Jump to content
IGNORERAD

Syresätta större fiskdamm?


Guest DrRambone

Recommended Posts

Guest DrRambone

Har en rätt stor diskdamm som idag syresätts mha en del gröna växter. Dock räcker inte riktigt så nått mer måste till.  Dammen är på ca 20 * 30 m, 2 m djup som mest. Vissa tider på året så bildas det rätt mycket alger och en del fiskar dör.

Nån som har en ide hur man syresätter vatten till en damm?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä, eg har jag ingen erfarenhet av större dammar men principen borde vara den samma oavsett storleken.

Du behöver i så fall en pump för att få cirkulation på vattnet. Du kan tex skapa en fontän eller vattenfall mha av pumpen.

Döda växter förbrukar syre så det kanske är det som är problemet då algerna dör.

MV H/BanArne

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest DrRambone

Quote

Nä, eg har jag ingen erfarenhet av större dammar men principen borde vara den samma oavsett storleken.

Du behöver i så fall en pump för att få cirkulation på vattnet. Du kan tex skapa en fontän eller vattenfall mha av pumpen.

Döda växter förbrukar syre så det kanske är det som är problemet då algerna dör.

MV H/BanArne

Har fattat det som att syre måste ner till botten av dammen.. ?. Kanske läge att installera en fontän, borde bli poppis hos tanten med :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

har ingen erfarenhet jag heller. Men en polare talade om att det viktigt med rätt foder till fiskarna för att slippa problem, har för mig han pratade förgiftning, han nämde inget om syrebrist.

kan ju tänkas det  är problem med övergödning o blir samma problem som östersjön när vattnet blir varmt och får algblomningen på sommrarna

ligger det något jordbruk i närheten där det används gödsel o bekämpningsmedel, finns ju risk att de kemikalierna kommer med  ytvattnet  in i dammen vid regn

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan ju ta vatten från dammens bottennivå, en fontän kan ju ev på avdustningen en del i det varma klimatet men jag vet inte om det är ett problem för dig.

MVH/BanArne

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är viktigt att inte övermata fiskarna.Vi har en damm med fina karpar, eller rättare sagt hade fina karpar.Svärfar är en godhjärtad man som inte lät fiskarna vara hungrigautan matade dem rejält med följd att vattnet blev dåligt och fiskarna dog.Man måste prova om fiskarna äter genom att slänga i några få pellets.Vill de inte äta den dagen så ge dem ingenting.Ett starkt solsken gör ju också att det blir algblommning. Man kan skugga dammen med ett enkelt tak av palmblad.

Phuket 18.5 :wai:  

Link to comment
Dela på andra sajter

Testa samma metod som de använder vid räkodlingar i dammar i Thailand. Långa axlar som det sitter roterande paddelhjul på som drivs av en elmotor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest DrRambone

Quote

Testa samma metod som de använder vid räkodlingar i dammar i Thailand. Långa axlar som det sitter roterande paddelhjul på som drivs av en elmotor.

Bra tips, ska kolla in hur dom gör, tackar för alla tipsen :)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Heh blir kanske väl omständigt med alla tekniska lösningar?

Kanske vattnet bara är surt eller så

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Heh blir kanske väl omständigt med alla tekniska lösningar?

Kanske vattnet bara är surt eller så

Har jag skrivit detta?

Tog lite whisky igår.

Ph värdet har givetvis inget med syresättning av fiskdammar och göra. sorry :suicide:

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...