Jump to content
IGNORERAD

Thailands PISA-resultat försämras kraftigt


MPR Nyheter

Recommended Posts

Guest Isan Lover
13 timmar sedan, skrev Wanchai:

 

Du glömde att säga att det är juntans fel.

Hej

Denna utveckling har pågått länge ovh det hsr både tidigare folkvalda regeringar och juntor ansvar för.

Men jag vidhåller att juntans senaste beslutade s.k skolreform med satsningar på ökad nationalism, rojalism, religion, moral och vördnad för militären hade fel fokus sett till Pisa resultaten.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 164
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    36

  • turisten

    9

  • leifen

    6

  • Wangthong

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

12 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Tack för ett bra och klockrent inlägg i ämnet.

Själv har jag i stort sett samma upplevelser som du.

Enligt mig behövs både dom ofta i vissa sammanhang helt handfallna och hjälplösa teoretikerna med tummen mitt i nävern och dom händiga logiskt tänkande "utförarna" som med sunt förnuft klarar utföra nästan allt med händerna.

Tanken på att folk som studerar och undviker att arbeta under en stor del av ditt liv skulle vara mer värda än dom som börjar jobba tidigt är enligt mig helt befängd, det borde vara vad en person presterar, tillför och producerar som avgör lönen och inte ett betyg där dom flesta teoretiska kunskaper kanske inte ens används i det aktuella jobbet.

Själv valde jag att jobba mig fram istället för att studera, det gav mig ett bra jobb, jag fick se världen och tjänade hyfsat, min bror läste och satsade på kontorsjobb i samma bransch och företag, jag blev nog 50 år innan brorsan kom upp i min inkomst och när jag var 55 kunde jag sluta, han jobbar kvar ännu.

Själv njuter jag av att vara okomplicerad, enkel och lite omodern, jag ångrar inte för ett ögonblick att jag inte blev en teoretiker utan satsade på att arbeta "hands on" trots att jag hade bra betyg (4-5) i alla ämnen utom musik och matte, flera av mina lärare tjatade på mig att satsa på studier men jag var inte intresserad och slutade t.o.m läsa läxor redan i åttan.

Mvh isan lover

Datorer? Flygplan? Internet? Mobiltelefoni? TV? Bilar? Röntgenapparater? Saker som i själva verket utvecklats av smeder, snickare och krukmakare på sin fritid? Om du hamnar på sjukhus och måste genomgå en bypassoperation, vilket skulle du föredra, att en thoraxkirurg eller en rörmokare?

Har läst många dumma inlägg från dig, men detta var verkligen otroligt korkat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
12 minuter sedan, skrev turisten:

Datorer? Flygplan? Internet? Mobiltelefoni? TV? Bilar? Röntgenapparater? Saker som i själva verket utvecklats av smeder, snickare och krukmakare på sin fritid? Om du hamnar på sjukhus och måste genomgå en bypassoperation, vilket skulle du föredra, att en thoraxkirurg eller en rörmokare?

Har läst många dumma inlägg från dig, men detta var verkligen otroligt korkat.

Hej

Det märks att du inte hsr jobbat aktivt med flygplan, bilar och olika apparater, jag vågar påstå att inget av detta ens hade funnits, än mindre fungerat och kunnat underhållas om inte både teoretiker och händiga människor hade samarbetat.

Det tar för övrigt längre tid att utbilda sig till fullt utbildad, självständigt arbetande och certifierad motormekaniker inom flyget än en läkare. 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

50 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Samma här, dessa rasteorier som framställer den vite mannen som överlägsen andra tillhör det förgångna och nu borde folk veta bättre.

Det finns naturligtvis inget som helst vetenskapligt stöd för att vissa folkslag skulle vara dummare än andra.

Det Thailändska skolbarn behöver är en riktig skolreform inriktad på ökat lärande i kärnämnen och inte satsningar på ökad nationalism, rojalism, religion, moral och vördnad för militären.

