Jump to content
IGNORERAD

Kungen är död länge leve den nya kungen.


janne_h

Recommended Posts

Scandinaviancorner
46 minuter sedan, skrev thaiola:

Thaksin är snart tillbaka tillbaka i detta land utan problem . bara vänta och se

Hoppas du på det!!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 123
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • turisten

    9

  • Boa52

    7

  • Koh Changer

    7

  • Tallviking

    6

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

8 timmar sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Grattis ifrån mig också och lycka till.

Jag hoppas att tiden utomlands har gett honom en modernare syn än sin föregångare på mycket, en positivare inställning till demokrati och mänskliga rättigheter samt att han lyckas hålla militären stången.

Mvh isan lover

Hmm tror knapast att nye Kungen har studerat "Tysk Demokrati" under sina vistelser i Munchen!!

Fokus låg nog på andra studier:big_smile:

Link to comment
Dela på andra sajter

17 minuter sedan, skrev thaiola:

det påstås så 

Så duuu e sådan duuu hmm

Iallafall Vi ses på Onsdag....nu undrar ju alla hmm Onsdsag  7/12 vad händer då?????

Dom skulle bara veta............

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
11 timmar sedan, skrev frason:

Skickligt.

 

Kungen i Thailand har lika mycket makt över sitt land som Sveriges kung över sitt land. Så dream on.

Hej

Det är nog du som drömmer, försök övertyga någon Thailändare att kungen saknar makt och inte har något att säga till om, skulle t.o.m tro att det kunde riskera att bli en LM-anmälan för det, alla vet att kungen har stora möjligheter att påverka det mesta i landet.

Han godkänner alla kupper, hans rådgivare utser landets generaler som sen svär honom trohet o.s.v.

Enligt mig är nog kungen den enskilt mest betydelsefulla och mest inflytelserika personen i landet och detta även utan att formellt inneha någon egentlig makt.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Det är nog du som drömmer, försök övertyga någon Thailändare att kungen saknar makt och inte har något att säga till om, skulle t.o.m tro att det kunde riskera att bli en LM-anmälan för det, alla vet att kungen har stora möjligheter att påverka det mesta i landet.

Han godkänner alla kupper, hans rådgivare utser landets generaler som sen svär honom trohet o.s.v.

Enligt mig är nog kungen den enskilt mest betydelsefulla och mest inflytelserika personen i landet och detta även utan att formellt inneha någon egentlig makt.

Mvh isan lover

Hm, och allt detta vet du pga att du har umgåtts med honom dagligen? Eller hur kommer det sig att just du vet allt detta som massor av experter och journalister runt om i världen bara kan spekulera om?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ambassadör Staffan Herrströms månadsbrev för december

Till alla svenskar som bor i Thailand

Thailand har fått en ny kung. Igår kväll accepterade formellt kronprins Maha Vajiralongkorn nationalförsamlingens inbjudan till honom att bestiga tronen som den tionde monarken av Chakri-dynastin.

Det är förstås ett historiskt ögonblick – det första tronskiftet i Thailand på drygt sjuttio år – och det sker i en helt annan tid och därmed under väldigt annorlunda förutsättningar än de som gällde när den nu bortgångne och så högt aktade kung Bhumibol Adulyadej tillträdde 1946.

Kung Vajiralongkorn kommer inte att krönas förrän sorgeåret är till ända och kremeringen av den bortgångne kung Bhumibol ägt rum. Men de uppgifter som vilar på monarken kan han utföra, däribland att skriva på den nya konstitutionen (något som måste ske senast den 6 februari).

Regeringen brukar betona att dess s.k. vägkarta tillbaka till ett civilt styre ligger fast, vilket i så fall talar för allmänna val framemot årsskiftet 2017/2018. Och det här är förstås processer som ambassaden fortsätter att följa oerhört noga.

...........

