Jump to content
IGNORERAD

FN kritiserar Thailand för olösta aktivistmord


MPR Nyheter

Recommended Posts

FN kritiserade under måndagen Thailand för en serie mord på markaktivister som hittills gått obestraffade.
FN:s regionala människorättskontor (OHCHR) sade att man kände sig tvungna att göra ett uttalande efter att en appellationsdomstol i södra Thailand bifallit friandet av den enda misstänkte i mordet på en aktivist förra året. Chai Bungthonglek sköts ned vid sitt hem i Surat Thani av en förövare som försvann på motorcykel. Han var den fjärde ledaren för en lokal aktivistgrupp som kämpar mot markexpropriationer av palmoljeföretag att mördas sedan 2010. Ingen har dömts för dessa mord.

"Det är oroande att utredare efter dessa mord såväl som ett antal andra attacker inte har fört någon inför rätta," sade OHCHR:s tillförordnade regionala representant Laurent Meilland. Han tillade att myndigheter bör genomföra opartiska, oberoende och grundliga utredningar i alla fall av mord och mordförsök.

 

UNCT-KG-logo-profile-OHCHR.jpg
Källa

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Tyvärr allt för vanligt att aktivister av olika slag både hotas, misshandlas, fängslas och t.o.m mördas i Thailand, det gäller både markaktivister, miljöaktivister, naturskyddsaktivister, människorättsaktivister  och politiska aktivister m.m.

Bra att FN ligger på Thailand i dessa frågor.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Tyvärr allt för vanligt att aktivister av olika slag både hotas, misshandlas, fängslas och t.o.m mördas i Thailand, det gäller både markaktivister, miljöaktivister, naturskyddsaktivister, människorättsaktivister  och politiska aktivister m.m.

Bra att FN ligger på Thailand i dessa frågor.

Mvh isan lover

Fast man kan ju fråga sig vad FN kan tillföra med att komma med kritik för att en person frias i domstol? Hade FN information i saken som gjorde att man kunde påvisa att friandet var felaktigt? I så fall borde väl dessa fakta läggas fram av FN? Det finns väl för övrigt rätt gott om länder i världen där människor frias i domstolar och där brott inte klaras upp? I vårt land har ju t.ex inte Palmemordet klarats upp än och Christer Petterson blev ju friad i det fallet. Borde FN kanske ta tag i den saken också?

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev turisten:

Fast man kan ju fråga sig vad FN kan tillföra med att komma med kritik för att en person frias i domstol? Hade FN information i saken som gjorde att man kunde påvisa att friandet var felaktigt? I så fall borde väl dessa fakta läggas fram av FN? Det finns väl för övrigt rätt gott om länder i världen där människor frias i domstolar och där brott inte klaras upp? I vårt land har ju t.ex inte Palmemordet klarats upp än och Christer Petterson blev ju friad i det fallet. Borde FN kanske ta tag i den saken också?

Han skjuter på allt så länge juntan har makten.Tror inte att någonting de gör gillas av IL,även om hans by prioriteras.

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev måne:

Han skjuter på allt så länge juntan har makten.Tror inte att någonting de gör gillas av IL,även om hans by prioriteras.

Nja, dessa mord har ju pågått sedan 2010, så jag tror nog inte ens IL hittar någon anledning att beskylla juntan för saken. Dock tycker jag det är besynnerligt att FN helt och hållet kan vända sig mot en grundläggande mänsklig rättighet, nämligen att en anklagad skall ha rätt att få sin skuld prövad i en rättegång. Det verkar som FN anser sig stå över sådana saker och istället kräver fällande domar helt ovillkorligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev turisten:

Nja, dessa mord har ju pågått sedan 2010, så jag tror nog inte ens IL hittar någon anledning att beskylla juntan för saken.

Tror du verkligen det?

Hatar lögnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl som vanligt i Thailand att en dusör löser det mesta.

Har själv en bekant som blev mördad och gärningsmannen greps.

Efter att han givit polisen 600 000 och änkan 400 000Tbh så gick han fri.

Mördaren och änkan bor fortfarande i samma by ett stenkast från varandra.

 

Born41

Link to comment
Dela på andra sajter

14 timmar sedan, skrev turisten:

Nja, dessa mord har ju pågått sedan 2010, så jag tror nog inte ens IL hittar någon anledning att beskylla juntan för saken. Dock tycker jag det är besynnerligt att FN helt och hållet kan vända sig mot en grundläggande mänsklig rättighet, nämligen att en anklagad skall ha rätt att få sin skuld prövad i en rättegång. Det verkar som FN anser sig stå över sådana saker och istället kräver fällande domar helt ovillkorligt.