Mvh isan lover

 

" Iodine deficiency is the main cause of brain damage in childhood. It results in impaired cognitive and motor development which affects a child’s performance at school. In adulthood, it affects productivity and the ability to find a job. Iodine-deficient people may forfeit 15 IQ points, and nearly 50 million people suffer from some degree of iodine deficiency-related brain damage."     http://www.who.int/features/qa/17/en/

 

 

"IDD are considered the single most common cause of preventable mental retardation and brain damage in the world. While IDD can rob infants of up to 10-15 IQ points, less than 30 per cent of pregnant women in Thailand consumed adequate levels of iodine in 2010, according to a Ministry of Public Health survey. Iodine deficiency in mothers during pregnancy can hinder the development of their foetuses, and can result in miscarriages, stillbirths and other complications.  The consequences of IDD also include cretinism, poor school performance, reduced intellectual ability, impaired work capacity and lower productivity in adults throughout life."     https://www.unicef.org/Thailand/reallives_18311.html

 

 

 

"WHO research suggests iodine deficiency accounts for losses of between 10 and 15 IQ points. However, according to Thailand’s 2012 Multiple Indicator Cluster Survey, only 71% of Thai households consume enough iodised salt, falling to 54% in the poorest households. There is again a huge regional disparity, with 82% of households in Bangkok and only 54% of households in Thailand’s Northeast consuming adequately iodised salt. The regions with the lowest IQs are those same areas with the highest iodine deficiency."    http://www.cola.kku.ac.th/main/page.php?id=70&lang=en

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
13 minuter sedan, skrev Nemo:

 

" Iodine deficiency is the main cause of brain damage in childhood. It results in impaired cognitive and motor development which affects a child’s performance at school. In adulthood, it affects productivity and the ability to find a job. Iodine-deficient people may forfeit 15 IQ points, and nearly 50 million people suffer from some degree of iodine deficiency-related brain damage."     http://www.who.int/features/qa/17/en/

 

 

"IDD are considered the single most common cause of preventable mental retardation and brain damage in the world. While IDD can rob infants of up to 10-15 IQ points, less than 30 per cent of pregnant women in Thailand consumed adequate levels of iodine in 2010, according to a Ministry of Public Health survey. Iodine deficiency in mothers during pregnancy can hinder the development of their foetuses, and can result in miscarriages, stillbirths and other complications.  The consequences of IDD also include cretinism, poor school performance, reduced intellectual ability, impaired work capacity and lower productivity in adults throughout life."     https://www.unicef.org/Thailand/reallives_18311.html

 

 

 

"WHO research suggests iodine deficiency accounts for losses of between 10 and 15 IQ points. However, according to Thailand’s 2012 Multiple Indicator Cluster Survey, only 71% of Thai households consume enough iodised salt, falling to 54% in the poorest households. There is again a huge regional disparity, with 82% of households in Bangkok and only 54% of households in Thailand’s Northeast consuming adequately iodised salt. The regions with the lowest IQs are those same areas with the highest iodine deficiency."    http://www.cola.kku.ac.th/main/page.php?id=70&lang=en

Hej

Det som du tar upp här är ju en direkt medicinsk följd av den extrema ojämlikheten, orättvisorna och det klassamhälle Thailand utgör och fortsätter vara tack vare militärkupper och den gula elitens förtryck av landets fattiga majoritet.

Men inget tyder väl på att fattiga skulle vara dummare och mindre intelligenta än andra bättre bemedlade, det man påvisar är väl snarare att fattiga inte får tillräckligt med mat och utbildning p.g.a att dom bättre bemedlade vill ha det så och med militärens hjälp hindrar en utveckling dom skulle lyfta dessa.

Mvh isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

19 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Det märks att du inte hsr jobbat aktivt med flygplan, bilar och olika apparater, jag vågar påstå att inget av detta ens hade funnits, än mindre fungerat och kunnat underhållas om inte både teoretiker och händiga människor hade samarbetat.

Det tar för övrigt längre tid att utbilda sig till fullt utbildad, självständigt arbetande och certifierad motormekaniker inom flyget än en läkare. 

