Jump to content
IGNORERAD

Thai-Sino järnväg byggs hela vägen till Nong Khai.


Guest Isan Lover

Recommended Posts

Guest Isan Lover

Hej

Redan under Yinglucks tid som PM togs ett beslut om att bygga ut och om järnvägen hela vägen ifrån Bangkok till Nong Khai, den första delen till Korst är klar, men det har rått stor osäkerhet om juntan skulle fortsätta med den resterande planerade utbyggnaden efter det att dom stoppade utbyggnaden och ifrågasatte den, men nu är det tydligen beslutat om att köra vidare.

 

I dagens Bangkok Post kan man läsa att dom båda parterna nu har beslutat att återgå till dom ursprungliga planerna på en full utbyggnad hela vägen till Nong Khai, kan man gissa att det är Kina som trycker på här?

 

Detta är ett mycket viktigt beslut för hela Inkokina regionen både när det gäller handel och transport av människor länderna emellan, planerna ifrån Kinas sida är väl att det ska gå att åka hela vägen in i Kina via denna järnväg, samt att gods och turister ska kunna använda denna i båda riktningarna, även om det ifrån början främst kommer att handla om Kineser som landvägen vill komma till Thailsnd.

 

Regionen har mycket stora förväntningar på utbyggnaden och dom ökade kontakterna med Kina, om inte annat för att minska beroendet av Bangkok.

 

 

http://www.bangkokpost.com/news/general/1150449/thai-sino-rail-project-to-go-to-nong-khai

 

 

Thai-Sino rail project to go to Nong Khai

3 Dec 2016 

Thailand and China will sign a memorandum of collaboration (MoC) to extend the ambitious Thai-Sino Bangkok-Nakhon Ratchasima rail project to Nong Khai, Transport Minister Arkhom Termpittayapaisith said.

 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 40
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • MaiChai

    5

  • leifen

    5

  • Galten

    3

  • spooncreek

    3

Mest aktiva i denna tråd

6 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Regionen har mycket stora förväntningar på utbyggnaden och dom ökade kontakterna med Kina, om inte annat för att minska beroendet av Bangkok.

Så Bangkok satsar pengar för att slippa ta hand om denna del av landet framöver och låta Kina ta över?

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
5 minuter sedan, skrev leifen:

Så Bangkok satsar pengar för att slippa ta hand om denna del av landet framöver och låta Kina ta över?

Hej

Det här är nog i första hand ett Kinesiskt projekt, men provinserna i norr och nordost är väldigt måna om att denna utbyggnad blir av, man räknar med en kraftigt ökad handel och turism där efter det att hela sträckan in i Kina är klar, universiteten i området har gjort studier som tyder på stora positiva effekter.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Guest Isan Lover

Hej

Ytterligare en artikel om den planerade järnvägen mellan Kina och Singapore, man tar även upp dom positiva effekter denna järnväg kommer att få lokalt för människorna där den dras fram som ex.vis i Nong Khai.

 

 http://english.cri.cn/12394/2016/12/18/2021s947627.htm

 

 
China-Thailand railway to begin construction in early 2017
   2016-12-18 10:40:02    Xinhua      Web Editor: Zhang Xu

07d1e1742fc74e98865898bf9295eb04.jpg

The planned China-Thailand railway linking the Thai-Lao border with Bangkok will benefit Thailand as the high-speed railway is expected to improve local people's livelihood, the Thai transport minister said. [Photo: Xinhua]

The planned China-Thailand railway linking the Thai-Lao border with Bangkok will benefit Thailand as the high-speed railway is expected to improve local people's livelihood, the Thai transport minister said.

"We don't have a high-speed railway here in Thailand yet, but we foresee that high-speed railways can bring change to the life of Thais, as (what has been) proved in China," Transport Minister Arkhom Termpittayapaisith said in an interview with Xinhua.

He believed that once the traveling time from Bangkok to cities along the railway is cut to one or two hours, these cities with railway stations may have a great chance to attract more people and investment becasue of the high living costs in Bangkok.

"The economic benefit is much higher than financial return," he said, adding that he learned from China that high-speed railways did help cities to attraction more population and investment.

Arkhom also mentioned that the 873-km railway can help bring more Chinese tourists to the kingdom and thus benefit its tourism.

"The traveling time from the northeastern Nong Khai province on the Thai-Lao border to Thai capital Bangkok will be shorter and it may attract Chinese tourists who like to travel by train," he said.

