Jump to content
IGNORERAD

Här är böteslistan för olika trafikbrott


Tallviking

Recommended Posts

Polisen i Phuket har offentliggjort vilka böter som gäller för olika brott

 

De betonar att böterna är samma över hela landet

 

Lägger ut listan här för den kanske kan vara intressant för alla att se

Och då vet man vad man skall betala och begär dom mer är det troligen mutor inblandat

 

The traffic law is the same throughout the country, so all fines should be the same amount no matter where you are in the Kingdom.

 

The penalties for the most common violations are:

  • No license plate – B400
  • Running a red light – B300
  • Reckless driving – B400
  • Illegal U-turn – B400
  • Blocking traffic – B200
  • Operating an illegal vehicle – B1,000
  • Parking in a non-parking area – B200
  • No vehicle insurance – B600
  • Driving against the flow of traffic – B200
  • No helmet (Passenger & Driver) – B200
  • No driver’s license – B400
  • No owner’s registration – B400
  • Overdue vehicle tax – B400
  • Using a vehicle which makes noise louder than the prescribed limit – B1,000

 

Motorists should also be aware that much harsher penalties for drunk driving were introduced last year. Under the new laws, the BAC (blood-alcohol concentration) limit for professional and commercial drivers, and drivers under 24 years old, remains zero, and the legal BAC limit for all other drivers is 0.05%.

The new penalties for drunk driving are:

  1. Drunk driving: Up to one year imprisonment or a fine of B5,000 to B20,000 or both, and driver’s license suspended for six months.
  2. Drunk driving causing bodily or mental harm to others: One to five years imprisonment or a fine of B20,000 to B100,000 or both, and driver’s license suspended for up to one year.
  3. Drunk driving causing serious injury to others: Two to six years imprisonment or a fine of B40,000 to B120,000 or both, and driver’s license suspended for up to two years.
  4. Drunk driving causing death: Three to 10 years imprisonment and a fine of B60,000 to B200,000 and your driver’s license will be cancelled. Whether you will be allowed to apply for a driver’s license again during your lifetime is up to the court.

 

The full list of driving-related penalties, except drunk driving, can be found in Thai on our website. (Click here).

 

Police stations in Phuket have notices announcing these penalties posted in public view, but these signs are in Thai only. We do plan to have these penalties posted in police stations in English soon, as Phuket is a popular tourist destination.

Lt Col Theerawat Liamsuwan, Deputy Superintendent, Traffic Police Division, Phuket City Police

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 59
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Nemo

    7

  • Kenneth4618

    6

  • Chan2014

    6

  • Tallviking

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Nu ser ju inte du detta. Men skitsamma. Du glömde lägga till: Ge polisen en rimlig muta beroende på trafikbrott du är skyldig till och kör hem utan att passera polisstationen. 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Tallviking:

Polisen i Phuket har offentliggjort vilka böter som gäller för olika brott

 

De betonar att böterna är samma över hela landet

 

Lägger ut listan här för den kanske kan vara intressant för alla att se

Och då vet man vad man skall betala och begär dom mer är det troligen mutor inblandat

 

 

 

Brukar ha en del kontanter tillgängliga för påstådda trafikbrott, men på senare år då jag blivit stoppad, och de ser att jag är farang, brukar de vinka förbi oss...

Nya direktiv från bossarna?

 

Mvh. borje222

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev borje222:

 

Brukar ha en del kontanter tillgängliga för påstådda trafikbrott, men på senare år då jag blivit stoppad, och de ser att jag är farang, brukar de vinka förbi oss...

Nya direktiv från bossarna?

 

Mvh. borje222

 

Dom kanske är lite mer försiktiga att försöka få in mutor av flera orsaker. Kampanjen att anmäla poliser som tar mutor bland thailändare, militären granskar polisen hårdare. Folket är bättre insatt i problemet och acceptansen för korruption har sjunkit

 

Många bäckar små.......

