Jump to content
IGNORERAD

Bangkoks första gasbussar har levererats


MPR Nyheter

Recommended Posts

3 minuter sedan, skrev Fritz:

Var det inte nån mutskandal angående nya bussar i Bangkok för inte så många år sen ? Då skulle gamla bussar skrotas och nya leasas men projektet stoppades när någon räknade fram att det skulle bli billigare att köpa in nya bussar, skrota dom efter bara några år och sen köpa nya igen. Avgiften för service och underhåll på dom nya leasingbussarna skulle ha varit på 1000 THB/dag från och med dag ett ! :ahh:

 

Fritz..

 

Newins flaggskeppsprojekt som han slogs hårt för att få igenom när han kunde gynnas av detta.

Som väl var så förlorade han slaget.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 91
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    21

  • Soengsang

    17

  • leifen

    7

  • Chan2014

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

10 minuter sedan, skrev SatanG:

 

Newins flaggskeppsprojekt som han slogs hårt för att få igenom när han kunde gynnas av detta.

Som väl var så förlorade han slaget.

 

/ SatanG

Du kan väl inte mena att det skulle vara den Newin som styr och ställer i Buriram som skulle ägnat sig åt sådana oegentligheter ? Efter vad jag läst på MPR så är han ju närmast att se som något av en Gud bl.a för att med "egna" pengar byggt en racerbana. ;)

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Chan2014:

55555 Den var fin den, ja hur fan ska man få in en buss i en container, Leifen kanske har någon kommentar till detta eller "det tänkte jag inte på".

Chan2014

Ja, detta kan jag. Har jobbat många år med container och shipping.

 

Man får använda andra lösningar om standard containers inte passar. Det är inte ovanligt att man låter tillverka en anpassad modell för sin buss.

Oversize container är vanliga med det blir ofta dyrare transport då man får betala även för de tomplatser som uppstår bredvid. 

Skickar man stora bussar så skulle jag tro att flat rack med nedfällbara gavlar kan passa. Även täckta går att få upp till 16m längd vissa med bredd på 3m. Höjden är minsta problemet.

 

Lite bilder av vanliga lösningar, men det går att specialtillverka egna container också.

Första är 16m (53fot)

 

53ftHiCont_02_IICL-5_662x365_01-2.jpg

 

 

 

 

 

container_5.jpg

 

 

flat_mid.jpg

 

 

platform-container.jpg

 

 

Special_Equipment_Image2.png

 

 

 

 

APL-Special-Container---Collapsible-Flat-Rack-container_200.jpg

Ändrades av leifen

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Customs say Bestrin Group admits the first 100 NGV buses originated from China

 

G0DL5oPyrtt5HBAi4FmaJGxWl4G96vICB8bkFtcE

 

Bangkok: -- Bestrin Group, the successful bidder to supply a fleet of 489 NGV buses to Bangkok Mass Transit Authority, has admitted that the first lot of 100 buses which are held up at Laem Chabang deep-sea port were imported from China and not assembled in Malaysia as earlier claimed by the company, said Customs Department chief Kulit Sombatsiri on Tuesday.

 

As such, he said that Bestrin Group must be charged 40 percent import tax for the 100 NGV buses, amounting to 2.95 million baht for each bus. On top of that, he added that the company would be fined twice the amount of tax.

 

Unless the tax and fines are paid, the first 100 buses will be held up at the port, said the minister.

 

For the remaining 389 buses, Bestrin Group has not yet applied for taxation and, therefore, the group has not been faulted with tax evasion because it has not yet applied for taxation.

 

Full story: http://englishnews.thaipbs.or.th/customs-say-bestrin-group-admits-first-100-ngv-buses-originated-china/

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Normalt kör man på och av ett fordon, svårare är det inte. Därefter placeras fordonet på avsedd plats (tullområdet) för en senare klarering.

Vill man var full i f*n är det inget som hindrar transportören från att både lossat och lastat om bussarna i Malaysia, låter otroligt men konstigare saker har skett.

De har väl i stället gått om bord på fartyget, rivet bort gamla dokumentet och klistrat nya på varje buss - går det så går det.

Link to comment
Dela på andra sajter

55555 Den var fin den, ja hur fan ska man få in en buss i en container, Leifen kanske har någon kommentar till detta eller "det tänkte jag inte på".

Chan2014



Troligen kom dom på egna hjul på en av alla RoRo-fartyg som angör den hamnen. Många bilar tillverkade i Thailand exporteras därifrån.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Tallviking:

 


RoRo-fartyg som angör den hamnen. Många bilar tillverkade i Thailand exporteras därifrån.

 

 

Och lossas i Malmö bla, för vidare distribution med mindre bilbåtar främst till bla Ryssland, Thailandstillverkade Pajero är populära där.