Around 8 million Chinese tourists visited Thailand in 2015 and the number for Chinese tourists this year is expected to exceed 9 million. China is now the largest source of visitors to Thailand, accounting for about 30 percent of all international tourists.

Lao people may also find the railway a convenient means of transport for them, as one-seventh of the landlocked country's 7 million population visited Thailand yearly.

Once the China-Thailand railway gets connected with the China-Laos railway, it would take around 4 hours to travel from the Lao capital of Vientiane to Bangkok, Arkhom said, adding that train tickets between the two capitals would become more competitive compared with airfares.

The minister said the railway is also to benefit China as it can thus be connected with Southeast Asia, where Chinese goods and commodities can be transported to Thai ports through Thai railways.

In the meantime, he pointed out that the China-Thailand railway with a maximum speed of 250 km per hour will be only for passenger transportation while cargos will be handled on the existing meter-gauge railways.

The Thai government decided to divide the project into two phases and build a 256-km railway from Bangkok to Nakhon Ratchasima first. The remaining part will link Nakhon Ratchasima with Nong Khai.

According to Arkhom, the construction of an initial 3.5 km section will start soon after a bidding in early 2017, which will be followed by other sections of the first phase. The design work of the second phase, Nakhon Ratchasima to Nong Khai will also begin early next year.

He said the first phase may finish in 3 years and the whole project may take 5 years and the railway will also be extended to the Malaysian capital of Kuala Lumpur and finally Singapore.

Regional connectivity, which the Belt and Road Initiative emphasizes, will finally benefit the whole region, Arkhom said.

During the interview, Arkhom denied that China ever asked for development rights to land alongside the China-Thailand railway, as there were reports by local media alleging China wanted to be involved in the commercial development of these land.

"I think it is clear since we started the cooperation, commercial development and business will be part of Thailand," said Arkhom.

He said that either the State Railway of Thailand (SRT) will consider commercial development inside and outside of the stations and on both sides of the railway or the state-owned rail operator can give the rights to development to private sectors through a public-private partnership.

In that case, he explained, a Chinese company can join hands with a Thai firm to be a part of the land development.

Arkhom praised Chinese companies for their advanced technology, saying they can team up with local companies to participate in infrastructure projects.

According to the minister, Thailand has rolled out infrastructure programs with 65 billion U.S. dollars in the next 8 years. Some 10 metro lines will be built in Bangkok and its adjacent provinces.

He said Chinese companies can bid for these planned metro lines but they have to team up with a local company to join the biding, according to Thai laws and regulations. 

"Some Chinese companies are already doing this way as we can find a Chinese company in the construction of Bangkok's blue line extension," Arkhom said. A Chinese firm is also joining hands with Thai companies in the planned high-speed railway between Bangkok to Rayong.

 

Mvh isan lover

 
Link to comment
Dela på andra sajter

On 2016-12-03 at 07:40, skrev Isan Lover:

Hej

Det här är nog i första hand ett Kinesiskt projekt, men provinserna i norr och nordost är väldigt måna om att denna utbyggnad blir av, man räknar med en kraftigt ökad handel och turism där efter det att hela sträckan in i Kina är klar, universiteten i området har gjort studier som tyder på stora positiva effekter.

Mvh isan lover

Menar du att det är Kina som finansierar järnvägen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det man ska bygga nu är en 3,5 km lång tågsträcka, så att man kan hävda att man är igång. "Save face" som det står i första artikeln i Bangkok Post.   Men till och med denna "face saving gesture" av 3,5 km järnväg har blivit försenad, byggstart på den var planerad redan i år.

Det tar nog lång tid innan det blir någon järnväg mellan Bangkok och Nong Kai. Tyvärr.

 

"Work was supposed to have started on the rail line in October 2015 but the two sides remained far apart on financing. Thailand is also opposed to a Chinese request to be involved in commercial development of railway land.

In a face-saving gesture, the two sides agreed to build a 3.5-kilometre section this year, just so they could say that work had begun. However, even that project has been delayed.

Mr Arkhom said on Friday that 50% of the design work for the first 3.5km had been finalised and construction bids are expected to be called in March."

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
1 timme sedan, skrev spooncreek:

Det man ska bygga nu är en 3,5 km lång tågsträcka, så att man kan hävda att man är igång. "Save face" som det står i första artikeln i Bangkok Post.   Men till och med denna "face saving gesture" av 3,5 km järnväg har blivit försenad, byggstart på den var planerad redan i år.

