Jump to content
IGNORERAD

Nya svenska ord


ArneMorales

Recommended Posts

Jag bor i Thailand sedan lång tid, och hänger inte riktigt med avseende alla nya svenska ord.

 

Tycker det vore kul om vi kan ha en tråd med nya svenska ord vi thailandsboende hört eller sett senaste tiden.

 

Såg idag ett för mig nytt och  ganska kul ord,     PRESSTITUTION   ,  vilket då betyder, att  journalister utan moraliska betänkligheter säljer sina färdigheter till media  endast för att få mera pengar än vad de enligt tidigare normer  kan tjäna som journalist , skribent, mm.

Ändrades av ArneMorales
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 76
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • ArneMorales

    6

  • UglyFarang

    6

  • Fritz

    5

  • Herr Chang

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Det nygamla är att det heter durr och funster.

Folk har slutat säga ö även i radio och TV

Bucker istället för böcker etc

Man baxnar


Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Nicholas:

Det nygamla är att det heter durr och funster.

Folk har slutat säga ö även i radio och TV

Bucker istället för böcker etc

Man baxnar
 

 

 

 Ah, så det är därfär man hör ordet  HORA så ofta numera

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...

1. Mångkulturstrateg är en ny titel på en  vänstervriden "hen" socionom som .....ja ni vet.

2.Försäkingkassa är ett nytt ord, det hette försäkringskassan förut är jag säker på.

3 "Exet" kallar den personlighetsstörda tjejen sin "föredetta" som numer sitter på kåken för misshandel av henne. Ord som används i svenska dagstindingar!

 

Ps är det någon av er som fortfarande använder uttrycket "nu gick det upp ett Liljeholmens...?

 

 

Ändrades av Herluf
Link to comment
Dela på andra sajter

Youtubare...

En ny karriärväg för de som tidigare ville jobba med "Media"

 

 

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang
6 timmar sedan, skrev Tekkor:

Ett ord eller mening med syfte att lätta upp stämningen.

"Jag har en bomb i min rygga" som skojsamt innebär 5 timmars väntan

för övriga passagerare samt förhör av den skojfriske svensken...

 

http://www.bangkokpost.com/news/security/1242447/bomb-hoax-on-Bangkok-samui-flight

bomb-hoax-on-Bangkok-samui-flight

 

Man kan ock så gå in på banken och lägga fram ett kex. Samtidigt som man utbrister: Detta är ett rån!

 

4 timmar sedan, skrev Herluf:

1. Mångkulturstrateg är en ny titel på en  vänstervriden "hen" socionom som .....ja ni vet.

2.Försäkingkassa är ett nytt ord, det hette försäkringskassan förut är jag säker på.

3 "Exet" kallar den personlighetsstörda tjejen sin "föredetta" som numer sitter på kåken för misshandel av henne. Ord som används i svenska dagstindingar!

 

Ps är det någon av er som fortfarande använder uttrycket "nu gick det upp ett Liljeholmens...?

 

 

 

Ja, Liljeholmens ingår i min vokabulär.

 

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Soengsang

Återkoppla istället för att säga "jag ringer tillbaka"

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev Boa52:

Huva är väl ett gammalt nytt ord:smile:

 

Det fick jag från Mamsen och använder jämt.

 

Hen kom ju för en 10-15 år sen, men jag trodde aldrig att det skulle användas på "riktigt".

Hamnade i värsta dispyten i en Facebook tråd om det. Trodde inte det var så allvarligt...men Huva!

mvh ragson - din bästaste vän.
Min musiksida finns HÄR!

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev ragson:

 

Det fick jag från Mamsen och använder jämt.

 

Hen kom ju för en 10-15 år sen, men jag trodde aldrig att det skulle användas på "riktigt".

Hamnade i värsta dispyten i en Facebook tråd om det. Trodde inte det var så allvarligt...men Huva!

9 anledningar till att inte använda ordet hen http://nyheter24.se/geddit/795690-9-anledningar-till-att-aldrig-anvanda-ordet-hen

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

MPR-K är ett nytt ord som jag precis uppfunnit. Dit hör dom som på ett lättvindigt sätt avfärdar andras åsikter med argumentet att dom är PK ;)

 

Fritz..

