Jump to content
IGNORERAD

Bangkoks första gasbussar har levererats


MPR Nyheter

Recommended Posts

Kan vara lite komplicerat att lasta 2,55 m breda bussar i 2,25 m breda containers

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 91
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    21

  • Soengsang

    17

  • leifen

    7

  • turisten

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Annars är det billigt att frakta containrar nu då priserna sjunkit 38 % sedan början av 2015 enligt en höjdare på Maersk.

Såg det på Rapport idag

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Men för helvete, hur jäkla korkade får man vara, pratar vi om samma saker, priser på container frakter, järnvägs underreden, osv., att folk är så jäkla korkade hade jag inte förväntat mej, att turisten en torr jäkla fritidspolitiker som nu har sett en container på bild för i sitt livoch denna superbrain Leifen ska vi inte prata om, ser ut som det kommer bli en långkörare även denna tråden, vänta bara till IL kommer in i debatten.

Chan2014

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Chan2014:

Men för helvete, hur jäkla korkade får man vara, pratar vi om samma saker, priser på container frakter, järnvägs underreden, osv., att folk är så jäkla korkade hade jag inte förväntat mej, att turisten en torr jäkla fritidspolitiker som nu har sett en container på bild för i sitt livoch denna superbrain Leifen ska vi inte prata om, ser ut som det kommer bli en långkörare även denna tråden, vänta bara till IL kommer in i debatten.

Chan2014

Det är i den första artikeln som publicerades i Bangkok post som påstod att tullen ifrågasatte Malaysia som tillverkningsland då man spårade containerna med bussarna till Kina via frakthandlingarna.

 

Tycker Chan2014 ska läxa upp den tidningen som publicerar sån smörja som vilken grönsaksodlare som helst förstår.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

18 timmar sedan, skrev Soengsang:

 

Och lossas i Malmö bla, för vidare distribution med mindre bilbåtar främst till bla Ryssland, Thailandstillverkade Pajero är populära där.

Visst åker de fortfarande upp till Wallhamn med personbilar, dock har inga bussar kommit den vägen vad jag vet.

8 timmar sedan, skrev Soengsang:

 

Det är därför det finns bilbåtar, istort sett alla fordon som importeras från asien kommer med bilbåtar, de har typ ett antal garage i höjd, de flesta låga avsedda för vanliga bilar och styrka i däcken för det, men även högre utrymmen för just BUSSAR lastbilar entreprenadfordon, men förstärkta däck. 

Även istort sett all transport av fordon till sjöss i europa sker med mindre bilfartyg, och INTE containers.

Endast vid viss privatimport från tex USA är det vanligt att man skickar bilar i containers, eller specialfordon, men det är bara någon promille av trafiken med fordon som transporteras till sjöss i världen.

 

PS, fascinerande att ni vet så lite om transport till sjöss, då transport till sjöss är större än alla andra transportslag tillsammans ;)

Överhöga specialfordon brukar de köra på såna flak leifen la upp bilder på, men som sagt inga bussar...

Link to comment
Dela på andra sajter

27 minuter sedan, skrev leifen:

Det är i den första artikeln som publicerades i Bangkok post som påstod att tullen ifrågasatte Malaysia som tillverkningsland då man spårade containerna med bussarna till Kina via frakthandlingarna.

 

Tycker Chan2014 ska läxa upp den tidningen som publicerar sån smörja som vilken grönsaksodlare som helst förstår.

Du slingor dej som vanligt, uppenbara var den en felskrivning som TV uppmärksammade men istället för att medgett detta startade du en debatt om contairar, ifrågasätter inte dina kunskaper om container frakt men frågan var om det var brukligt att skicka fordon och i detta fallet bussar i container.

Chan2014

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev Chan2014:

Men för helvete, hur jäkla korkade får man vara, pratar vi om samma saker, priser på container frakter, järnvägs underreden, osv., att folk är så jäkla korkade hade jag inte förväntat mej, att turisten en torr jäkla fritidspolitiker som nu har sett en container på bild för i sitt livoch denna superbrain Leifen ska vi inte prata om, ser ut som det kommer bli en långkörare även denna tråden, vänta bara till IL kommer in i debatten.

Chan2014

Hm, själv har jag nog lite svårt att tänka mig ett mindre viktigt ämne att bli så oerhört upprörd över. Fast jag antar att personlighet spelar en viss roll i sammanhanget...

Link to comment
Dela på andra sajter

Skall bli intressant att se hur detta går i slutändan

 

Att det är kinesiska bussar är bortom all tvivel (Sunlong, kinesiskt bussföretag från Shanghai) men frågan är hur stor del av dom som är "monterade i Malaysia" (mer eller mindre än 40%)

 

I värsta fall kom dom på båt från Kina och lastades inte ens av i Malaysia utan bytte bara "papper" där.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev koppar55:

Troligtsvis bara pappersbyte.

