Jump to content
IGNORERAD

Krav på fingeravtryck vid köp av nya SIM-kort


MPR Nyheter

Recommended Posts

Alla som vill köpa SIM-kort för användning med både abonnemang och kontantkort i Thailand kommer snart behöva lämna fingeravtryck.
Skanning av fingeravtryck kommer bli obligatoriskt i februari 2017 och ska hjälpa till att tillhandahålla bättre skydd för konsumenter som använder sina smarta telefoner för betalningar och mobila banktjänster, uppger den Nationella kommissionen för sändning och telekommunikation (NBTC). Existerande SIM-kortsanvändare kommer inte vara tvungna lämna fingeravtryck i systemet, men NBTC uppmanar ändå alla att göra det för sin egen säkerhets skull.
Generalsekreterare Takorn Tantasith sade att fingeravtrycken kommer förvaras säkert på NBTC:s servrar, och tillade att detta system är en förbättring av det gamla, där man måste visa upp ID-kort eller pass för att köpa ett SIM-kort. I ett tidigare fall blev en kund hos operatören True av med nästan en miljon baht efter att någon använt en kopia på hans ID-kort för att få ett SIM-kort i hans namn från True, vilket sedan kunde användas för att få ett engångslösenord till mannens bankkonto hos Kasikorn.

 

finger-print-for-Thai-SIM-required-300x155.jpg

Källa

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev MPR Nyheter:

Alla som vill köpa SIM-kort för användning med både abonnemang och kontantkort i Thailand kommer snart behöva lämna fingeravtryck.
I ett tidigare fall blev en kund hos operatören True av med nästan en miljon baht efter att någon använt en kopia på hans ID-kort för att få ett SIM-kort i hans namn från True, vilket sedan kunde användas för att få ett engångslösenord till mannens bankkonto hos Kasikorn.

 

 

Källa

 

Det där verkar skumt problemet ligger väl inte på operatörens sida. Det väl en säkerhetsfråga hos banken.

 

//Broskan

 

"Om jag fått frågan om var de lyckli­gaste människorna finns skulle jag ha svarat: I Filippinerna, där ­varje ­människa har en ståuppkomikers ­talang."

Staffan Heimerson - http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/staffanheimerson/article14502442.ab

 

Link to comment
Dela på andra sajter

50 minuter sedan, skrev Broskan:

 

Det där verkar skumt problemet ligger väl inte på operatörens sida. Det väl en säkerhetsfråga hos banken.

 

//Broskan

 

Precis , verkar skumt.  Använde bedragaren simkorts-registreringen som ID hos banken?

Link to comment
Dela på andra sajter

42 minuter sedan, skrev Havet:

Precis , verkar skumt.  Använde bedragaren simkorts-registreringen som ID hos banken?

Vi hade ju samma problem med bank Id i Sverige beställd med falskt ID så kanske inte så skumt ändå. Fast hur exakt ska det lösa problemet, för några miljon baht kanske någon kan tänkas offra en fingertopp om den inte finns registrerad innan förstås, eller finns det registrerat i ID kortet?

/Martin

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Mr_Martin:

Vi hade ju samma problem med bank Id i Sverige beställd med falskt ID så kanske inte så skumt ändå. Fast hur exakt ska det lösa problemet, för några miljon baht kanske någon kan tänkas offra en fingertopp om den inte finns registrerad innan förstås, eller finns det registrerat i ID kortet?

/Martin

 

För att få ett bank-ID för mobill måste du ha tillgång till internetbanken på t.ex Nordea och där inne skapa ett bank-ID.

Men då har man ju redan full tillgång till bank kontot så vad har det med simkort att göra,

Det du refererar till är ju ett problem för bankerna att lösa inte mobiloperatörernas simkorts registrering.

"Om jag fått frågan om var de lyckli­gaste människorna finns skulle jag ha svarat: I Filippinerna, där ­varje ­människa har en ståuppkomikers ­talang."

Staffan Heimerson - http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/staffanheimerson/article14502442.ab

 

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev Broskan:

 

För att få ett bank-ID för mobill måste du ha tillgång till internetbanken på t.ex Nordea och där inne skapa ett bank-ID.

