Jump to content
IGNORERAD

Vad trevliga svenskar är!


Kim

Recommended Posts

I lördags så åkte vi några stycken ut med skoter till ett grillställe i skogen. Åt apelsin, drack kaffe, åt mackor och grillade lite korv över eld. Intill oss passerade en skoterled och under dom timmar vi var där passerade ett par tre skotrar. På en av dom satt ett svenskt pensionärspar som stannade för att sträcka lite på sig samt hälsa.

Vi pratade lite om ditt och datt när kvinnan i paret plötsligt vände sig till min fru och frågade - Är du från Thailand?

När hon fick ett jakande svar så utbrast hon - Åh, vi som gillar Thailand såååå mycket.

Visade sig att dom i vintras varit på sin tredje thaisemester. Thaisemestrar som bara blivit längre och längre för varje besök. I vintras hade dom varit där 2 månader men nästa vinter blir det 3 sa gubben bestämt. Problemet var huset dom hade som inte kunde lämnas utan tillsyn så länge och som oroade lite.

Paret hade på sina resor rest runt en hel del bland öarna i den södra arkipelagen och lite överallt i övrigt. Kvinnan frågade min fru var i Thailand hon kom ifrån och när frugan började med att säga, Surin, i norra delarna av landet så provade kvinnan ordet Isaan?. Och visst det stämde ju.

Dom önskade få resa runt i norra delarna av landet, något dom ännu inte hunnit med.

Vi babblade förstås på i ämnet en rejäl stund och paret hann b la berätta att dom fastnat i Sthlm en vecka under flygoroligheterna i Bangkok förra året. Det var dock inte något som avskräckt dom från fortsatt resande. Sammataget ett mycket trevligt, klokt och vidsynt svenskt pensionärspar som gillade att resa i Thailand och jag kunde inte låta bli att fundera på om det är sådana svenskar som BTT får rysningar av att möta i Thailand? ;)

Säkert är i alla fall att jag personligen föredrar det trevliga pensionärsparets sällskap på turistorten än en sangsomdrickande snåljåp till singelgubbe utanför 7eleven med aningen vissen syn på hela sin omgivning. Och det gör nog dom flesta thailändare också.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 38
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Joints

    6

  • Kim

    4

  • måne

    3

  • Jive

    3

Mest aktiva i denna tråd

Nästa gåg kan du säga till dom att Ubon är thailands finaste stad.  :good:

Kul mned gamla människor som gillar los.

U

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste vara tunn luft där uppe i norr så som KIM:en alltid vandrar om kring på en massa rosa fluffiga moln...

;)

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Eller oxå så trivs han med sin tillvaro  :victory: Mvh Måne

Kanske det...kan man vara nykär hela livet :wub:

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Åh, vi som gillar Thailand såååå mycket.

Vilket trevligt sammanträffande, under ovanliga former!  :great:

Vi har det iaf ganska bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

"Vad trevliga svenskar är!"

Det beror nog lite på hur man själv är (positiv) och då hittar man nog trevliga människor överallt.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Motsatta förhållanden i Sthlm mao.

Frugan gjorde ett besök på en klädaffär i går. Hon hörde en disskution om semesterplaner mellan kassabiträdet och en kund. Kassabiträdet undrade då om kunden skulle åka till Thailand?

Thailand? svarade kunden med rynkad näsa av förakt, Aldrig i helsefyr.

Frugan "fast hon är liten" sade blixsnabbt med bestämdhet. Nä, åk inte dit. Vi har ingen plats för dig där.

Kan säga att det blev ganska tryckt stämning inne på klädaffären..

C;D

Life's a piece of shit, When you look at it. Life's a laugh and death's a joke, it's true.  You'll see it's all a show. Keep 'em laughing as you go,.Just remember that the last laugh is on you

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker att de flesta svenskar är väldigt trevliga. Tycker för övrigt att de flesta människor världen över är trevliga. Som jag ser det är poängen med Kims OP att vi oftast fokuserar på det motsatta. Jag antar att det är det negativa som upprör oss mest.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan :yes:

Quote

I lördags så åkte vi några stycken ut med skoter till ett grillställe i skogen. Åt apelsin, drack kaffe, åt mackor och grillade lite korv över eld. Intill oss passerade en skoterled och under dom timmar vi var där passerade ett par tre skotrar. På en av dom satt ett svenskt pensionärspar som stannade för att sträcka lite på sig samt hälsa.

Vi pratade lite om ditt och datt när kvinnan i paret plötsligt vände sig till min fru och frågade - Är du från Thailand?

Så här hade ju samtalet kunnat utveckla sig om det varit BTT som som hade varit ute och smygit i buskarna samt om Kim inte lagt sig i och att Oa hållit en låg profil.

BTT - 'Hej! Är du från Thailand?'

Oa -  'Ja.'

BTT - 'Ohh jag har varit i Pattaya många många gånger.

        Varifrån kommer du?'

Oa -  'Surin'

BTT - 'Jaha, Isaan.