 

Staffan Herrström
Ambassadör

Photo credit: Thomas Engström

Embassy of Sweden in Bangkoks foto.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Hm, och allt detta vet du pga att du har umgåtts med honom dagligen? Eller hur kommer det sig att just du vet allt detta som massor av experter och journalister runt om i världen bara kan spekulera om?



Du kan ju inte på fullaste allvar säga att den avlidne kungen inte hade en stor makt? Att den nya kungen inte kommer ha det är jag ganska säker på att inte ha det.

Skickat från min HTC 10 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
39 minuter sedan, skrev turisten:

Hm, och allt detta vet du pga att du har umgåtts med honom dagligen? Eller hur kommer det sig att just du vet allt detta som massor av experter och journalister runt om i världen bara kan spekulera om?

Hej

Om det Thailändska kungahuset har makt och inflytande är väl knappast något man behöver diskutera, mig veterligen finns det ännu ingen journalist eller expert mer än du som har påstått detta, men du räknas nog mer som självutnämnd expert.

 

Det alla andra diskuterar är väl snarare hur och om kungahusets inflytande och makt kommer att påverkas nu när landet har fått en ny och mindre populär kung, dom flest verkar ju tro på ett minskat inflytande men det innebär ju långt ifrån att inflytandet blir noll som en del t.o.m påstår att den gamle kungen hade.

 

Minskat inflytande är något som jag också tror på, men även efter en minskning kan jag inte se någon individ i landet som skulle ha mer inflytande och makt än honom, då inräknat, juntaledaren, generaler, politiker o.s.v., sen ska vi ju inte glömma att kungen tillhör en av världens rikaste familjer och pengar ger också inflytande, men i detta fallet är det nog hans kungliga börd som dominerar och är helt avgörande.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

15 timmar sedan, skrev janne_h:

 


Dom har tidigare sagt 1a december. Och nu är det officiellt på thai tv idag!
Prayutth,har sagt det själv. Thailand har en ny kung från och med idag!
 

 

 

Ok. Idag är det den 2:a så vad fan är det för skit de blockerar alla kanaler med på tv?  :wacko:

Ändrades av Nemo
Link to comment
Dela på andra sajter

Till och med USA e emot juntan, kan det vara pga för lite militära inköp från dom?

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

12 timmar sedan, skrev wUThai:

 


Du kan ju inte på fullaste allvar säga att den avlidne kungen inte hade en stor makt? Att den nya kungen inte kommer ha det är jag ganska säker på att inte ha det.

Skickat från min HTC 10 via Tapatalk
 

Hm, var har jag påstått detta? Jag antar att det var mig du riktade frågan till eftersom du citerade mig?

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev turisten:

Hm, var har jag påstått detta? Jag antar att det var mig du riktade frågan till eftersom du citerade mig?

Du sa det inte rakt ut. Men du ifrågasatte IL påstående så jag antog att du inte tror att han besatt en sån makt. Om du inte menade det så tolkade jag dig fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev wUThai:

Du sa det inte rakt ut. Men du ifrågasatte IL påstående så jag antog att du inte tror att han besatt en sån makt. Om du inte menade det så tolkade jag dig fel.

Jag ställde en fråga angående IL:s påstådda totala insatthet i vad som pågår i dom absoluta inre kretsarna i det thailändska maktapparaten. Det är verkligen inte första gången IL påstår sig veta exakt vad som pågår i dom slutna rummen i maktens korridorer så jag blev självfallet nyfiken på vilka insiderkällor han har tillgång till. Av någon besynnerlig anledning fick jag inget svar på detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Det är nog du som drömmer, försök övertyga någon Thailändare att kungen saknar makt och inte har något att säga till om, skulle t.o.m tro att det kunde riskera att bli en LM-anmälan för det, alla vet att kungen har stora möjligheter att påverka det mesta i landet.

Han godkänner alla kupper, hans rådgivare utser landets generaler som sen svär honom trohet o.s.v.