 

Hade möte idag med en Malay-kines om vår expansion söderut.

 

Enligt honom finns det ingen busstillverkare I Malaysia och t.ex i Penang, används mestadels begagnade bussar från Kina.

 

 

 

 

Ja. Låter som en typisk "kreativ" thailösning med ingen som helst respekt för regler och inga tankar på att man kan åka dit för "det går alltid att muta sig ur problem"

 

Förhoppningsvis blir detta också nu en varningssignal till andra att det råder andra regler nu

 

Regler måste följas, vilket kan vara rätt nytt för många thailändare

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

52 minuter sedan, skrev koppar55:

Troligtsvis bara pappersbyte.

 

Hade möte idag med en Malay-kines om vår expansion söderut.

 

Enligt honom finns det ingen busstillverkare I Malaysia och t.ex i Penang, används mestadels begagnade bussar från Kina.

 

 

 

 

Dom här då?

The SKS Group’s success story began with its first company known as SKS Coachbuilders Sdn. Bhd. established back in 1995

with its core business focused in the development, manufacture and sale of commercial vehicle and passenger buses and coaches,

 

http://www.sksbus.com.my/index.html

"Om jag fått frågan om var de lyckli­gaste människorna finns skulle jag ha svarat: I Filippinerna, där ­varje ­människa har en ståuppkomikers ­talang."

Staffan Heimerson - http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/staffanheimerson/article14502442.ab

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev koppar55:

Troligtsvis bara pappersbyte.

 

Hade möte idag med en Malay-kines om vår expansion söderut.

 

Enligt honom finns det ingen busstillverkare I Malaysia och t.ex i Penang, används mestadels begagnade bussar från Kina.

 

 

 

enda alternativet då är att bussarna kommit i delar från Kina och att monteringbiten sker i Malaysia... och har dom kommit färdigmonterade så fan inte i en container.

Nog troligt något handelsavtal (kryphål) som dom försökt utnyttja ... var i en Bahamas flaggad båt vi lastade olja i Kalifornien till New York. Visst inte lagligt att lasta/lossa

i USA hamn utan att anlöpa en utländsk hamn där emellan...så vi lossade lasten på Bonair lastade samma olja igen för att till slut lossa i NY... finns en jäkla massa  import/export regler.

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Naam jai:

enda alternativet då är att bussarna kommit i delar från Kina och att monteringbiten sker i Malaysia... och har dom kommit färdigmonterade så fan inte i en container.

Nog troligt något handelsavtal (kryphål) som dom försökt utnyttja ... var i en Bahamas flaggad båt vi lastade olja i Kalifornien till New York. Visst inte lagligt att lasta/lossa

i USA hamn utan att anlöpa en utländsk hamn där emellan...så vi lossade lasten på Bonair lastade samma olja igen för att till slut lossa i NY... finns en jäkla massa  import/export regler.

 

Är bilen/bussen till mer än 40% sammansatt i ett ASEAN-land slipper man höga extra skatter (40% import-skatt)

Eftersom Kina inte är ett ASEAN-land med Malaysia är det är det det kryphålet man försöker utnyttja

 

http://www.bangkokpost.com/news/general/1159609/union-urges-blacklist-of-ngv-bus-firm

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Naam jai:

Nog troligt något handelsavtal (kryphål) som dom försökt utnyttja ... var i en Bahamas flaggad båt vi lastade olja i Kalifornien till New York. Visst inte lagligt att lasta/lossa

i USA hamn utan att anlöpa en utländsk hamn där emellan...så vi lossade lasten på Bonair lastade samma olja igen för att till slut lossa i NY... finns en jäkla massa  import/export regler.

 

Rätt vanligt i tank, var med om liknande scenario bla. då vi körde fotogen(jet fuel) till viken under Iran/Irak konflikten, det slutade med att vi läktrade lasten vid Kharg island, men det är en annan historia. 

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Soengsang:

 

Rätt vanligt i tank, var med om liknande scenario bla. då vi körde fotogen(jet fuel) till viken under Iran/Irak konflikten, det slutade med att vi läktrade lasten vid Kharg island, men det är en annan historia. 

