Jump to content
IGNORERAD

Efter 2 månader fick jag tillbaka mina pengar!!!


matsigbg

Recommended Posts

Jag bokade 4 biljetter från Stockholm  till Bangkok i April  -08 via en nätresebyrå som vi kan kalla (X). Resan  skulle gå med ett flygbolag som vi kan kalla (Y) 15 Januari  -09, så jag fick ett kanonpris eftersom jag var ute i löjligt god tid. För 4 biljetter betalade jag 22 440 kr.

3 dagar innan avresa så ställer flygbolaget in flighten från Stockholm utan att på något sätt meddela mig. Det var ren tur att jag kollade upp eventuella tidtabelländringar den dagen. (Hade även kollat veckan innan, och då var allt lugnt). Jag försöker då att få kontakt med nätresebyrån men det visar sig att dom inte har något tel nr i sverige utan det är mail som gäller eller att ringa deras callcenter i Tyskland.  Jag ringde naturligtvis för nu var det lite halv körigt eftersom vi hade anslutningsflyg med 3 personer från Luleå och jag själv från Göteborg .  Efter 24 timmar hade inget hänt. Jag skickade säkert 15 mail och efter mycket om och men fick jag tag på en mailadress till en kille som jobbade på nätresebyrån (X).  Jag skickade en vädjan att han skulle ringa upp mig och styra upp det hela och efter ett par timmar så ringde han upp.  Då sa han att han kunde boka om oss så vi fick åka via Helsingfors och det skulle inte bli senare ankomst i Bankok än vad som planeratsfrån början.

Detta funkade bra för oss så jag sa ok, vi kör på det. Då säger han att för att han ska kunna skriva ut dom nya e- biljetterna så måste mitt kort belastas med 22 440 kr ytterligare en gång från det mastercard jag använt för att betala resan.  Dom skulle sedan kreditera mitt mastercard med samma belopp efter ca 3 dagar. Detta var ok för mig, så beloppet drogs 1 gång till.

Efter 2 veckor hade det  inte kommit in några pengar så nu började mailandet igen  (denna gång från skit tråkiga internet cafeer i Thailand). Som vanligt fick jag inga svar på dom första 10 mailen men efter typ det 11 mailet svarade nätresebyrån (X) att ärendet nu ligger hos flygbolaget (Y) att betala tillbaka pengarna. Detta stämde säkert men jag fick inga svar när jag frågade dom hur jag skulle komma i kontakt med flygbolaget (Y).  Skit i det då tänkte jag nu sk jag ha ytterligare 4 veckors semester. 

När jag sedan kommit hem igen den 1 Mars ringde jag upp flygbolag (Y) (callcenter någonstans i världen) och fick besked att jag var tvungen att gå via den nätresebyrå(X) där jag bokat resan. Med andra ord så var det ingen som var sugna på att hjälpa mig att kolla upp var det var som var galet. Nu var jag nära att ge upp mina 22 440 kr.

Plötsligt en dag, hade jag fått svar på mitt trettonde mail till Nätresebyråns (X) helpdesk att dom fått  besked av flygbolaget (Y) att pengarna var på väg. Och den 13 Mars fanns pengarna på kontot. 2 månader senare än vad som lovats.

Det var ju tur att man hade lite pengar sparat på kontot så att man hade pengar att röra sig med på semestern,  men det är säkert många som fått problem om 22 440 kr hade försvunnit från reskassan.

Hela saken är så jävla dåligt skött men en sak har jag lärt mig. Jag köper  ALDRIG mer några biljetter av ett nätresebyrå  som inte har ett Svenskt telefon nummer som jag förvissat mig om att dom svarar på.

Jag skulle gärna hänga ut både nätresebyrån (X), och flygbolaget (Y) med eras namn för att varna andra  men jag vet inte om man får göra det på sådana här forum. 

/Mats

Link to comment
Dela på andra sajter

Du ska hänga ut Nät resebyrån!!!

Så att ingen annan drabbas av liknande problem

pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jodå, vi har inga invändningar mot att folk får veta vilka reseföretag som krånglar med liknande, tvärtom.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet med när företag hängs ut av anonymt nick på forum som detta är att man inte vet om det är sant.

Inte för att jag misstror matsigbg med sitt enda inlägg, men den konspiratoriskt lagde skulle ju kunna misstänka att en konkurrent reggat ett nick bara för att svärta ner ett företag man har svårt att konkurrera med.

Hur gör Kim om företaget kontaktar honom och kräver att deras namn ska tas bort, annars blir det anmälan om förtal?

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Marsupilami

Håller med föregående talare (Herr Chang).

Om killen icke var anonym och kan stå för det han säger med undertecknat namn.

Då skulle det vara okej.

/Marsupilami

Link to comment
Dela på andra sajter

Om en tidning (eller varför inte Plus på SVT) publicerar kritik av denna typ så har journalisten i regel besökt de klagande i sitt hem, ofta är det också bilder och namn plus bostadsort på de som klagar. Dessutom har man garanterat kontaktat företaget för att ge dom en möjlighet att bemöta kritiken.

Denna (enligt min mening rimliga) procedur är svår att praktisera på ett forum som detta.

För övrigt ogillar jag pöbelmentaliteten "häng ut dom jävlarna!"...

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Om en tidning (eller varför inte Plus på SVT) publicerar kritik av denna typ så har journalisten i regel besökt de klagande i sitt hem, ofta är det också bilder och namn plus bostadsort på de som klagar. Dessutom har man garanterat kontaktat företaget för att ge dom en möjlighet att bemöta kritiken.