Det tar nog lång tid innan det blir någon järnväg mellan Bangkok och Nong Kai. Tyvärr.

 

"Work was supposed to have started on the rail line in October 2015 but the two sides remained far apart on financing. Thailand is also opposed to a Chinese request to be involved in commercial development of railway land.

In a face-saving gesture, the two sides agreed to build a 3.5-kilometre section this year, just so they could say that work had begun. However, even that project has been delayed.

Mr Arkhom said on Friday that 50% of the design work for the first 3.5km had been finalised and construction bids are expected to be called in March."

Hej

Det kommer säkert att ta tid, men det viktiga är att beslutet om utbyggnaden ligger fast, sen får vi väl se hur lång tid det tar, hoppas att Kinesiska intressenter driver på i frågan.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Det kommer säkert att ta tid, men det viktiga är att beslutet om utbyggnaden ligger fast, sen får vi väl se hur lång tid det tar, hoppas att Kinesiska intressenter driver på i frågan.

Mvh isan lover

 

I hur många år har du "skrutit" om alla dessa "järnvägsprojekt" som "snart blir verklighet" i ditt område i Isaan ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
6 minuter sedan, skrev Tallviking:

 

I hur många år har du "skrutit" om alla dessa "järnvägsprojekt" som "snart blir verklighet" i ditt område i Isaan ?

Hej

Det handlar nog mer om förhoppningar än "skryt" eftersom en utbyggnad skulle vara viktig för en stor del av landet och inte som brukligt bara Bangkok regionen, att militärkuppen har försenat denna utbyggnad vet vi ju, men nu har ju även juntan fattat beslut om att gå vidare med PT,s projekt, så jag hoppas fortfarande på att det blir verklighet, nu verkar det ju åtminstone röra sig lite framåt..

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Isan Lover:

Hej

Det handlar nog mer om förhoppningar än "skryt" eftersom en utbyggnad skulle vara viktig för en stor del av landet och inte som brukligt bara Bangkok regionen, att militärkuppen har försenat denna utbyggnad vet vi ju, men nu har ju även juntan fattat beslut om att gå vidare med PT,s projekt, så jag hoppas fortfarande på att det blir verklighet, nu verkar det ju åtminstone röra sig lite framåt..

Mvh isan lover

 

Att en utbyggnad skulle vara bra är det nog ingen som kan förneka

 

Men varje år du skrivit om detta har det ju inte blivit något i verkligheten trots att du väldigt säkert sagt att nu blir det av

 

Menar du att det måste till en militärjunta för att få det att "bli av" ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
3 minuter sedan, skrev Tallviking:

 

Att en utbyggnad skulle vara bra är det nog ingen som kan förneka

 

Men varje år du skrivit om detta har det ju inte blivit något i verkligheten trots att du väldigt säkert sagt att nu blir det av

 

Menar du att det måste till en militärjunta för att få det att "bli av" ?

Hej

Kuppen har ju försenat utbyggnaden med flera år, men man får leva på hoppet.

Mvh isan lovet

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Kuppen har ju försenat utbyggnaden med flera år, men man får leva på hoppet.

Mvh isan lovet

 

Kan en kupp för 2,5 år sedan försena utbyggnader som du pratat om skulle ske "nu" för många år sedan ?

 

 

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Kuppen har ju försenat utbyggnaden med flera år, men man får leva på hoppet.

Mvh isan lovet

Väntar fortfarande på svar om finansieringen av denna järnväg. Du hävdade att detta "i första hand var ett kinesiskt projekt" som svar på att det är Bangkok som finansierar projektet. Hur står det till egentligen i den frågan?

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev spooncreek:

Det man ska bygga nu är en 3,5 km lång tågsträcka, så att man kan hävda att man är igång. "Save face" som det står i första artikeln i Bangkok Post.   Men till och med denna "face saving gesture" av 3,5 km järnväg har blivit försenad, byggstart på den var planerad redan i år.

Det tar nog lång tid innan det blir någon järnväg mellan Bangkok och Nong Kai. Tyvärr.

 

"Work was supposed to have started on the rail line in October 2015 but the two sides remained far apart on financing. Thailand is also opposed to a Chinese request to be involved in commercial development of railway land.

In a face-saving gesture, the two sides agreed to build a 3.5-kilometre section this year, just so they could say that work had begun. However, even that project has been delayed.

