Jump to content
IGNORERAD

Nick från Råcksta ska spela VM – för Thailand


acarls

Recommended Posts

bnw5qt7dyouvnk61x9zbu8m0w3qtbnw

Chusak 'Nick' Narkpraset har varit engagerad i innebandyklubben Vällingby bollklubb i flera år.

Han är både tränare, spelare och lagkapten för A-laget.

 

Nick från Råcksta ska spela VM – för Thailand

Chusak "Nick" Narkprasert från Råcksta har spelat innebandy i Vällingby bollklubb sedan han var fem år gammal. I somras rekryterades han till thailändska landslaget. I december är det dags för VM.

"Jag älskade egentligen ishockey när jag var liten, tyckte att hockeymålvakt var det coolaste som fanns, men hockey var för dyrt. Så när en kompis pappa startade ett innebandylag så hoppade jag på det. Nu har vi ingen ungdomsverksamhet längre i Vällingby bollklubb, alla växte upp. Vi har ett A- och ett B-herrlag, men vi är ett ungt lag och har medlemmar från hela stan. Jag är både tränare, spelare och lagkapten för A-laget. Jag spelar forward, jag älskar att göra mål och mitt signum är att jag placerar mig på rätt plats vid rätt tillfälle. Det gäller att läsa spelet och förutse vad som ska hända.

49m6aehg7klbm26njbrt6ndxb7a2ydb

 

I somras blev jag uttagen till det thailändska landslaget. Mina föräldrar är från Thailand och jag har dubbelt medborgarskap. Jag har följt frågan om de skulle bilda ett landslag i innebandy. För två år sedan gjorde de det. Då hörde jag av mig, de var intresserade men det rann ut i sanden. Men så i somras blev jag kontaktad om att de skulle ha uttagningar i Falkenberg. Vi var elva svenskthailändare, tre från Finland och ett tiotal från Thailand som provspelade. Totalt är vi tolv landslagsspelare som bor i Sverige. I december spelar vi VM i Riga och innan dess blir det en månads träningsläger. Målet är att vi ska ta oss vidare från gruppspelet där vi möter USA, Kanada och Singapore, det är de lägst rankade.

I Sverige känns det som att varenda unge har spelat innebandy. Det är en sport många utövar men få följer. Det behövs mer journalistik om innebandy, då skulle intresset vara större, det skulle ge fler spelare, högre kvalitet och mer pengar till sporten.

Jag har fått frågan om jag är nervös inför VM, men nej, inte än i alla fall. Nu jobbar jag på att toppa formen, med styrketräning och löpning. Själva spelet sitter i ryggmärgen, så länge jag känner självförtroende så kommer det att gå bra."

 

Källa

http://www.stockholmdirekt.se/nyheter/nick-fran-racksta-ska-spela-vm-for-Thailand/reppiv!1fTVMPs8sZe2Bz@FEY1Vg/

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...