Jump to content
IGNORERAD

Försäljare ska bort från Thailands motorvägar


MPR Nyheter

Recommended Posts

6 minuter sedan, skrev Tallviking:

 

Det är nog få förutom du som vill ha kvar Thailand som ett Uland

 

Hört talas om utveckling ?

 

Detta är en del av att utveckla landet mot en säkrare, humanare bättre miljö för dess invånare

IL och amishfolket är emot all form av utveckling.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 393
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    32

  • Soengsang

    29

  • Boa52

    23

  • kalasbullen

    21

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest Isan Lover
1 timme sedan, skrev Atom:

Det blir en märklig diskussion när IL utgår från att varje beslut tas i ett vacuum. Om det vore så kan ju inte ett endaste beslut tas; bankrånaren kan inte stoppas då han i så fall skulle förlora sin inkomst och detsamma gäller kontraktsmördaren och knarklangaren, alla behöver de sin inkomst.

 

Om militären stoppar försäljning längs landsvägarna så tycker jag givetvis att det är bra då de orsakar mycket olyckor. Ersätter de inte de förlorade försäljningsställena med gratis eller väldigt billiga alternativa försäljningsställen så tycker jag inte det är lika bra men vem har sagt att de inte kommer göra det? Redan idag kostar det bara 10 Baht/dag att sätta upp ett litet stånd utanför PTTs bensinmackar och det tror jag nog de flesta har råd med.

 

När en regering, även om den är en militärjunta, börjar tillämpa lagar som ofta har funnits i flera decennier så känns det märkligt att klaga på dem bara för att många människor livnär sig på olagligheterna (eller klagomålen kanske egentligen mest kommer just för att det är en militärjunta). Det är ju inte så att folk kommer köpa direkt färre vattenmeloner eller grillade kycklingar bara för att de måste stanna vid en bensinmack istället för en tvärnit mitt på landsvägen eller att de som sålde vid tvärniten inte kan sälja vid bensinmacken. Visst kan man dessutom säga att det är charmigt med folk som säljer somtam vid ett risfält men det råder ju inte direkt någon brist på små enkla restauranger längs med landsvägarna och de säljer inte helt sällan dessutom vattenmeloner utanför så jag tycker nog den bristen på charm kan vara värd de hundratals liv som denna försäljning säkert kostar varje år.

Hej

Är nog för färgad av livet på landet för att se dom stora risker och problem med försäljning längs vägkanterna som flera av er andra ser, för mig är det ett naturligt inslag och en service till dom resande som många nog uppskattar, dessutom ger det många fattiga inkomster.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns ju en hel del försäljning kvar även i sverige...jordgubbar ser man då och då...men tror det minskat med åren...men inte fan står dom vid en

motorväg där kunderna inte får stanna...så känns logiskt att Thailand inför det samma.

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev Naam jai:

Finns ju en hel del försäljning kvar även i sverige...jordgubbar ser man då och då...men tror det minskat med åren...men inte fan står dom vid en

motorväg där kunderna inte får stanna...så känns logiskt att Thailand inför det samma.

 

Rätt så.

 

Även spritförsäljningen sker oftast inne på typ parkeringsplatser.

 

Men har det inte varit en del problem med guldförsäljningen eller minns jag fel........

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, juntan kan då aldrig få en bättre PR gubbe än IL, men målgruppen är udda. ;) 

 

men så är det att bevaka Thailand från en brygga i Sverige med Google, då vet man bäst.

Ändrades av leifen

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Riktig står Stopförbud vid vägkanten si o so många hundra meter framåt.Kamera bevakning och saftiga böter hemskickat...Sälja får man men inte stanna i den här fallet..(Kanske för mycket svenskt tänkt).

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst är konstigt med alla försäljningar efter vägarna. Nu ska det förbjudas i Thailand.

Har rest en hel del, och hittat det i hela europa, här i Sverige säls det Jordgubbar, potatis lingon svamp.

Det är väl inte direkt vid vägen men parkeringar mackar affärer div andra platser.

Dom betalar säkert moms skatt på sina produkter.

Jag säger som IL fixa platser åt dom där det inte är trafikfarligt, så dom fortfarande ha en liten inkomst.

 

     FF

www.easi.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev FF:

Visst är konstigt med alla försäljningar efter vägarna. Nu ska det förbjudas i Thailand.

Har rest en hel del, och hittat det i hela europa, här i Sverige säls det Jordgubbar, potatis lingon svamp.

Det är väl inte direkt vid vägen men parkeringar mackar affärer div andra platser.