Mr Arkhom said on Friday that 50% of the design work for the first 3.5km had been finalised and construction bids are expected to be called in March."

 

Märkligt? Jag har åkt järnväg från Bangkok till Nong Khai flera gånger, sist till och med in i Laos! Så visst finns det redan en järnvägslinje där...

 

Skulle hellre sett att man satsade på att bygga ut den redan befintliga järnvägen där, dubbelspår, modernt signalsystem, bygga bort vissa flaskhalsar och generellt sett öka kapaciteten på den biten.

 

Problemet med en järnväg mellan Kina och Thailand är att man måste igenom Laos och för vem som helst som besökt detta land inser så är det inte billigt att bygga en järnväg där, vi pratar antingen broar eller tunnlar i massor för att få någon sorts hastighet på den järnvägen. Det hela känns som ett enormt "White elephant" projekt med flera länder involverade.

 

De priser man behöver ta på en helt nybyggd höghastighets bana till exempelvis Udon Thani kommer aldrig att kunna konkurrera med lågprisflyget dit, varken i kostnader eller i restid.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev MaiChai:

 

Märkligt? Jag har åkt järnväg från Bangkok till Nong Khai flera gånger, sist till och med in i Laos! Så visst finns det redan en järnvägslinje där...

 

Skulle hellre sett att man satsade på att bygga ut den redan befintliga järnvägen där, dubbelspår, modernt signalsystem, bygga bort vissa flaskhalsar och generellt sett öka kapaciteten på den biten.

 

Problemet med en järnväg mellan Kina och Thailand är att man måste igenom Laos och för vem som helst som besökt detta land inser så är det inte billigt att bygga en järnväg där, vi pratar antingen broar eller tunnlar i massor för att få någon sorts hastighet på den järnvägen. Det hela känns som ett enormt "White elephant" projekt med flera länder involverade.

 

De priser man behöver ta på en helt nybyggd höghastighets bana till exempelvis Udon Thani kommer aldrig att kunna konkurrera med lågprisflyget dit, varken i kostnader eller i restid.

 

Men i Laos bygger man väl redan....

 

Apropå kostnader och restid: En jämförelse med Kina haltar väl måhända i vissa stycken, men att ta tåget där är vida överlägset flyg i väldigt många fall. Både när det gäller variablerna tid och pris, för att inte nämna komfort. Kineserna är bra på att bygga järnväg, utan tvekan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
10 minuter sedan, skrev spooncreek:

 

Men i Laos bygger man väl redan....

 

Apropå kostnader och restid: En jämförelse med Kina haltar väl måhända i vissa stycken, men att ta tåget där är vida överlägset flyg i väldigt många fall. Både när det gäller variablerna tid och pris, för att inte nämna komfort. Kineserna är bra på att bygga järnväg, utan tvekan.

Hej

Ja både Kina och Japan har väl bevisat att järnvägen både går att bygga ut, göra komfortablare och resa snabbt med, tror absolut på järnväg som ett bra alternativ även i framtiden, kanske t.o.m mer i framtiden p.g.a miljöskäl, m.m.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev spooncreek:

 

Men i Laos bygger man väl redan....

 

Apropå kostnader och restid: En jämförelse med Kina haltar väl måhända i vissa stycken, men att ta tåget där är vida överlägset flyg i väldigt många fall. Både när det gäller variablerna tid och pris, för att inte nämna komfort. Kineserna är bra på att bygga järnväg, utan tvekan.

 

Jasså, jag har mest sett bilder på diverse signerinsceremonier och liknande samt utdelande av lite småkontrakt men att de börjat bygga var nyheter för mig. Hela sträckningen är väl inte ens fastslagen ännu? Bland annat runt Luang Prabang fanns det väl lite betänlkligheter med att låta höghastighetståg dundra igenom världsarvsstaden?

 

Hela det här projektet kommer att sluta som Hopewell projektet i Bangkok, med ett antal betongpelare spridda runt Laos, en tom projektkassa och ett antal rikare kinesiska affärsmän i Kina, Laos och Thailand.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

35 minuter sedan, skrev MaiChai:

 

Jasså, jag har mest sett bilder på diverse signerinsceremonier och liknande samt utdelande av lite småkontrakt men att de börjat bygga var nyheter för mig. Hela sträckningen är väl inte ens fastslagen ännu? Bland annat runt Luang Prabang fanns det väl lite betänlkligheter med att låta höghastighetståg dundra igenom världsarvsstaden?

