Jump to content
IGNORERAD

Ålderdom i exotiskt land – en framtid för flera


Tallviking

Recommended Posts

Vi lever allt längre. Samtidigt föds allt färre barn. Det innebär ökade vårdkostnader och att färre ska ta hand om fler. Nu sneglar Europas beslutsfattare på möjligheten att lägga ut äldreomsorgen på entreprenad till låglöneländer. Vårdturism växer exempelvis starkt i Thailand.

 

Ta en kundvagn så har du liksom någonting att hålla dig i, råder Rose Berman, 89, jämnåriga Alison Healey.

Ett ögonblick senare är hon borta.

– Har vi tappat Rose redan? säger Alison Healey och skrattar.

 
 

Det visare sig att Rose Berman har fastnat i fruktdisken. Hon provsmakar sig igenom butikens samtliga druvsorter innan hon slutligen bestämmer sig för ett halvt kilo torkade russin.

Äldreboendet Care Resort, lokaliserat strax utanför Chiang Mais stadskärna i norra Thailand, är på shoppingutflykt. I sakta mak rör sig kortegen av kundvagnar genom gångarna mellan matbutikens hyllor.

– Fick du allting du ville ha, Rose? frågar Alison Healey efter att kassorna har passerats.

– Jag tror det. Mycket trevligt det här, svarar Rose Berman på sin överklassklingande engelska.

Alison Healey nickar instämmande.

– Det är väldigt bra här, man hittar mycket brittiska och europeiska produkter. Men det kostar förstås, säger hon.

 

 

http://www.svd.se/alderdom-i-exotiskt-land--en-framtid-for-allt-fler

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 48
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Boa52

    6

  • B747

    4

  • Kenneth4618

    3

  • Atom

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

11 minuter sedan, skrev Tallviking:

Vi lever allt längre. Samtidigt föds allt färre barn. Det innebär ökade vårdkostnader och att färre ska ta hand om fler. Nu sneglar Europas beslutsfattare på möjligheten att lägga ut äldreomsorgen på entreprenad till låglöneländer. Vårdturism växer exempelvis starkt i Thailand.

 

Ta en kundvagn så har du liksom någonting att hålla dig i, råder Rose Berman, 89, jämnåriga Alison Healey.

Ett ögonblick senare är hon borta.

– Har vi tappat Rose redan? säger Alison Healey och skrattar.

 
 

Det visare sig att Rose Berman har fastnat i fruktdisken. Hon provsmakar sig igenom butikens samtliga druvsorter innan hon slutligen bestämmer sig för ett halvt kilo torkade russin.

Äldreboendet Care Resort, lokaliserat strax utanför Chiang Mais stadskärna i norra Thailand, är på shoppingutflykt. I sakta mak rör sig kortegen av kundvagnar genom gångarna mellan matbutikens hyllor.

– Fick du allting du ville ha, Rose? frågar Alison Healey efter att kassorna har passerats.

– Jag tror det. Mycket trevligt det här, svarar Rose Berman på sin överklassklingande engelska.

Alison Healey nickar instämmande.

– Det är väldigt bra här, man hittar mycket brittiska och europeiska produkter. Men det kostar förstås, säger hon.

 

 

http://www.svd.se/alderdom-i-exotiskt-land--en-framtid-for-allt-fler

Förstår inte vad du vill säga med detta, annorlunda humor eller annorlunda tänk. Nu är jag inte ute efter att va dum,

va fan menar du med inlägget, in i garderoben, jag vet att du kan läsa vad jag skriver ditt snack om ignorera vissa

är bara skit snack av dej. Du kan och läse vad all skriver, Du ljuger som en frälsningsgubbe gör. Ge mej pengar oj oj

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Boa52:

Förstår inte vad du vill säga med detta, annorlunda humor eller annorlunda tänk. Nu är jag inte ute efter att va dum,

va fan menar du med inlägget, in i garderoben, jag vet att du kan läsa vad jag skriver ditt snack om ignorera vissa

är bara skit snack av dej. Du kan och läse vad all skriver, Du ljuger som en frälsningsgubbe gör. Ge mej pengar oj oj

Helvetes jävla idi*t är du som ska in överallt och trolla!