Nu är det väl inte bara utgången i ett fall som FN kritiserar utan trenden att vissa mål läggs ned utan att fallen utretts ordentligt. Enligt min mening sker det ganska ofta när den misstänkte har en fet plånbok. Detta menar jag är en tradition i Thailand och har inte mycket att göra med vilken regering som sitter vid rodret.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

17 timmar sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Tyvärr allt för vanligt att aktivister av olika slag både hotas, misshandlas, fängslas och t.o.m mördas i Thailand, det gäller både markaktivister, miljöaktivister, naturskyddsaktivister, människorättsaktivister  och politiska aktivister m.m.

Bra att FN ligger på Thailand i dessa frågor.

Mvh isan lover

 

Antar att du med "politiska aktivister" i det här fallet menar de röda? Motståndarsidan är väl precis som här i Sverige "extremister" medan de på den "goda" sidan lite gulligt kallas för "aktivister" när de utövar våld mot sina meningsmotståndare....

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev Fritz:

Nu är det väl inte bara utgången i ett fall som FN kritiserar utan trenden att vissa mål läggs ned utan att fallen utretts ordentligt. Enligt min mening sker det ganska ofta när den misstänkte har en fet plånbok. Detta menar jag är en tradition i Thailand och har inte mycket att göra med vilken regering som sitter vid rodret.

 

Fritz..

Nja, varken i översättningen eller i orginalartikeln nämns, förutom i ett fall, något om några nedlagda utredningar. Om det nu är så att FN kritiserar nedläggning av andra fall så har det nog skett i något annat uttalande. Som jag tolkar artikeln riktas explicit kritik mot ett enskilt fall där en person frikänts i en domstol. Huruvida detta frikännande var korrrekt eller inte har inte jag information nog att ha en åsikt om, men det misstänker jag att FN inte heller har och då är det definitivt inte försvarbart av en organisation som FN att lägga sig i saken.

Link to comment
Dela på andra sajter

24 minuter sedan, skrev turisten:

Nja, varken i översättningen eller i orginalartikeln nämns, förutom i ett fall, något om några nedlagda utredningar. Om det nu är så att FN kritiserar nedläggning av andra fall så har det nog skett i något annat uttalande. Som jag tolkar artikeln riktas explicit kritik mot ett enskilt fall där en person frikänts i en domstol. Huruvida detta frikännande var korrrekt eller inte har inte jag information nog att ha en åsikt om, men det misstänker jag att FN inte heller har och då är det definitivt inte försvarbart av en organisation som FN att lägga sig i saken.

Och jag tolkar den annorlunda.

" Chai Bungthonglek was gunned down at his home in Surat Thani in February 2015 by a killer who sped off on a motorbike.

He was the fourth leader of a local group which campaigns against land expropriations by palm oil companies to be murdered since 2010.

No one has been convicted over the killings.

"It is very worrying that after these killings, as well as a number of other attacks, investigations have failed to bring anyone to justice," OHCHR's acting regional representative Laurent Meillan said in a statement. "

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev Fritz:

Och jag tolkar den annorlunda.

" Chai Bungthonglek was gunned down at his home in Surat Thani in February 2015 by a killer who sped off on a motorbike.

He was the fourth leader of a local group which campaigns against land expropriations by palm oil companies to be murdered since 2010.

No one has been convicted over the killings.

"It is very worrying that after these killings, as well as a number of other attacks, investigations have failed to bring anyone to justice," OHCHR's acting regional representative Laurent Meillan said in a statement. "

 

Fritz..

"Fail to bring anyone to justice" är absolut inte samma sak som nedlagda utredningar. Dessutom tycker jag det är lite märkligt att man hävdar att ingen har blivit "brought to justice" när man ju faktiskt själva ger exempel på en person som ju faktiskt blev det. Jag försvarar självfallet inte mord eller för den delen korruption i domstolar, men om ett organ som FN skall uttala sig om enskilda rättegångsresultat eller brottsfall så skall man ha väldigt mycket solida fakta att komma med, inte bara en önskan om att man skall "sätta dit" någon för att tillfredsställa någon sorts opinion. Några fakta som FN kan bidra med för att klara upp något av dessa fall eller som motsäger att personen som frikändes faktiskt blev det på laga grund hittar jag inte i artikeln. Kanske finns det annan information på annat håll? Om så är fallet vore det intressant med en länk till detta.  

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...