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Hahaha! Ja, jävlar! Man kan ju välja att tror på den allsmäktiga TV. Nåt som slår mig direkt är det vi blev vittne om i Thailand... men jag har ju såklart fel. En sån banal rent ut av en skitsak att utrota ett problem. Jetski scamsen som pågår dagligen nere på Pattaya beach med polisens hjälp. Blev vittne om ett sånt fall och vi gick och anmälde det uppenbara scamen. Tror ni det hände nåt? Mja, jag är väldigt tveksam till det även om att dom sa att dom visste vilka det rörde sig om?!?!? Ja, ni hörde rätt! Dom visste vilka det rörde sig om!! Så mao inte första gången! Jetski scamsen skulle kunna utrotas på en vecka.. utan problem! Hade räckt med en, en endaste supersheriff som promenerar på stranden dagligen, EN supersheriff hade räckt för det problemet! Men mig veterligen så pågår scamsen dagligen fortfarande. 

 

 

Men nej, enligt TV som har direktkontakt med Generalen och dom högsta polischeferna i Thailand så vet att han att problemen har minskat! För det har Generalen sagt till honom personligen. :) 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

22 minuter sedan, skrev wUThai:

Hahaha! Ja, jävlar! Man kan ju välja att tror på den allsmäktiga TV. Nåt som slår mig direkt är det vi blev vittne om i Thailand... men jag har ju såklart fel. En sån banal rent ut av en skitsak att utrota ett problem. Jetski scamsen som pågår dagligen nere på Pattaya beach med polisens hjälp. Blev vittne om ett sånt fall och vi gick och anmälde det uppenbara scamen. Tror ni det hände nåt? Mja, jag är väldigt tveksam till det även om att dom sa att dom visste vilka det rörde sig om?!?!? Ja, ni hörde rätt! Dom visste vilka det rörde sig om!! Så mao inte första gången! Jetski scamsen skulle kunna utrotas på en vecka.. utan problem! Hade räckt med en, en endaste supersheriff som promenerar på stranden dagligen, EN supersheriff hade räckt för det problemet! Men mig veterligen så pågår scamsen dagligen fortfarande. 

 

 

Men nej, enligt TV som har direktkontakt med Generalen och dom högsta polischeferna i Thailand så vet att han att problemen har minskat! För det har Generalen sagt till honom personligen. :) 

 

Du har rätt! Men du löser inga problem kanske på rätt väg knappast

Link to comment
Dela på andra sajter

14 timmar sedan, skrev Dragos:

En nolla till på punkterna ovan skulle ju knappast skada..

Skickat från min E2303 via Tapatalk
 

 Håller med.  Speiellt den andra och sista punkten.

Link to comment
Dela på andra sajter

15 timmar sedan, skrev Tallviking:

Polisen i Phuket har offentliggjort vilka böter som gäller för olika brott

 

Skapar de trafiklagarna i Phuket? Trodde att det gjordes i Bangkok.  :unsure:

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev Nemo:

 

Skapar de trafiklagarna i Phuket? Trodde att det gjordes i Bangkok.  :unsure:

Har du aldrig funderat på att koppla in hjärnan innan  du skriver ?

Läs första inläggen en gång till långsamt och klicka på gärna på länken i texten

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

Har du aldrig funderat på att koppla in hjärnan innan  du skriver ?

Läs första inläggen en gång till långsamt och klicka på gärna på länken i texten

 

Har gjort det. Du som Thailandsexpert kanske kan översätta länken....

Link to comment
Dela på andra sajter

16 minuter sedan, skrev Nemo:

 

Skapar de trafiklagarna i Phuket? Trodde att det gjordes i Bangkok.  :unsure:

 

Skall göra det enkelt för dig.

 

Första inlägget.

Andra raden.

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Alarik:

 

Skall göra det enkelt för dig.

 

Första inlägget.

Andra raden.

 

 

 

Ja, och? Där framgår ju bara att lagarna gäller över hela landet.

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev Nemo:

 

Har gjort det. Du som Thailandsexpert kanske kan översätta länken....

