Jump to content
IGNORERAD

"Motor stopp" i Thailands ekonomi, export o.s.v.


Guest Isan Lover

Recommended Posts

Guest Isan Lover

Hej

I dagens Bangkok Post kan man läsa att läget har försämrats på en rad områden nu, rubriken är "Motor stopp", landets industriproduktion har 0% tillväxt, landets export minskade med 4.2% i oktober och med 1% på dom senaste 10 månaderna, det allmänna spenderandes sjönk med 5.5% i oktober vilket är den lägsta siffran sen översvämningarna för 5 år sedan, konsumenternas skuldsättning ökar, konsumentförtroendet minskar,  Detaljhandelns omsättning, upp 4,3% 2015, ökade med 3,2% i år. Även bränslepriserna gick upp, industriproduktionen sjönk med 0.6% när experterna trodde att den skulle gå upp 0.75%, o.s.v.

 

Till detta ska man lägga att det nu uppges komma 18 000 mindre Kinesiska turister varje dag, detta på verkar ju även denna sektor negativt och turismen var ju den sektor som gick bäst fram tills nyligen.

 

http://www.bangkokpost.com/news/general/1151109/engine-failure

 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 168
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • turisten

    28

  • Tallviking

    23

  • Chan2014

    8

  • spooncreek

    7

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

On 04/12/2016 at 13:58, skrev Isan Lover:

Hej

I dagens Bangkok Post kan man läsa att läget har försämrats på en rad områden nu, rubriken är "Motor stopp", landets industriproduktion har 0% tillväxt, landets export minskade med 4.2% i oktober och med 1% på dom senaste 10 månaderna, det allmänna spenderandes sjönk med 5.5% i oktober vilket är den lägsta siffran sen översvämningarna för 5 år sedan, konsumenternas skuldsättning ökar, konsumentförtroendet minskar,  Detaljhandelns omsättning, upp 4,3% 2015, ökade med 3,2% i år. Även bränslepriserna gick upp, industriproduktionen sjönk med 0.6% när experterna trodde att den skulle gå upp 0.75%, o.s.v.

 

Till detta ska man lägga att det nu uppges komma 18 000 mindre Kinesiska turister varje dag, detta på verkar ju även denna sektor negativt och turismen var ju den sektor som gick bäst fram tills nyligen.

 

http://www.bangkokpost.com/news/general/1151109/engine-failure

 

Mvh isan lover

 

Negativa siffror för Thailand måste kittla gott i byxan så länge junan sitter vid makten?

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

 Motor stopp?    Thailand exporterar ca 1,25 miljoner bilar i år. Inte illa.

 

Hur många exporteras från Sverige, som ju också är ett exportberoende land?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
36 minuter sedan, skrev SatanG:

 

Negativa siffror för Thailand måste kittla gott i byxan så länge junan sitter vid makten?

 

/ SatanG

Hej

Just ekonomin, exporten och tillväxten brukar sjunka vid varje kupp, så det är inte på något sätt oväntat för oss som har varit med ett tag.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
6 minuter sedan, skrev ArneMorales:

 Motor stopp?    Thailand exporterar ca 1,25 miljoner bilar i år. Inte illa.

 

Hur många exporteras från Sverige, som ju också är ett exportberoende land?

Hej

Det är ju många men totalt sett minskar ändå exporten jämfört med perioden förra året.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

23 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Det är ju många men totalt sett minskar ändå exporten jämfört med perioden förra året.

Mvh isan lover

 

 

Det är väl så i många länder detta år.

Antar att den svenska exporten också minskar inom flera områden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan säga att i Lampang så byggs det hela tiden..

Nya hus och affärer, bensinstationer etc

Full fart.

Link to comment
Dela på andra sajter

Samma sak i Pattaya där jag bor. Jag åker upp till Korat då och då, samma sak där, samt hela vägen upp.

Även mycket vägbyggen och byggen av flerfamiljshus nu.

 

Är väl mest risexporten som minskat för Thailand, och det är väl OK eftersom den är olönsam.

 

Och IL,  de där kinesiska gruppturisterna som Thailand minskat ner på var ju också olönsamma för Thailand, så det är väl bra, av flera orsaker att man minskat ner på dem, tycker jag.

 

Ändrades av ArneMorales
Link to comment
Dela på andra sajter

Turismen ökar fortsatt stadigt. Antal hotellbokningar har ökat 30% under 2016.

 

Bookings see 30% surge

  Travel website Expedia saw room-night bookings for Thai hotels surge 30% in the first 11 months of the year, reflecting the country's strong tourism recovery.

 

http://www.bangkokpost.com/business/tourism-and-transport/1150597/bookings-see-30-surge

Link to comment
Dela på andra sajter

Fråga till Isan Lover.

 

Vilka sektorer  är det som ökar i Sverige nu och höjer BNP, förutom invandringen av muslimer?