Dom betalar säkert moms skatt på sina produkter.

Jag säger som IL fixa platser åt dom där det inte är trafikfarligt, så dom fortfarande ha en liten inkomst.

 

     FF

 

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/farligt-med-jordgubbar-langs-vagen

 

Jordgubbsförsäljning vid vägkanten kan vara en trafikfara.

Det anser Trafikverket som under säsongen kommer att kolla försäljningen längs vägarna lite extra.

- Vi oroar oss över försäljning utmed våra vägar som sker på ett sätt som kan leda till förfärliga olyckor, säger Lars Ekman som är trafiksäkerhetsexpert på Trafikverket.

 

 

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Tallviking:

 

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/farligt-med-jordgubbar-langs-vagen

 

Jordgubbsförsäljning vid vägkanten kan vara en trafikfara.

Det anser Trafikverket som under säsongen kommer att kolla försäljningen längs vägarna lite extra.

- Vi oroar oss över försäljning utmed våra vägar som sker på ett sätt som kan leda till förfärliga olyckor, säger Lars Ekman som är trafiksäkerhetsexpert på Trafikverket.

 

 

 

Juntafacist.

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev FF:

Visst är konstigt med alla försäljningar efter vägarna. Nu ska det förbjudas i Thailand.

Har rest en hel del, och hittat det i hela europa, här i Sverige säls det Jordgubbar, potatis lingon svamp.

Det är väl inte direkt vid vägen men parkeringar mackar affärer div andra platser.

Dom betalar säkert moms skatt på sina produkter.

Jag säger som IL fixa platser åt dom där det inte är trafikfarligt, så dom fortfarande ha en liten inkomst.

 

     FF

Så säger han ju inte,han vill att de ska stå så nära vägen som möjligt för att maximera sina inkomster,några människoliv hit eller dit skiter han i.

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

27 minuter sedan, skrev FF:

Visst är konstigt med alla försäljningar efter vägarna. Nu ska det förbjudas i Thailand.

Har rest en hel del, och hittat det i hela europa, här i Sverige säls det Jordgubbar, potatis lingon svamp.

Det är väl inte direkt vid vägen men parkeringar mackar affärer div andra platser.

Dom betalar säkert moms skatt på sina produkter.

Jag säger som IL fixa platser åt dom där det inte är trafikfarligt, så dom fortfarande ha en liten inkomst.

 

     FF

Det var det jag tyckte också i mitt inlägg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
4 timmar sedan, skrev Naam jai:

Finns ju en hel del försäljning kvar även i sverige...jordgubbar ser man då och då...men tror det minskat med åren...men inte fan står dom vid en

motorväg där kunderna inte får stanna...så känns logiskt att Thailand inför det samma.

Hej

Har faktiskt aldrig sett några försäljare på motorvägarna i Thailand heller, undrar om dom inte har förväxlat motorvägar med vanliga landsvägar?

Är det inte stopp förbud på motorvägar?

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
3 timmar sedan, skrev leifen:

Ja, juntan kan då aldrig få en bättre PR gubbe än IL, men målgruppen är udda. ;) 

 

men så är det att bevaka Thailand från en brygga i Sverige med Google, då vet man bäst.

Hej

Du och en handfull medlemmar är nog oslagbara när det gäller att både försvara och marknadsföra kupper, diktatur och juntastyre.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Har faktiskt aldrig sett några försäljare på motorvägarna i Thailand heller, undrar om dom inte har förväxlat motorvägar med vanliga landsvägar?

Är det inte stopp förbud på motorvägar?

Mvh isan lover

Det är även hjälmtvång om man kör mc men vem bryr sig?

Link to comment
Dela på andra sajter

15 minuter sedan, skrev GreenValley:

Det är även hjälmtvång om man kör mc men vem bryr sig?

 

Så även förbudet mot försäljare längs vägarna är et slag i luften, eller?

Akta dig, du kanske åker dit för lése militaire om du säger så om de beväpnade fjantarnas beslut!

 

mvh

 

Link to comment
Dela på andra sajter

42 minuter sedan, skrev GreenValley:

Det är även hjälmtvång om man kör mc men vem bryr sig?

Det är ju upp till dej, skaderisken och böter, upp till dej bara du inte skadar nån annan

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev FF:

Visst är konstigt med alla försäljningar efter vägarna. Nu ska det förbjudas i Thailand.

Har rest en hel del, och hittat det i hela europa, här i Sverige säls det Jordgubbar, potatis lingon svamp.

Det är väl inte direkt vid vägen men parkeringar mackar affärer div andra platser.