Ändrades av Soengsang

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Tallviking:

 


Troligen kom dom på egna hjul på en av alla RoRo-fartyg som angör den hamnen. Många bilar tillverkade i Thailand exporteras därifrån.

 

Självklart är det så, är väl ingen som är så korkad så man tillverkar special containers för 100 bussar trots Leifens undanflykter istället för "det tänkte jag inte på".

Chan2014

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Chan2014:

Självklart är det så, är väl ingen som är så korkad så man tillverkar special containers för 100 bussar trots Leifens undanflykter istället för "det tänkte jag inte på".

Chan2014

 

Sannolikt så finns det redan en uppsjö av dylika containers då bussfrakter över haven inte är något nytt........

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev UglyFarang:

 

Sannolikt så finns det redan en uppsjö av dylika containers då bussfrakter över haven inte är något nytt........

Ja men för fan, inbillar du dej att man skickar bussar i container med sjöfrakt, källa på det tack.

Chan2014

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev UglyFarang:

 

Sannolikt så finns det redan en uppsjö av dylika containers då bussfrakter över haven inte är något nytt........

 

Det sker i regel på bilbåtar, där det finns däck med hög höjd, och som tål högre däcksbelastning, som medger stora fordon, som rullar på och av.

 

Att det skulle ske i container är långsökt, däremot chassin, till fordon och maskiner skickas som delar i containers ibland. 

 

Men dessa bussar har ju kommit kompletta, då har de till 99,9% säkerhet rullat själv ombord och av båten.

Ändrades av Soengsang

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har lastat MÅNGA bussar i Katrineholm för transport till Italien - OK, nu var det visserligen bara chassiet men de kördes både på och av.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev Chan2014:

Ja men för fan, inbillar du dej att man skickar bussar i container med sjöfrakt, källa på det tack.

Chan2014

RoRo är alltid bättre inom rimliga sträckor. Mitt företag tog hem +300 underreden från Kina till 3,2m breda järnvägschassin som fick sin påbyggnad i Göteborg.

Containerfrakt vann upphandlingen trots att containerna specialtillverkades för 25.000SEK per styck.  Andra lösningar kostade mycket mycket mer.

 

Allt handlar om pengar och en offert med rimlig leveranstid. 

Sen kan man köra en buss till kunden via vägar, men få vill ha en buss med +10.000km som ny.

 

Skulle tro att en sjöfrakt till Europa från Kina är mycket billigare med container än RoRo. Kanske 5.000USD i skillnad.

 

Open container med fällbara gavlar är en bra lösning och prisvärt. RoRo är svindyrt som jämförelse....

 

 

Ändrades av leifen

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev Chan2014:

Ja men för fan, inbillar du dej att man skickar bussar i container med sjöfrakt, källa på det tack.

Chan2014

Jag har ingen som helst erfarenhet av att transportera bussar till sjöss, men jag antar att samma fördelar med att lasta i containrar gäller för bussar som för annat gods, dvs man kan stapla containrar på varandra. Dom containerskepp jag har sett har har haft containrar staplade på däck i typ 7-8 lager. Kan tänka mig att det skulle bli väldigt dyrt att ersätta en sån stapel med en enda "lös" buss.  Det tillkommer naturligtvis lite extra arbetsmoment att lasta av/på en buss i en container jämfört med att köra den för egen maskin. Antar man får räkna på dessa saker m.a.p resans längd etc. 

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev turisten:

Jag har ingen som helst erfarenhet av att transportera bussar till sjöss, men jag antar att samma fördelar med att lasta i containrar gäller för bussar som för annat gods, dvs man kan stapla containrar på varandra. Dom containerskepp jag har sett har har haft containrar staplade på däck i typ 7-8 lager. Kan tänka mig att det skulle bli väldigt dyrt att ersätta en sån stapel med en enda "lös" buss.  Det tillkommer naturligtvis lite extra arbetsmoment att lasta av/på en buss i en container jämfört med att köra den för egen maskin. Antar man får räkna på dessa saker m.a.p resans längd etc. 

 

Det är därför det finns bilbåtar, istort sett alla fordon som importeras från asien kommer med bilbåtar, de har typ ett antal garage i höjd, de flesta låga avsedda för vanliga bilar och styrka i däcken för det, men även högre utrymmen för just BUSSAR lastbilar entreprenadfordon, men förstärkta däck. 

Även istort sett all transport av fordon till sjöss i europa sker med mindre bilfartyg, och INTE containers.

Endast vid viss privatimport från tex USA är det vanligt att man skickar bilar i containers, eller specialfordon, men det är bara någon promille av trafiken med fordon som transporteras till sjöss i världen.