 

Hela det här projektet kommer att sluta som Hopewell projektet i Bangkok, med ett antal betongpelare spridda runt Laos, en tom projektkassa och ett antal rikare kinesiska affärsmän i Kina, Laos och Thailand.

 

Fel av mig där, det byggs inget än i Laos heller.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2016-12-03 at 07:21, skrev Isan Lover:

Hej

Redan under Yinglucks tid som PM togs ett beslut om att bygga ut och om järnvägen hela vägen ifrån Bangkok till Nong Khai, den första delen till Korst är klar, men det har rått stor osäkerhet om juntan skulle fortsätta med den resterande planerade utbyggnaden efter det att dom stoppade utbyggnaden och ifrågasatte den, men nu är det tydligen beslutat om att köra vidare.

 

I dagens Bangkok Post kan man läsa att dom båda parterna nu har beslutat att återgå till dom ursprungliga planerna på en full utbyggnad hela vägen till Nong Khai, kan man gissa att det är Kina som trycker på här?

 

Detta är ett mycket viktigt beslut för hela Inkokina regionen både när det gäller handel och transport av människor länderna emellan, planerna ifrån Kinas sida är väl att det ska gå att åka hela vägen in i Kina via denna järnväg, samt att gods och turister ska kunna använda denna i båda riktningarna, även om det ifrån början främst kommer att handla om Kineser som landvägen vill komma till Thailsnd.

 

Regionen har mycket stora förväntningar på utbyggnaden och dom ökade kontakterna med Kina, om inte annat för att minska beroendet av Bangkok.

 

 

http://www.bangkokpost.com/news/general/1150449/thai-sino-rail-project-to-go-to-nong-khai

 

 

Thai-Sino rail project to go to Nong Khai

3 Dec 2016 

Thailand and China will sign a memorandum of collaboration (MoC) to extend the ambitious Thai-Sino Bangkok-Nakhon Ratchasima rail project to Nong Khai, Transport Minister Arkhom Termpittayapaisith said.

 

Mvh isan lover

Jaså, det var något nytt du skriver. Att det skulle finnas en ny järnväg klar från Bangkok till Korat.

Jag korsar den banan varje dag. Det är samma gamla diesellok som tuffar fram. som det alltid har varit.

Sanningen är väl att det finns inte en meter ny järnväg ännu.........

/biker

 

Link to comment
Dela på andra sajter

52 minuter sedan, skrev biker:

Jaså, det var något nytt du skriver. Att det skulle finnas en ny järnväg klar från Bangkok till Korat.

Jag korsar den banan varje dag. Det är samma gamla diesellok som tuffar fram. som det alltid har varit.

Sanningen är väl att det finns inte en meter ny järnväg ännu.........

/biker

 

Verkligheten är inte samma som propagandan på div bloggar.

Det byts ut någon räls då och då men det är väl allt som hänt.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara för att det inte finns ny järnväg eller tåg så betyder det inte att det inte existerar.

Politikern Galten.

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Det sista jag läste var väl att Japanerna kanske skulle styra upp byggandet, men sen kan man undra om de planerade snabbtågen precis som i Sverige bara skall serva persontrafik och låta godset få vänta? Då blir det ingen fart ju, för det viktiga för kineserna är väl inte att stanna vid isanlovers gränsbygd och öka dess handel? De vill väl kunna transportera gods till Thailands hamnar för att snabbare och kortare få iväg sina varor... Eller

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Tekkor:

Det sista jag läste var väl att Japanerna kanske skulle styra upp byggandet, men sen kan man undra om de planerade snabbtågen precis som i Sverige bara skall serva persontrafik och låta godset få vänta? Då blir det ingen fart ju, för det viktiga för kineserna är väl inte att stanna vid isanlovers gränsbygd och öka dess handel? De vill väl kunna transportera gods till Thailands hamnar för att snabbare och kortare få iväg sina varor... Eller

 

De kommer bli duktigt besvikna i Issan när de ser de kinesiska godstågen dundra förbi Nong Khai på sin väg ner mot Laem Chabang.

 

Såg någon siffra på den föreslagna järnvägen genom Laos, totalt är det 41 mil som ska byggas till en standard som tillåter 160 km/h. På sträckan ska man bygga 76 broar och 154 tunnlar. Detta ska vara klart till 2020 säger man...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...