Enligt mig är nog kungen den enskilt mest betydelsefulla och mest inflytelserika personen i landet och detta även utan att formellt inneha någon egentlig makt.

Mvh isan lover

Verkar inte riktigt som om du förstår varför det varit så.

Att man sökt kungens stöd har ju utgått ifrån hans oerhörda popularitet hos folket. Och har man kungen på sin sida. Så har man även folket med sig.

Kungens makt utgår ju ifrån att han har folkets stöd. Och i och med att kungen inte har någon konstitotinell makt, precis som den svenska kungen. Så faller detta om den nya kungen inte får stöd av befolkningen. Och isåfall spelar det ju ingen roll om man söker stöd hos kungen eller inte. Ingen vill ju bli uppläxad av kungen som hände 92. Men förutsättningen att en uppläxning från kungen ska betyda något, är ju att folket bryr sig om vad kungen tycker och tänker. Därav så är gamla oskrivna regler inte lika självklara längre.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

14 minuter sedan, skrev janne_h:

Verkar inte riktigt som om du förstår varför det varit så.

Att man sökt kungens stöd har ju utgått ifrån hans oerhörda popularitet hos folket. Och har man kungen på sin sida. Så har man även folket med sig.

Kungens makt utgår ju ifrån att han har folkets stöd. Och i och med att kungen inte har någon konstitotinell makt, precis som den svenska kungen. Så faller detta om den nya kungen inte får stöd av befolkningen. Och isåfall spelar det ju ingen roll om man söker stöd hos kungen eller inte. Ingen vill ju bli uppläxad av kungen som hände 92. Men förutsättningen att en uppläxning från kungen ska betyda något, är ju att folket bryr sig om vad kungen tycker och tänker. Därav så är gamla oskrivna regler inte lika självklara längre.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

Bra från dej, makten har den som har folkets stöd eller röst, ganska självklart eller hur att ingen på forumrt har begripit det

Link to comment
Dela på andra sajter

16 timmar sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Om det Thailändska kungahuset har makt och inflytande är väl knappast något man behöver diskutera, mig veterligen finns det ännu ingen journalist eller expert mer än du som har påstått detta, men du räknas nog mer som självutnämnd expert.

 

Det alla andra diskuterar är väl snarare hur och om kungahusets inflytande och makt kommer att påverkas nu när landet har fått en ny och mindre populär kung, dom flest verkar ju tro på ett minskat inflytande men det innebär ju långt ifrån att inflytandet blir noll som en del t.o.m påstår att den gamle kungen hade.

 

Minskat inflytande är något som jag också tror på, men även efter en minskning kan jag inte se någon individ i landet som skulle ha mer inflytande och makt än honom, då inräknat, juntaledaren, generaler, politiker o.s.v., sen ska vi ju inte glömma att kungen tillhör en av världens rikaste familjer och pengar ger också inflytande, men i detta fallet är det nog hans kungliga börd som dominerar och är helt avgörande.

Mvh isan lover

 

Håller med 100%

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

16 timmar sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Om det Thailändska kungahuset har makt och inflytande är väl knappast något man behöver diskutera, mig veterligen finns det ännu ingen journalist eller expert mer än du som har påstått detta, men du räknas nog mer som självutnämnd expert.

 

Det alla andra diskuterar är väl snarare hur och om kungahusets inflytande och makt kommer att påverkas nu när landet har fått en ny och mindre populär kung, dom flest verkar ju tro på ett minskat inflytande men det innebär ju långt ifrån att inflytandet blir noll som en del t.o.m påstår att den gamle kungen hade.

 

Minskat inflytande är något som jag också tror på, men även efter en minskning kan jag inte se någon individ i landet som skulle ha mer inflytande och makt än honom, då inräknat, juntaledaren, generaler, politiker o.s.v., sen ska vi ju inte glömma att kungen tillhör en av världens rikaste familjer och pengar ger också inflytande, men i detta fallet är det nog hans kungliga börd som dominerar och är helt avgörande.