        Har du jobbat i Pattaya, eller va det Bangkok du va i?'

Oa  -  'Jag har studerat på universitet i Surin.'

BTT - ler lite och utbrister 'Såja lilla gumman, mig behöver du inte skämmas för, jag vet hur det fungerar därnere.'

BTT - samlar kraft för att i nästa andetag fråga 'jag har inte varit nere på ett tag nu?

        Vad kostar en shorttime i dagsläget.'

Oa  -  funderar lite på frågan innan hon förstår vad BTT menar och svarar 'Jag vet inte.'

BTT - 'Det är nog den gamla vanliga taxan, mig lurar dom inte så lätt'

BTT - lutar sig fram mot Oa så inte Kim ska höra 'Har du kvar din thaiman i Thailand.'

Oa  - 'Jag har aldrig haft en thaiman.'

BTT - 'Jaha, så du frilansade och gick bara med falanger.

        Jag måste sticka nu men du kan väl säga vilken bar du jobbade i så ska jag hälsa när jag kommer ner.

        Brukar iofs röra mig mest kring soi 8 men men går ibland till 7-eleven och dricker en Chang.'

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hejsan :yes:

 

Så här hade ju samtalet kunnat utveckla sig om det varit BTT som som hade varit ute och smygit i buskarna samt om Kim inte lagt sig i och att Oa hållit en låg profil.

BTT - 'Hej! Är du från Thailand?'

Oa -  'Ja.'

BTT - 'Ohh jag har varit i Pattaya många många gånger.

        Varifrån kommer du?'

Oa -  'Surin'

BTT - 'Jaha, Isaan.

        Har du jobbat i Pattaya, eller va det Bangkok du va i?'

Oa  -  'Jag har studerat på universitet i Surin.'

BTT - ler lite och utbrister 'Såja lilla gumman, mig behöver du inte skämmas för, jag vet hur det fungerar därnere.'

BTT - samlar kraft för att i nästa andetag fråga 'jag har inte varit nere på ett tag nu?

        Vad kostar en shorttime i dagsläget.'

Oa  -  funderar lite på frågan innan hon förstår vad BTT menar och svarar 'Jag vet inte.'

BTT - 'Det är nog den gamla vanliga taxan, mig lurar dom inte så lätt'

BTT - lutar sig fram mot Oa så inte Kim ska höra 'Har du kvar din thaiman i Thailand.'

Oa  - 'Jag har aldrig haft en thaiman.'

BTT - 'Jaha, så du frilansade och gick bara med falanger.

        Jag måste sticka nu men du kan väl säga vilken bar du jobbade i så ska jag hälsa när jag kommer ner.

        Brukar iofs röra mig mest kring soi 8 men men går ibland till 7-eleven och dricker en Chang.'

Dagens garv! :D

Tack för det!

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tänkte iom tråden väcka några frågor och den ena är om vi thai/svenska par egentligen blir så taskigt bemötta som det ibland antyds i diverse trådar?

Själv har vi nog mest bara positiva erfarenheter av människors attityd till oss som par. Eller ja, mig förhåller nog dom flesta svenskar sig ganska neutral till, blir väl bemött som alla andra ungefär. Men min fru däremot lockar ofta till stort intresse precis som jag berättat om i fallet ovan. Och det samma har jag sett att flera av hennes thaiväninnor gör, så min fru är nog inte ensam. Gissar att det är lite exotiskt med en asiatisk tjej och dom tycks ofta få fullt upp på släktträffar etc eftersom alla närstående nyfiket vill prata.

Vet egentligen inte om vi har några negativa erfarenheter alls över bemötandet från svenskar, inga värda att nämna i alla fall, vad jag kan komma på. Och det under en tidsperiod på 7 år.

Vad människor tänker är väl svårt att veta, speciellt dom som aldrig säger något. Men uppröras över eventuella tankar människor som inte säger något har, som btt brukar göra, tänker inte jag. :)

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Tycker att de flesta svenskar är väldigt trevliga. Tycker för övrigt att de flesta människor världen över är trevliga. Som jag ser det är poängen med Kims OP att vi oftast fokuserar på det motsatta. Jag antar att det är det negativa som upprör oss mest.

Du satte fingret på rätt punkt.  :great:

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hejsan :yes:

 

Så här hade ju samtalet kunnat utveckla sig om det varit BTT som som hade varit ute och smygit i buskarna samt om Kim inte lagt sig i och att Oa hållit en låg profil.

BTT - 'Hej! Är du från Thailand?'

Oa -  'Ja.'

BTT - 'Ohh jag har varit i Pattaya många många gånger.

        Varifrån kommer du?'

Oa -  'Surin'

BTT - 'Jaha, Isaan.

        Har du jobbat i Pattaya, eller va det Bangkok du va i?'

Oa  -  'Jag har studerat på universitet i Surin.'

BTT - ler lite och utbrister 'Såja lilla gumman, mig behöver du inte skämmas för, jag vet hur det fungerar därnere.'

