Jump to content
IGNORERAD

Kampanj mot motorcykelkörande barn i Thailand


MPR Nyheter

Recommended Posts

11 minuter sedan, skrev Boa52:

Många gnäller på dej för att du kör moppe när du har drukit några öl dom vet inte hur det funkar i en by i Isan, sen måste man veta när jag kan köra hem eller inte från nåt party. Vet man inte sin begränsning så vet man inget.

Moget.....

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 269
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • frogfish

    19

  • Boa52

    19

  • Tallviking

    17

  • Kenneth4618

    17

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

14 minuter sedan, skrev Boa52:

Håller med dej om det du skriver utom att jag hade inte rest nåt förrän jag åkte till Thai, jo en veckas tripp till Grekland som var skit tykcte jag. Många gnäller på dej för att du kör moppe när du har drukit några öl dom vet inte hur det funkar i en by i Isan, sen måste man veta när jag kan köra hem eller inte från nåt party. Vet man inte sin begränsning så vet man inget. Det gäller inte bara alcohol utan hur man mår när man sätter sej på moppen eller i bilen. Åker jag på längre sträcker använder jag hjälm och är nyckter. Jag tror att många av er kan inte kontrolera alcohol intaget och blir därför dyngrak och tror att alla blir så. Blev för full en gång då ringde jag och fick hämtning, även när man är full måste man tänka

 

Sålunda talade fyllskallen...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev Boa52:

Håller med dej om det du skriver utom att jag hade inte rest nåt förrän jag åkte till Thai, jo en veckas tripp till Grekland som var skit tykcte jag. Många gnäller på dej för att du kör moppe när du har drukit några öl dom vet inte hur det funkar i en by i Isan, sen måste man veta när jag kan köra hem eller inte från nåt party. Vet man inte sin begränsning så vet man inget. Det gäller inte bara alcohol utan hur man mår när man sätter sej på moppen eller i bilen. Åker jag på längre sträcker använder jag hjälm och är nyckter. Jag tror att många av er kan inte kontrolera alcohol intaget och blir därför dyngrak och tror att alla blir så. Blev för full en gång då ringde jag och fick hämtning, även när man är full måste man tänka

 

Många här vet betydligt mer än dig om Isan.

Jag har tyvärr bara besökt Isan i 23år men har hunnit sett och gjort rätt mycket under mina år där.

"Om jag fått frågan om var de lyckli­gaste människorna finns skulle jag ha svarat: I Filippinerna, där ­varje ­människa har en ståuppkomikers ­talang."

Staffan Heimerson - http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/staffanheimerson/article14502442.ab

 

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Broskan:

 

Många här vet betydligt mer än dig om Isan.

Jag har tyvärr bara besökt Isan i 23år men har hunnit sett och gjort rätt mycket under mina år där.

Har väl inte skrivet att jag vet bäst och allt om Isan, bor du i en by eller i en stad typ Udon eller vad oh hur mycket umgås du med thai folket

Link to comment
Dela på andra sajter

38 minuter sedan, skrev spooncreek:

Det är bra med hjälm på skallen när man åker motorbike. Det räddar  i flera fall liv. 

Men låt oss inte överdriva de positiva effekterna av att bära hjälm, det finns nog andra saker som spelar större roll:

 

"It’s widely reported that head trauma of motorcycle riders is the main cause of death, while the WHO repots 74% of fatalities on the road are motorcycle riders. But a question not often raised is how effective are most of the helmets used in Thailand, and also how many perhaps unavoidable deaths involve a motorcyclist being hit at high speeds by a reckless car driver? If police initiatives have focused mainly on fining Thailand’s motorcyclists for not wearing a virtually useless helmet, or not having a virtually useless license, might this be one of the reasons why these crackdowns have not made any significant progress concerning the number of fatalities? Safety initiatives are perhaps not tackling the most relevant problem."

https://asiancorrespondent.com/2015/03/Thailand-road-deaths/

 

Möjligen är det som ur artikeln ovan hävdar, att  vårdslösa förare av andra fordon som kör på motorbikeförare orsakar mer olyckor. Hjälm eller inte, blir man rammad i hög hastighet av en lastbil eller van, kvittar det måhända.

Dock har hjälmanvändandet gått upp i Thailand de senaste 10 åren från 3 %%  till 50 %, men i de flesta fall är det väl  "frigolithjälmar" som inte skyddar så mycket. Inte bra heller förstås.