 

Träffade en driftig kille på ett cocktail-party i Musqat

 

Han drev en "bensinmack" i form av en stor supertanker som han ankrade utanför inloppet till Hormuzsundet (på internationellt vatten)

 

Där kunde fartyg på väg in och ut ur viken stanna och "tanka" sina fartyg. Detta gjordes då på internationellt vatten och fartygens ägare slapp därmed tull och skatt på bränslet

 

När det var tomt i tankarna på "macken" åkte han in till land och fyllde upp och då för "utförsel" och slapp själv även tull och skatt den vägen

 

Verkade vara en väldigt lönsam "business"

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Tallviking:

Detta gjordes då på internationellt vatten och fartygens ägare slapp därmed tull och skatt på bränslet

 

Fartygsbränsle är alltid skattefritt, även ikväll på Gotland :)

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

43 minuter sedan, skrev Soengsang:

 

Fartygsbränsle är alltid skattefritt, även ikväll på Gotland :)

Ja tänk vad många det var som värmde sina villor med "bunkerolja" för ett antal år sedan, man var väl tvungen att ha en båt liggandes i vatten och en skepparexamen för att kunna köpa oljan skattefritt har jag för mig. Som de sen sålde vidare ut i landet.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Tekkor:

Ja tänk vad många det var som värmde sina villor med "bunkerolja" för ett antal år sedan, man var väl tvungen att ha en båt liggandes i vatten och en skepparexamen för att kunna köpa oljan skattefritt har jag för mig. Som de sen sålde vidare ut i landet.

 

Nja, du var tvungen att ha en båt som var och är kommersiellt registrerad, ev behörighet eller besättning ombord kvittade. Lite senare kom det en sk, bunkerförsäkran som var tvungen att godkännas från skattemyndigheterna, och så är det idag. All yrkessjöfart kör på skattefritt drivmedel.

Det har förekommit mycket mygel med detta, tror det har stagnerat idag då myndigheter som bekant har mer kontroll.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

16 timmar sedan, skrev leifen:

Det är i den första artikeln som publicerades i Bangkok post som påstod att tullen ifrågasatte Malaysia som tillverkningsland då man spårade containerna med bussarna till Kina via frakthandlingarna.

 

Tycker Chan2014 ska läxa upp den tidningen som publicerar sån smörja som vilken grönsaksodlare som helst förstår.

 

Det är rätt många artiklar som påstår detta. Skulle nog vilja påstå att det finns fog för att göra antagandet att dom faktiskt skeppades i containrar.

 

"The department has produced one piece of evidence which shows a container holding a bus was shipped from China and bears the same number as a container which came from Malaysia and docked at Laem Chabang..."
http://www.bangkokpost.com/opinion/opinion/1157313/ngv-buses-pawns-in-deepening-customs-row

 

"The first bus was shipped from China to Malaysia, based on the serial number of its container, and then delivered to Thailand."

http://www.bangkokpost.com/news/general/1153233/customs-impounds-100-ngv-buses-amid-duty-doubts

 

"The latest consignment of 145 buses arrived yesterday but could not be unloaded - they are still floating in the sea on the container ship from Malaysia."
http://www.thaivisa.com/forum/topic/957534-floating-in-the-sea-swanky-new-Bangkok-buses-bobbing-up-and-down-on-a-ship-as-scandal-deepens/

 

"The container ship carrying them to Thailand originated in China and went via Malaysia. "
http://www.samuitimes.com/scandal-brewing-as-100-of-thailands-new-ngv-buses-are-held-by-customs/

 

"The second lot of 145 vehicles, still on the container ship at sea, looks like they could be landed on Wednesday with the third lot the day after and the fourth and final consignment arriving on the 20th."

http://www.thaivisa.com/forum/topic/958266-ngv-buses-stuck-at-laem-chabang-company-hopeful-that-contract-can-be-fulfilled/

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev turisten:

 

Det är rätt många artiklar som påstår detta. Skulle nog vilja påstå att det finns fog för att göra antagandet att dom faktiskt skeppades i containrar.

 

"The department has produced one piece of evidence which shows a container holding a bus was shipped from China and bears the same number as a container which came from Malaysia and docked at Laem Chabang..."
http://www.bangkokpost.com/opinion/opinion/1157313/ngv-buses-pawns-in-deepening-customs-row

 

"The first bus was shipped from China to Malaysia, based on the serial number of its container, and then delivered to Thailand."

http://www.bangkokpost.com/news/general/1153233/customs-impounds-100-ngv-buses-amid-duty-doubts

 

"The latest consignment of 145 buses arrived yesterday but could not be unloaded - they are still floating in the sea on the container ship from Malaysia."
http://www.thaivisa.com/forum/topic/957534-floating-in-the-sea-swanky-new-Bangkok-buses-bobbing-up-and-down-on-a-ship-as-scandal-deepens/

 

"The container ship carrying them to Thailand originated in China and went via Malaysia. "
http://www.samuitimes.com/scandal-brewing-as-100-of-thailands-new-ngv-buses-are-held-by-customs/

 

"The second lot of 145 vehicles, still on the container ship at sea, looks like they could be landed on Wednesday with the third lot the day after and the fourth and final consignment arriving on the 20th."

http://www.thaivisa.com/forum/topic/958266-ngv-buses-stuck-at-laem-chabang-company-hopeful-that-contract-can-be-fulfilled/

 

Du ska nog inte bry dig om så mycket va journalister skriver, de vet inte bättre.

