Jump to content
IGNORERAD

Hotelpool i Pattaya inkräktar på havet


MPR Nyheter

Recommended Posts

1 minut sedan, skrev Stefan:

En möjlig utväg vore att åberopa besittningsrätten, men den gäller inte för så många! Dessutom finns den inte i PBL (Plan och Bygglagen)

//S

 

Det så kallade hotellet är en gammal villa som byggts ut och det har haft användningsförbud sedan 2007 p.g.a avsaknad av nödutgångar, brandskyddsutrustning etc etc etc men ägaren bara sket i det och har inte åtgärdat detta

 

Så problemet är mycket större än bara med en svartbyggd pool på allmän mark

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 216
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    24

  • turisten

    16

  • spooncreek

    15

  • Soengsang

    13

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

2 minuter sedan, skrev Tallviking:

 

Det så kallade hotellet är en gammal villa som byggts ut och det har haft användningsförbud sedan 2007 p.g.a avsaknad av nödutgångar, brandskyddsutrustning etc etc etc men ägaren bara sket i det och har inte åtgärdat detta

 

Så problemet är mycket större än bara med en svartbyggd pool på allmän mark

Jo, så kan det ju vara. Jag snöade in på det Svenska spåret. Dock är det absolut inget ovanligt att en anläggning i Sverige får tas ur bruk av samma anledning. En byggnad som avsetts vara för privat boende (eller annan i detaljplanen angiven verksamhet) får inte utan en bygglovsansökan avseende verksamhetsändring bedriva annan verksamhet. Kan inte fastighetsägare följa gällande normer och bestämmelser enligt BBR har kommunen/länsstyrelsen rätt att delge ett användningsförbud. Så där ja, det finns många paragrafryttare på detta forum.

§§S

There can be only one (Stefan)

Link to comment
Dela på andra sajter

26 minuter sedan, skrev Wanchai:

 

Du menar att man kan bygga ett hotell på stranden med pool på mark som man inte äger i Sverige och i efterskott få det legalt? Det tror inte jag.

 

Naturligtvis har du rätt, men IL:s förklaring som korruptionskramare lät faktiskt rätt bra, otroligt hur man egentligen kan vrida på allt :)

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev spooncreek:

 

14 timmar sedan, skrev Soengsang:

Varför börja svamla om Sverige, vad fan har det med Thailändsk korruption att göra?

 

Tydligt att det börjar bli jobbigt för mpr:s korruptionskramare :)

 

Måne svamlade om Sverige, jag svarade.

 

Jag tog upp det som en liten jämförelse,frågor på det?

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev måne:

Jag tog upp det som en liten jämförelse,frågor på det?

Vem var det som tog upp vad egentligen"Sverige är det rättrådigaste" Hrmmm

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

17 minuter sedan, skrev Tallviking:

 

Det så kallade hotellet är en gammal villa som byggts ut och det har haft användningsförbud sedan 2007 p.g.a avsaknad av nödutgångar, brandskyddsutrustning etc etc etc men ägaren bara sket i det och har inte åtgärdat detta

 

Så problemet är mycket större än bara med en svartbyggd pool på allmän mark

Dessutom är det ett antal personer i ansvarsställning som har haft till uppgift att kontrollera att bl.a annat dessa föreskrifter följs som av någon underlig anledning valt att inte vilja lägga någon större energi vad gäller tillsyn av dessa bagateller.

Har för mig att det rasade ett hotell på Koh Chang med dödlig utgång för inte särskilt länge sedan, men det är ju såååå präktigt och outhärdligt rättrådigt att hålla på och tramsa med en massa tråkiga byråkratiska föreskrifter, så varför bry sig om sådana futtiga detaljer?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vist tusan är det är det exotiskt och befriande att vara i ett land utan normer, säkerhet och logiskt tänkande när man kommer från normernas högborg Sverige, tills den dag man får ett halvt hotellkomplex in i rummet, eller dör av en felkopplad genomströmningsvärmare, eller karske ramlar över ett balkongräcke som bara är 700 mm högt! Hoppsan, där löste jag balkonghopparfrågan!

