Jump to content
IGNORERAD

Hälsoundersökning


thomas001

Recommended Posts

I veckan har det varit dax for den årliga hälsoundersokningen av alla over 40 bast. Frivilligt for yngre. Blodtryck,socker m.m testas av personal från vårt lokala sjukhus.

 

hälsa3.jpg

 

hälsa2.jpg

 

hälsa.jpg

 

hälsa1.jpg

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant och väldigt bra med screening för socker och "tysta döden". Man frågar varför inget sådant görs i Sverige. 

När jag sist vaccinerade mig på hälsocentralen idkade jag mig fråga om hälsotest, fick då frågan om jag kände mig sjuk,
för i annat fall har man inte tid för undersökning/test . Rätta mig om jag har fel men diabetes typ 2 och högt blodtryck är inget man initialt känner någon symptom för och mycket är vunnet om man blir medveten om åkomman i tid.
 

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev cherrypicker:

Intressant och väldigt bra med screening för socker och "tysta döden". Man frågar varför inget sådant görs i Sverige. 

När jag sist vaccinerade mig på hälsocentralen idkade jag mig fråga om hälsotest, fick då frågan om jag kände mig sjuk,
för i annat fall har man inte tid för undersökning/test . Rätta mig om jag har fel men diabetes typ 2 och högt blodtryck är inget man i början känner någon symptom för och mycket är vunnet om man blir medveten om åkomman i tid.
 

Just därför bör man investera i två digitala mätare när man börjar bli äldre, en för blodtrycket och en för blodsockret så att man själv kan hålla koll. Dom finns på apoteken och kostar inga stora pengar.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra idé. Jag har själv sedan några år en en blodtrycksmätare som både jag själv och närstående använder och sedan bara några dagar blivet medveten om att det finns möjlighet att själv mäta glukosnivån med en utrustning för några hundralappar.

Problemet är väl som vanligt att även om man själv är den upplyste så är alla inte det, varför det skulle vara en stor hälsovinst att införa screening för blocktryck och socker. Medveten om att många har företagsvård och får en regelbunden mindre hälsotest men pss innefattar det inte alla i befolkningen, allmän sjukvård hmmmmm

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...