.

Varje timme jag är på jobbet skall redovisas på papper.

Tycker nog att arbetsmoralen/tidspassningen etc.är bra i Sverige.Det finns många norrmän som kallar svenskarna för nordens tyskar,undrar varför.

PRÄSTLÄRLING OCH SEKTMEDLEM.

Link to comment
Dela på andra sajter

Just now, B747 said:

Det var nog värre på det kravlösa 80 talet med dom som satt av sina 38 timmar på jobbet med minimal insats.

Skulle jag göra det på verkstan skulle det bli arslet ut per omgående.

Varje timme jag är på jobbet skall redovisas på papper.

Tycker nog att arbetsmoralen/tidspassningen etc.är bra i Sverige.Det finns många norrmän som kallar svenskarna för nordens tyskar,undrar varför.

 

Som jag skrev, det är säkerligen bättre idag än på 80-talet, och tveklöst är Sverige ett av de västerländska länderna som klarat konkurrensen bäst; det är ju bara att titta på Grekland och Italien....

 

Det är dock fortfarande en helt annan värld vi har att konkurrera med än på 70- och 80-talen och vi måste inse att vi måste jobba både smartare och hårdare för att behålla samma standard, eller acceptera en lägre. Att bara skylla på dumma politiker håller inte, vi har ju dessutom röstat fram dem....

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Atom:

 

Som jag skrev, det är säkerligen bättre idag än på 80-talet, och tveklöst är Sverige ett av de västerländska länderna som klarat konkurrensen bäst; det är ju bara att titta på Grekland och Italien....

 

Det är dock fortfarande en helt annan värld vi har att konkurrera med än på 70- och 80-talen och vi måste inse att vi måste jobba både smartare och hårdare för att behålla samma standard, eller acceptera en lägre. Att bara skylla på dumma politiker håller inte, vi har ju dessutom röstat fram dem....

Absolut har du rätt i det.Konkurrensen är stenhård i dag,och fort har det gått.

Slut på sötebrödsdagarna.

 

PRÄSTLÄRLING OCH SEKTMEDLEM.

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Atom:

 

Som jag skrev, det är säkerligen bättre idag än på 80-talet, och tveklöst är Sverige ett av de västerländska länderna som klarat konkurrensen bäst; det är ju bara att titta på Grekland och Italien....

 

Det är dock fortfarande en helt annan värld vi har att konkurrera med än på 70- och 80-talen och vi måste inse att vi måste jobba både smartare och hårdare för att behålla samma standard, eller acceptera en lägre. Att bara skylla på dumma politiker håller inte, vi har ju dessutom röstat fram dem....

 

Det är väl en svensk nationalsport att skylla alla problem på politiker och kräva att "dom" skall lösa alla problem som uppstår i samhället ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Atom får faxa över en sådan här till kollegan

Bildresultat för lättkränkthetsrapport humor

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr har B747 mer än rätt. Dessutom växer ungdomarna upp bland flyktingbarn som är vana vid att ta för sig vilket innebär att många hellysvenskar blir lätt chockade när de nu måste börja kämpa mer än vad föräldrarna behövt göra.

Tyvärr finns det också några få flyktingbarn som förstör för alla de andra, överlag är de dock djävligt duktiga men inte minst framåt. De har samma framåtanda och framtidstro som vi svenskar en gång hade.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finnes en poäng med att "utsorsa" gamlingar.

Ser man till åldersfördelningen i Sverige och samtidigt sneglar på utvecklingen av kostnaden för åldringsvård så blir man betänksam.

Politiker har insett att "Svenskar" (förutom vissa) inte vill arbeta inom äldrevården och så hoppas man att invandrarna skall ta dom jobben.

Kostnaderna skenar så rent nationalekonomiskt så är det en bra affär att skicka dom gamla till låglöneländer även om man betalar för den läkarvård som behövs. Naturligtvis blir det andra taxor än om jag som turist besöker ett privat sjukhus i det landet.

Svenskar som är anställda i ex vis Thailand har ju lägre lön än för motsvarande jobb i Sverige - om dom inte har en mycket speciell spetskompitens.

 

Born41

Link to comment
Dela på andra sajter

Har det gjords några framsteg med "sjukförsäkring ska gälla i Thailand också" förslaget till riksdagen.

 

Hade länken förut, men raderad numera.

