Jump to content
IGNORERAD

Vart tog kineserna vägen ?


Fritz

Recommended Posts

Hum det kan ju kanske bli lite trevligare på min nästa resa då. Det är inte så trevligt att ha någon som hostar harklar och rapar överalt, eller obehindrat sträcker sig över frukostbordet och matportioner. Vad är det med dem? varför kan dom inte lämna plats så att någon annan kan få fotografera, och varför besvaras ett glatt "Good morning!" i hissen bara med en butter blick? Jag frågade min Thailändska vän vad det var för fel på det där folket? Hon svarade bara att de var ohyfsade och illa omtyckta. Ja det är ju inte så förvånande.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 68
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • turisten

    7

  • leifen

    5

  • HuaHindinnge

    5

  • spooncreek

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

1 timme sedan, skrev måne:

Nu har du nog lite fel,thaidamer som kommer till Sverige har ofta barn kvar i Thailand och de tillhör väl kategorin familj.

Nja, vad jag menade är att dom kommer till Sverige utan sällskap av familj.

Link to comment
Dela på andra sajter

21 minuter sedan, skrev Wangthong:

Även i Sverige har vi sett många framgångsrika vietnameskineser, som du redan varit inne på. En hel del livsmedelsaffärer och kinesrestauranger, ja även thairestauranger ägs fortfarande eller har byggts upp av vietnameser med kinesbakgrund.

 

Ett annat land där kineser byggt upp en hel del av affärslivet är Indonesien. På 80-talet när jag jobbade där såg man, till skillnad från andra länder i SEA inte hur mycket kineserna hade brett ut sig i landet. Hela kvarter kunde vara ägda av kineser fast till skillnad mot de andra länderna i området syntes inte ett spår av att det var ägt av kineser. Kinarestauranger med endast maten som avslöjade att det var en kinarestaurang. De flesta datorbutikerna i landet var nog ägda av kineser. Åtminstone var det så på Java och Sumatra där jag var.

 

Förklaringen till detta fick man redan när man landade i landet och fick bagaget genomsökt i tullen. De letade igenom allt, speciellt böcker bläddrade igenom på ett sätt som man aldrig stöt på tidigare. Det de letade mest efter var tydligen kinestecken. Det var förbjudet med kinesiska tecken i hela landet. Trots att många kinesättlingar precis som i Thailand var framgångsrika affärsmän och mäktiga makthavare var kommunistskräcken enormt stor. Chinatown helt utan kinestecken. Enda spåren man kunde se var av undangömda kinestempel och kinesiska begravningsplatser. 

 

Intressant att höra om Indonesien, ett land jag tyvärr inte varit i än. Däremot läst mig till att Jakarta har en kinesisk, tillika kristen borgmästare, som haft det lite tufft med konservativa muslimer på sistone. Oavsett, det är intressant att se hur olika man hanterat den kinesiska invandringen i olika länder.

Thailand är nog bäst i klassen avseende det.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev spooncreek:

 

Intressant att höra om Indonesien, ett land jag tyvärr inte varit i än. Däremot läst mig till att Jakarta har en kinesisk, tillika kristen borgmästare, som haft det lite tufft med konservativa muslimer på sistone. Oavsett, det är intressant att se hur olika man hanterat den kinesiska invandringen i olika länder.

Thailand är nog bäst i klassen avseende det.

Vad sägs om Singapore! 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
16 minuter sedan, skrev Batting:

Hum det kan ju kanske bli lite trevligare på min nästa resa då. Det är inte så trevligt att ha någon som hostar harklar och rapar överalt, eller obehindrat sträcker sig över frukostbordet och matportioner. Vad är det med dem? varför kan dom inte lämna plats så att någon annan kan få fotografera, och varför besvaras ett glatt "Good morning!" i hissen bara med en butter blick? Jag frågade min Thailändska vän vad det var för fel på det där folket? Hon svarade bara att de var ohyfsade och illa omtyckta. Ja det är ju inte så förvånande.

Hej

Detta är något man hör i dom flesta Asiatiska länder, Kineser verkar inte vara populära, dom har väldigt dåligt rykte just när det gäller stt tränga sig före, breda ut sig, skräpa ned, ta för sig på buffér, harkla, spotta och rapa högljutt o.s.v.

Har själv råkat ut för och upplevt detta i flera länder och då har personal av annan etnicitet bett om ursäkt för Kinesernas uppträdande, t.o.m gamla kärringar och gubbar armbågar sig fram och trampar folk på tårna för att komma före i kön.

Så är det tyvärr, men sen känner jag ju en del Kineser som bor i Sverige och dom är både artiga, vänliga och uppträder mer korrekt än många Svenskar, har via jobbet träffat en del Kineser i länder som Schweiz, Tyskland, Frankrike och England och dom har också uppträtt korrekt.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Detta är något man hör i dom flesta Asiatiska länder, Kineser verkar inte vara populära, dom har väldigt dåligt rykte just när det gäller stt tränga sig före, breda ut sig, skräpa ned, ta för sig på buffér, harkla, spotta och rapa högljutt o.s.v.