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev Boa52:

Förstår inte vad du vill säga med detta, annorlunda humor eller annorlunda tänk. Nu är jag inte ute efter att va dum,

va fan menar du med inlägget, in i garderoben, jag vet att du kan läsa vad jag skriver ditt snack om ignorera vissa

är bara skit snack av dej. Du kan och läse vad all skriver, Du ljuger som en frälsningsgubbe gör. Ge mej pengar oj oj

Vad var fel med TV inlägg?Är det nåt du inte förstår med hans inlägg så är du mer korkad än jag trodde.

Tycker att det var ett intressant inlägg.

Det låter bättre att åldras i Thailand än att vanvårdas i fattig Sverige.

PRÄSTLÄRLING OCH SEKTMEDLEM.

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev GreenValley:

Helvetes jävla idi*t är du som ska in överallt och trolla!

Det kan du kalla mej om du vill. blir så dj förbannad när man läser vad Tv skriver, helt förb vansiningt hur en människa kan tänka. Sörlänning kanske

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev B747:

Vad var fel med TV inlägg?Är det nåt du inte förstår med hans inlägg så är du mer korkad än jag trodde.

Tycker att det var ett intressant inlägg.

Det låter bättre att åldras i Thailand än att vanvårdas i fattig Sverige.

du gnäller som en liten skit ingen vanvårdas i sverige gentemot resten av världen. Och varför är du kvar i Sverige

dra för fan om du inte tycker om Sverige. Du bara gnäller om att det är dåligt i Sverige fattar inte varför du stannar

är det sjukförsäkringen, semestern, pensionen och alla dom andra sakerna vi har tillgång i Sverige. Du är nörd och

tycker om att ställa in dej med storpojka, huva

Link to comment
Dela på andra sajter

28 minuter sedan, skrev Boa52:

Förstår inte vad du vill säga med detta, annorlunda humor eller annorlunda tänk. Nu är jag inte ute efter att va dum,

va fan menar du med inlägget, in i garderoben, jag vet att du kan läsa vad jag skriver ditt snack om ignorera vissa

är bara skit snack av dej. Du kan och läse vad all skriver, Du ljuger som en frälsningsgubbe gör. Ge mej pengar oj oj

Du är ta mig fan dum på riktigt.

Sluta förpesta forumet pappskalle 

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev Boa52:

du gnäller som en liten skit ingen vanvårdas i sverige gentemot resten av världen. Och varför är du kvar i Sverige

dra för fan om du inte tycker om Sverige. Du bara gnäller om att det är dåligt i Sverige fattar inte varför du stannar

är det sjukförsäkringen, semestern, pensionen och alla dom andra sakerna vi har tillgång i Sverige. Du är nörd och

tycker om att ställa in dej med storpojka, huva

Alla har inte råd att lämna Sverige pga låg pension .Jag har min far å mor att tacka för min ekonomi detta är inget gnäll bara fakta

Link to comment
Dela på andra sajter

25 minuter sedan, skrev Boa52:

du gnäller som en liten skit ingen vanvårdas i sverige gentemot resten av världen. Och varför är du kvar i Sverige

dra för fan om du inte tycker om Sverige. Du bara gnäller om att det är dåligt i Sverige fattar inte varför du stannar

är det sjukförsäkringen, semestern, pensionen och alla dom andra sakerna vi har tillgång i Sverige. Du är nörd och

tycker om att ställa in dej med storpojka, huva

Åk inte till Thailand då om du är så djävla emot det!

