Jump to content
IGNORERAD

Särkullsbarn Vid dödsfall


John Khonken

Recommended Posts

Om min fru dör fore mig . Måste hennes barn få ut sin arvslott. Frugans egendom är det Inga problem med. Vad gäller för mig. Ska dom ha hälften av mina besparingar och mina pensionsbesparingar . Hur kan  jag säkerställa mina egna besparingar. Jag vill nämligen inte ge hennes barn mina pengar. Det får deras far göra

Link to comment
Dela på andra sajter

Hennes barn ärver inte dig. Särkullsbarn har rätt att kräva ut sitt arv. Men dom måste inte göra det. Så har jag uppfattat saken. Få se om nån annan uppfattat saken annorlunda. :smile:

Ändrades av Nisse Hult
Link to comment
Dela på andra sajter

Men dom kan alltså kräva mina besparingar. Ja eller nej. I så fall kan man skriva bort det

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jag vet så har inte särkullebarn något att hämta av din del vid frugans bortgång.

Utan testamente så blir det bara hennes tillgångar som utfaller till barnen.

Men jag kan fråga dottern för säkerhets skull vad som gäller!

 

   FF

www.easi.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

Som gift ärver du din fru om inget skrivits. Dock kan särkullbarnet begära att få ut sin laglott = hälften av arvslotten.

 
 
 
www.begr-byra.se/vem-ärver-vad-av-vem
Ändrades av evert 1
Link to comment
Dela på andra sajter

52 minuter sedan, skrev evert 1:

Som gift ärver du din fru om inget skrivits. Dock kan särkullbarnet begära att få ut sin laglott = hälften av arvslotten.

 
 
 
www.begr-byra.se/vem-ärver-vad-av-vem

Hälften av hennes del har jag för mig

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev FF:

Vad jag vet så har inte särkullebarn något att hämta av din del vid frugans bortgång.

Utan testamente så blir det bara hennes tillgångar som utfaller till barnen.

Men jag kan fråga dottern för säkerhets skull vad som gäller!

 

   FF

Eftersom dom är gifta så är ju i princip 50% av tillgångarna hennes. Finns det besparingar räknas väl även dom med i giftorätten och skall således även delas. Tror inte det spelar någon roll vem som sparat pengarna om det inte finns något skrivet.

 

 

20 timmar sedan, skrev John Khonken:

Om min fru dör fore mig . Måste hennes barn få ut sin arvslott. Frugans egendom är det Inga problem med. Vad gäller för mig. Ska dom ha hälften av mina besparingar och mina pensionsbesparingar . Hur kan  jag säkerställa mina egna besparingar. Jag vill nämligen inte ge hennes barn mina pengar. Det får deras far göra

Vad det gäller pensionsförsäkring så verkar det inte vara helt solklart. Se länken nedan.

 

http://lawline.se/answers/arvsratt-for-sarkullbarn

 

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för era svar. verkar inte glasklart. Har någon ett förslag hur vi ska skriva ett papper sinsemellan så att detta inte händer

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev John Khonken:

Tack för era svar. verkar inte glasklart. Har någon ett förslag hur vi ska skriva ett papper sinsemellan så att detta inte händer

Har vi inga advokater här?Eller nån som har facit?

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för era svar. verkar inte glasklart. Har någon ett förslag hur vi ska skriva ett papper sinsemellan så att detta inte händer



Äktenskapsförord + ett testament + ev förmånstagarförordnande.


Sent from fiskebyn using Tapatalk HD
Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom jag har egen erfarenhet så vet jag.

När jag och Nang gifte oss 2000 så skrev vi ett inbördes testamente, inte för att jag har några egna barn utan för att skydda henne mot eventuella krav från mina syskon eller syskonbarn.
Vid "bägges vår död", skulle allt tillfalla hennes barn (som jag känner för som om det vore mina). Statistiskt så borde ju en 13 år äldre "gubbe" gå före. 
Ödet ville annorlunda, hon fick cancer och dog endast 48 år gammal. Hennes barn skulle enligt grundregeln i lagen fått hela hennes giftorättsdel dvs. halva kåken och halva gemensamma förmögenheten. Eftersom vi hade inbördes testamente så fick jag 75% av "allt" och barnen delade på 25%. Men de 75% (och lite till) får de dela på när jag ligger där.
 