 

Där kunde man skriva på och skriva sina åsikter.

 

Vad hette den tråden?

Link to comment
Dela på andra sajter

25 minuter sedan, skrev Jiipee:

Har det gjords några framsteg med "sjukförsäkring ska gälla i Thailand också" förslaget till riksdagen.

 

Hade länken förut, men raderad numera.

 

Där kunde man skriva på och skriva sina åsikter.

 

Vad hette den tråden?

Googla på "ja till svensk sjukvårdsförsäkring i Thailand" så kommer en webbsida upp

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker man kan börja med att utsorsa fångvården till låglöneländer och lägga de pengar som sparas på våra gamlingar

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Tallviking:

 

Det är väl en svensk nationalsport att skylla alla problem på politiker och kräva att "dom" skall lösa alla problem som uppstår i samhället ?

TV

Är det inte därför vi valt dom. För att lösa problem och göra det bättre för alla invånare I landet Sverige.

Link to comment
Dela på andra sajter

18 timmar sedan, skrev Boa52:

Förstår inte vad du vill säga med detta, annorlunda humor eller annorlunda tänk. Nu är jag inte ute efter att va dum,

va fan menar du med inlägget, in i garderoben, jag vet att du kan läsa vad jag skriver ditt snack om ignorera vissa

är bara skit snack av dej. Du kan och läse vad all skriver, Du ljuger som en frälsningsgubbe gör. Ge mej pengar oj oj

 

Tyckte att trådens rubrik verkade intressant.

Tallvikings inlägg bra.

 

Och så kommer, naturligtvis,  som ett brev på posten ett inlägg från dig.

 

Någon linslus är du inte.

Inte ofta du visar snoken här. Och det är väl inget att beklaga..

Men du är absolut forumets värsta trådlus

och du försitter inte någon chans att försöka förstöra en seriös tråd.

Jag är säker på att många med mig undrar om du är så jävla dum och dryg som du ger sken av här

eller du bara är ute efter att jävlas.

Ja, fy fan.......

 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

19 timmar sedan, skrev Tallviking:

Vi lever allt längre. Samtidigt föds allt färre barn. Det innebär ökade vårdkostnader och att färre ska ta hand om fler. Nu sneglar Europas beslutsfattare på möjligheten att lägga ut äldreomsorgen på entreprenad till låglöneländer. Vårdturism växer exempelvis starkt i Thailand.

 

Ta en kundvagn så har du liksom någonting att hålla dig i, råder Rose Berman, 89, jämnåriga Alison Healey.

Ett ögonblick senare är hon borta.

– Har vi tappat Rose redan? säger Alison Healey och skrattar.

 
 

Det visare sig att Rose Berman har fastnat i fruktdisken. Hon provsmakar sig igenom butikens samtliga druvsorter innan hon slutligen bestämmer sig för ett halvt kilo torkade russin.

Äldreboendet Care Resort, lokaliserat strax utanför Chiang Mais stadskärna i norra Thailand, är på shoppingutflykt. I sakta mak rör sig kortegen av kundvagnar genom gångarna mellan matbutikens hyllor.

– Fick du allting du ville ha, Rose? frågar Alison Healey efter att kassorna har passerats.

– Jag tror det. Mycket trevligt det här, svarar Rose Berman på sin överklassklingande engelska.

Alison Healey nickar instämmande.

– Det är väldigt bra här, man hittar mycket brittiska och europeiska produkter. Men det kostar förstås, säger hon.

 

 

http://www.svd.se/alderdom-i-exotiskt-land--en-framtid-for-allt-fler

Så är det nog, vet om vårdföretag som idag skickar "patienter" på olika rehabiliteringar i Thailand, det kostar oss en del och alla är inte rehabiliteringar.

Men det intressanta idag är väl att fler vill få ut en dräglig ålderdom och de kan man om man lever i Thailand, då räcker pengarna längre och man kan väl få okey lättare sjukvård utan att bli barskrapad... Tror att i framtiden så kan det bli en del bungalow byar för gamlingar där det erbjuds lättare sjukvård, och att personalen kan prata en del Svenska. I värsta fall om de inte kan flytta ner så kanske de kan ta lång semestrar ett par gånger om året och lyxa till sin ålderdom, men då gäller det väl att kunna bo billigt med låga fasta kostnader i Svedala.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Drivern:

Tror du har mycket rätt där Atom,att vara nöjd med 80% effektivitet till 100% lön efter en arbetsvecka och sedan hänga på AW på eftermiddagarna är väl mer kutym än sällsynthet numera,i allafall bland tjänstemannayrkerna 

 

Nja, du är inne på rätt spår. 