Mvh isan lover

 

Så du inser att lång utbildning är nödvändig inom många yrken ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Det som du tar upp här är ju en direkt medicinsk följd av den extrema ojämlikheten, orättvisorna och det klassamhälle Thailand utgör och fortsätter vara tack vare militärkupper och den gula elitens förtryck av landets fattiga majoritet.

Men inget tyder väl på att fattiga skulle vara dummare och mindre intelligenta än andra bättre bemedlade, det man påvisar är väl snarare att fattiga inte får tillräckligt med mat och utbildning p.g.a att dom bättre bemedlade vill ha det så och med militärens hjälp hindrar en utveckling dom skulle lyfta dessa.

Mvh isan lover

 

Nja, de har ju i alla fall börjat tillsätta iodin i saltet.  :)

Ändrades av Nemo
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
56 minuter sedan, skrev Tallviking:

 

Så du inser att lång utbildning är nödvändig inom många yrken ?

Hej

Hela livet är en utbildning oavsett vilket yrke man väljer, inget är statiskt eller färdigt, allt ändras hela tiden.

Det jag vänder mig emot är myten om att denna livslånga utbildning måste ske i inom skolans ramar och i en skolbänk, samt att ett införskaffat skolbetyg kanske dessutom i helt andra ämnen skulle vara avgörande för lönen och framtiden.

Mvh isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
5 minuter sedan, skrev Nemo:

 

Nja, de har ju i alla fall börjat tillsätta iodin i saltet.  :)

Hej

Det är ju ett enkelt sätt att avhjälpa ett av problemen, men även undernäring är ett problem som påverkar fattiga människors tillväxt och utveckling, men här tog ju en tidigare civil regering initiativ till att varm lagad mat och mjölk delas ut varje dag i skolan, så förhoppningsvis kommer detta att hjälpa till för att utjämna en del av skillnaderna, men standarden på den statliga fria utbildningen måste också höjas.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Här är en mycket bra artikel om studieresultaten och den påvisar inte oväntat att det är dom regioner med Thailändska som andraspråk som presterar sämst i undersökningen ex.vis Isaan där modersmålet är Lao och södra Thailand där modersmålet är Malaj.

 

http://prachatai.org/english/node/6766?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+prachataienglish+(Prachatai+in+English)

 

But first, the data. In 2011, Thailand recognized 62 ethnic communities as part of its Country Report to the Committee Responsible for the International Convention for the Elimination of All Forms of Racial Discrimination. Population estimates are possible due to the Country Report’s main reliance on Mahidol University’s ‘Ethnolinguistic Maps of Thailand Project’ data. From this data, a map of Thailand’s provinces by majority ethnicity (meaning >50%) can be created.

31149467130_2231e8cc60_c.jpg

Key (Descending order of size): Light Green = Central Thai, Dark Green = Thai Lao, Yellow = Khon Muang (Northern Thai), Blue = Southern Thai, Orange = Thai Khmer, Purple = Thai Malay, Grey = Upland Minorities, White = Too Mixed to Classify (Sakhon Nakorn and Nakhon Phanom would be Thai Lao if Phu Thai counted as Lao)

This allows us to look at Thai Language Subject results by ethnicity in Thailand, using 2013 data:

31523487885_e9cbf81eee.jpg31523487465_5f9875563e.jpg

Here are the key findings:

100% of Khon Muang provinces are above the median (median score = 50.93)

72.7% of Southern Thai provinces are above the median (median score = 50.57)

70.0% of Central Thai provinces are above the median (median score = 50.04)

5.6% of Thai Lao provinces are above the median (median score = 46.30)

0.0% of Northern Khmer provinces are above the median (median score = 47.12)

0.0% of Uplands Minorities provinces are above the median (median score = 46.55)

0.0% of Thai Malay provinces are above the median (median score = 45.01)

As can be seen, the children of the majority of Thailand’s ethnic minorities score low, with the majority below the median, except in the North. One term for the associated phenomenon, following Dell Hymes, one of the first sociologists, is ‘linguistic deprivation’:

Children may be linguistically deprived if the language of their natural competence is not that of the school; if the contexts that elicit or permit use of that competence are absent in the school; if the purposes to which they put language and the ways in which they do so are absent or prohibited in the school.