Det står på engelska var dokumentet kommer ifrån högst upp, eller kan du inte det språket heller ?

im_r1_c19.gif

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Nemo:

 

Ja, och? Där framgår ju bara att lagarna gäller över hela landet.

 

 

Varför gjorde jag nu det enkelt för dig när du själv gör allt för att göra det så svårt som möjligt.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

Det står på engelska var dokumentet kommer ifrån högst upp, eller kan du inte det språket heller ?

im_r1_c19.gif

 

Jaha. Ligger det i Phuket och stiftas trafiklagarna där var ju frågan. Kan du svenska?

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Nemo:

 

Jaha. Ligger det i Phuket och stiftas trafiklagarna där var ju frågan. Kan du svenska?

Vem påstår att lagarna stiftas i Phuket ?

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

17 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

Vem påstår att lagarna stiftas i Phuket ?

 

Vet ej.  Vad får du för intryck av ts första rad:  "Polisen i Phuket har offentliggjort vilka böter som gäller för olika brott"?

Link to comment
Dela på andra sajter

Wuttan, vår blivande Boa nr 2.



Nja, först kommer väl du med bihang dom så kallade Juntans små demokratikämpar! Sen efter där Kanske Boa kvalar in sen får jag väl ta en hedrande 3:e plats! [emoji16]



Skickat från min HTC 10 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev wUThai:

 


Nja, först kommer väl du med bihang dom så kallade Juntans små demokratikämpar! Sen efter där Kanske Boa kvalar in sen får jag väl ta en hedrande 3:e plats! emoji16.png



Skickat från min HTC 10 via Tapatalk
 

 

 

Silvret är ditt, tycker jag nog ändå.

Men kämpa på...

Guldet känns inte omöjligt. 

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Silvret är ditt, tycker jag nog ändå.

Men kämpa på...

Guldet känns inte omöjligt. 



Så tredje plats är silver. Aja, alltid lär man sig nåt nytt från risingenjören. Guldet lär nog sitta kvar på din lilla uniform ett bra tag till. Bär den med stolthet! Eller är det brons på första plats?

Skickat från min HTC 10 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

23 minuter sedan, skrev Nemo:

 

Vet ej.  Vad får du för intryck av ts första rad:  "Polisen i Phuket har offentliggjort vilka böter som gäller för olika brott"?

Ja inte är att det är de som stiftar lagarna utan att de publicerar Thailändska trafikpolisens lagar på engelska för att de har så många turister i Phuket

 

Eller betyder offentliggjort samma sak som att de har stiftat lagarna ?

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast jag håller med Tallviking.

De två senaste gångerna jag har blivit stoppad i Pattaya / Jomtien har de kollat körkort och trevligt sagt tack, tack sen har jag kört vidare. Hände aldrig förr, de hittade alltid på nåt knepigt som man skulle betala för....

Sen om det är juntans förtjänst vet jag ju inte. Det kanske är Taksins åtgärder som ger effekt först nu.... Hehe.


Sent from fiskebyn using Tapatalk HD

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast jag håller med Tallviking.

De två senaste gångerna jag har blivit stoppad i Pattaya / Jomtien har de kollat körkort och trevligt sagt tack, tack sen har jag kört vidare. Hände aldrig förr, de hittade alltid på nåt knepigt som man skulle betala för....

Sen om det är juntans förtjänst vet jag ju inte. Det kanske är Taksins åtgärder som ger effekt först nu.... Hehe.


Sent from fiskebyn using Tapatalk HD



Det kan säkert stämma. När jag var i Pattaya somras så stog polisen vid beachroad dagligen. Det som jag uppmärksammade var att dom uteslutande stoppade turister.

Thailändare utan hjälm körde glatt förbi utan att bli stoppade. Man kan ju fråga sig om det bara var tillfälligheter?

Sen som nån nämnde angående bötesbeloppet, det är ju skrattretande lågt.

Men jag har säkert fel i det också.


Mvh Boa 2.

Skickat från min HTC 10 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...