Naturligtvis kom de rullande, Thaivisa är förövrigt ingen sannare källa än mpr.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

20 minuter sedan, skrev Soengsang:

 

Du ska nog inte bry dig om så mycket va journalister skriver, de vet inte bättre.

Naturligtvis kom de rullande, Thaivisa är förövrigt ingen sannare källa än mpr.

Nja, fast när dom pratar explicit om serienummer på just containrar tror jag nog det är svårt att bortse ifrån detta. Dessutom verkar det ha rört sig om en sändning uppdelad på flera fartyg. Tycker det låter rimligare med containerfartyg än en sådan där jättelik bilfärja byggd för att ta 4-5000 bilar för att frakta något hundratal bussar.  

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom stora bilfartygen har nästan alltid fasta linjer och avviker sällan till andra hamnar för en extra leverans.

Hade man skickat dom som rullande enheter från Kina med bilfartyg hade smugglingsförsöket upptäckts ännu enklare. 

 

Nu var väl misstaget spårbarheten i container-ID.

 

Bangkok Post är väl en trovärdig källa då både korruptionskramare och juntavänner länkar dit regelbundet ;) 

 

Hade importören valt att betala tull och skatt för bussarna hade dom ju rullat av och på som är överlägset bästa transportsättet.

 

 

Ändrades av leifen

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Bus contractor hit with massive daily fine

The Bangkok Mass Transit Authority (BMTA) has begun to fine Bestlin Group 7.8 million baht a day for failing to deliver new buses on Thursday as contracted.

Bestlin must also pay almost 800 million baht to have the Customs Department release the new buses already landed in Thailand so they can be handed over to the BMTA.

BMTA director Surachai Eamvachirasakul said on Thursday the company has been told that the fine will start on Friday after it failed to hand over 489 new natural gas-fuelled buses worth 3.39 billion baht on Thursday. The amount includes a lost opportunity fine worth 16,000 baht per bus per day, he said.

When the daily fine had consumed all of the 330-million-baht project guarantee paid by the company to the BMTA, the bus agency will terminate the contract, he said.

 

http://www.bangkokpost.com/news/transport/1170988/bus-contractor-hit-with-massive-daily-fine

 

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Nja, du var tvungen att ha en båt som var och är kommersiellt registrerad, ev behörighet eller besättning ombord kvittade. Lite senare kom det en sk, bunkerförsäkran som var tvungen att godkännas från skattemyndigheterna, och så är det idag. All yrkessjöfart kör på skattefritt drivmedel.

Det har förekommit mycket mygel med detta, tror det har stagnerat idag då myndigheter som bekant har mer kontroll.

Ingen vettig människa idag eldar med diesel för uppvärmning.

Skattefri eller inte.

Däremot kan man tanka bilen, men en tank på 60 liter är inte så kul att hålla på med.

Men går ju ha en farmartank då på iallafall 2000 liter.

Och en lastbil för att flytta runt tanken.

En grävmaskin för att lyfta tanken på och av flaket.

Alternativt lastväxlarflak.

ADR bevis för att köra med dieseln på flaket.

Blir inte så mycket potentiella fifflare kvar.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

NGV buses - nearer to getting on the streets of Bangkok

 

3a.JPEG

Picture: Manager Online

 

Bangkok: -- The new NGV buses at the center of a controversy after they were kept at the port amid irregularities over tax are a step closer to getting into service.

 

The director of the Bangkok Mass Transit Authority Surachai Iamwachirasakun said that most of the 489 vehicles have now been registered to the BMTA, reports Manager Online.

 

The authority are now in the process of checking each vehicle.

 

3b.JPEG

 

He said there was nothing unusual in the buses being registered before they were checked. They could still be returned to the supplier if they have not fulfilled the letter of their contract.

 

The buses were supplied by Bestlin Group. They were stuck at Laem Chabang port for some time as questions were asked about where they were actually manufactured.

 

It emerged that the buses had come from China and been modified in Malaysia. A large amount of extra tax has to be paid because the buses did not originate in Malaysia that enjoys ASEAN tax privileges.

 

It is now around a month since the more eco-friendly buses were meant to make their debut on the capital's streets.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...