This has been recognized as a problem for the Thai Lao of Northeast Thailand, the most numerous low-scoring ethnic minority, ever since the Thai school system was introduced as a replacement for the traditional Lao temple-based education system in the 1900s and formalized in the 1921 Primary Education Act.

Unfortunately, linguistic deprivation results in stereotyping by the majority culture. One Siamese official in the 1900s noted, “The populace of [Isan] circle are uncivilised and stupid. They have not yet attained the ability to behave according to the established customs and practices of the inner towns.” A 1914 gendarmerie tour inspection came to a similar conclusion: “They could only give rough answers, because the people of this circle are stupid and do not speak [Thai] lucidly.” Similarly, a Ministry of the Interior’s deputy’s tour in 1926 noted, “In those [Lao] towns the populace live in impoverished conditions, and they appear to be blithering idi*ts as well. Their level of education is still lower than our own.”

In the 1960s, after 40 years of mandatory primary education, in the Northeast “more than 59 percent of those who left school (or never attended it) cannot comprehend the simplest material at the grade 1 level”, with many of those who graduated Grade 4 within the previous 5 years even failing the Grade 1 test. The present 97-98% Thai literacy rate is based on graduating Grade 4 and would likely be much lower, especially for ethnic minorities, if actually tested. This may be why it is never tested.

Unfortunately, a lack of academic success in Thai and in all subjects taught in Thai may be misconstrued as a wider ‘cultural deprivation’ or ‘deficit’. This is systematic stereotyping of entire classes or minorities as being uneducable, having a diminished capacity for abstract thought, some form of cultural dissonance, or a form of inferiority compared to the mainstream culture, as is evident in the above quotes. Culturally deprived people may be characterized as demonstrating

  1. Language deficiencies;
  2. Perceptual deficiencies;
  3. A mode of expression more rational and concrete than idea-systems-focused;
  4. An orientation of life that seeks immediate gratification in the here-and-now rather than delaying for future advantage;
  5. A poor self-image;
  6. Aspirations too modest for academic success;
  7. Apathy and detachment from formal goals and processes;
  8. Limited role-behaviour skills and inadequate or inappropriate adult models.

Prince Siphichai’s 1926 inspection tour is a classic example of this viewpoint of the Thai Lao population, as when the report stated, “a rather large number of them are ethnically Lao, who are still lacking in civilisation, and are unambitious and narrow-minded.”

This kind of systematic stereotyping of ethnic minorities because the state education system ignores their needs is morally abhorrent. As dynamic assessment indicates, development should be tailored to individuals’ actual learning and potential learning, and individual attributes include mother tongue. While the state should of course teach the national language, not employing the mother tongue is wasting a resource, especially in the case of transboundary languages, i.e., Karen, Northern Khmer, Thai Lao, and Thai Malay. In the case of the Thai Malays, a bilingual approach starting with Thai Malay and bridging to dual language should be used – and tested on in the O-Net. In the case of the Thai Malay, the use of Thai Lao should be encouraged in the early years, again depending on the language patterns of the community (with differences between the rural and urban to be expected), and Thai Lao should be a subject language, tested on tailored versions of the O-Net Thai Language Subject and ultimately tested as a separate language on the O-Net – as should all the major languages of Thailand.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Hela livet är en utbildning oavsett vilket yrke man väljer, inget är statiskt eller färdigt, allt ändras hela tiden.

Det jag vänder mig emot är myten om att denna livslånga utbildning måste ske i inom skolans ramar och i en skolbänk, samt att ett införskaffat skolbetyg kanske dessutom i helt andra ämnen skulle vara avgörande för lönen och framtiden.