BTT - samlar kraft för att i nästa andetag fråga 'jag har inte varit nere på ett tag nu?

        Vad kostar en shorttime i dagsläget.'

Oa  -  funderar lite på frågan innan hon förstår vad BTT menar och svarar 'Jag vet inte.'

BTT - 'Det är nog den gamla vanliga taxan, mig lurar dom inte så lätt'

BTT - lutar sig fram mot Oa så inte Kim ska höra 'Har du kvar din thaiman i Thailand.'

Oa  - 'Jag har aldrig haft en thaiman.'

BTT - 'Jaha, så du frilansade och gick bara med falanger.

        Jag måste sticka nu men du kan väl säga vilken bar du jobbade i så ska jag hälsa när jag kommer ner.

        Brukar iofs röra mig mest kring soi 8 men men går ibland till 7-eleven och dricker en Chang.'

Ha ha ha. finns bara en brist i det tänkta scenariot, BTT är ganska lugn och timid i verkligheten. Han sitter framför 7eleven med sin sangsom och spanar på omgivningen samtidigt som han tänker ut diverse "fakta" om dom förbipasserande paren. Men han aktar sig noga för att säga något till dom berörda och detta är något han påstår själv.

Så i scenariot du beskriver så skulle det nog bara ha varit tankebubblor runt BTTs kommentarer. Annars var det rätt. :)

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jag tänkte iom tråden väcka några frågor och den ena är om vi thai/svenska par egentligen blir så taskigt bemötta som det ibland antyds i diverse trådar?

Själv har vi nog mest bara positiva erfarenheter av människors attityd till oss som par. Eller ja, mig förhåller nog dom flesta svenskar sig ganska neutral till, blir väl bemött som alla andra ungefär. Men min fru däremot lockar ofta till stort intresse precis som jag berättat om i fallet ovan. Och det samma har jag sett att flera av hennes thaiväninnor gör, så min fru är nog inte ensam. Gissar att det är lite exotiskt med en asiatisk tjej och dom tycks ofta få fullt upp på släktträffar etc eftersom alla närstående nyfiket vill prata.

Vet egentligen inte om vi har några negativa erfarenheter alls över bemötandet från svenskar, inga värda att nämna i alla fall, vad jag kan komma på. Och det under en tidsperiod på 7 år.

Vad människor tänker är väl svårt att veta, speciellt dom som aldrig säger något. Men uppröras över eventuella tankar människor som inte säger något har, som btt brukar göra, tänker inte jag. :)

Får hålla med Kim här. Vi hade i och för sig en lite tråkig insident på Coop Forum för några år sedan, men i idi*ter finns det överallt, i övrigt känner jag inte alls igen BTTs beskrivning av verkligheten.

Inga Thailändskor som tävlar om att ha mest oavsett vad. Inga elaka kommentarer på stan och jag är antagligen blind då jag inte sett några blickar som tittar på oss misstänksamt.

Däremot massor med folk som vill tala med Fru Vax och är intresserade av henne och våra barn.

Själv får man stå vid sidan av och se på, och det är helt ok.

Kan säga att jag alltid varit stollt för Fru Vax och oavsett var vi rört oss i Sverige så bemöts vi väl.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Vad människor tänker är väl svårt att veta, speciellt dom som aldrig säger något.

Lappjävlar.Varför vill de inte snackA??

Sitter o super och tittar när snön faller eller smälter.

U

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest paw-76

Tror nog att det snackas en del om par där mannen är 20-30 år äldre än tjejen .

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Napho

Quote

Jag tänkte iom tråden väcka några frågor och den ena är om vi thai/svenska par egentligen blir så taskigt bemötta som det ibland antyds i diverse trådar?

De flesta svenskar har nog aldrig varit i Thailand och jag tror inte att de bryr sig speciellt mycket om landet i fråga.

Vi svenskar är nog lite till mans öppna for människor från andra delar av världen bara de inte tränger sig på för mycket. Ungefär som de två pensionärer Kim stötte på (i skogen, på fjället eller var det nu var). De kunde lika väl ha åkt till Sydafrika och förälskat sig i detta land tror jag.

Många av oss svenskar har ju inga problem med att försöka lära lite av främmande språk. Därför upplevs vi ofta som glada och lätta att ha att göra med och jag tror att vi många gånger blir bättre bemötta än andra faranger.

Detta kan bero på att vi i motsats till engelsmän, tyskar m.fl. inte har något kolonialt eller imperialistiskt förflutet (stormaktstiden slutade ju i och med Karl XII) och att vi är en liten nation med ett eget udda språk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai

Vad är värst: en snåljåp som hänger utanför 7/11 eller en snåljåp som hänger i Isaan?

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Vad är värst: en snåljåp som hänger utanför 7/11 eller en snåljåp som hänger i Isaan?

En snåljåp som hänger utanför 7/11 i Isaan!

Vad är det som diskuteras egentligen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...