Jump to content
IGNORERAD

Vart tog kineserna vägen ?


Fritz

Recommended Posts

Ja just det, det är frågan, vart tog dom vägen och varför ? Dom turistande kineserna har i alla fall i stort sett försvunnit från mina kvarter och jag har fått indikationer på att det är inte bara i mina kvarter detta skett.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 68
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • turisten

    7

  • leifen

    5

  • HuaHindinnge

    5

  • spooncreek

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Central bank admits crackdown on zero-dollar package tours has big impact

Zero-Dollar-Tours.jpg?resize=696%2C392 Tourism sector accounts for 11-12 percent of the GDP and the number of tourist arrivals for the month of October has dropped to 2.26 million compared to 2.41 million in September representing 10.1 percent drop
 

The Thai government’s crackdown on zero-dollar package tours from China may have greater impacts on tourism business than earlier projected but whether the impacts will affect the GDP or not is yet to be assessed together with the overall economic performance, said Mr Don Nakornthap, senior director of Macro-economic Policy Office of the Bank of Thailand, on Wednesday.
a
Tourism sector accounts for 11-12 percent of the GDP and the number of tourist arrivals for the month of October has dropped to 2.26 million compared to 2.41 million in September representing 10.1 percent drop, said Mr Don, adding that this has weakened the consumption of tourism-related private sector.
a
Coupled with the weak purchasing power of the farming sector due to lower prices of farm products, the consumption growth of the private sector for the month of October contracted 1.9 percent against the figure in September.
a
Don said it was initially projected that the crackdown on zero-dollar package tours from China and the increase of fees for visa upon arrival would cut down the number of tourist arrivals by 200,000 for this year, but it appeared that the real impacts might be far greater than the earlier projection. The actual impacts, he added, will be further assessed.
a
Meanwhile, exports for October contracted 4.3 percent compared to September’s 3 percent growth, but exports of certain goods and for certain markets remain positive indicating that there is potential for expansion of medium-grade goods.
a
Private sector’s investments for October contracted 1.5 percent resulting from continuing contraction in construction sector and investments in machinery.
a
Report shared by ThaiPBS

 

 

 

http://pattayaone.news/en/central-bank-admits-crackdown-zero-dollar-package-tours-big-impact/

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev kenke:

Tack ! Det var den orsaken som jag fick av en australiensare som jag träffade på i dag. Han verkade insatt och hävdade dessutom att turismen från Kina pga detta minskat med 70% . Är det på det viset så måste det ju vara ett enormt bakslag för den Thailändska turistindustrin.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Förstår inte riktigt vad som är problemet med zero dollar tour, billiga paketresor och möjlighet att köpa till grejer på plats, varför är det Thailands problem? Även om de reser i grupp måste väl en stor del av pengarna stanna i Thailand?

/Martin

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Fritz:

Tack ! Det var den orsaken som jag fick av en australiensare som jag träffade på i dag. Han verkade insatt och hävdade dessutom att turismen från Kina pga detta minskat med 70% . Är det på det viset så måste det ju vara ett enormt bakslag för den Thailändska turistindustrin.

 

Fritz..

 

 

Ja det ar kanske darfor det ar REA pa visumansokningar nu

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Läste någonstans att juntan nu skulle satsa mycket pengar på PR för att få tillbaka Kineserna.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Läste någonstans att juntan nu skulle satsa mycket pengar på PR för att få tillbaka Kineserna.

Mvh isan lover

 

Kanske var det här du läste.

 

https://www.tatnews.org/Thailand-is-on-course-in-ensuring-quality-travel-experiences-for-chinese-tourists/

 

"Om jag fått frågan om var de lyckli­gaste människorna finns skulle jag ha svarat: I Filippinerna, där ­varje ­människa har en ståuppkomikers ­talang."

Staffan Heimerson - http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/staffanheimerson/article14502442.ab

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev kenke:

 

 

Ja det ar kanske darfor det ar REA pa visumansokningar nu

 

Ja jag har oxå funderat på det går det så dåligt för turistindustrin så att dom rea ut visumen nu eller är det en julklapp till oss faranger från Prayutten ??????

Hur som helst så kom den för sen för jag har redan köpt biljett för en liten nya 30 dagars tur.

 

/matz

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet med de sk Zerodollarresorna är ju att kinesiska företag kontrollerar hela kedjan; bussar, resor, restauranger och butiker.

Även de som är anställda i dessa företag är kineser.

Så inte många baht kommer in i Thailand.

Kineserna är smarta. De betalar inte en spänn för mycket i skatt.
Ju mer man kan få förbetalt i Kina så minskar ju skatten i Thailand.

Så är hur alla multinationella företag agerar.