 

 

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

UglyFarang
On 2016-12-06 at 05:56, skrev Nicholas:

Det nygamla är att det heter durr och funster.

Folk har slutat säga ö även i radio och TV

Bucker istället för böcker etc

Man baxnar
 

 

 

Det finns även konstigt folk(?) som kallar vår valuta/myntslag för kroner och andra skumma figurer kallar EU:s valuta för Evro, undras om de bor i Evropa.

Jag hade även en kollega som påstod att han spelat fopoll i HIF, han blev tämligen upprörd när jag undrade vad det var...

Ändrades av UglyFarang

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

On ‎2016‎-‎12‎-‎06 at 11:56, skrev Nicholas:

Det nygamla är att det heter durr och funster.

Folk har slutat säga ö även i radio och TV

Bucker istället för böcker etc

Man baxnar
 

 

Tycker du att det är så illa så rekommenderar jag dig att skaffa dig en hörapparat så börjar du förhoppningsvis höra bättre.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

UglyFarang
39 minuter sedan, skrev gst:

 


https://www.fokus.se/2007/02/fredrik-lindstrom-det-heter-evro/




Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
 

 

 

Ett litet klipp från det du länkade till:

 

"Det händer att folk frågar mej om man ska säga euro eller »juru« på svenska. Jag förstår ärligt talat inte ens frågan, varför skulle det uttalas på engelska i svenskan?"

 

Då menar tydligen Fredrik Lindström att världsdelen vi lever i heter Evropa på svenska?

För min del så bor jag i Europa, och valutan som används i större delen av Europa stavas på mynt och sedlar "Euro" inte Evro,( en Belgare jag gjorde lite jobb med uttalade valutan ungefär som Öyro) jag tycker FL:s tes faller, hur vi uttalar Dollar och Pund(Pound) har nog väldigt lite med att göra hur vi uttalar Euro, jag har aldrig hört en vanlig människa säga Evro utan endast politiker och nötter på TV.

 

För min del så säger jag även tvåtusensjutton(året), inte tjugohundrasjutton, jag har aldrig någonsin i någon affär i sverige blivit ombedd att betala tjugohundra-någonting.

 

Jag råkade ut för något korkat när jag behövde hjälp av supporten till min internetbank, jag blev ombedd att knappa in mitt personnummer följt av fyrkant, jag gjorde så och flera gånger fick jag höra i luren att jag tryckt fel, men till sist blev jag kopplad och av en människa fick jag frågan om personnumret och svarade att det har jag skrivit flera gånger men ert system vill inte godkänna det och fick till svar att skrev du det tolvsiffriga, nej sa jag det gjorde jag garanterat inte då mitt personnummer endast har tio siffror och fick till svar att du ska lägga till århundradet före då svarade jag att det är inget personnummer då får ni säga tryck ditt personnummer med århundradet före, då blir det som ni vill......

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

23 timmar sedan, skrev Benriach:

Allah akbar...

Det betyder: skall alla med!

Ändrades av Wanchai
Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har också fått en ny nationalfågel. Doo-va= duva

 

Här ett exempel på hur svenskan talas idag:

 

Ändrades av Wanchai
Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang
6 timmar sedan, skrev UglyFarang:

 

Det finns även konstigt folk(?) som kallar vår valuta/myntslag för kroner och andra skumma figurer kallar EU:s valuta för Evro, undras om de bor i Evropa.

Jag hade även en kollega som påstod att han spelat fopoll i HIF, han blev tämligen upprörd när jag undrade vad det var...

 

Exakt min tanke! Är det någon säger Evropa? Varför ska man då säga evro?

 

5 timmar sedan, skrev UglyFarang:

 

Ett litet klipp från det du länkade till:

 

"Det händer att folk frågar mej om man ska säga euro eller »juru« på svenska. Jag förstår ärligt talat inte ens frågan, varför skulle det uttalas på engelska i svenskan?"

 

Då menar tydligen Fredrik Lindström att världsdelen vi lever i heter Evropa på svenska?