Link to comment
Dela på andra sajter

35 minuter sedan, skrev Boa52:

Det kan du kalla mej om du vill. blir så dj förbannad när man läser vad Tv skriver, helt förb vansiningt hur en människa kan tänka. Sörlänning kanske

Är du helt bombad i skallen på riktigt? Logga ut.

Hatar lögnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

24 minuter sedan, skrev Boa52:

du gnäller som en liten skit ingen vanvårdas i sverige gentemot resten av världen. Och varför är du kvar i Sverige

dra för fan om du inte tycker om Sverige. Du bara gnäller om att det är dåligt i Sverige fattar inte varför du stannar

är det sjukförsäkringen, semestern, pensionen och alla dom andra sakerna vi har tillgång i Sverige. Du är nörd och

tycker om att ställa in dej med storpojka, huva

Du verkar extra labil idag, förväxlas dunken me träsprit i afton:umnik:

Link to comment
Dela på andra sajter

34 minuter sedan, skrev Boa52:

Det kan du kalla mej om du vill. blir så dj förbannad när man läser vad Tv skriver, helt förb vansiningt hur en människa kan tänka. Sörlänning kanske

 

Det är väl inte TV som skrivit han har väl kopierat in texten från den sidan han länkat till.

"Om jag fått frågan om var de lyckli­gaste människorna finns skulle jag ha svarat: I Filippinerna, där ­varje ­människa har en ståuppkomikers ­talang."

Staffan Heimerson - http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/staffanheimerson/article14502442.ab

 

Link to comment
Dela på andra sajter

25 minuter sedan, skrev Boa52:

du gnäller som en liten skit ingen vanvårdas i sverige gentemot resten av världen. Och varför är du kvar i Sverige

dra för fan om du inte tycker om Sverige. Du bara gnäller om att det är dåligt i Sverige fattar inte varför du stannar

är det sjukförsäkringen, semestern, pensionen och alla dom andra sakerna vi har tillgång i Sverige. Du är nörd och

tycker om att ställa in dej med storpojka, huva

Huuuva.Är du inne på dunk nr 2 nu?Dåligt ölsinne verkar du ha också.

Det kan aldrig vara bra att blanda mediciner och sprit,sök hjälp din träskalle.

PRÄSTLÄRLING OCH SEKTMEDLEM.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Broskan:

 

Det är väl inte TV som skrivit han har väl kopierat in texten från den sidan han länkat till.

Det fattar han inte.

Hatar lögnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

29 minuter sedan, skrev Boa52:

du gnäller som en liten skit ingen vanvårdas i sverige gentemot resten av världen. Och varför är du kvar i Sverige

dra för fan om du inte tycker om Sverige. Du bara gnäller om att det är dåligt i Sverige fattar inte varför du stannar

är det sjukförsäkringen, semestern, pensionen och alla dom andra sakerna vi har tillgång i Sverige. Du är nörd och

tycker om att ställa in dej med storpojka, huva

 

Man ska ju inte outa folk här på forumet, men nu kunde jag inte låta bli. Här en bild på Boa. Och en förklaring till hans beteende.

https://www.merriam-webster.com/dictionary/horse's ass

BygYnu8IYAA4-FU.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, inte hjälpte det att ignorera stollen, man ser ju vad dåren skriver ändå, (citeringarna)... Suck...

 

Mvh. borje222

Link to comment
Dela på andra sajter

23 minuter sedan, skrev pontiac:

Alla har inte råd att lämna Sverige pga låg pension .Jag har min far å mor att tacka för min ekonomi detta är inget gnäll bara fakta

Att inte ha mycke pengar är det nog vi många om. att lämna sverige och bosätta sej i Thailand om inte som MPR gubbarna gör, super. Har 

du en kostnad som blir ca halva pengarna som om du skulle bo kvar i Sverige

Link to comment
Dela på andra sajter

Verkar som det inte finns varken TV, radio eller tidningar i Tavelsjö

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

18 minuter sedan, skrev Wangthong:

Åk inte till Thailand då om du är så djävla emot det!