/ hakancnx

/hakancnx

Link to comment
Dela på andra sajter

Så när Thailands turistministerium räknade antal kinesiska turister och intäkterna så insåg de att nåt inte stämmer...;-)


/ hakancnx

/hakancnx

Link to comment
Dela på andra sajter

21 timmar sedan, skrev kenke:

 

 

Ja det ar kanske darfor det ar REA pa visumansokningar nu

 

Vad är det för rea på visumansökningar?

 

/SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev SatanG:

 

Vad är det för rea på visumansökningar?

 

/SatanG

 

100% (gratis) på enkelt turistvisum.

Link to comment
Dela på andra sajter

22 timmar sedan, skrev Fritz:

turismen från Kina pga detta minskat med 70% . Är det på det viset så måste det ju vara ett enormt bakslag för den Thailändska turistindustrin.

 

Fritz..

 

Jo men å andra sidan till stor glädje för turister från andra länder, med tanke på diverse gnäll på kineser.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tydligen ingen större fara på taket. Enligt Expedia har antalet hotellbokningar för thailändska hotell under året hittills ökat med 30% jämfört med förra året.  Tydligen har antalet hotellrum bokade från Sverige ökat med 70%.

 

Bookings see 30% surge 

 

Travel website Expedia saw room-night bookings for Thai hotels surge 30% in the first 11 months of the year, reflecting the country's strong tourism recovery.
"The 11-month room-night booking growth has exceeded our target of 20%," said Pimpawee Nopakitgumjorn, director of market management at Expedia Thailand. "This confirms that we have brought in more foreign tourists."
 

http://www.bangkokpost.com/business/tourism-and-transport/1150597/bookings-see-30-surge

Link to comment
Dela på andra sajter

Kineser nog gör de sig bäst tillsammans med ryssar de kan väl ta varandra i hand och vandra naken till Sibirien.Den sista färden 

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev burrabus:

Kineser nog gör de sig bäst tillsammans med ryssar de kan väl ta varandra i hand och vandra naken till Sibirien.Den sista färden 

Va fan har du emot sibirien:rap:

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Boa52:

Va fan har du emot sibirien:rap:

Kanske liknarTavelsjö ,hehe.

Varför är du så otrevlig?

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev kenneth073:

Kanske liknarTavelsjö ,hehe.

Varför är du så otrevlig?

Kärlek börjar alltid med bråk

Link to comment
Dela på andra sajter

14 timmar sedan, skrev Nemo:

 

100% (gratis) på enkelt turistvisum.

Inte för mig i alla fall, nu betalade jag lite extra för att dom skulle fixa visumet åt mig (finns väl roligare saker att göra än att köa på ambassaden) men jag tror jag fick punga ut med 1900B för visumet och lite till för servicen.

 

Men jag är ju en lättlurad fan, så kanske det skulle varit gratis med foto+kopior på resehandlingar och hela den biten samt att nån gjorde jobbet åt mig. Tror jag betalade runt 400kr för det visumet.

 

Finns det andra visum än single eller METV om man bara vill vara där nån månad ogift (med en thai) och under 50 bast? Jag kan inte fatta vitsen med METV förresten, åker ju på visa-runs i alla fall.

 

Finns möjligheter om man är gift med en Thai och över 50 år, pluggar eller jobbar men för mig har jag inte hittat nåt som fungerar lika bra som single - och jag måste betala för det. Sen 1900B för 30 dagar extension.

 

Gratis skulle sitta fint :)

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

20 minuter sedan, skrev kitungmakmak:

Inte för mig i alla fall, nu betalade jag lite extra för att dom skulle fixa visumet åt mig (finns väl roligare saker att göra än att köa på ambassaden) men jag tror jag fick punga ut med 1900B för visumet och lite till för servicen.

 

Men jag är ju en lättlurad fan, så kanske det skulle varit gratis med foto+kopior på resehandlingar och hela den biten samt att nån gjorde jobbet åt mig. Tror jag betalade runt 400kr för det visumet.

 

Finns det andra visum än single eller METV om man bara vill vara där nån månad ogift (med en thai) och under 50 bast? Jag kan inte fatta vitsen med METV förresten, åker ju på visa-runs i alla fall.

 

Finns möjligheter om man är gift med en Thai och över 50 år, pluggar eller jobbar men för mig har jag inte hittat nåt som fungerar lika bra som single - och jag måste betala för det. Sen 1900B för 30 dagar extension.

 

Gratis skulle sitta fint :)

 

 

Screenshot from 2016-12-04 02-58-12.png

Link to comment
Dela på andra sajter

43 minuter sedan, skrev Nemo:

 

 

Screenshot from 2016-12-04 02-58-12.png

Fan, blåst på pengar igen. Får kolla noggrannare nästa gång, nu är det ju kört i alla fall.

 

Nån Khmer som gjorde sig en extra slant på mig då.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...