Link to comment
Dela på andra sajter

12 timmar sedan, skrev John Khonken:

Men dom kan alltså kräva mina besparingar. Ja eller nej. I så fall kan man skriva bort det

Dina är dina, men särkullebarnen får din frus besparingar, men har ni hus/bostadsrätt, kan dom kräva din frus del..

 

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Fruns besparingar och allt I Thailand gör jag ingen anspråk på. Det är bara mina besparingar jag är rädd för. Vi skrev papper när vi gifte oss. Det gäller väl bara I fem år om vi inte speciserade vad som inte skulle ingå. Jag kommer att skriva ett papper med frugan så får vi se.

Link to comment
Dela på andra sajter

14 minuter sedan, skrev Sangwal:

Dina är dina, men särkullebarnen får din frus besparingar, men har ni hus/bostadsrätt, kan dom kräva din frus del..

 

Rock on!

Är man gift finns väl inget mitt och ditt om inget annat finns skrivet? Eller har jag missat något?

 

Således ingår väl även den hans besparingar i giftorätten och skall räknas ihop med det som skall delas.

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ta kontakt med din banks jurist, dom reder ut detta för er, för ett par tusenlappar.

Vi har skrivit papper + livförsäkringar för att skydda oss, ifall något händer någon av oss. vi har varsitt barn sedan tidigare och 2 gemensamma, så det är en salig röra att hålla reda på.

Är inte säker på att frugan vet hur mycket pengar som tillfaller henne vid min bortgång, då kanske jag fick sova med ena ögat öppet resten av livet:ahh:

Link to comment
Dela på andra sajter

38 minuter sedan, skrev John Khonken:

Fruns besparingar och allt I Thailand gör jag ingen anspråk på. Det är bara mina besparingar jag är rädd för. Vi skrev papper när vi gifte oss. Det gäller väl bara I fem år om vi inte speciserade vad som inte skulle ingå. Jag kommer att skriva ett papper med frugan så får vi se.

 

Inte säker att det är bara 5år, eventuellt är det vart 10 år det ska förnyas. Isåfall räcker det att skriva datum för förnyandet på papperet. Men det kan också tänkas att papperet behöver bevittnat av två personer och vara registrerat hos skattemyndigheten. En fördel att det är skrivet när ni gifte er men kolla upp om det behöver registreras.

Link to comment
Dela på andra sajter

43 minuter sedan, skrev Mankan:

Är man gift finns väl inget mitt och ditt om inget annat finns skrivet? Eller har jag missat något?

 

Således ingår väl även den hans besparingar i giftorätten och skall räknas ihop med det som skall delas.

Har man separata sparkonton..

Så blev uppdelningen, när min mors man gick bort..

Hans dotter fick alla hans tillgångar, sen var min mor tvungen att lösa ut henne från deras gemensamma bostadsrätt...

 

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Sangwal:

Har man separata sparkonton..

Så blev uppdelningen, när min mors man gick bort..

Hans dotter fick alla hans tillgångar, sen var min mor tvungen att lösa ut henne från deras gemensamma bostadsrätt...

 

Rock on!

Ja då har det väl knappast gått rätt till om det inte fanns något skrivet. Men det kanske fanns ett Äktenskapsförord.

 

Som jag förstår det ingår alla skulder och tillgångar i giftorätten om det inte klassas som "Enskild egendom" enligt nedanstående

 

Enskild egendom

Egendom som inte är giftorättsgods i ett äktenskap kallas för enskild egendom. Makes egendom kan bli enskild på grund av:

  • Äktenskapsförord, i vilket makarna bestämt att all eller viss egendom ska vara enskild
  • Gåva från tredje person (alltså inte make/maka), där givaren har bestämt att egendomen ska vara mottagarens enskilda egendom.
  • Testamente från tredje person som har föreskrivit att det som make erhåller genom testamentet ska vara makens enskilda egendom
  • Förmånstagarförordnande vid försäkring eller individuellt pensionssparande, där den (annan än make) som tecknat försäkringen bestämt att utfallande försäkringsbelopp ska vara den mottagande makens enskilda egendom
  • Att egendomen träder i stället för enskild egendom som blivit enskild av ovan angivna anledningar. Om du till exempel får en bil i gåva med villkor att den ska vara din enskilda egendom, så blir de pengar som du får när du säljer bilen även din enskilda egendom

https://www.sparbankengoinge.se/foretag/foretagets-affarer/juridik/makars-agande-och-ansvar/giftoratt-enskild-egendom/

 

Då är väl "ett eget sparkonto" knappast något som per automatik blir en "Enskild egendom".

 

 

 

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...