Var läser du att jag är emot Thailand

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

Verkar som det inte finns varken TV, radio eller tidningar i Tavelsjö

Ingen av er tror ju på vad jornalister skriver så om dom finns här eller inte, spela roll

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

Verkar som det inte finns varken TV, radio eller tidningar i Tavelsjö

Tyvärr verkar det finnas någon typ av internetuppkoppling. 

Hatar lögnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Boa52:

Förstår inte vad du vill säga med detta, annorlunda humor eller annorlunda tänk. Nu är jag inte ute efter att va dum,

va fan menar du med inlägget, in i garderoben, jag vet att du kan läsa vad jag skriver ditt snack om ignorera vissa

är bara skit snack av dej. Du kan och läse vad all skriver, Du ljuger som en frälsningsgubbe gör. Ge mej pengar oj oj

 

1 timme sedan, skrev Boa52:

Det kan du kalla mej om du vill. blir så dj förbannad när man läser vad Tv skriver, helt förb vansiningt hur en människa kan tänka. Sörlänning kanske

 

1 timme sedan, skrev Boa52:

du gnäller som en liten skit ingen vanvårdas i sverige gentemot resten av världen. Och varför är du kvar i Sverige

dra för fan om du inte tycker om Sverige. Du bara gnäller om att det är dåligt i Sverige fattar inte varför du stannar

är det sjukförsäkringen, semestern, pensionen och alla dom andra sakerna vi har tillgång i Sverige. Du är nörd och

tycker om att ställa in dej med storpojka, huva

 

38 minuter sedan, skrev Boa52:

Att inte ha mycke pengar är det nog vi många om. att lämna sverige och bosätta sej i Thailand om inte som MPR gubbarna gör, super. Har 

du en kostnad som blir ca halva pengarna som om du skulle bo kvar i Sverige

 

34 minuter sedan, skrev Boa52:

Var läser du att jag är emot Thailand

Dina superlativ ovan!

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Wangthong:

 

 

 

 

Dina superlativ ovan!

 

Det är ju några allvarliga fel på honom, hoppas han är under behandling för hans eget och hans frus bästa, stackare...

 

Mvh. borje222

Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev Tallviking:

Nu sneglar Europas beslutsfattare på möjligheten att lägga ut äldreomsorgen på entreprenad till låglöneländer. Vårdturism växer exempelvis starkt i Thailand.

 

Ja, det kanske vore nåt. Det är väl inte många pensionärer som har råd med priserna på Resorten som artikeln beskriver. Sen tillkommer ju sjukvård dessutom.

Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev Boa52:

du gnäller som en liten skit ingen vanvårdas i sverige gentemot resten av världen. Och varför är du kvar i Sverige

dra för fan om du inte tycker om Sverige. Du bara gnäller om att det är dåligt i Sverige fattar inte varför du stannar

är det sjukförsäkringen, semestern, pensionen och alla dom andra sakerna vi har tillgång i Sverige. Du är nörd och

tycker om att ställa in dej med storpojka, huva

Hej

Kommer in lite sent , men bättre det än att tiga

Det finns i Sverige ett sk samhällskontrakt dvs

Att polisen kommer när vi ringer

Att ambulanser och brandbilar kör hela vägen fram

Att våra barn och och barnbarn är trygga och lär sig vad de behöver i skolan

Att vården är tillgänglig när vi är sjuka 

Att vi får assistans när vi blir gamla och svaga efter ett långt skattebetalande liv

Att det finn ett dämpande  nät om vi faller från tillvarons hårt spända lina

Att tågen går

Att försvaret är lite mer än ett skämt

Om detta är vi alla överens om 

Men uppfyller den svenska modellen detta ????

Min bestämda uppfattning är , att detta pga uteblivna medel är ett lutslott

INTE sant herr Boa 52 ???

Persistant

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...