//S

There can be only one (Stefan)

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev spooncreek:

 

Ja, så dumt av mig att föra ett sådant resonemang, hur tänkte jag nu? Rättrådighet råder alltid!!! Hjälm på, håll hastighetsbegränsningen, kör om på rätt sida, ha inte öppet puben eller nattklubben för länge, köp inga öl mellan 14-17!!. Alla papper i ordning, reser jag bort en dag ska jag efter åka 90 km till mitt närmsta immigration och anmäla att jag är tillbaka. Inte glömma och anmäla mina vänner när de bor hos mig ett par nätter!! Myndigheterna måste ju veta! Annars blir det kaos!  Yttrandefrihet är för övrigt bara skit, hur ska man kunna upprätthålla ORDNING OCH REDA om folk får säga vad de vill? Löjligt!!!

 

Bygga med lagligt  lov, och exakt på centimetern. Allt annat otänkbart. Köper eller övertar jag en fastighet som redan är byggd och där allting verkar vara gjort med myndigheternas goda minne…ingen ursäkt, skyll mig själv för f-n!  Populära ställen som byggts för länge sen med myndigheters passiva eller aktiva godkännande, RIV SKITEN FÖR FAN: Lagens bokstav gäller alltid!!!  Bokstavligt! Annars blir det ju total anarki. Att jag inte fattar!!!


För övrigt tycker jag att alla som cyklar borde ha hjälm och att det ska vara lag på petskydd på kontakter. 


Alltså, rätt ska vara rätt!!!! Oavsett konsekvenserna! Jag menar, hur skulle världen se ut om inte alla tänkte som oss svenskar???!!! BROTT OCH STRAFF för sjutton!. Fattar ni inte!!??


Att jag överhuvudtaget reflekterade över konsekvenserna över beslutet att riva den där poolen efter + 10 år. Hur dum får man vara!!  JÄVLA KORRUPTIONSKRAMARE är vad jag är!!! Dumstrut på och skämmes i skamvrån. Kanske kan man få en avstängning från MPR också. Det vore det ultimata beviset på SVENSK lag och ordning! Sanna mina ord!!!

 

:rtfm:

 

p.s. Hoppas jag inte använde för lite utropstecken? Min poäng kanske inte framgick tillräckligt tydligt.....!!!!?? ???

Psykbryt? Finns andra mediciner, dina verkar inte fungera.

Hatar lögnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Knappast speciellt mycket energi ifrån hans sida om man ser till ditt engagemang och den energi du lägger på att försvara gula upplopp, militärt våld mot civila, militärkupper, diktatur och juntastyre.

Mvh isan lover

 

Länk på det ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev spooncreek:

Att jag överhuvudtaget reflekterade över konsekvenserna över beslutet att riva den där poolen efter + 10 år. Hur dum får man vara!!  JÄVLA KORRUPTIONSKRAMARE är vad jag är!!! Dumstrut på och skämmes i skamvrån. Kanske kan man få en avstängning från MPR också. Det vore det ultimata beviset på SVENSK lag och ordning! Sanna mina ord!!!

 

Ja där sket du verkligen i det blå skåpet spooncreek. Hur kunde du ens snudda vid tanken på att kritisera någonting som juntan gör ? :6::13::kort:

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

13 timmar sedan, skrev Wanchai:

 

Va fan har du druckit nu?

 

12 timmar sedan, skrev Soengsang:

 

Kan inte vart en laglig berusningssubstans som ligger bakom detta inlägg.

Kul att det med korruptionskramare tog där det skulle :) 

 

10 timmar sedan, skrev frason:

Psykbryt? Finns andra mediciner, dina verkar inte fungera.

 

Nä gubbar, fel analys
Jag går inte på piller och när jag är på fyllan har jag vare sig förmåga eller lust att skriva längre inlägg på MPR.


Däremot gillar jag ibland att raljera, denna gång främst över den väldigt rättrådiga attityd som härskar emellan varven i diverse trådar på MPR. Flera verkar förstå  det och/eller tycker det är hyfsat träffande och kanske lite kul. Inte ni dock och det är förstås helt ok. Åsikten är fri.


Ikväll kan det dock nog bli en del Chang eller om jag inväntar fredagen. Då blir det en tur ner till Walking Street här i Pattaya. Det gäller att passa på. Eftersom det +10 år i efterhand visat sig att i princip alla byggnader på  Walking Street mot havet är illegalt byggda, så finns det ett liggande förslag om att allt ska rivas. Det skulle förstås vara ett rätt tungt slag mot mångas verksamheter och levebröd, liksom för Pattayas turistindustri. Men, sånt skiter vi ju som bekant i, RÄTT SKA VARA RÄTT FÖR F-N!