Men då har man ju redan full tillgång till bank kontot så vad har det med simkort att göra,

Det du refererar till är ju ett problem för bankerna att lösa inte mobiloperatörernas simkorts registrering.

Jo, men det var ju det bedragare gjorde, öppna konto på valfri bank, inte offrets bank, med falskt ID, skaffa bank ID där, och flytta pengar från den bank där den riktiga personen har konto med bank ID:t, eller beställa en dosa från en persons bank och hämta på posten med falskt ID. Samma i Thailand antar jag där många banker skickar engångskoder till mobilen för bank tjänster.

/M

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Mr_Martin:

Jo, men det var ju det bedragare gjorde, öppna konto på valfri bank, utom ofrets bank, med falskt ID, skaffa bank ID där, och flytta pengar från den bank där den riktiga personen har konto med bank ID:t, eller beställa en dosa från en persons bank och hämta på posten med falskt ID.

/M

 

 

Ja där är jag enig med dig, men då hjälper det ju inte att man måste lämna fingeravtryck för att få ett simkort.

Den bedragaren flyttar ju pengarna mellan bankerna utan mobil.

 

"Om jag fått frågan om var de lyckli­gaste människorna finns skulle jag ha svarat: I Filippinerna, där ­varje ­människa har en ståuppkomikers ­talang."

Staffan Heimerson - http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/staffanheimerson/article14502442.ab

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Så då är det bara att ramla in med falskt ID å få ut ett sim i någon annans namn.
Ansvaret ligger hos bankernas att ta fram en säker inloggning, det finns ju koddosor och BankID så hjulet behöver inte uppfinnas igen.
Det är bedrövligt som det är idag med engångskoder via sms, där man förlitar sig på utomstående för en säker inloggning, men bankerna är medvetna om problemet och därav alla begränsningar på vad man kan göra online.

I must offer apologies to the Panda Channel. The more I think about it, well it truly was the most intellectually stimulating channel in Thailand.
www.seaserpent.se

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev Seaserpent:

Så då är det bara att ramla in med falskt ID å få ut ett sim i någon annans namn.
Ansvaret ligger hos bankernas att ta fram en säker inloggning, det finns ju koddosor och BankID så hjulet behöver inte uppfinnas igen.
Det är bedrövligt som det är idag med engångskoder via sms, där man förlitar sig på utomstående för en säker inloggning, men bankerna är medvetna om problemet och därav alla begränsningar på vad man kan göra online.

Jag märkte det när jag för ett par veckor sen skulle köpa ett par flygbiljetter på nätet och skulle betala med mitt Mastercard från Swedbank. Nu gick det inte längre att som förr identifiera mig med mitt Bank-ID utan jag var tvungen att göra det med en engångskod. Såna koder kunde jag naturligtvis beställa men dom hade hamnat hos min gamla adress i Sverige så det blev att knalla iväg till en resebyrå för att fixa biljetterna.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Fritz:

Jag märkte det när jag för ett par veckor sen skulle köpa ett par flygbiljetter på nätet och skulle betala med mitt Mastercard från Swedbank. Nu gick det inte längre att som förr identifiera mig med mitt Bank-ID utan jag var tvungen att göra det med en engångskod. Såna koder kunde jag naturligtvis beställa men dom hade hamnat hos min gamla adress i Sverige så det blev att knalla iväg till en resebyrå för att fixa biljetterna.

 

Fritz..

Det funkade för mig förra veckan, jag köpte också flygbiljett med Mastercard från Swedbank.  Skillnaden från innan var att jag fick klicka igång bank-ID på laptopen själv.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

43 minuter sedan, skrev Havet:

Det funkade för mig förra veckan, jag köpte också flygbiljett med Mastercard från Swedbank.  Skillnaden från innan var att jag fick klicka igång bank-ID på laptopen själv.

 

 

Då är du mer teknisk än vad jag är. ;)

Jag gav upp efter flera försök när jag hittade detta meddelande i " brevlådan ".

 

 

Från början av oktober är det inte längre möjligt att bekräfta köp på internet med hälsningsfras och lösenord där du ser loggan för MasterCard SecureCode eller Verified by Visa. Allra smidigast är istället att bekräfta köpet med Mobilt BankID. Har du inte redan det kan du ansluta dig här i internetbanken.