Har själv råkat ut för och upplevt detta i flera länder och då har personal av annan etnicitet bett om ursäkt för Kinesernas uppträdande, t.o.m gamla kärringar och gubbar armbågar sig fram och trampar folk på tårna för att komma före i kön.

Så är det tyvärr, men sen känner jag ju en del Kineser som bor i Sverige och dom är både artiga, vänliga och uppträder mer korrekt än många Svenskar, har via jobbet träffat en del Kineser i länder som Schweiz, Tyskland, Frankrike och England och dom har också uppträtt korrekt.

Mvh isan lover

Kan kanske bero på att det rör sig om olika samhällsklasser? Kineser i Sverige är väl huvudsakligen universitetsstudenter, ingenjörer etc. Dom som turistar i Thailand verkar vara av lite mer "rustikt" slag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
9 minuter sedan, skrev turisten:

Kan kanske bero på att det rör sig om olika samhällsklasser? Kineser i Sverige är väl huvudsakligen universitetsstudenter, ingenjörer etc. Dom som turistar i Thailand verkar vara av lite mer "rustikt" slag.

Hej

Så kan det ju vara, men jag tror inte att alla Kineser som vistas i Sverige har högre utbildningar, tänker främst på anställda i restauranger, kök och asiatiska butiker, även dessa har uppenbarligen anpassat sig och tagit seden dit dom kom.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

14 minuter sedan, skrev turisten:

Kan kanske bero på att det rör sig om olika samhällsklasser? Kineser i Sverige är väl huvudsakligen universitetsstudenter, ingenjörer etc. Dom som turistar i Thailand verkar vara av lite mer "rustikt" slag.

"Rustikt", ja Tölpaktigt är väl ordet som kommer för mig. :23:
När jag och tjejen satt och fikade i Bangkok så fick jag syn på en förbudsskylt mot att spotta. 
Eftersom jag aldrig förr sett en sådan skylt så frågade jag om det var en uppmaning mest riktat mot Kineser.
Min Thailändska vän nickade eftertänksamt, och menade att det var mycket möjligt. 

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev Batting:

"Rustikt", ja Tölpaktigt är väl ordet som kommer för mig. :23:
När jag och tjejen satt och fikade i Bangkok så fick jag syn på en förbudsskylt mot att spotta. 
Eftersom jag aldrig förr sett en sådan skylt så frågade jag om det var en uppmaning mest riktat mot Kineser.
Min Thailändska vän nickade eftertänksamt, och menade att det var mycket möjligt. 

Är inte skylten tillför snusande svenskar . ?

Link to comment
Dela på andra sajter

26 minuter sedan, skrev HuaHindinnge:

Är inte skylten tillför snusande svenskar . ?

Ja du har rätt. Det är inte heller trevligt, men har de inte blivit duktigare på att använda papperskorgar?

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Atom:

 

Men även utan Zero Dollar turister så är nog kineser den viktigaste målgruppen och "riktiga" kinesiska turister spenderar nog betydligt många fler Baht per dag än vad en genomsnittlig svensk turist gör.

 

Även "riktiga" kinesiska turister spenderar dock en väldigt stor del av sin resa på bussar mellan olika utflyktsmål och kinesiska restauranger så även där blir nog mindre hotell och restauranger utan inkomster men det får man nog leva med; man kan ju trots allt inte tvinga dem att äta somtam eller köttbullar och potatis på små trevliga restauranger.

Finns det någon statistik hur mycket turister från olika läder spenderar per dag ?.

Link to comment
Dela på andra sajter

25 minuter sedan, skrev bambam:

Finns det någon statistik hur mycket turister från olika läder spenderar per dag ?.

Kanske här

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev HuaHindinnge:

Kanske här

Nja inte så mycket, vad jag försöker få fram är hur mycket man spenderar per dag och nationalitet.

Det du så snällt länkade till var mest allmän budget.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kinesvietnamiser är driftiga.

Tänk bara på alla Thaiäffärer här hemma.

Är det Thai så är det typ källar/garage verksamhet medands kineser slår på stort typ dagens Saigon cash.

Över 20 lastkajer för lastbilar = respekt.

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

On ‎2016‎-‎12‎-‎03 at 18:19, skrev Nemo:

 

100% (gratis) på enkelt turistvisum.

Haha...första gången jag stannar bara 2 veckor, då är det gratis visum. Min timing här i livet är och har inte varit den bästa eller kallas det otur

Link to comment
Dela på andra sajter

Snälla jämför inte Thaikineser, Singaporekineser, Malaysiakineser, etc. med mainlandkineser....

 

Ställ gärna en fråga till någon .....kines om vad dom tycker om mainlandkineser.

 

Ha en kanonbra dag!

[emoji4]



1 China policy.

Trump sa ifrån.
Nåt som ingen annan vågat.

Men när Ryssen tog Krim då kom sanktioner.

Sila myggan och svälja elefanten.
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...