Denna (enligt min mening rimliga) procedur är svår att praktisera på ett forum som detta.

För övrigt ogillar jag pöbelmentaliteten "häng ut dom jävlarna!"...

Herr Chang har talat.

Det är ju inga problem att i detta fall visa e-posten och av ta bort namn på resande!

Det är bara att kopiera in texten.

Herr Chang:

Jag i motsats till dig, gillar den så kallade Kvällsposten jornalistiken.

Att hänga ut och sedan vid fällning, demetera med ompublicering i samband med beslutet.

pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Problemet med när företag hängs ut av anonymt nick på forum som detta är att man inte vet om det är sant.

Inte för att jag misstror matsigbg med sitt enda inlägg, men den konspiratoriskt lagde skulle ju kunna misstänka att en konkurrent reggat ett nick bara för att svärta ner ett företag man har svårt att konkurrera med.

Hur gör Kim om företaget kontaktar honom och kräver att deras namn ska tas bort, annars blir det anmälan om förtal?

Herr Chang har talat.

Du har onekligen en poäng där så vi får väl be matsigbg hålla inne med sin info om namn.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom jag själv driver ett företag så håller jag med Herr Chang om problematiken med "Häng ut dom jävlarna" på ett anonymt forum. Det skulle kännas bedrövligt om någon konkurent skulle ge oss obefogad kritik på något forum.

Jag skulle ju kunna scanna av mina kontoutdrag som visar att det betalades in pengar 2 gånger och att det tog 2 månader innan pengarna kom tillbaka, samt kopiera alla mina mail samt dom få mailsvaren jag fått. Men jag väljer att lägga detta bakom mig nu.

Men jag kan väl påpeka ytterligare en gång att jag ALDRIG mer kommer att boka en resa med en nätresebyrå som inte har ett svenskt telefon nummer som jag vet att någon svarar på. Om andra gör detsamma så slipper vi snart skitföretag som inte bryr sig om något annat an att tjäna pengar. (Nu kan ni iallafall ta reda på vilka nätresebyråer det inte handlar om).

/Mats

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst går det att hitta bra erbjudanden och priser på nätet, men när det gäller resor så kan detta definitivt även innebära stora problem, något som denna tråd och dess föregående talare pekat ut mycket väl.

Efter att själv ha råkat but för diverse problem med reseköp på nätet ett par gånger så spenderar jag numera med glädje de extrapengar det kostar att köpa min resa direkt av flygbolagen eller via en större och etablerad resebyrå!

För mig är tryggheten att kunna få tag på folk samt få garanterad hjälp vid eventuella problem värd den extrakostnad köp utanför nätet innebär. :preved:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej mancon,

Ja, det är förvisso värt lite extra kostnad att köpa flygbiljetter från någon man litar på. Det står mycket på spel vad gäller avresedatum, planer, ledighet etc. Det är inte säkert att man lika gärna kan åka en månad senare om det kör ihop sig.

Till skillnad från att till exempel köpa en billig DVD-spelare på Clas Ohlsson. Det är ingen katastrof om den slutar fungera efter garantin gått ut. Den var löjligt billig. Det är väl bara att köpa en ny då.

Vad jag menar är att man får tänka efter lite vad gäller vad man absolut ska ha lägsta pris på.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen går in på bilverkstan och frågar efter dom billigaste skitbromsar det går att få tag på.

Till skillnad från kunder i div. suspekta matvaruaffärer, det spelar tydligen ingen roll vad man stoppar i truten för vissa.

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är alltså fullt godtagbart att rekommendera företag, tex resebyråer som man har goda erfarenheter av. Men förkastligt att varna för de som inte är bra.

Ett lamt förfarande enl mig, som gärna på ett reseforum får information.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Quote

Det är alltså fullt godtagbart att rekommendera företag, tex resebyråer som man har goda erfarenheter av. Men förkastligt att varna för de som inte är bra.

Ett lamt förfarande enl mig, som gärna på ett reseforum får information.

Håller med.

Varför alla trådar om billiga biljetter om man är för feg för att publicera klagomål

över de som inte sköter sig. Det är ju, präcis som HC själv säger, mycket som står på

spel för de flesta av oss.

Står det inte nånstans i regelverket att det är medlemmen själv som är ansvarig

för det han eller hon skriver?

Räcker det inte att någon fodervärd vet vad matsigbg heter?

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej GD,

Frågan är ganska komplicerad. Det är ju en sak att kritisera till exempel stora flygbolag, typ Turk Airways. Dom tål säkert det.

Lite mer delikat när det rör sig om små företag. Eftersom matsigbg i sitt första inlägg kritiserade ett sådant företag så tyckte jag det var olämpligt att företagets namn skulle nämnas. Lägg också märke till att matsigbg inte själv ville nämna namnet, däremot var det ett antal andra medlemmar som ville veta det.

Det blir en avvägningsfråga om jag som moderator tillåter kritiken. Till exempel du GD har ju 450 inlägg under en längre tid, och då känns det som att vi kan lita på vad du skriver.

Nyreggade medlemmar som vräker ur sig kritik i sitt första inlägg är jag mer skeptisk mot. Återigen får jag poängtera att detta inte är någon kritik av matsigbg.

Jag läser varenda jämrans inlägg på detta forum, och bildar mig då en uppfattning av många medlemmar. Jag är givetvis inte ofelbar, och kan säkert göra en del misstag. Men det är mitt och några andra personers uppdrag att bestämma vad som får skrivas på detta forum.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...