För min del så bor jag i Europa, och valutan som används i större delen av Europa stavas på mynt och sedlar "Euro" inte Evro,( en Belgare jag gjorde lite jobb med uttalade valutan ungefär som Öyro) jag tycker FL:s tes faller, hur vi uttalar Dollar och Pund(Pound) har nog väldigt lite med att göra hur vi uttalar Euro, jag har aldrig hört en vanlig människa säga Evro utan endast politiker och nötter på TV.

 

För min del så säger jag även tvåtusensjutton(året), inte tjugohundrasjutton, jag har aldrig någonsin i någon affär i sverige blivit ombedd att betala tjugohundra-någonting.

 

Jag råkade ut för något korkat när jag behövde hjälp av supporten till min internetbank, jag blev ombedd att knappa in mitt personnummer följt av fyrkant, jag gjorde så och flera gånger fick jag höra i luren att jag tryckt fel, men till sist blev jag kopplad och av en människa fick jag frågan om personnumret och svarade att det har jag skrivit flera gånger men ert system vill inte godkänna det och fick till svar att skrev du det tolvsiffriga, nej sa jag det gjorde jag garanterat inte då mitt personnummer endast har tio siffror och fick till svar att du ska lägga till århundradet före då svarade jag att det är inget personnummer då får ni säga tryck ditt personnummer med århundradet före, då blir det som ni vill......

 

Nu är det så att jag föredrar att säga tjugo hundra. Två tusen refererar till årtusendet, inte århundradet. Att du inte säger tjugo hundra när du handlar för 2000 beror egentligen bara på att säga tjugo hundra inte var aktuellt innan år 2000. Inte för att jag kommer att leva då, men man kommer sannolikt att säga tjugoetthundratalet 2100.

 

Med allt fler personer som lever mer än 100 år blir det tyvärr nödvändigt för bankerna att veta hundratal vad gäller personnummer.

 

Herr Chang har talat.

Ändrades av Herr Chang
Link to comment
Dela på andra sajter

eljest.... används allt för sällan nu för tiden

 

/Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Word suger....

 

Så for man skriver något vettigt så får man en massa röda krusningar under den välformulerade svadan

 

Kan ses byråkratiskt och gammaldags ut i skrift :slow:

 

/Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

 
Ett litet klipp från det du länkade till:
 
"Det händer att folk frågar mej om man ska säga euro eller »juru« på svenska. Jag förstår ärligt talat inte ens frågan, varför skulle det uttalas på engelska i svenskan?"
 
Då menar tydligen Fredrik Lindström att världsdelen vi lever i heter Evropa på svenska?
För min del så bor jag i Europa, och valutan som används i större delen av Europa stavas på mynt och sedlar "Euro" inte Evro,( en Belgare jag gjorde lite jobb med uttalade valutan ungefär som Öyro) jag tycker FL:s tes faller, hur vi uttalar Dollar och Pund(Pound) har nog väldigt lite med att göra hur vi uttalar Euro, jag har aldrig hört en vanlig människa säga Evro utan endast politiker och nötter på TV.
 
För min del så säger jag även tvåtusensjutton(året), inte tjugohundrasjutton, jag har aldrig någonsin i någon affär i sverige blivit ombedd att betala tjugohundra-någonting.
 
Jag råkade ut för något korkat när jag behövde hjälp av supporten till min internetbank, jag blev ombedd att knappa in mitt personnummer följt av fyrkant, jag gjorde så och flera gånger fick jag höra i luren att jag tryckt fel, men till sist blev jag kopplad och av en människa fick jag frågan om personnumret och svarade att det har jag skrivit flera gånger men ert system vill inte godkänna det och fick till svar att skrev du det tolvsiffriga, nej sa jag det gjorde jag garanterat inte då mitt personnummer endast har tio siffror och fick till svar att du ska lägga till århundradet före då svarade jag att det är inget personnummer då får ni säga tryck ditt personnummer med århundradet före, då blir det som ni vill......

Enligt SAOL

euro [eu´ro el. ev´ro] substantiv ~n; pl. ~ \n• den gemensamma valutan för många länder in­om EU

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...