 

Skål på er :drinks:

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev Fritz:

Ja där sket du verkligen i det blå skåpet spooncreek. Hur kunde du ens snudda vid tanken på att kritisera någonting som juntan gör ? :6::13::kort:

 

Fritz..

 

Rättning i ledet nu Pastorn! Follow your orders and agree no matter how stupid they seem. Remember, it is all for the greater good, and for the benefit of all people..  Givakt! 

:blind::av-109998::aikido::police:

 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev spooncreek:

 

 

 

Nä gubbar, fel analys
Jag går inte på piller och när jag är på fyllan har jag vare sig förmåga eller lust att skriva längre inlägg på MPR.


Däremot gillar jag ibland att raljera, denna gång främst över den väldigt rättrådiga attityd som härskar emellan varven i diverse trådar på MPR. Flera verkar förstå  det och/eller tycker det är hyfsat träffande och kanske lite kul. Inte ni dock och det är förstås helt ok. Åsikten är fri.


Ikväll kan det dock nog bli en del Chang eller om jag inväntar fredagen. Då blir det en tur ner till Walking Street här i Pattaya. Det gäller att passa på. Eftersom det +10 år i efterhand visat sig att i princip alla byggnader på  Walking Street mot havet är illegalt byggda, så finns det ett liggande förslag om att allt ska rivas. Det skulle förstås vara ett rätt tungt slag mot mångas verksamheter och levebröd, liksom för Pattayas turistindustri. Men, sånt skiter vi ju som bekant i, RÄTT SKA VARA RÄTT FÖR F-N!

 

Skål på er :drinks:

Själv är jag redan lite på pikkalurven efter en guidad tur på soi 6 med några veteraner, väldigt trevligt måste jag säga. Jag tycker nog att ibland kan nåd få gå före rätt och detta med bassängen är/var ett sådant fall. Den ligger/låg längst ute på udden mellan Pattaya och Jomtien och störde väl ingen. Det finns ingen strand utan allt är bara klippor och dessutom är området inte direkt nån nationalpark, långt därifrån. Så jag tycker att man skulle erbjudit ägaren att köpa sig ett byggnadslov i efterskott i stället för att bara riva hela faderittan som dom nu gör. Om detta mitt inlägg innebär att även jag blir kallad för korruptionskramare av Soengsang samt även anklagad för att ha intagit olaglig berusningssubstans så är det lugnt, jag tar inte åt mig längre. Ha det gott vad som än händer i kväll, själv är jag hemma resten av kvällen, lugnast så. ;)

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att man går hårt åt just denna verksamhet tror jag beror på två faktorer:

- "Hotellet" är i övrigt ute i blåsväder med avsaknad av licens att driva hotell och en lång rad anmärkningar sedan många år från myndigheterna som ägaren "struntat i"

- Runt om den här Villan (det är egentligen en före detta privatvilla som utan tillstånd förvandlats/byggts ut till hotell) ligger ett flertal andra liknande villor som säkert också kommer bygga pooler ut i havet om dom ser att myndigheterna låter den här poolen vara kvar trots påstötningar och den görs "laglig" dessutom med bygglov i efterhand

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Tallviking:

Nästan borta

 

pool.jpg

 

pool2.jpg

 

Ahhhhh ÄNTLIGEN, nu mår jag gott igen :-)

 

/ SatanG

Ändrades av SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

29 minuter sedan, skrev Tallviking:

Att man går hårt åt just denna verksamhet tror jag beror på två faktorer:

- "Hotellet" är i övrigt ute i blåsväder med avsaknad av licens att driva hotell och en lång rad anmärkningar sedan många år från myndigheterna som ägaren "struntat i"

- Runt om den här Villan (det är egentligen en före detta privatvilla som utan tillstånd förvandlats/byggts ut till hotell) ligger ett flertal andra liknande villor som säkert också kommer bygga pooler ut i havet om dom ser att myndigheterna låter den här poolen vara kvar trots påstötningar och den görs "laglig" dessutom med bygglov i efterhand

Så du menar alltså att om poolen som detta handlar om fått tillstånd i efterskott så hade det varit prejudicerande och fritt fram för andra villor/hotell i närheten att åxå bygga en pool i havet ?

 

Fritz..