 

För övrigt, en och annan dödsolycka händer säkert när någon kör från grannen i risbyn och hem till egna huset i byn några hundra meter bort. Eller skjutsar ungarna till skolan på samma väg på morgonen. Men det borde väl ändå vara relativt sällsynt? Varför vissa är så rabiata i den här debatten är lite svårt att förstå. Eller vid närmare eftertanke, kanske inte. Det handlar förstås om avsändaren snarare än budskapet. Synd.

 

 

Vårdslösa förare är väl menat som melonstånd?

Kunde inte låta bli. :)

 

Men såklart är det ju rattfylla, fortkörning och mopedister som är orsaken till dom flesta dödsfallen i trafiken. 

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev MaiChai:

 

Sålunda talade fyllskallen...

Du vet inget om mina drykes vanor så snacka inte skit, men det är ju dina vanliga inlägg 

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Boa52:

Har väl inte skrivet att jag vet bäst och allt om Isan, bor du i en by eller i en stad typ Udon eller vad oh hur mycket umgås du med thai folket

 

 

Phimai heter byn 6.5mil utanför Nakhon Ratchasima och jag umgås bara med thai där.

Jag kör inte på fyllan och använder hjälm om jag nu ska köra men går oftast.

Ändrades av Broskan

"Om jag fått frågan om var de lyckli­gaste människorna finns skulle jag ha svarat: I Filippinerna, där ­varje ­människa har en ståuppkomikers ­talang."

Staffan Heimerson - http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/staffanheimerson/article14502442.ab

 

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev wUThai:

Vårdslösa förare är väl menat som melonstånd?

Kunde inte låta bli. :)

 

Men såklart är det ju rattfylla, fortkörning och mopedister som är orsaken till dom flesta dödsfallen i trafiken. 

Ja är det det, källa på det

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
1 timme sedan, skrev Boa52:

Håller med dej om det du skriver utom att jag hade inte rest nåt förrän jag åkte till Thai, jo en veckas tripp till Grekland som var skit tykcte jag. Många gnäller på dej för att du kör moppe när du har drukit några öl dom vet inte hur det funkar i en by i Isan, sen måste man veta när jag kan köra hem eller inte från nåt party. Vet man inte sin begränsning så vet man inget. Det gäller inte bara alcohol utan hur man mår när man sätter sej på moppen eller i bilen. Åker jag på längre sträcker använder jag hjälm och är nyckter. Jag tror att många av er kan inte kontrolera alcohol intaget och blir därför dyngrak och tror att alla blir så. Blev för full en gång då ringde jag och fick hämtning, även när man är full måste man tänka

Hej

Håller med dig helt här och även jag får väl erkänna att jag har haft på mig hjälm några gånger vid långturer på områdets största vägar till någon stad, en längre resa planerar man ju i förväg och då dricker man naturligtvis inte något heller innan man ger sig av.

 

Ja håller även med om stt många verkar ha något dom närmast kan kallas rädsla eller fobi när det handlar om alkohol, det verkar inte finnas några mellanlägen eller kontroll över drickandet alls, antingen är man nykter eller så är man helt oförmögen att ta hand om sig själv.

 

Detta måste väl ses som en stor framgång för Kyrkan, skrämsel kampanjer och propaganda ifrån Systembolaget, det finns nog inget folk i världen dom har ett så ångestladdat och skamfyllt förhållande till ett av livets glädjeämnen, det som man redan i antiken kallade gudars dryck och intog till sina måltider ses nu av många Svenskar som något förskräckligt och farligt som omöjliggör all form av förflyttning och förvrider huvudet på den stackars sate som intar detta djävulens gift. ?

Mvh isan lover 

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

18 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Håller med dig helt här och även jag får väl erkänna att jag har haft på mig hjälm några gånger vid långturer på områdets största vägar till någon stad, en längre resa planerar man ju i förväg och då dricker man naturligtvis inte något heller innan man ger sig av.

 

Ja håller även med om stt många verkar ha något dom närmast kan kallas rädsla eller fobi när det handlar om alkohol, det verkar inte finnas några mellanlägen eller kontroll över drickandet alls, antingen är man nykter eller så är man helt oförmögen att ta hand om sig själv.