Har du inte möjlighet att använda dig av Mobilt BankID kan du bekräfta dina köp på internet med lösenord och SMS. Du väljer ett lösenord och anmäler ditt mobilnummer här i internetbanken under Beställa tjänster och väljer sedan Öppna/stäng för internetköp. Anmälan av mobilnummer kan ske först i oktober 2016.

 

Fritz..

 

 

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

14 minuter sedan, skrev Fritz:

Då är du mer teknisk än vad jag är. ;)

Jag gav upp efter flera försök när jag hittade detta meddelande i " brevlådan ".

 

 

Från början av oktober är det inte längre möjligt att bekräfta köp på internet med hälsningsfras och lösenord där du ser loggan för MasterCard SecureCode eller Verified by Visa. Allra smidigast är istället att bekräfta köpet med Mobilt BankID. Har du inte redan det kan du ansluta dig här i internetbanken.

Har du inte möjlighet att använda dig av Mobilt BankID kan du bekräfta dina köp på internet med lösenord och SMS. Du väljer ett lösenord och anmäler ditt mobilnummer här i internetbanken under Beställa tjänster och väljer sedan Öppna/stäng för internetköp. Anmälan av mobilnummer kan ske först i oktober 2016.

 

Fritz..

 

 

Japp, och det var enkelt att ladda ner och skaffa Mobilt BankID med Swedbanks-dosan.

 

Bra också om dosans batteri skulle lägga av, då kör man med BankID. Både hängsle och bälte.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev leifen:

Japp, och det var enkelt att ladda ner och skaffa Mobilt BankID med Swedbanks-dosan.

 

Bra också om dosans batteri skulle lägga av, då kör man med BankID. Både hängsle och bälte.

Funkar det även om man har en mobiltelefon från typ förra århundradet ?

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Fritz:

Funkar det även om man har en mobiltelefon från typ förra århundradet ?

 

Fritz..

Nä, då är du nog körd.

Men du kan ju ladda ner bankid i datorn.

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev rolba:

Nä, då är du nog körd.

Men du kan ju ladda ner bankid i datorn.

Det är ju det jag har men som inte funkade längre !!  :13:  Inga större problems för mig dock.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Fritz:

Det är ju det jag har men som inte funkade längre !!  :13:  Inga större problems för mig dock.

 

Fritz..

Ok, fattade som vanligt inte allt. Jag fick för mig att det var det där verified by visa som slutat fungera. :dribble:

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Fritz:

Då är du mer teknisk än vad jag är. ;)

Jag gav upp efter flera försök när jag hittade detta meddelande i " brevlådan ".

 

 

Från början av oktober är det inte längre möjligt att bekräfta köp på internet med hälsningsfras och lösenord där du ser loggan för MasterCard SecureCode eller Verified by Visa. Allra smidigast är istället att bekräfta köpet med Mobilt BankID. Har du inte redan det kan du ansluta dig här i internetbanken.

Har du inte möjlighet att använda dig av Mobilt BankID kan du bekräfta dina köp på internet med lösenord och SMS. Du väljer ett lösenord och anmäler ditt mobilnummer här i internetbanken under Beställa tjänster och väljer sedan Öppna/stäng för internetköp. Anmälan av mobilnummer kan ske först i oktober 2016.

 

Fritz..

 

 

Teknisk o teknisk....  man kan ha tur också..

Det meddelandet känner jag igen , fick det också . Men som sagt jag klicka igång bank-ID på fil och sen gick det bra.

Logiskt sett så hade det vart konstigt om man kunde använda bank-ID på mobilen men inte på datorn,  tycker jag

 

Men huvudsaken vi fick våra biljetter  :great: 

Link to comment
Dela på andra sajter

17 timmar sedan, skrev Broskan:

 

Det där verkar skumt problemet ligger väl inte på operatörens sida. Det väl en säkerhetsfråga hos banken.

 

//Broskan

 

 

Känns typiskt Thailand. Dom skall lösa problemen på eget sätt. 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev rolba:

Ok, fattade som vanligt inte allt. Jag fick för mig att det var det där verified by visa som slutat fungera. :dribble:

Stämmer, verified by visa är ersatt av verified by BankID vid köp på nätet med kort.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...