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev ArneMorales:

 

 

Det är väl så i många länder detta år.

Antar att den svenska exporten också minskar inom flera områden.

 

Ja och det måste vara Juntan Löfvens fel eller hur?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Det är ju många men totalt sett minskar ändå exporten jämfört med perioden förra året.

Mvh isan lover

 

Samma i Sverige

 

hs.JPG

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan inte tro på detta, om ser till hur mycket thai mat frugan köper från asien affären vid hötorget, så måste det fan vara 1000% ökning på exporten från Thailand! Och varje år så kommer det hundra tals nya thaitjejer hit som gör likadant som min fru, handlar thai mat, dom kan inte äta

svennemat! 

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Just ekonomin, exporten och tillväxten brukar sjunka vid varje kupp, så det är inte på något sätt oväntat för oss som har varit med ett tag.

Mvh isan lover

Nja det har nog mer med världsekonomin att göra än att juntan sitter vid makten.

Det är ju en turistboom numera, tror du det varit det om rödskjortorna fått fortsätta misshandla sina meningsmotståndare eller om Bangkok shutdown hade  fått fortsätta?

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev SatanG:

Nja det har nog mer med världsekonomin att göra än att juntan sitter vid makten.

Det är ju en turistboom numera, tror du det varit det om rödskjortorna fått fortsätta misshandla sina meningsmotståndare eller om Bangkok shutdown hade  fått fortsätta?

/ SatanG

Eller om okupation av regeringensbyggnader och flygplatser hade fortsatt. Eller obstruktion av val.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Man kan naturligtvis ha olika åsikter om varför både ekonomin, exporten och tillväxten minskar och beskrivs som ett "motor stopp" i media, men historiskt sett är det snarare mer regel än udantag vid landets perioder av diktatur och juntastyre, så jag har en viss förståelse för att ekonomiska experter och media gör denna koppling.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

24 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Man kan naturligtvis ha olika åsikter om varför både ekonomin, exporten och tillväxten minskar och beskrivs som ett "motor stopp" i media, men historiskt sett är det snarare mer regel än udantag vid landets perioder av diktatur och juntastyre, så jag har en viss förståelse för att ekonomiska experter och media gör denna koppling.

Mvh isan lover

 

För egen del tror jag att ekonomin hade varit lika risig i detta nu även om PM hetat Thaksin, Yingluck, Abhisit eller Suthep, istället för Prayuth. Svårt att veta säkert såklart., men glöm inte att den ekonomiska politik som bedrivs nu har samma arkitekt och i princip samma innehåll som under Thaksins regeringar. Att du håller på dina principer om demokrati högt kan jag respektera, men själv skulle jag vara lite försiktig med att likställa demokrati med någon slags automatisk ekonomisk tillväxt. De länder som gått ekonomiskt bäst i Thailands närhet de senaste åren är inga demokratier direkt. Tycka vad man vill om det rent principiellt.

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
6 minuter sedan, skrev spooncreek:

 

För egen del tror jag att ekonomin hade varit lika risig i detta nu även om PM hetat Thaksin, Yingluck, Abhisit eller Suthep, istället för Prayuth. Svårt att veta säkert såklart., men glöm inte att den ekonomiska politik som bedrivs nu har samma arkitekt och i princip samma innehåll som under Thaksins regeringar. Att du håller på dina principer om demokrati högt kan jag respektera, men själv skulle jag vara lite försiktig med att likställa demokrati med någon slags automatisk ekonomisk tillväxt. De länder som gått ekonomiskt bäst i Thailands närhet de senaste åren är inga demokratier direkt. Tycka vad man vill om det rent principiellt.

Hej

Hur ekonomin, exporten och tillväxten hade sett ut med en civil regering och demokrati kan vi ju bsra gissa och spekulera om.

 

Faktum är ju dock att just dessa parametrar brukar gå ned vid kupper och perioder av diktatur, så skedde på 90-talet och vid kuppen 2006, nu ser samma sak ut att upprepa sig igen, militären är kanske inte så bra på just ekonomi.

 

Sen spelar väl den demokratiska omvärldens ovilja att investera i en diktatur, oviljan att göra affärer med en diktatur och omvärldens isolationistiska politik mot mot juntan och diktaturen också in.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Hur ekonomin, exporten och tillväxten hade sett ut med en civil regering och demokrati kan vi ju bsra gissa och spekulera om.

 

Faktum är ju dock att just dessa parametrar brukar gå ned vid kupper och perioder av diktatur, så skedde på 90-talet och vid kuppen 2006, nu ser samma sak ut att upprepa sig igen, militären är kanske inte så bra på just ekonomi.

 

Sen spelar väl den demokratiska omvärldens ovilja att investera i en diktatur, oviljan att göra affärer med en diktatur och omvärldens isolationistiska politik mot mot juntan och diktaturen också in.