Dom betalar säkert moms skatt på sina produkter.

Jag säger som IL fixa platser åt dom där det inte är trafikfarligt, så dom fortfarande ha en liten inkomst.

 

     FF

Det finns redan platser så vad ska fixas exakt?

Hatar lögnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev Atom:

Det blir en märklig diskussion när IL utgår från att varje beslut tas i ett vacuum. Om det vore så kan ju inte ett endaste beslut tas; bankrånaren kan inte stoppas då han i så fall skulle förlora sin inkomst och detsamma gäller kontraktsmördaren och knarklangaren, alla behöver de sin inkomst.

 

Om militären stoppar försäljning längs landsvägarna så tycker jag givetvis att det är bra då de orsakar mycket olyckor. Ersätter de inte de förlorade försäljningsställena med gratis eller väldigt billiga alternativa försäljningsställen så tycker jag inte det är lika bra men vem har sagt att de inte kommer göra det? Redan idag kostar det bara 10 Baht/dag att sätta upp ett litet stånd utanför PTTs bensinmackar och det tror jag nog de flesta har råd med.

 

När en regering, även om den är en militärjunta, börjar tillämpa lagar som ofta har funnits i flera decennier så känns det märkligt att klaga på dem bara för att många människor livnär sig på olagligheterna (eller klagomålen kanske egentligen mest kommer just för att det är en militärjunta). Det är ju inte så att folk kommer köpa direkt färre vattenmeloner eller grillade kycklingar bara för att de måste stanna vid en bensinmack istället för en tvärnit mitt på landsvägen eller att de som sålde vid tvärniten inte kan sälja vid bensinmacken. Visst kan man dessutom säga att det är charmigt med folk som säljer somtam vid ett risfält men det råder ju inte direkt någon brist på små enkla restauranger längs med landsvägarna och de säljer inte helt sällan dessutom vattenmeloner utanför så jag tycker nog den bristen på charm kan vara värd de hundratals liv som denna försäljning säkert kostar varje år.

Du skriver mycket och bra ibland, finns inget att det orsakar många olykor, hitte på från din sida. När du skriver såna fantasier vem ska tro på dej då. 10 Bath/ dag utanför PTTs

bensinmackar tror på dej lika lite som att du läser tråden

Link to comment
Dela på andra sajter

55 minuter sedan, skrev GreenValley:

Det är även hjälmtvång om man kör mc men vem bryr sig?

tycker mej se en klar förbättring i framför allt i städer ..... på bonn vischan släpar det efter, men så är det även i sverige.

Link to comment
Dela på andra sajter

33 minuter sedan, skrev Naam jai:

tycker mej se en klar förbättring i framför allt i städer ..... på bonn vischan släpar det efter, men så är det även i sverige.

Bor du på landet i Sverige när du vet och vilken del av det du kallar vischan där det släpar efter ???

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Boa52:

Bor du på landet i Sverige när du vet och vilken del av det du kallar vischan där det släpar efter ???

på landet i Thailand..

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev Naam jai:

på landet i Thailand..

Du skrev ju att det släpar efter även i Sverige på landet. När jag är i Thai 1 mån varje år är jag också på landet

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev Boa52:

Du skrev ju att det släpar efter även i Sverige på landet. När jag är i Thai 1 mån varje år är jag också på landet

absolut, det  slarvas mycket mer med hjälm el säkerhetsbälte på vischan.. det gäller nog i dom flesta länder.. bör du veta om du vistas på landet?

Link to comment
Dela på andra sajter

39 minuter sedan, skrev Naam jai:

absolut, det  slarvas mycket mer med hjälm el säkerhetsbälte på vischan.. det gäller nog i dom flesta länder.. bör du veta om du vistas på landet?

Bor på landet och vi slarvar inte en sekund med säkerhet, hjälm eller säkerhetsbälte eller annan tanke om säkerhet. Vi som bor på landet

vet bra mycket mer vad som kan hända än en sörlänning, stadsbo. Promenera på en asfalt remsa till puben är väl inga problem för vem som helst

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Boa52:

Bor på landet och vi slarvar inte en sekund med säkerhet, hjälm eller säkerhetsbälte eller annan tanke om säkerhet. Vi som bor på landet

vet bra mycket mer vad som kan hända än en sörlänning, stadsbo. Promenera på en asfalt remsa till puben är väl inga problem för vem som helst

Hmm.. Det finns vissa som tycker det är helt ok att inte hålla på med hjälm, säkerhetsbäte och nykterhet i trafiken.

Hatar lögnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...