Jump to content
IGNORERAD

Ledigt jobb: Munk!


swedenfarang

Recommended Posts

Munkarna får mat och bostad av föreningens medlemmar.

Skönt att dom slipper gå ut och tigga..  :he:

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle tro att man är tvungen att först annonsera ut jobbet i Sverige. När det sedan inte finns några sökande som duger, så har man säkert en lämplig kandidat i Thailand som då kan få UT och arbetstillstånd i Sverige.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

swedenfarang

Smart Herr Chang, klart att det är så!  :good:

Swedenfarang  :suicide:

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lung Lennart

Quote

Munkarna får mat och bostad av föreningens medlemmar.

Skönt att dom slipper gå ut och tigga..  :he:

I inlägget visar Farang ingen som helst respekt för Buddhismen. Blottar ett förakt för Thailänd som tyvärr ofta finns innerst inne hos många som säger sig tycka om Thailand och Thailändskor. Här på forumet finns många Buddistsympatisörer, de flesta är gifta/sambo med en Buddist. Att förringa och ironisera munkarna bekräftar bara det ”storebrorsbeteende” gentemot Thailand man alltför ofta träffar på.

Det finns inga munkar som tigger, att be om något (=tigga) är förbjudet enligt de Shangaregler Buddha satte upp. När munkarna går sin allmosevandring tigger de inte, de som vill ge går spontant ut och lämnar sin ”dana”, de som inte vill låter bli. De som ger ”dana” gör detta för att få merit eller krama som man brukar säga.

I Sverige där Dhamman ännu inte är så spridd, är det praktiskt omöjligt för munkarna att gå sin allmosvandring. I stället kommer lekfolket till Templet för att där bära fram sin ”dana”.

Det är egentligen ingen skillnad mellan sättet att ge. till munken när han kommer på sin allmosevandring eller att själv gå till tett Tempel och där ge sin gåva. Inget av detta kan på något vis kallas för tiggeri utan är en naturlig del av en munks leverne, även munken får karma av att ta emot såväl som lekmännen får karma av att ge.

Link to comment
Dela på andra sajter

@ Lung Lennart.

Jag varken föraktar Buddhismen eller önskar att jag blir så mycket buddhist som du så jag tappar min humor ;)

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Att ironisera munkar är väl ganska allmänt utbrett. Redan på medeltiden skrevs det gott om smädesskrifter och ironiserande alster där munkar beskrevs som feta, välmående, allmänt slappa och som hycklande dubbelmoralister.

Jag tycker gott man kan få ironisera över nunne och munkväsen.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...