Mvh isan lover

2005 var den thailändska tillväxten 4.6%. 2006 var den 5.1% och 2007 5.0%. 2013 var tillväxten 2.7%, 2015 var den 2.8% Har lite svårt att se dessa siffror som nedgångar...

https://en.wikipedia.org/wiki/Economy_of_Thailand

 

https://www.adb.org/countries/Thailand/economy

 

Link to comment
Dela på andra sajter

16 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Hur ekonomin, exporten och tillväxten hade sett ut med en civil regering och demokrati kan vi ju bsra gissa och spekulera om.

 

Faktum är ju dock att just dessa parametrar brukar gå ned vid kupper och perioder av diktatur, så skedde på 90-talet och vid kuppen 2006, nu ser samma sak ut att upprepa sig igen, militären är kanske inte så bra på just ekonomi.

 

Sen spelar väl den demokratiska omvärldens ovilja att investera i en diktatur, oviljan att göra affärer med en diktatur och omvärldens isolationistiska politik mot mot juntan och diktaturen också in.

Mvh isan lover

 

Fast omvärlden bedriver ju faktiskt ingen isolationistisk politik mot Thailand, eller vad har jag missat? Och de stora västerländska demokratierna har väl aldrig haft en ovilja att investera i diktaturer som princip? Kina är väl det bästa exemplet på senare årtionden. Vietnam ett annat.

 

Militären är inte bra på ekonomi, visst, jag kan hålla med om det. Jag kan hålla med om mycket som är fel med juntan som du vet. Men i konsekvensens namn var väl inte Thaksin nån direkt kung på det heller i så fall, trots att han var demokratiskt vald. Samma ekonomiska politik eller hur? Det har vi ju gått igenom till leda här på MPR, nu på sistone avseende alltifrån risstöd, till bylån, till OTOP, till tågbyggen. Same shit, different name.

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev turisten:

2005 var den thailändska tillväxten 4.6%. 2006 var den 5.1% och 2007 5.0%. 2013 var tillväxten 2.7%, 2015 var den 2.8% Har lite svårt att se dessa siffror som nedgångar...

https://en.wikipedia.org/wiki/Economy_of_Thailand

 

https://www.adb.org/countries/Thailand/economy

 

 

Och så juntans självutnämnde "Baghdad Bob", som återigen letar "fakta" om att militärkupper och juntor är bra. Underbart.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev spooncreek:

 

Och så juntans självutnämnde "Baghdad Bob", som återigen letar "fakta" om att militärkupper och juntor är bra. Underbart.

Kan du vara vänlig att förklara för mig var i mitt inlägg det står att militärkupper och juntor är bra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
2 minuter sedan, skrev spooncreek:

 

Fast omvärlden bedriver ju faktiskt ingen isolationistisk politik mot Thailand, eller vad har jag missat? Och de stora västerländska demokratierna har väl aldrig haft en ovilja att investera i diktaturer som princip? Kina är väl det bästa exemplet på senare årtionden. Vietnam ett annat.

 

Militären är inte bra på ekonomi, visst, jag kan hålla med om det. Jag kan hålla med om mycket som är fel med juntan som du vet. Men i konsekvensens namn var väl inte Thaksin nån direkt kung på det heller i så fall, trots att han var demomkratiskt vald. Samma ekonomiska politik eller hur? Det har vi ju gått igenom till leda här på MPR, nu på sistone avseende alltifrån risstöd, till bylån, till OTOP, till tågbyggen. Same shit, different name.

Hej

Det är den bilden som juntan ger men flera länder som Japan, Canada,Australien och USA m.fl deklarerade tidigt att dom skulle dra ned på investeringarna och samarbetet med Thailand, även EU gjorde såna utfästelser.

Nu har ju mindre nogräknade länder som Kina, Ryssland och Nord-Korea som själva är diktaturer gått rakt motsatt väg och ökat både investeringar och samarbetet med juntan i Thailand på flera plan.

Mycket tyder nog tyvärr på att historien upprepar sig än en gång när det gäller ekonomi, export och tillväxt under militärt styre i Thailand.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev spooncreek:

 

Och så juntans självutnämnde "Baghdad Bob", som återigen letar "fakta" om att militärkupper och juntor är bra. Underbart.

Tycker faktiskt du går lite väl långt i ditt hat mot alla som inte hyser samma åsikter som du själv. Du, Hobbe, Boa52, Frogfish och på sin tid Carpenter är praktexempel på personer som inte är det minsta intresserade av att hålla en vettig diskussion baserat på fakta eller någon form av logik. Istället skall oliktänkande personer dränkas i invektiv och förolämpningar så fort dom lägger fram något som inte passar in i den egna världsbilden. Varför  överhuvudtaget ägna sig åt att delta i ett diskussionsforum om man inte klarar av att hantera andra åsikter?

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...