 

PS, fascinerande att ni vet så lite om transport till sjöss, då transport till sjöss är större än alla andra transportslag tillsammans ;)

Ändrades av Soengsang

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

26 minuter sedan, skrev Soengsang:

 

Det är därför det finns bilbåtar, istort sett alla fordon som importeras från asien kommer med bilbåtar, de har typ ett antal garage i höjd, de flesta låga avsedda för vanliga bilar och styrka i däcken för det, men även högre utrymmen för just BUSSAR lastbilar entreprenadfordon, men förstärkta däck. 

Även istort sett all transport av fordon till sjöss i europa sker med mindre bilfartyg, och INTE containers.

Endast vid viss privatimport från tex USA är det vanligt att man skickar bilar i containers, eller specialfordon, men det är bara någon promille av trafiken med fordon som transporteras till sjöss i världen.

 

PS, fascinerande att ni vet så lite om transport till sjöss, då transport till sjöss är större än alla andra transportslag tillsammans ;)

 

Wallenius är väl världens största rederi för RoRo-transport ?

 

Har flera före detta kollegor från Flottan som jobbar i ledningen för det bolaget idag

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Tallviking:

 

Wallenius är väl världens största rederi för RoRo-transport ?

 

Har flera före detta kollegor från Flottan som jobbar i ledningen för det bolaget idag

Wallenius-Wilhelmsen nu mera, då de slagit sig i hop.

"A fleet of more than 60 state-of-the-art vessels, capable of carrying a mix of products, from auto and large construction and agriculture machines to various breakbulk products"

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev Chan2014:

Ja men för fan, inbillar du dej att man skickar bussar i container med sjöfrakt, källa på det tack.

Chan2014

 

Missade du Leifens bilder?

Även om det kanske är frestade att uppfinna hjulet igen så är det ganska onödigt.

Ändrades av UglyFarang

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev UglyFarang:

 

Missade du Leifens bilder?

Man skickar normalt inte bussar i containers, Leifens bilder visade bara att det finns containers för särskilda ändamål.

99,9 % av de bussar som fraktas till sjöss går i bilbåtar, numera är dessa oftast av multipurpose typ.

 

Likt den nedan.

Skärmavbild 2016-12-14 kl. 19.17.58.png

Ändrades av Soengsang

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Soengsang:

Man skickar normalt inte bussar i containers, Leifens bilder visade bara att det finns containers för särskilda ändamål.

99,9 % av de bussar som fraktas till sjöss går i bilbåtar, numera är dessa av multipurpose typ.

 

Jo, det har jag förstått men det finns en uppsjö av färdiga frakt alternativ utan att behöva uppfinna dessa igen som Chan vill få det till, det finns färdiga både containers som används vid långa frakter och andra alternativ.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev UglyFarang:

 

Jo, det har jag förstått men det finns en uppsjö av färdiga frakt alternativ utan att behöva uppfinna dessa igen som Chan vill få det till, det finns färdiga både containers som används vid långa frakter och andra alternativ.

 

Men saken är den att bussar transporteras inte i containers, C14 är rätt ute....

Att rulla på dem på bilbåtar är ingen ny uppfinning, har existerat i 40 år.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Soengsang:

 

Men saken är den att bussar transporteras inte i containers, C14 är rätt ute....

Att rulla på dem på bilbåtar är ingen ny uppfinning, har existerat i 40 år.

 

Flera här hävdar att det blir mycket dyrt jämfört med att frakta i container, vilket definitivt låter korrekt i mina öron.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev UglyFarang:

 

Flera här hävdar att det blir mycket dyrt jämfört med att frakta i container, vilket definitivt låter korrekt i mina öron.

 

Vilket är helt fel, de transporteras i bilbåtar, punkt slut!

Men även Leif har rätt, det går att transportera särskilda laster i containers....men bussar och fordon transporteras till 99,9% inte så, utan i särskilda bilbåtar.

Leif vet även att fallet är så, men tillrättavisade C14 då han var lite tyken mot sin trätobroder Leifen.

Ändrades av Soengsang

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev leifen:

RoRo är alltid bättre inom rimliga sträckor. Mitt företag tog hem +300 underreden från Kina till 3,2m breda järnvägschassin som fick sin påbyggnad i Göteborg.

Containerfrakt vann upphandlingen trots att containerna specialtillverkades för 25.000SEK per styck.  Andra lösningar kostade mycket mycket mer.

 

Allt handlar om pengar och en offert med rimlig leveranstid. 

Sen kan man köra en buss till kunden via vägar, men få vill ha en buss med +10.000km som ny.

 

Skulle tro att en sjöfrakt till Europa från Kina är mycket billigare med container än RoRo. Kanske 5.000USD i skillnad.

 

Open container med fällbara gavlar är en bra lösning och prisvärt. RoRo är svindyrt som jämförelse....

 

 

Förstår att du och uncen blev osams,2 bezzer ihop kan bara bli fel:mdr:

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...