 

Detta måste väl ses som en stor framgång för Kyrkan, skrämsel kampanjer och propaganda ifrån Systembolaget, det finns nog inget folk i världen dom har ett så ångestladdat och skamfyllt förhållande till ett av livets glädjeämnen, det som man redan i antiken kallade gudars dryck och intog till sina måltider ses nu av många Svenskar som något förskräckligt och farligt som omöjliggör all form av förflyttning och förvrider huvudet på den stackars sate som intar detta djävulens gift. ?

Mvh isan lover 

Finns gott om folk som gärna tar ett glas. Tror faktiskt att mängden nykterister är långt mindre nu än för 30-40 år sedan. Vad som däremot inträffat är att folk i gemen har skaffat sig ett betydligt mer moget och avspänt förhållande till öl, sprit och vin. Man sätter sig helt enkelt inte i bilen (eller annat fordon) och kör någonstans när man är full.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Boa52:

Du vet inget om mina drykes vanor så snacka inte skit, men det är ju dina vanliga inlägg 

Men du vet allt om andras dryckesvanor? I stort, du vet ingenting om Thailand heller

Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev Tallviking:

Sambons bästa kompis dotter i Bangkok, 14 år gav sig ut att "övningsköra" med en jämnårig kompis för några veckor sedan på moppe

 

Ingen hjälm, fick panik, gasade istället för att bromsade och åkte rakt in i en betongmur

 

Efter flera skalloperationer för att tömma blod från hjärnblödningarna och stödring/krage med ställning runt huvudet och ner på överkroppen i 6 månader börjar livet återvända

 

Kostade många dyra pengar familjen inte hade så planerna att köpa ett bättre boende är för överskådlig framtid nedlagda för att kunna betala lånen för vårdkostnaderna och tjejen blir förhoppningsvis helt återställd

 

Min läsförståelse kanske är helt kass eller också är jag jäkligt morgontrött men jag får inte ihop det här.

 

Olyckan hände för några veckor sedan men efter mycket läkarvård så har livet börjat att komma tillbaka efter 6 månader????

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Jag tar som jag sagt många gånger fört seden dit jag kommer och det innebär i detta fallet om att samtliga bybor ifrån 12-80 år, kvinnor, gamlingar och poliser kör utan hjälm så gör jag det också, hittills har det inte inneburit några som heldt problem för mig.

 

När det gäller att ta några öl tillsammans med vår anställde efter dagens jobb, kanske en öl med någon på kommunhuset, polisen eller någon lärare o.s.v, eller kanske t.o.m ta moppen hem ifrån grannbyn och några groggar där så tar jag även där seden dit jag kommer.

 

Jag har en viss förståelse för att andra Svenskar inte väljer att göra likadant och dom har förmodligen någon anledning till det, men själv anpassar jag mig till den rådande situationen, traditionen,  kulturen och dom normer som gäller övriga människor där.

 

Jag har också sett både barn och vuxna drabbas av trafikolyckor, men ännu så länge har detta inte påverkat mitt eget agerande och uppenbarligen inte övriga bybors heller.

 

Men givetvis är det bra när olyckan är framme om man använder hjälm, bilbälte och inte sitter på flaket o.s.v.

Mvh isan lover

 

Det är väl ingen thailändsk sed att köra moped utan hjälm, det är bara idi*tiskt och olagligt.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev måne:

Bara en tragisk person kan resonera så.Om du kör ihjäl ett barn onykter,skulle inte det röra dig i ryggen?Nu hamnade du under botten.

 

Ja du vännen, ibland får man läsa en del inlägg flera gånger innan man har fattat det man läst och hur jäkla idi*tiskt inlägget är.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

14 timmar sedan, skrev L200:

Var på en begraven idag,grabben var 12 år och krockade med en hund.

Ingen hjälm hade han,dog direkt.

 

 

Tragiskt. Hur kommer det sig att hans föräldrar tillät honom köra motorcykel vid 12 års ålder?

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev Broskan:

 

 

Phimai heter byn 6.5mil utanför Nakhon Ratchasima och jag umgås bara med thai där.

Jag kör inte på fyllan och använder hjälm om jag nu ska köra men går oftast.

 

Gå försiktigt, kan vara nog så farligt om man är på fyllan. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Jag har inga som helst planer på att köra på något levande, vare sig djur, människor och allra minst barn.

Känner man sig osäker i trafiken är det nog bättre att åka med sin fru på moppen, hon klarar säkert detta bättre och kanske t.o.m efter en öl.

Mvh isan lover

 

Så du menar att dom som har "råkat" köra på ett barn har haft planer till det hmmm hopas du inte menar det du skriver där eller formulerat dig fel

Sen det där med att köra på fyllan utan hjälm för att alla andra i din by gör det kan du väl verkligen inte mena.