Inom konsultbranschen nöjde vi oss med ca 50% i effektivitet och tog ut mer än 100 % i lön. 

Och mycket AW var det....

Bara för att vi var värda det...;-)

?

Ändrades av hakancnx

/hakancnx

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
7 timmar sedan, skrev B747:

Det var nog värre på det kravlösa 80 talet med dom som satt av sina 38 timmar på jobbet med minimal insats.

Skulle jag göra det på verkstan skulle det bli arslet ut per omgående.

Varje timme jag är på jobbet skall redovisas på papper.

Tycker nog att arbetsmoralen/tidspassningen etc.är bra i Sverige.Det finns många norrmän som kallar svenskarna för nordens tyskar,undrar varför.

Hej

Din beskrivning av verkligheten stämmer med min, tycker också att arbetsmoralen är ganska bra i Sverige, ser man sen till produktivitet, kvalitet, leveranssäkerhet och förändringstakten så har vi nog även fortsatt en relativt hög konkurrenskraft, Personalen deltar aktivt i förändringsprocessen, har krav på sig att rationalisera ca 10% om året, är väl insatta i gruppens mål, läge och krav o.s.v.

Indiviuell lön och bonusar gör att dom flesta har ett eget intresse av att bidra efter bästa förmåga.

 

Har också träffat många runt om i Europa och övriga världen som har förvånats över Svenskarnas arbetsmoral, pliktrogenhet, höga veckoarbetstid, mängd av övertid och vilja till arbete både på helger och nätter, i Danmark och Norge kallar man ju t.ex lördag och söndag för Svenskdagar när det handlar om övertid.

Jag och min kompis har tillbringat många många sena kvällar och nätter i hangarer runt om i Europa, släck och lås när ni går brukade den ordinarie personalen säga när dom gick hem.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev Atom:

 

Idag konkurrerar vi med Asiater som pluggar och jobbar stenhårt, då håller det inte längre med den insatsen de allra flesta västerlänningar tycker borde vara nog. Vi lever fortfarande på gamla meriter så man kan ju bara gissa hur länge vi kommer lida av de senaste 40 årens slöande. I hela Östasien så anses man som illojal om man snittar på under 50 timmar i veckan, även om man bara har betalt för 40, och i dotterns skola så är 95% av alla barn som tas ut i Gifted and Talented programmet asiater eller halvasiater trots att 50% av eleverna är västerlänningar och de förmodligen inte är födda med högre IQ, de är helt enkelt bara beredda att jobba hårdare då de och kanske framförallt deras föräldrar inser att det är enda sättet till en hyfsad ekonomisk standard i en alltmer konkurrensutsatt värld.      

 

Bra skrivet inlägg och intressanta reflektioner.

Detta torde egentligen kunna vara grund för en egen, spännande tråd. Jag håller definitivt med om att vi i Sverige ofta (inte helt olikt Jänkarna) tycker att vi är bäst på allt och ett föredöme för övriga världen)

 

I övrigt funderar jag över hur man likt Boa kan få för sig att spy galla över någon som startar en tråd som behandlar ett intressant Thairelaterat ämne - med referenser i inlägget?

“Something is rotten in the state of Denmark” 

 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2016-12-17 at 23:55, skrev Boa52:

Det kan du kalla mej om du vill. blir så dj förbannad när man läser vad Tv skriver, helt förb vansiningt hur en människa kan tänka. Sörlänning kanske

Nu kom jag sent in i debatten men måste ändå konstatera att vissa kan på något vis tänka men en del saknar helt den förmågan.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2016-12-17 at 18:37, skrev borje222:

Ja, inte hjälpte det att ignorera stollen, man ser ju vad dåren skriver ändå, (citeringarna)... Suck...

 

Mvh. borje222

Jag har precis samma problem.

Han är ju överallt och förpestar då man ser citeringar.

 

Går det att öka på ignoreringsfunktionen på något vis så att man slipper se inläggen från knallkorken.

Det går ju inte ens att ignorera tråd då han är inne och trollar överallt.

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...