Dom flesta företag är numera



Du är nog rätt ensam om den myten

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev cherrypicker:


Inte svårt att gissa att du själv är hantverkare och förhoppningsvis en skicklig sådan, tyvärr blir det färre och färre av dom också.
Jag blev själv en gång vittne till en konditor som arbetade fram en tårta med fin utsmyckning i marsipan, det var en fröjd att skåda.
Alla sorters kunskaper behövs i samverkan såväl praktisk som teoretisk.
Klart att alla inte bara kan sitta och tänka men samtidigt vad hade mänskligheten varit utan teoretisk kunskap, kanske  hade vi levt kvar på stenåldern möjligtvis på järnåldern men aldrig kunnat uppleva dagens digitala under eller kunna ta flyget till jordens alla hörn

 

:rotfl:

Det senaste har jag sagt till katter några gånger, men en gång trodde jag att jag sa samma, men jag måste ha sagt något helt annat, för båda katterna vred snabbt på huvudet och glodde förvånat

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
2 minuter sedan, skrev Tallviking:

 


Du är nog rätt ensam om den myten

 

Hej

Tyvärr tror jag inte det eftersom många fortfarande hävdar att grad av teoretisk utbildning ska påverka lönen positivt, men många företag värderar ju numera proffsiga, erfarna och hantverkskunniga medarbetare utan lång tid på skolbänken lika högt eller t.o.m högre än dom som har läst sig till kunskap.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Nemo:

 

" Iodine deficiency is the main cause of brain damage in childhood. It results in impaired cognitive and motor development which affects a child’s performance at school. In adulthood, it affects productivity and the ability to find a job. Iodine-deficient people may forfeit 15 IQ points, and nearly 50 million people suffer from some degree of iodine deficiency-related brain damage."     http://www.who.int/features/qa/17/en/

 

 

"IDD are considered the single most common cause of preventable mental retardation and brain damage in the world. While IDD can rob infants of up to 10-15 IQ points, less than 30 per cent of pregnant women in Thailand consumed adequate levels of iodine in 2010, according to a Ministry of Public Health survey. Iodine deficiency in mothers during pregnancy can hinder the development of their foetuses, and can result in miscarriages, stillbirths and other complications.  The consequences of IDD also include cretinism, poor school performance, reduced intellectual ability, impaired work capacity and lower productivity in adults throughout life."     https://www.unicef.org/Thailand/reallives_18311.html

 

 

 

"WHO research suggests iodine deficiency accounts for losses of between 10 and 15 IQ points. However, according to Thailand’s 2012 Multiple Indicator Cluster Survey, only 71% of Thai households consume enough iodised salt, falling to 54% in the poorest households. There is again a huge regional disparity, with 82% of households in Bangkok and only 54% of households in Thailand’s Northeast consuming adequately iodised salt. The regions with the lowest IQs are those same areas with the highest iodine deficiency."    http://www.cola.kku.ac.th/main/page.php?id=70&lang=en

Intressant! Tackar.

Att våga säga att hushållen i Nordöstra Thailand (Isaan) är de som äter minst Jod och också är de med lägst IQ är tufft...

Lite som när nån Svensk blivande Partiledare sa som det var om Stockholmare Vs Lantisar, gud va skit hon fick för det! :oh:

 

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

20 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Tyvärr tror jag inte det eftersom många fortfarande hävdar att grad av teoretisk utbildning ska påverka lönen positivt, men många företag värderar ju numera proffsiga, erfarna och hantverkskunniga medarbetare utan lång tid på skolbänken lika högt eller t.o.m högre än dom som har läst sig till kunskap.

Mvh isan lover

 

För mig är det självklart att de som studerar vidare generellt ska ha högre lön än de som inte gör det.

Om det inte lönar sig, varför ska någon då studera vidare? Sverige tjänar ju på att många vidareutbildar sig.

Man tar ju också en ekonomisk risk iom inkomstbortfall samt studielån.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
3 minuter sedan, skrev SatanG:

 

För mig är det självklart att de som studerar vidare generellt ska ha högre lön än de som inte gör det.

Om det inte lönar sig, varför ska någon då studera vidare? Sverige tjänar ju på att många vidareutbildar sig.

