Jump to content
IGNORERAD

Om jag dör


pikelocator

Recommended Posts

pikelocator

Hej alla!

Jag och frugan har ett hus nere i Thailand som jag står som ägare på.

Hur blir det om jag dör? Enligt någon Thai som jag snackat med så är det viktigt att skriva testamente hos en advokat nere i Thailand annars ärver inte frugan mig utan huset tillfaller byggherren eller någon. Varken jag eller min hustru är Thailändska medborgare.

Tacksam för svar

Jag åker ner om fyra (yes, fyra) dagar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Optimistisk fråga. NÄR jag dör menar du va?

När jag dör vill jag bara somna in fridfullt och stilla, precis som farfar.

Inte vrålande av namnlös fasa, som hans passagerare.

Link to comment
Dela på andra sajter

pikelocator

Tack för du rättar mig Matte. Jag hoppas du förstod vad jag menade iaf.

Link to comment
Dela på andra sajter

pikelocator, om du åker ner om fyra dagar, så fråga en advokat på plats. Enda jag vet om juridiska dokument i Thailand, är att dom skall vara skrivna på thai för att vara bindande.

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

pikelocator, om du åker ner om fyra dagar, så fråga en advokat på plats. Enda jag vet om juridiska dokument i Thailand, är att dom skall vara skrivna på thai för att vara bindande.

Är du säker på det?

Jag har läst på andra forum att thailändsk lagstiftning accepterar juridiska dokument skrivna på engelska, testament inkluderade. Någon översättning till thai skulle inte behövas.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Är du säker på det?

Jag har läst på andra forum att thailändsk lagstiftning accepterar juridiska dokument skrivna på engelska, testament inkluderade. Någon översättning till thai skulle inte behövas.

Herr Chang har talat.

Kan lova att engelska och även svenska gå bra. Det enda viktiga är att få en stämpel från rätten.

Denna stämpel kan fås när man skriver testamentet, om inte måste man ha denna innan man inleder dödsboets uppdelning.

Vill ni göra det lätt för era efterlevande, fixa detta emedan ni lever.

Som ni säkert vet har jag en vän som dog för ca. 6 månader sedan, enligt rätten kommer det ta ytterligare 5-6 månader innan allt kan fördelas. eftersom stämpel saknas.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Varken jag eller min hustru är Thailändska medborgare.

Hej!

Står huset på 30 års leasad mark?

Befarar att det inte hjälper att skriva något testamente, då icke medborgare inte kan äga mark. Antar att du måste bilda något slags bolag och föra över huset, samt friköpt mark till det i så fall?

Lite off topic: behövs verkligen något testamente, om man ämnar låta fru och barn ärva? Skiljer sig den thailändska ärvdabalken mycket gentemot den svenska dito?

:wai:

“The only hope for the world is to make sure there is not another USA. We can’t let other countries have the same number of cars, the amount of industrialization, we have in the US. We have to stop these Third World countries right where they are.”

- Michael Oppenheimer, Environmental Defence Fund

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Kan lova att engelska och även svenska gå bra. Det enda viktiga är att få en stämpel från rätten.

Denna stämpel kan fås när man skriver testamentet, om inte måste man ha denna innan man inleder dödsboets uppdelning.

Vill ni göra det lätt för era efterlevande, fixa detta emedan ni lever.

Som ni säkert vet har jag en vän som dog för ca. 6 månader sedan, enligt rätten kommer det ta ytterligare 5-6 månader innan allt kan fördelas. eftersom stämpel saknas.

Det här var en nyhet för mej och dessutom jätteviktig, som det verkar.

Man läser ju med med jämna mellanrum på t ex olika forum hur viktigt det är med testamente i Thailand, men aldrig har jag sett denna viktiga info att testamentesdokumentet skall ha en stämpel från rätten för att gälla.

Advokatbyrån, där man fick hjälp med testamentet, borde ju ha påpekat detta.

Var vänder man sej med sitt testamente för att få stämpeln?

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Är du säker på det?

Inget jag forskat i, så lika säker som nån annan som bara hört nått

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

pikelocator

Huset vi har ägs av ett bolag där jag har beslutsrätt. Inte leasad tomt.

Jag tar det säkra före det osäkra och går med både livrem och hängslen och får upprättat ett testamente när jag kommer ner

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan

Fick detta svar ang hus i Thailand och testamente:

    For your question :

1.Will

  A.  For the house (through the company) follow under Thai Law.

  B.  If you live officially in Thailand , you are under control Thai Law.

        You can use Swedish Law for your Will but you should to

        clearly specify in your Will about all of your property (In Thailand  & Sweden)

        Thai Law apply/control only for Thai property.  mooton

Link to comment
Dela på andra sajter

pikelocator

Eller när jag dör...

Sitter nu i mitt hus och mår som en prins och fått svaret att jag inte behöver skaffa testamente. Min fru ärver mig om jag, ja matte, när jag dör.

Infon känns inte helt tillförlitlig då vi har en del språkförbistringar att tampas med. Jag ska kämpa vidare imorgon men det är inte helt enkelt med rådande värme och som sagt språkproblem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Är du säker på det?

Jag har läst på andra forum att thailändsk lagstiftning accepterar juridiska dokument skrivna på engelska, testament inkluderade. Någon översättning till thai skulle inte behövas.

Herr Chang har talat.

Men varför överhuvudtaget chansa? :fool:

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Men varför överhuvudtaget chansa? :fool:

För all del. Men varför betala för översättning till thai om det inte behövs?

Och vad sägs om ifall översättarna till thai gör ett klantigt jobb och dokumenten inte riktigt stämmer överens. Vilken version tror du då thailändsk domstol väljer att följa?

Jag skulle aldrig skriva under den typen av dokument på thai om jag inte själv förstår vad som står i texten.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
:whistle: Den dagen jag dör.är ni alla välkomna att dricka upp den ev. sprit som finns kvar  :D
Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...