Nu är det väl inte böter som är största faran men du som har fått utbildning om trafikregler som du propagerar så mycket för

följer inte det trafikvett som du blivit lärd glömmer den när du landar i LOS men tror att om thailändare får den utbildninge skulle ta till sig den.

 

//Broskan

Ändrades av Broskan

"Om jag fått frågan om var de lyckli­gaste människorna finns skulle jag ha svarat: I Filippinerna, där ­varje ­människa har en ståuppkomikers ­talang."

Staffan Heimerson - http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/staffanheimerson/article14502442.ab

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter lite letande hittade jag detta foto som jag tog utanför grannbyn för nästan 2 år sedan.

 

Jag blev jäkligt glad när jag såg att det finns de som bryr sig om barnen att jag stoppade dem och bad om att få ta ett foto och förklarade med min knaggliga thai, pekande och gester varför jag stoppade dem.

 

Kanske inte den bästa hjälm som finns men dock en hjälm som hjälper något om huvudet skulle slå i någonstans och att de tänkt till, hjälmen satt även riktigt fastspänd med hakremmen, och han som körde osade inte alkohol heller, nästan ett praktekipage om gubben också burit hjälm.

 

001.JPG

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Broskan:

 

Så du menar att dom som har "råkat" köra på ett barn har haft planer till det hmmm hopas du inte menar det du skriver där eller formulerat dig fel

Sen det där med att köra på fyllan utan hjälm för att alla andra i din by gör det kan du väl verkligen inte mena.

Nu är det väl inte böter som är största faran men du som har fått utbildning om trafikregler som du propagerar så mycket för

följer inte det trafikvett som du blivit lärd glömmer den när du landar i LOS men tror att om thailändare får den utbildninge skulle ta till sig den.

 

//Broskan

 

Ja du, bland kan man ju undra om IL skriver saker och ting bara för att reta upp folk och för att få till en livlig diskussion.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
5 timmar sedan, skrev stefan5300:

 

Det är väl ingen thailändsk sed att köra moped utan hjälm, det är bara idi*tiskt och olagligt.

Hej

Så kan man ju välja att se på detta, men faktum är att knappast någon på landet använder hjälm i vårt område, enda gångerna du ser folk med hjälm på är när det regnar eller någon insekt svärmar, men då inte för att skydda huvudet utan för att inte bli blöt i håret och slippa få hundratals insekter i det.

 

En anledning till att jag själv gör som övriga bybor är väl att jag började köra moppe på tidigt 70-tal i Sverige och då fanns det inga hjälmar där heller, det blev tidigt en vana att inte använda detta p.g.a att det helt enkelt inte fanns några.

 

Sen kör man ju åtminstone själv väldigt försiktigt och undviker att ta några risker, nu har jag kört moppe i över 45 år utan hjälm både i Thailand och Sverige (för på landet i Sverige är det också många som kör utan hjälm, speciellt ute på öarna) utan att vara inblandad i någon olycka, detta spelar väl också in, hade jag ramlat, kört på folk och varit inblandad i olyckor hade jag kanske tänkt om.

 

Sen är det väl som du säger idi*tiskt att inte använda hjälm och jag har förståelse för att ni andra väljer att göra detta.

Mvh isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
2 timmar sedan, skrev stefan5300:

 

Ja du, bland kan man ju undra om IL skriver saker och ting bara för att reta upp folk och för att få till en livlig diskussion.

Hej

Visst är det så, utan att spetsa till saker och ting lite blir det ju ingen diskussion.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
2 timmar sedan, skrev stefan5300:

Efter lite letande hittade jag detta foto som jag tog utanför grannbyn för nästan 2 år sedan.

 

Jag blev jäkligt glad när jag såg att det finns de som bryr sig om barnen att jag stoppade dem och bad om att få ta ett foto och förklarade med min knaggliga thai, pekande och gester varför jag stoppade dem.

 

Kanske inte den bästa hjälm som finns men dock en hjälm som hjälper något om huvudet skulle slå i någonstans och att de tänkt till, hjälmen satt även riktigt fastspänd med hakremmen, och han som körde osade inte alkohol heller, nästan ett praktekipage om gubben också burit hjälm.

 

001.JPG

Hej

Ser bra ut, gör själv likadant med pojken.

Men själv kör jag utan precis som denne man.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...