Man tar ju också en ekonomisk risk iom inkomstbortfall samt studielån.

 

/ SatanG

Hej

För mig är det inte alls lika självklart och jag tror inte att så många av dom med tummen mitt i näven skulle sluta läsa även om dom tjänade mindre på det, denna utveckling har vi ju dessutom redan haft under en längre tid, det vimlar av högre utbildade som har svårt att få jobb och deras löner har samtidigt sjunkit, för hantverkarna är det tvärtom då det är brist, dom flesta blir erbjudna jobb med bra lön redan innan dom har gått färdigt sin utbildning.

Båda kategorierna behövs men man ska inte överdriva betydelsen av studier och den ska absolut inte vara avgörande lönemässigt, saker som erfarenhet, flexibilitet, social kompetens, samarbetsförmåga, positivitet, viljan att lära upp och hjälpa andra, att fungera i grupp och medverka till verksamhetens utveckling o.s.v värderas är också högt i dagens yrkesliv.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Isan Lover:

Hej

För mig är det inte alls lika självklart och jag tror inte att så många av dom med tummen mitt i näven skulle sluta läsa även om dom tjänade mindre på det, denna utveckling har vi ju dessutom redan haft under en längre tid, det vimlar av högre utbildade som har svårt att få jobb och deras löner har samtidigt sjunkit, för hantverkarna är det tvärtom då det är brist, dom flesta blir erbjudna jobb med bra lön redan innan dom har gått färdigt sin utbildning.

Båda kategorierna behövs men man ska inte överdriva betydelsen av studier och den ska absolut inte vara avgörande lönemässigt, saker som erfarenhet, flexibilitet, social kompetens, samarbetsförmåga, positivitet, viljan att lära upp och hjälpa andra, att fungera i grupp och medverka till verksamhetens utveckling o.s.v värderas är också högt i dagens yrkesliv.

Mvh isan lover

 

Om det är självklart för dig eller inte är ganska ointressant

 

Det går att bevisa med fakta att medelinkomsten för högutbildade är högre än för lågutbildade

 

Att du kan hitta undantag förändrar inte statistiken

 

http://www.sverigeisiffror.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/utbildning-jobb-och-pengar/mest-och-minst-betalda-yrkena/

 

Men världen skulle inte vara särskilt bra utan någon av alla utbildningsnivåerna, nivån på erfarenheter, kompetens eller intelligens. Alla behövs och fungerar i en bra symbios tillsammans som bildar den helhet ett samhälle består av

 

Nivån på utbildning har dock en säkerställd koppling till nivån på välfärd i ett land så bra utbildning är A och O för ett lands utveckling

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
1 timme sedan, skrev Tallviking:

 

Om det är självklart för dig eller inte är ganska ointressant

 

Det går att bevisa med fakta att medelinkomsten för högutbildade är högre än för lågutbildade

 

Att du kan hitta undantag förändrar inte statistiken

 

http://www.sverigeisiffror.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/utbildning-jobb-och-pengar/mest-och-minst-betalda-yrkena/

 

Men världen skulle inte vara särskilt bra utan någon av alla utbildningsnivåerna, nivån på erfarenheter, kompetens eller intelligens. Alla behövs och fungerar i en bra symbios tillsammans som bildar den helhet ett samhälle består av

 

Nivån på utbildning har dock en säkerställd koppling till nivån på välfärd i ett land så bra utbildning är A och O för ett lands utveckling

Hej

Här är vi nästan överens, även jag skrev tidigare att både händiga och teoretiska lagda människor behövs, samt att deras samarbete kan leda till utveckling, nya produkter och metoder o.s.v.

 

Men jag tycker inte att man enbart ska premieras lönemässigt för att man har en viss utbildningsnivå, det är ju så mycket mer som spelar in, Thailand har ju ett system som innebär att alla dörrar är stängda både inom politik, statliga tjänster och till stor del även inom näringslivet för människor utan en utbildning på viss nivå, själv tycker jag att detta fungerar dåligt.