Mvh isan lover

 

 

Hatar lögnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
7 timmar sedan, skrev janne_h:

Verkar inte riktigt som om du förstår varför det varit så.

Att man sökt kungens stöd har ju utgått ifrån hans oerhörda popularitet hos folket. Och har man kungen på sin sida. Så har man även folket med sig.

Kungens makt utgår ju ifrån att han har folkets stöd. Och i och med att kungen inte har någon konstitotinell makt, precis som den svenska kungen. Så faller detta om den nya kungen inte får stöd av befolkningen. Och isåfall spelar det ju ingen roll om man söker stöd hos kungen eller inte. Ingen vill ju bli uppläxad av kungen som hände 92. Men förutsättningen att en uppläxning från kungen ska betyda något, är ju att folket bryr sig om vad kungen tycker och tänker. Därav så är gamla oskrivna regler inte lika självklara längre.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

Hej

Tror inte alls att det är så enkelt att kungens makt och inflytande enbart beror på dennes popularitet, det finns fler faktorer som påverkar och utan att rangordna dessa så tar jag upp några här, t.ex kungahuset och rådgivarnas makt över militären där dessa utser framtida generaler, LM-lagarna, Kungahusets kontakter, Kungahusets rikedom, kungahusets betydelse för kuppmakarna och gula Bangkok elit när det gäller att behålla sina priviligierade liv och traditionella inflytande, släpps demokratin fri är ju det traditionella inflytandet slut både för kungahuset, militären och landets gula elit, militären är ju dessutom historiskt sett beroende av kungens amnestier o.s.v.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

18 timmar sedan, skrev turisten:

Jag ställde en fråga angående IL:s påstådda totala insatthet i vad som pågår i dom absoluta inre kretsarna i det thailändska maktapparaten. Det är verkligen inte första gången IL påstår sig veta exakt vad som pågår i dom slutna rummen i maktens korridorer så jag blev självfallet nyfiken på vilka insiderkällor han har tillgång till. Av någon besynnerlig anledning fick jag inget svar på detta.

Så du betvivlar att kungen besatt en sån stor makt? Vad grundar du det på isf? Eller är det bara för att det var IL som skrev det?

Ändrades av wUThai
Link to comment
Dela på andra sajter

On 2016-12-01 at 16:19, skrev janne_h:

 

Just nu på Thai tv så blir det officiellt att kronpriinsen blir idag kung.

Det är nu upp till Thailands kung nummer 10 vad det blir av hans tid som kung?

2fb0d49e19e1508f0f1600e306369f8e.jpg

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

 

Men Janne,du kan inte lägga ut bilder som denna,med så mkt glitter så styvnar det och går i byxan för TV och Fransson.

Ändrades av kalasbullen
Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev wUThai:

Så du betvivlar att kungen besatt en sån stor makt? Vad grundar du det på isf? Eller är det bara för att det var IL som skrev det?

Hm, du verkar ha väldigt svårt att förstå mina inlägg. Gå tillbaks och läs dom inlägg du själv har citerat så framgår det klart och tydligt vad jag säger. Vill du ha min uppfattning av vad kungen hade för makt så står det att läsa några inlägg längre bak. Inte så svårt, eller hur? 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev turisten:

Hm, du verkar ha väldigt svårt att förstå mina inlägg. Gå tillbaks och läs dom inlägg du själv har citerat så framgår det klart och tydligt vad jag säger. Vill du ha min uppfattning av vad kungen hade för makt så står det att läsa några inlägg längre bak. Inte så svårt, eller hur? 

Ja, och jag får det till att du tvivlar på att kungen inte hade den makt som var och varannan fritt tänkande människa redan vet att han hade. Man behöver inte vara i dom innersta kretsarna för att fatta det. Det är ju det du ifrågasätter och vill ha bevis om. Jag behöver inte bevisa att solen går upp imorgon. Det vet jag redan... förstår du vad jag vill komma? 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...