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

39 minuter sedan, skrev Fritz:

Så du menar alltså att om poolen som detta handlar om fått tillstånd i efterskott så hade det varit prejudicerande och fritt fram för andra villor/hotell i närheten att åxå bygga en pool i havet ?

 

Fritz..

 

Det finns en risk att grannarna hade tolkat det så

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltid bättre att stämma i bäcken än i ån.

Självklart är det många thailändare som med glädje ser att olagligheter beivras, men finns säkert minst lika många som är eller kommer att bli förbittrade allt eftersom det kanske t.o.m kan drabba dem själva.

Finns det en lag bör alla följa den - utan undantag.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Fritz:

Så du menar alltså att om poolen som detta handlar om fått tillstånd i efterskott så hade det varit prejudicerande och fritt fram för andra villor/hotell i närheten att åxå bygga en pool i havet ?

 

Fritz..

 Att styra ett samhälle handlar väl i mångt och mycket om att skicka ut signaler. Att tillåta diverse svartverksamhet skulle ju innebära att man skickar ut en signal om att samhället faktiskt accepterar och belönar "driftigt" folk som ägnar sig åt korruption och skiter i diverse regler. Det skulle också innebära att man visar upp ett riktigt fett finger åt dom som av någon anledning vill sköta sina affärer på ett hederligt sätt och att dom i stort sett bara har att se fram emot att bli utkonkurrerade av sina "smartare" kollegor.

 Vilken sorts beslut man tar i denna och liknande frågor handlar om vilket samhälle man vill ha i framtiden. Kamp mot korruption tror jag knappast är speciellt skadligt för Thailands framtid (även om somliga tydligen lyckats hitta någon sorts koppling mellan detta och minskad yttrandefrihet).

Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev Tallviking:

Nästan borta

 

pool.jpg

 

pool2.jpg

 

Vilken effektivitet.

 

Hur lång tid skulle en liknande process ta i Sverige? 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
11 timmar sedan, skrev Tallviking:

Nästan borta

 

pool.jpg

 

pool2.jpg

Hej

Ja nu är det väl nära utlösning?

Tänk vad mycket bättre världen kommer att bli utan denna pool.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
3 timmar sedan, skrev turisten:

 Att styra ett samhälle handlar väl i mångt och mycket om att skicka ut signaler. Att tillåta diverse svartverksamhet skulle ju innebära att man skickar ut en signal om att samhället faktiskt accepterar och belönar "driftigt" folk som ägnar sig åt korruption och skiter i diverse regler. Det skulle också innebära att man visar upp ett riktigt fett finger åt dom som av någon anledning vill sköta sina affärer på ett hederligt sätt och att dom i stort sett bara har att se fram emot att bli utkonkurrerade av sina "smartare" kollegor.

 Vilken sorts beslut man tar i denna och liknande frågor handlar om vilket samhälle man vill ha i framtiden. Kamp mot korruption tror jag knappast är speciellt skadligt för Thailands framtid (även om somliga tydligen lyckats hitta någon sorts koppling mellan detta och minskad yttrandefrihet).

Hej

Ja juntans signaler är tydliga, gör som vi vill annars riskerar du attitydjustering, eltortyr i könsorganen, Water boarding där den gripnes huvud hålls under vatten alternativt kvävning med en plastpåse över huvudet tills den gripne förlorar medvetandet, allt detta i vissa MPR medlemmars smak, detta ser en del som ett framsteg och avgörande för vilket samhälle man vill ha i framtiden.

 

Själv ställer jag mig dock på dom internationella människorätts organisationernas sida i dessa frågor och vill se ett helt annat samhälle i framtiden byggt på fria val, rättvisa och demokrati istället för diktatur, rädsla och förtryck.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Ja juntans signaler är tydliga, gör som vi vill annars riskerar du attitydjustering, eltortyr i könsorganen, Water boarding där den gripnes huvud hålls under vatten alternativt kvävning med en plastpåse över huvudet tills den gripne förlorar medvetandet, allt detta i vissa MPR medlemmars smak, detta ser en del som ett framsteg och avgörande för vilket samhälle man vill ha i framtiden.

 

Själv ställer jag mig dock på dom internationella människorätts organisationernas sida i dessa frågor och vill se ett helt annat samhälle i framtiden byggt på fria val, rättvisa och demokrati istället för diktatur, rädsla och förtryck.

Mvh isan lover

Herregud! Sök hjälp IL!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...