 

Ta t.ex lärarutbildningen där alla som går ut denna i Thailand är garanterade jobb, bostad, billiga lån och en livslång pension, detta får man oavsett om man är en bra eller dålig lärare, oavsett om man låter barnen spela fotboll istälett för att studera, oavsett om man är full eller nykter i skolan o.s,v, här premierar man utbildningen (betygen) istället för individens prestationer och jag ser stora brister med ett sånt här system.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Här är vi nästan överens, även jag skrev tidigare att både händiga och teoretiska lagda människor behövs, samt att deras samarbete kan leda till utveckling, nya produkter och metoder o.s.v.

 

Men jag tycker inte att man enbart ska premieras lönemässigt för att man har en viss utbildningsnivå, det är ju så mycket mer som spelar in, Thailand har ju ett system som innebär att alla dörrar är stängda både inom politik, statliga tjänster och till stor del även inom näringslivet för människor utan en utbildning på viss nivå, själv tycker jag att detta fungerar dåligt.

 

Ta t.ex lärarutbildningen där alla som går ut denna i Thailand är garanterade jobb, bostad, billiga lån och en livslång pension, detta får man oavsett om man är en bra eller dålig lärare, oavsett om man låter barnen spela fotboll istälett för att studera, oavsett om man är full eller nykter i skolan o.s,v, här premierar man utbildningen (betygen) istället för individens prestationer och jag ser stora brister med ett sånt här system.

Mvh isan lover

 

Du har något udda uppfattning om en del saker

 

Att man tillägnar sig en utbildning innebär inte med garanti att du får det bra i livet. Du måste fortfarande visa dig duktig på det du gör annars konkurreras du ut av de som är duktigare

 

Kan du nämna en arbetsplats där arbetsgivaren inte ställer några krav på att de anställda presterar det dom anställts för ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
7 minuter sedan, skrev Tallviking:

 

Du har något udda uppfattning om en del saker

 

Att man tillägnar sig en utbildning innebär inte med garanti att du får det bra i livet. Du måste fortfarande visa dig duktig på det du gör annars konkurreras du ut av de som är duktigare

 

Kan du nämna en arbetsplats där arbetsgivaren inte ställer några krav på att de anställda presterar det dom anställts för ?

Hej

Ja statsanställda på Thailändska skolor, olika myndigheter, polis och militär.

Konkurrensen är obefintlig, anställningen säker och försörjningen livslång, lönen bestäms av år i tjänst, grad av korruption och utbildningsnivå.

Mvh isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Isan Lover:

Hej

Ja statsanställda på Thailändska skolor, olika myndigheter, polis och militär.

Konkurrensen är obefintlig, anställningen säker och försörjningen livslång, lönen bestäms av år i tjänst och utbildningsnivå.

Mvh isan lover

 

Vilken röd media har du läst det i ?

 

Folk får sparken från alla dessa du nämner om dom inte sköter sina jobb

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
11 minuter sedan, skrev Tallviking:

 

Vilken röd media har du läst det i ?

 

Folk får sparken från alla dessa du nämner om dom inte sköter sina jobb

Hej

Jag har ju vistats i dessa miljöer i över 30 år och har många Thailändska vänner som har gått denna väg ifrån universitetet, dessutom falang kompisar som är verksamma som lärare, så jag har en bra insyn i detta.

Dom enda gånger jag har upplevt att statsanställda sparkades för korruption och fylleri m.m var under TRT,s kampanj mot korruption på tidigt 2000 tal, då byttes även en del lärare och en rektor ut i vår byskola.

Men normalt finns det ingen som helst koppling mellan prestation och lön inom statliga jobb i Thailand, detta förklarar enligt mig den långsamma byråkratin, ineffektiviteten och det ointresse som många kunder upplever vid kontakt med olika myndigheter.

Finns det någon koppling så är det nog snarare mellan korruption och lön än prestation och effektivitet.

Har statsanställda sparkats nu efter kuppen så beror det nog snarare på deras politiska uppfattning än att dom skulle sköta jobbet sämre än andra.

Mvh isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...